XXL Nutrition

Het Grote Vegetarische Maaltijden Topic

Cynthia

Ripped Bodybuilder
Waardering
515
Er zijn de laatste maanden/jaren steeds meer vegetariërs bijgekomen op DBB, en het leek me een leuk idee om in dit topic al jullie vegetarische (of veganistische) maaltijden te laten zien.
dancing-broccoli-23.gif
www.MessenTools.com-Frutas-carrot1.gif
www.MessenTools.com-Frutas-cucumber.gif

Want wat inspiratie voor extra variatie kan nooit kwaad :)
Het mooiste zou zijn als de voedingswaardes ook worden vermeld, of op z’n minst de hoeveelheid eiwit in de gehele maaltijd, aangezien de meest voorkomende vraag over vegetarische bb voedingsschema’s bijna altijd gaat over voldoende eiwitten binnenkrijgen. En een foto van je maaltijd is natuurlijk altijd leuk!

Alvast mijn eerste bijdrage (ben op het moment aan het cutten):

Andijvie, 1 rode paprika, halve bol light mozzarella (13 g P, <1 g C, <1 g F), half pak vega balletjes (23 g P, 5.4 g C, 16 g F), 1 theelepel extra vierge olijfolie, 1 eetlepel yoghurt dressing, peper.
Ik heb de vega balletjes in stukjes gesneden en gebakken/geroosterd in een pan zonder olie o.i.d., om een beetje het idee van knapperige croutons te krijgen.

v3d3cj.jpg

Laatst bewerkt:
Er zijn de laatste maanden/jaren steeds meer vegetariërs bijgekomen op DBB, en het leek me een leuk idee om in dit topic al jullie vegetarische (of veganistische) maaltijden te laten zien. Want wat inspiratie voor extra variatie kan nooit kwaad :)
Het mooiste zou zijn als de voedingswaardes ook worden vermeld, of op z’n minst de hoeveelheid eiwit in de gehele maaltijd, aangezien de meest voorkomende vraag over vegetarische bb voedingsschema’s bijna altijd gaat over voldoende eiwitten binnenkrijgen. En een foto van je maaltijd is natuurlijk altijd leuk!

Alvast mijn eerste bijdrage (ben op het moment aan het cutten):

Andijvie, 1 rode paprika, halve bol light mozzarella (13 g P, <1 g C, <1 g F), half pak vega balletjes (23 g P, 5.4 g C, 16 g F), 1 theelepel extra vierge olijfolie, 1 eetlepel yoghurt dressing, peper.
Ik heb de vega balletjes in stukjes gesneden en gebakken/geroosterd in een pan zonder olie o.i.d., om een beetje het idee van knapperige croutons te krijgen.

v3d3cj.jpg

Het ziet er wel erg smakelijk uit zo zeg! Maar no way dat ik mijn stukkie vlees/vis hiervoor zou laten staan. Succes gewenst wel bij dit draadje, er is vast wel animo voor!

Ik moet zeggen dat ik vlees vervangen door "nep-vlees" wel de meest gemakkelijke vegetarische oplossing vind. Beetje een no-brainer. Daarnaast kom ik niet verder dan eieren en tofu in plaats van vlees.

Ik wil wat vaker vegetarisch gaan eten, dus hopelijk komen er wat leuke dingen voorbij in dit topic. Foto van Cynthia's maaltijd ziet er iig lekker uit!

Goed idee, ik was laatst ook al op zoek naar een vega-topic, maar kon niks vinden. Ik zal binnenkort mijn creaties hier ook eens posten.

• Topic Starter Topic Starter
Ik moet zeggen dat ik vlees vervangen door "nep-vlees" wel de meest gemakkelijke vegetarische oplossing vind. Beetje een no-brainer.

Als in: 'Dit had ik zelf ook wel kunnen verzinnen, dus dat had je niet hoeven posten.'? Tja, het was simpelweg de eerste maaltijd die ik at sinds ik gisteravond bedacht dat dit topic wellicht een leuk idee zou zijn, en aangezien ik nou eenmaal geen database heb liggen met foto's van de maaltijden die ik de afgelopen maanden gegeten heb... :)

Goed idee, ik was laatst ook al op zoek naar een vega-topic, maar kon niks vinden. Ik zal binnenkort mijn creaties hier ook eens posten.

Ben benieuwd!

Ik ben zelf kok en ik moet zeggen dat ik veel moeite heb met het maken van vegetarische gerechten omdat ik ooit nooit grijp naar vleesvervangers omdat ze gewoonweg niet lekker zijn en dus geen toegevoegde waarde zijn . Zo kom ik altijd uit bij kaas of noten vanwege de eiwitten . Maar kaas en noten zijn vet . Ricotta is een mooie vetarme oplossing wel .
Verder maak ik veel gebruik van bonen , linzen en erwten .

Ben zelf ook geen fan van vega 'vlees', maar soms neem ik het wel omdat ik graag op een bepaalde verhouding e/k/v uit wil komen per maaltijd. Maar verder trekken ze mij ook niet echt, en ik gebruik ze al helemaal niet omdat ik graag mijn 'traditionele' stukje vlees in een maaltijd wil vervangen o.i.d..
Als ik al van iets van dergelijke producten eet, dan eet ik ook maar een heel beperkt deel van het gehele assortiment wat overal verkrijgbaar is, omdat ik vind dat er ook in veel van die vega producten te veel carbs, teveel vet en te weinig eiwit zit.

Ziet er mooi uit! Maar volgens mij heb je wel sneller een stukje kip in de pan gebakken dan dit helemaal geprepareerd :O

Chili van kidneybonen en tofu:D
tofuchili200.jpg

Één van mijn favoriete veganistische maaltijden:

Volkoren tortilla wrap met soort van hummus van geprakte kikkererwten en rauwkost (deze keer was dat boerenkool, witte kool, chinese kool, radichio rosso, andijvie en wortel).
Hoeveelheid eiwit ca. 20-25.

2gvq0za.jpg

De kikkererwten lijken op deze foto wel een beetje op cheap ass kattenvoer of zoiets :o :D

Chili van kidneybonen en tofu:D

Ziet er lekker uit, wat zit er allemaal in?

Ziet er mooi uit! Maar volgens mij heb je wel sneller een stukje kip in de pan gebakken dan dit helemaal geprepareerd :O

Je kunt ook een stukje "nepvlees" in een pan gooien.... net zo makkelijk.

Maar als je anders toch echt kookt is vegetarisch koken niet meer werk dan aardappels, groente en vlees.

Ziet er lekker uit, wat zit er allemaal in?[/QUOTE]
Is oorspronkelijk een Amerikaans recept:

3 tbsp vegetable oil
1 14 oz package of firm or extra firm tofu, crumbled
1 onion, diced
1 green bell pepper, diced
3 cloves garlic, minced
1 cup mushrooms, sliced
3 tbsp chili powder
salt and pepper to taste
1/4 tsp cayenne pepper
1/2 tsp cumin
1 14 oz can tomato sauce or paste
1 28 oz can whole or diced tomatoes, with liquid
1 28 oz can kidney beans, drained

Tofu shake

Half pak tofu, 1 scoop choco whey, 1 eetlepel cacaopoeder, water. Je kan het water ook vervangen door melk, sojamelk, amandelmelk, etc... Een banaan erbij smaakt ook erg lekker en handig als je meer carbs/kcals wilt.
Voedingswaarde zonder cacaopoeder: 44 P, 4 C, 12 F, 304 Kcal.

2r40j1t.jpg

Neem de tofu, snij het in stukken, doe het in de blender met wat water. De totale hoeveelheid water die erbij moet, is afhankelijk van welke soort tofu je neemt en hoe dik/vloeibaar je de shake wilt. Ik begin meestal met 200 mL water en dan giet ik er tijdens het blenderen of staafmixer steeds wat bij tot ik ‘m goed vind.
Ik neem altijd de biologische tofu van Alpro of C1000, omdat ik die het meeste naar niks vind smaken :D

Oh, zo'n shake zag ik laatst toevallig ook ergens staan! Ik vind het wel apart om tofu toe te voegen, maar ik ga het wel proberen. 't Ziet er best lekker uit! Heb toevallig gister voor het eerst van mijn leven tofu gegeten (geen foto van gemaakt verder, was ook niet heel bb-waardig), best ok.

Oh, zo'n shake zag ik laatst toevallig ook ergens staan! Ik vind het wel apart om tofu toe te voegen, maar ik ga het wel proberen. 't Ziet er best lekker uit! Heb toevallig gister voor het eerst van mijn leven tofu gegeten (geen foto van gemaakt verder, was ook niet heel bb-waardig), best ok.

Ik vind tofu op de meest standaard manier (gebakken bij je avondeten) echt :barf: dus ik probeer er altijd iets mee te doen waardoor ik het niet meer merk dat ik tofu eet :) zoals bijv. in zo'n shake, in pannenkoekenbeslag, in omelet/scrambled eggs, etc.
In zo'n shake vind ik 't wel lekker, het wordt er ook wat dikker/romiger van vergeleken met alleen whey + melk o.i.d. Ik vind het niet naar tofu smaken, maar je houdt wel een beetje die typische stoffige/karton-achtige smaak die je ook met soja eiwitpoeder hebt zeg maar.

Zelf hummus maken :

- Kikkererwten (evt uit blik van Bonduelle)
- Tahin (sesampasta)
- Knoflook
- Olijfolie
- Evt kruiden naar keuze

zo de mixer in

Ipv de kikkererwten kan je ook avocado gebruiken voor de variatie :) leuk topic

thanks voor het openen van dit topic, ik zal snel ook eens een lekker recept plaatsen, ben nog niet zo goed in de voedingswaarden uitrekenen :o

Leuk initiatief, ik zal volgende keer een foto maken van mijn maaltijd.

Terug
Naar boven