Als Wilders veroordeeld zal worden, zal er waarschijnlijk geen strafoplegging komen..ik denk eerder een sencuur op zijn huidige verwoordingen.. al denk ik niet dat dat iets uit zal maken.. men weet wat hij bedoelt..
Ik ben overigens van mening dat dit proces niet had hoeven plaatsvinden. Aan de ene kant om het puntje vrijheid van meningsuiting. Een mening die kennelijk door een hele grote groep mensen gedeeld wordt. Een mening waarop een typische reactie komt van een bepaalde groep mensen die zich altijd al snel beledigd/gediscrimineerd voelen en die groep daardoor altijd al snel aggressief/tegendraads/beledigd reageren. Hiermee bedoel ik niet specifiek de moslim generatie.
Door dit proces rijst de vraag wat we dan vinden van ons grondrecht..moet die op de schop?
Daarmee is in mijn optiek het uitlokken van haat ook al deels opgepakt. Ik begrijp wel wat tekst/beeld etc met iemand kan doen als ik de teksten uit de dagvaarding lees..Maar het blijft altijd de keuze van de ontvanger, zich te distantieren van teksten of zich er tot iets toe laat bewegen.
Het feit dat het OM in eerste instantie eigenlijk ook niet wilde vervolgen, zegt in mijn ogen ook al wat over de zwaarte van de bewijsvoering en het soort proces dat er gevoerd wordt. Het OM moest in opdracht van het gerechtshof Wilders toch vervolgen.
En aan de andere kant omdat ik dit een politiek proces vind en niet een persoonlijk. Al is dat in dit geval ook wel lastig van elkaar te onderscheiden natuurlijk. Maar vraag me dan af in hoeverre we dan nog in een democratie leven als er een vorm van sencuur zou moeten komen en er alleen politiek correcte teksten mogen worden gehanteerd.