MuscleMeat

Het grote Vintage Barbells, Schijven en Collars Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

oude ivanko toegevoegd aan het arsenaal
 
2 Russische stangen met cccp op de zijkant, Berg en Russische schijven.
 
Die Berg (zwart, ijzer) en russische schijven uit Dordrecht?
Die russische stangen krijg ik maar niet gevonden
 
Nee niet die uit Dord, die Russische waren wel erg prijzig.
 
Heb zelf nog enkele foto's op IG staan.

mijn 1979 blauwe suede Adidas special gewichthefslofjes. Gekocht voor 20 euri hier ooit op dbb (kijken of gewichthefschoenen iets voor mij zouden zijn)
https://www.instagram.com/p/BDJKUDyCs1N/

2008 Adistars: gaan voor 400 euro of meer tegenwoordig in goede staat...
https://www.instagram.com/p/BERD9ahis2O/

Macro shot van de knurling van de 1969 Berg barbell:
https://www.instagram.com/p/BESv7fgCs5n/

Ter vergelijking: de knurling van de Ivanko OBX-20
https://www.instagram.com/p/BERFvLtis8B/

En een random foto van die russische schijven (mijn favo rubber schijven)
https://www.instagram.com/p/BEjuH9TCs1x/


Heb zelf nog iemand gevonden met een Berg set (1980 barbell met 200kg bumpers, 1e eigenaar), maar vraagt wel 600 euro.
 
2 oude 15kg kettlebells
IMG_0381_zpsaohhuvcq.jpg


In Dordrecht gaan ophalen bij een handelaar van marktplaats, voor 200 euro:
Oude Schnell barbell, 70kg, Berg schijven, Ivanko COT 1 1/4 sluiters
Verkoper wou me eerst veersluiters meegeven maar zei even later 'oh, volgens mij heb ik hier nog bijhorende sluiters bij' en kwam af met de Ivanko's. Zijn geen Schnell sluiters maar altijd wel leuk natuurlijk.

Over de baar: 28mm, markings op 92cm (dacht dat het eigenlijk 91cm moest zijn?), geen centerknurling, en kortere sleeves dan anders. Mocht iemand meer info over deze baar vinden, ik zal u dankbaar zijn.

IMG_0389_zps5pl81zgn.jpg


IMG_0390_zps92etxqkz.jpg


Collar met het gaatje voor smeerolie. Ook mooi de 'machining grooves' zichtbaar
IMG_0386_zpsotj7pygg.jpg


Binnenkant van de sleeves. Knurling is wel bijna volledig faded
IMG_0383_zpsioncetvg.jpg

IMG_0397_zpsnqyciora.jpg



Barbells volledig 'uitgelijnd'. Hier zie je dat de Schnell wat minder schijfopname heeft, maar wel veel meer ruimte tussen de sleeves
IMG_0399_zpsn2ektnka.jpg


Boven naar onder: Berg, Schnell, Ivanko OBX-20, oude weider splitsleeve baar, ATX SSB. Typische voor Schnell barbells: de dichte endcaps. Daarachter wel hun eigen gepatenteerde splitsleeve design.
IMG_0398_zpsoj3d3jrw.jpg




Enige inscriptie op de baar te vinden: (geen flauw benul wat ik eruit moet opmaken)
IMG_0385_zpsddhevwjd.jpg



Denk dat onze Weider DB's ook wel bijna onder 'vintage' vallen
IMG_0394_zpsxvrywju4.jpg
 
mooie verzameling.
 
Stang gekregen. Ben benieuwd of iemand weet wat voor een stang.

Lengte 220cm
Sleeves 43cm
Dikte stang 28mm
Dikte sleeves 55mm
Dichte endcaps
Staat op de sleeve 85/1/81

Ik heb het idee om de sleeves af te draaien naar 50 of zegt iemand dan dat ik een barbaar ben?

Is ook volledig chroom verkloot maar wel perfect recht. Iemand wel eens laten stralen en dan behandelt? En hoe
 
Stang gekregen. Ben benieuwd of iemand weet wat voor een stang.

Lengte 220cm
Sleeves 43cm
Dikte stang 28mm
Dikte sleeves 55mm
Dichte endcaps
Staat op de sleeve 85/1/81

Ik heb het idee om de sleeves af te draaien naar 50 of zegt iemand dan dat ik een barbaar ben?

Is ook volledig chroom verkloot maar wel perfect recht. Iemand wel eens laten stralen en dan behandelt? En hoe

Mijn barbells lijken op jouw beschrijving Gijs. Alleen heb ik er met andere nummers. Wat ik weet zijn dat het oude Poolse gewichthef stangen zijn. Ik heb er bijhorende bumpers bij ook. Vrijwel onverwoestbaar imo
 
Mijn barbells lijken op jouw beschrijving Gijs. Alleen heb ik er met andere nummers. Wat ik weet zijn dat het oude Poolse gewichthef stangen zijn. Ik heb er bijhorende bumpers bij ook. Vrijwel onverwoestbaar imo

Onverwoestbaar geloof ik idd. zit te twijfelen om de sleeves wel of niet af te draaien. Heb ook geen zin in een set 55 aanschaffen.
 
Onverwoestbaar geloof ik idd. zit te twijfelen om de sleeves wel of niet af te draaien. Heb ook geen zin in een set 55 aanschaffen.

Als ik van jou was zou ik ze afdraaien man. Dan kan je er gewoon mee verder en hoef je niet te zoeken en te doen achter 55mm schijven.
Ik heb een geluk gehad dat ik een deftig aantal bumpers bij gekocht heb waardoor ik hier (voorlopig) voldoende gewicht heb in mn homegym.
Maar wanneer mn plaats op de sleeves gebrekkig wordt door die dikke bumpers ben ik toch genoodzaakt om een reguliere barbell aan te schaffen en wat dunnere schijven.

Voorlopig kom ik nog toe. :p
 
Ik heb na maanden zoeken eindelijk een baar en bumper plates 2dehands kunnen kopen binnen mijn budget. Is denk ik redelijk vintage, maar spint nog zeer goed en knurling voelt hemels aan.
Heb alles gekocht bij een gewichtheffer op pensioen: 1 barbell, 2 paar schijven van 15 kg en een paar sluitingen van 2,5 kg.
Dit leek me een gepast topic om het in te showen :)

Foto op mijn ghetto squatrack ;)
IMG_20161127_205543.jpg



Andere paar bumpers, merk Matsuru.
IMG_20161127_210650.jpg



Uiteinde, wordt afgesloten met een borgveer (moeilijk zichtbaar op foto) en een soort vijs met 2 gaten in? Als iemand weet hoe ik dit open moet krijgen hoor ik het graag. Zou graag eens smeren en zien of ik er nog meer spin in krijg. :cool:
IMG_20161127_205553.jpg



Sluitingen echt leuk systeem, groeven op de sleeves is een schroefdraad. Sluiting schuif je tot tegen schijf, klik toe, klein draaitje aan en zit muurvast. Tekst op schijven is ver heen, maar ziet er een oude competitieschijf uit?
IMG_20161127_205601.jpg



Enige markering die ik vind op de baar, VV.
IMG_20161127_205947.jpg



Nog niet echt mee getraind, eerder wat mee gespeeld, maar voelde wel al goed aan. Als iemand weet wat voor baar dit zou kunnen zijn hoor ik het graag.
 
Volgens mij hadden vroeger met name Russische barbells dit systeem met de groeven maar dat kan vsral waarschijnlijk wel bevestigen ;)

Erg cool in ieder geval! Net als de huidige Eleiko Power Lock.
 
Ziet er een zeer mooie baar uit idd! Denk dat het eerder Chinees dan Russisch is. De grooves in de sleeves zijn veel fijner, plus ze lijken zelfs echt op een schroefdraad.
Zou het een Matsuru barbell zijn dan? Is gewoon zeer weinig over te vinden.
Om de sleeves los te halen moeten zowiezo de borgringen / borgveren / snaprings los aan beide eindes. Over de bout (?) met 2 gaten in? Uesaka heeft vergelijkbare endcaps die met een speciale tool losgedraaid moeten worden. Ga je een DIY oplossing op moeten vinden, als het al nodig is. Het kan evengoed zijn dat het het uiteinde van de shaft is. (toevallig ook 28mm diameter?)
Over smeren: kijk eerst of het bushings of bearings zijn. Bushings hebben teflon vet ofzo nodig, bearing hebben speciale bearing grease nodig, geen olie.

Lijkt me op het eerste zicht een 28mm weightlifting bar.

- zijn het 50 of 55mm sleeves?
- wat is de afstand tussen de markeringen op de baar?
- 28 of 29mm diameter bar?
- Knurling ter hoogte van snatch grip breedte nog niet afgesleten? Is altijd zonde bij een gewichthefbarbell imo. Misschien ook een idee om pvc buis ofzo rond je 'squatrack' te doen.
 
Ziet er een zeer mooie baar uit idd! Denk dat het eerder Chinees dan Russisch is. De grooves in de sleeves zijn veel fijner, plus ze lijken zelfs echt op een schroefdraad.
Zou het een Matsuru barbell zijn dan? Is gewoon zeer weinig over te vinden.
Om de sleeves los te halen moeten zowiezo de borgringen / borgveren / snaprings los aan beide eindes. Over de bout (?) met 2 gaten in? Uesaka heeft vergelijkbare endcaps die met een speciale tool losgedraaid moeten worden. Ga je een DIY oplossing op moeten vinden, als het al nodig is. Het kan evengoed zijn dat het het uiteinde van de shaft is. (toevallig ook 28mm diameter?)
Over smeren: kijk eerst of het bushings of bearings zijn. Bushings hebben teflon vet ofzo nodig, bearing hebben speciale bearing grease nodig, geen olie.

Lijkt me op het eerste zicht een 28mm weightlifting bar.

- zijn het 50 of 55mm sleeves?
- wat is de afstand tussen de markeringen op de baar?
- 28 of 29mm diameter bar?
- Knurling ter hoogte van snatch grip breedte nog niet afgesleten? Is altijd zonde bij een gewichthefbarbell imo. Misschien ook een idee om pvc buis ofzo rond je 'squatrack' te doen.

Geen idee, welk merk het is. Grooves zijn inderdaad een schroefdraad.
Misschien als ik hem open krijg dat er ergens een markering staat. Dan zie ik direct ook hoe hij gelagerd is.
Ik denk dat het een bout is omdat ik met een tang dit lichtjes kon verdraaien tov de shaft en de sleeves, maar de borgveer verhinderde waarschijnlijk het verder opendraaien.
Nu zag ik net dat er aan de binnenkant van de sleeves ook een borgveer zit. Moet die dan ook los?

- Sleeves zijn 50 mm.
- Afstand tussen markeringen is netjes 910 mm.
- Diameter shaft nog niet gemeten, voelt in ieder gelijkaardig qua diameter met de 28 mm bar die ik bij een vriend getest heb. Als ik mijn schuifmaat terugvind weet ik dit te zeggen.
- Knurling is fijn, maar nog gelijkmatig en grip is gewoon zeer goed ^^. Bij snatch breedte wel iets meer geoxideerd.
( Er is momenteel wat schuim over het "squatrack", maar zou misschien iets anders moeten verzinnen om deze mooie bar te beschermen :) )

Door de man waar ik het bij gekocht heb ook altijd gebruikt als gewichthefbarbell en hij is nog recht en draait nog goed. Dus denk wel dat het er voor bedoeld is.
 
Update: diameter inderdaad 28 mm. Sleeves nog altijd niet eraf gekregen, maar drupje olie tussen gedaan en draait helemaal super! Ik blijf er dan maar voolopig af :)

IMG_20161202_205251.jpg
 
Aankoop van vandaag (gisteren ondertussen). Verkoper was een handelaar van marktplaats. Hij wou het enkel als set (met een benchpress en een schijvenrek) verkopen, maar die zijn bestemd voor doorverkoop. Denk dat ik dan voor het volgende ongeveer 150 betaald zal hebben.

- Split sleeve bar:
28mm denk ik, markings nog breder dan IWF. Roest is redelijk oppervlakkig en de knurling is nog niet afgesleten. Ook nog mooi recht.
Al gepost in het York topic op bb.com. Eerste schatting is late 70's a 80's. Schijven schatten ze wat nieuwer.

- York speed collars (2.5kg). Had al een paartje.

- Plates: 285 pounds (= 129,... kg)
4x 45lbs met machining/milling tekens op de achterkant.
2x 25lbs idem
2x 10lbs Deze en kleiner zijn gewoon vlakke achterkant
4x 5lbs
2x 2.5lbs


vcv5sy.jpg


n2jvrs.jpg


11hukhu.jpg


2u5572e.jpg


2w6fdds.jpg


2rcvhva.jpg


xmlqg0.jpg


2dqooyp.jpg
 
Vandaag even snelle schoonmaak van de barbell.
- Bij deze split sleeve baar (York barbells na de mid 70's) is de 'donut' (ring op einde van de baar) vastgemaakt met een 'roll pin' in plaats van set screws. Deze moet je er dus uithameren.
- Op binnenzijde van de inside collar staat de inscriptie 7 - 93. Goeie kans dat die de productiedatum is. Het model (geen centre knurl, zeer brede knurling rings) lijkt echter op het model van de 1984 olympics (zie foto onderaan)
- Roest is weg, wat nu nog overblijft is patina.
- Ik heb vers lithiumvet gebruikt en voor en achter de sleeves een extra 0.5mm washer geplaats om laterale speling te verminderen.

2na4h37.jpg

5pihcn.jpg

28qwwep.jpg

2qsweu0.jpg

2v8mu05.jpg

av1zbn.jpg

20z44kz.jpg

2pqky7r.jpg


TD%20-%20Jerk.jpg
 
Ah ook nog over getwijfeld maar ik had geen zin in die plates. Ik heb dezelfde set van york maar dan de Kg versie dus exact 20etc.

Wel erg gave bar
 
Back
Naar boven