MuscleMeat

Sticky Het Motor Topic

Bezoekers in dit topic

Zoals je had kunnen lezen is een R1 niet mogelijk ivm het 'lichte rijbewijs' dat ze in NL hebben (mag je maar tot 25kw rijden).... Het zal dus sowieso ook een R6 worden ipv een r1 (als ik een yamaha wil rijden), maar is dit de moeite waard (afknijpen)?

Btw: Unive zou een r6 (uit 2000) voor 11 euro p/m verzekeren volgens een online premieberekening
 
Laatst bewerkt:
ZX6R ga ik halen, vette motor hoor.
Grote voordeel van een 600 t.o.v een 100 is dat het bochtenwerk veel leuker is, stuk lichter en tegenwoordig hebben die 600 al 130pk, dus voor de power hoef je het nu echt niet te laten. Een R1 heeft dan wel 190pk, leuk, maar ik weet zeker dat als ik daarmee zou rijden dat ik alleen maar te hard zou gaan en mezelf dood zou rijden.
Plus dat een 600 iets vergevingsgezinder is dan een 1000 die je bij een tikje teveel gas genadeloos afstraft.
 
Maar nogmaals, ik mag ook geen 600cc rijden... Licht rijbewijs... Het gaat hier dus over het 'afknijpen' van een 600cc (R6 bijvoorbeeld) OF het kiezen van een orginele 25kw motor
 
Laatst bewerkt:
Die 25 Kw, ben je daar zeker van ?

25 kw = 34Pk
 
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen zei:
Examen met een lichte motor
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.

Helaas wel jah :(
 
Ja klopt, maar een zx6r wat ik als voorbeeld nam, is leuk om af te knijpen, rijd dan nog steeds goed, ga nu niet een 1000cc sport afknijpen, dat wordt niets. Je bent het verplicht idd tot je 21ste, maar het voordeel van een 600 is dat je er na je 25kw periode nog wat aan hebt, veel vermogen, rijd leuk etc.. Je hoeft dan niet meteen een andere bike te kopen.
 
Nee klopt... 1000cc is niet te doen, 600cc in de meeste gevallen wel...

Ik ga dat trouwens nog wel even navragen... Ik zou nu dus met 20 jaar beginnen, kan ik een half jaartje rijden en ben ik 21, maar zoals ik het begrijp moet ik dus ALSNOG 1,5 jaar 25kw rijden dan... Dan ga ik mss wel opnieuw examen doen :P
 
Pff allemaal onzin. Ik heb 60 tot 190 pk gereden. Met 60 pk was ik gevaarlijker als met welke motor dan ook.

Ligt puur aan je rechter hand controle!
 
Tsjah, als ik ze kon zeggen dat het onzin is, waardoor ze me dan direct een volledig motorrijbewijs zouden geven had ik het natuurlijk al direct gedaan ;)
 
Tsjah, als ik ze kon zeggen dat het onzin is, waardoor ze me dan direct een volledig motorrijbewijs zouden geven had ik het natuurlijk al direct gedaan ;)

Ik was toen 1 van de laatste in de oude regeling. Mocht dus wel gelijk vol rijden.
Maar ben toch begonnen met GPZ500 (60 pk). 10 maandjes op stunten, toen zwaar ongeluk gehad.
Daarnaar zzr1100 (147 pk) en ook hier weer 10 maandjes op stunten en toen weer zwaar ongeluk.
Toen kwam mijn zx12R. 178 zonder ram air (190 met).
Heerlijke bike.
Power all the way. Iemand achterop maakt niks uit. Ding bleef gaan. Echter reed ik wel anders als met GPZ. Gewoon omdat ik wist dat die zo snel was.
Ook reed ik deze helaas na 10 maanden in elkaar:(
 
Haha misschien ben je niet capabel genoeg om te mogen rijden "RichardV"?
 
Haha dat zou je idd zeggen als je dat zo hoort.
 
Je kan gewoon een 25kw kitje kopen bij de dealer, en laten monteren.

Kosten zijn max 300 euro geloof ik!
 
Haha misschien ben je niet capabel genoeg om te mogen rijden "RichardV"?

Haha, daar lijkt het haast wel op, maar ben 3 keer aangereden geweest en alleen de 1e keer werd ik niet 100% vrijgesproken (reed toen te hard, maar veroorzaakte niet het ongeluk).

Haha dat zou je idd zeggen als je dat zo hoort.

Nietes:D
 
Denk dat het een Yamaha YZF r6 wordt, uit 2000 of nieuwer als dat voor de prijs lukt
 
Hehe, ik heb ook "last" van 25kw.

Een motor op 25kw laten lopen is soms een hele opgave en dan ook nog redelijk betaalbaar, dat lukt volgens mij gewoon niet :rolleyes:

Zelf heb ik uit eindelijk maar een suzuki gs500 gehaald, stuurt het makkelijkst voor een beginner super licht. (Had ook wel geluk dattie best goedkoop was en toch nog maar 3000 op de teller had)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Hehe, ik heb ook "last" van 25kw.

Een motor op 25kw laten lopen is soms een hele opgave en dan ook nog redelijk betaalbaar, dat lukt volgens mij gewoon niet :rolleyes:

Zelf heb ik uit eindelijk maar een suzuki gs500 gehaald, stuurt het makkelijkst voor een beginner super licht. (Had ook wel geluk dattie best goedkoop was en toch nog maar 3000 op de teller had)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Leuk ding, en nog maar 3000 op de teller, dan moet hij nog loskomen.
 
Ik ga uiteraard voordat ik dat ding koop even langs een garage/dealer vragen of ze dat denken dat ze dat gaat lukken... Volgens de lijst en volgens meerdere websites moet het wel kunnen, in de meeste gevallen hebben de fabrikanten gewoon kant en klare '25kw-kitjes' om de motor om te bouwen (volgens anderen)... Wordt even navragen dus, maargoed, eerst beginnen met rijbewijs, dat zo snel mogelijk halen en dan nog maar eens rondkijken, meeste motoren die ik nu zie zijn dan wss al weg..

Het lullige is dat ik dan zelf niet eens een testrit mag maken :( (als de verkoper moeilijk doet)
 
Klopt motortje is nu zo'n beetje goed ingereden :) standaard 35kw en nu dan 25kw.

Ombouwen tot 25kw zou ik door/bij de dealer laten doen, dan heb je later nooit gezeur ergens mee. Ben je ongeveer 250 tot 300 euro voor kwijt.

Testritje is idd lastig, moetje gewoon ff naar motor zaak gaan die redelijk op industrie zit dan kan je wel een stukkie rijden en meestal weetje wel snel of het wat voor jou is ja of nee. Zelf wou ik graag een bandit maar die ik op het oog had reed voor geen meter, zaten ook ruk banden op maar tog.
 
Back
Naar boven