XXL Nutrition

Het Grote Vegetarische Maaltijden Topic

Tof topic! Kga ut volgen shake lijkt me lekker btw!:D

Ik ben zelf kok en ik moet zeggen dat ik veel moeite heb met het maken van vegetarische gerechten omdat ik ooit nooit grijp naar vleesvervangers omdat ze gewoonweg niet lekker zijn en dus geen toegevoegde waarde zijn . Zo kom ik altijd uit bij kaas of noten vanwege de eiwitten . Maar kaas en noten zijn vet . Ricotta is een mooie vetarme oplossing wel .
Verder maak ik veel gebruik van bonen , linzen en erwten .

Het klopt dat de meeste vleesvervangers niet erg lekker zijn, maar de producten van de vegetarische slager smaken best goed. http://www.devegetarischeslager.nl/

Ik heb de kipspiesjes, kipstukjes en bitterballen geprobeerd. Best lekker.

Laatst bewerkt:
Laatst een basic quick meal, maar was erg geslaagd:

1 ui
blik kikkererwten 400gram
blik gepelde tomaten 400gram
1el Patak's Mild Curry

en dan couscous erbij.

• Topic Starter Topic Starter
Gister gegeten: indiaas kerriesoepje met lima bonen, zilvervliesrijst, tofu, 1 groene paprika (rauw) en wat pinda's.
Hoeveelheid eiwit ~25 g.

66ddms.jpg

Smaakt ook heel goed met allerlei andere ingredienten. Bijv. erwten of sperziebonen i.p.v. paprika. Kikkererwten of adzuki bonen i.p.v. lima bonen.
Quorn naturel i.p.v. tofu. Quinoa of een andere graansoort i.p.v. rijst. En wat kokosmelk erdoorheen en aan het eind van kwark, yoghurt of creme fraise in het midden is helemaal :lick:

thanks voor het openen van dit topic, ik zal snel ook eens een lekker recept plaatsen, ben nog niet zo goed in de voedingswaarden uitrekenen :o

Maakt niet uit joh, als je het wel weet is het handig, maar anders gewoon zonder voedingswaardes posten hoor.

Tof topic! Kga ut volgen shake lijkt me lekker btw!:D

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

Laatst bewerkt:
Ik maak weleens 'burgers' van kikkererwten die ik heb gekookt. Ik maal ze gewoon met mijn handen of stamp ze fijn en maak er dus burgers van. Eventueel kan je er nog knoflook, ui of andere groente er in doen. Verhoudingen heb ik niet, want ik doe het altijd maar op de gok..

---------- Post toegevoegd Tue 27 Mar 2012 om 11:32 ----------

Ben zelf ook geen fan van vega 'vlees', maar soms neem ik het wel omdat ik graag op een bepaalde verhouding e/k/v uit wil komen per maaltijd. Maar verder trekken ze mij ook niet echt, en ik gebruik ze al helemaal niet omdat ik graag mijn 'traditionele' stukje vlees in een maaltijd wil vervangen o.i.d..
Als ik al van iets van dergelijke producten eet, dan eet ik ook maar een heel beperkt deel van het gehele assortiment wat overal verkrijgbaar is, omdat ik vind dat er ook in veel van die vega producten te veel carbs, teveel vet en te weinig eiwit zit.

Die van de Aldi, vooral de 'groenteschijven' zijn best goed te doen. 144 Kcal (het zal in ieder geval niet meer zijn) en 19 gram eiwit.

Kikkererwtenburgers voor 4 personen :

-2 grote vastkokende aardappels
-100 g kikkererwten
-200 g tofu
-5 tl bloem (evt kikkererwtenbloem)
-citroensap+ citroenzeste,2 el olijfolie
-kruiden : peper , zout , chili , sjalot , 2 augurken , koriander en munt

Aardappels koken , fijnprakken en de fijngesneden rest erbij voegen . Bijbinden met bloem en burgers van maken . Bakken in olijfolie .

Kikkererwtenburgers voor 4 personen :

-2 grote vastkokende aardappels
-100 g kikkererwten
-200 g tofu
-5 tl bloem (evt kikkererwtenbloem)
-citroensap+ citroenzeste,2 el olijfolie
-kruiden : peper , zout , chili , sjalot , 2 augurken , koriander en munt

Aardappels koken , fijnprakken en de fijngesneden rest erbij voegen . Bijbinden met bloem en burgers van maken . Bakken in olijfolie .

Heb je de macro's ook uitgerekend ?

Net een curry (djawa) gemaakt met wat tofoe Vers vond ik het niet zo lekker, maar de andere helft van de tofoe had ik in de vriezer bewaard en daar wordt de textuur heel anders van. Niet meer van die dunne stopverf, maar meer spons-achtig ... hmmm... maar doordat het vervolgens de curry opzoog werd het toch ineens eetbaar en heb je toch iets met een beetje bite (naast de groente uiteraard).

Courgette soep + snelle/simpele burger gemaakt van linzen, ei en havermout.

1zdxkyd.jpg

Linzenburger:
Neem 1 blik linzen, prak alles met een vork (of doe het in de foodprocessor als je die hebt). Kluts de eieren, meng ze door de geprakte linzen.
Voeg havermout toe tot het wat meer gebonden is, hoeveelheid hangt een beetje af van je eigen voorkeur, ik gok tussen de 50-100 gram.
Laat het mengsel even staan zodat het vocht in de havermout trekt, dan herken je de havermout ook niet meer terug qua smaak en/of textuur in de burger.
Voeg de kruiden toe die je wil, vrijwel alles past er wel bij, het is een vrij naturel smakende burger zonder kruiden.
Kneed er een 'burger'vormpje van met je handen, rond/ovaal en redelijk plat, dan is hij het snelste gaar zodat het niet de kans krijgt om droog te worden. Ik had er 3 burgers van gemaakt, je kan er ook 2 van grote maken natuurlijk.
Doe de burgers in een koekenpan, en bak ze op laag vuur, anders fikt ie aan terwijl het nog niet gaar is vanbinnen.

Ik vond het zelf iets teveel ei, ik zou het zelf met maar 2 eieren maken ipv 3, maar mijn niet vega-vriend vond hem nu juist lekkerder met extra ei :)

Gisteren deze volkoren wraps/tortilla's gekocht, waren deze week in de aanbieding bij de Lidl (220 g/6 wraps voor €0.89). Misschien dat iemand anders ze ook wel interessant vindt. Ik vond ze in ieder geval erg lekker + goede voedingswaardes.

Per 100 g: 7.7 g eiwit, 42.4 g koolhydraat (waarvan 1.4 suikers), 4.1 vet, 247 kcal.

1jn6dc.jpg

Leuk topic :)

Ik ga die burger zeker maken. De burgers van de AH zijn helaas niet echt ideaal qua voedingswaarden.

Sojabrokken ! 50 g eiwit per 100 g product . Week van tevoren 250 g sojabrokjes in groentenbouillon (ongeveer 20 min) .
Begin dan met een sjalot en goed wat look en chili (lekker pittig met de zaadjes erbij) aan te stoven . Bak de sojabrokjes ook even mee . Blus met 1 glas witte wijn en voeg tomatenblokjes bij (liefst vers) . Laat zacht sudderen tot de tomaat geheel is opgenomen in de saus . Voor de echte veggies voeg zout toe en anders (en beter) een paar fijngesneden gezouten ansjovisjes . Werk op het einde af met verse kruiden naar keuze (peterselie , bieslook , dragon , koriander , basilicum , munt , salie , thijm , rozemarijn , marjolein , daslook etc etc )
Ideaal als cutmaaltijd gezien de hoge proteïnewaarden en weinige caloriën . Eet met volkoren pasta , quinoa , boulgur , wilde rijst ...

O ja, die sojabrokken ken ik ook. Was ze alweer vergeten, bedankt voor de reminder :) Binnenkort weer eens halen.

Heb je niet toevallig ook een recept met seitan, Phenochef? Heb al meerdere dingen geprobeerd, maar het lukt me niet om het zo lekker te krijgen als dat het in sommige van die prefab/voorverpakte producten is, zoals bijvoorbeeld seitan 'saucijzen' broodjes.

Waar koop je die sojabrokken? En hoe duur zijn ze?

O ja, die sojabrokken ken ik ook. Was ze alweer vergeten, bedankt voor de reminder :) Binnenkort weer eens halen.

Heb je niet toevallig ook een recept met seitan, Phenochef? Heb al meerdere dingen geprobeerd, maar het lukt me niet om het zo lekker te krijgen als dat het in sommige van die prefab/voorverpakte producten is, zoals bijvoorbeeld seitan 'saucijzen' broodjes.

Seitan vind ik echt niet lekker smaken . Ik denk persoonlijk dat je die in een gezoute groentenbouillon best kan maken om zijn eigenlijke smaak te verdoezelen hehe . Maak anders eens een curry met echt hopen citroengras , limoenblad , limoensap , rietsuiker en chili . Op het eind een hoop koriander erbij . Serveren met rijst .

Waar koop je die sojabrokken? En hoe duur zijn ze?

Tot nu toe heb ik ze alleen gekocht in van die natuurwinkeltjes. Exacte prijs weet ik even niet meer, maar het is niet duur.

Seitan vind ik echt niet lekker smaken

Ik tot nu toe ook niet, behalve dan in van die geprocessde producten die ik een enkele keer geprobeerd had, daarin was het echt heel lekker, maar die wil ik juist niet kopen/eten.

Ik denk persoonlijk dat je die in een gezoute groentenbouillon best kan maken om zijn eigenlijke smaak te verdoezelen hehe . Maak anders eens een curry met echt hopen citroengras , limoenblad , limoensap , rietsuiker en chili . Op het eind een hoop koriander erbij . Serveren met rijst .

Zal 't eens proberen, thanks!

En die 100 g is gedroogd, dus uiteindelijk wordt het meer he. Voor het geval dat je denkt '5 euro voor 100 g is juist vet duur' :)

Terug
Naar boven