AndroidHealthClinic

Het roer om!

kelders0

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
106kg
Dag dames en heren,

Inmiddels al een poosje niet op 't forum aanwezig geweest ivm. problemen op school (gezakt voor de HAVO in 2010) en erg druk zijn met werk e.d.

Nou is in de afgelopen anderhalf jaar veel voor mij gebeurt, en helaas is de sport er een beetje bij in geschoten.. Dit jaar ben ik hooguit 5 keer naar de sportschool geweest, vorig jaar zal niet veel vaker zijn. Maar ik kan gewoon niet terug komen in de routine van 3 a 4 keer per week anderhalf uur trainen.

Mijn momentele situatie is als volgt;
18 jaartjes oud
109kg
1,74m lengte zonder schoenen
ZEER BREED GEBOUWD - en dan bedoel ik niet alleen een flinke buik, maar ook echt een flinke borst/ brede schouders.

Ik heb op dit moment 2 bijbanen, vakkenvuller/ assistent leidingevende bij de plaatselijke super (+- 9 uur per week) en 's ochtends vroeg loop ik de krant in de buurt(+- 7 uur per week). Per saldo zijn dit opsich al wel aardig vermoeiende activiteiten --> aan't eind van de dag ben ik dan ook opgebrand en heb ik totaal niet de energie om nog naar de sportschool te gaan, daar kom't bij dat ik ook nog fulltime naar school ging. Gelukkig heb ik nu 'zomervakantie' en is't de bedoeling dat ik mijn examens ga leren :)

Nou heb ik echt hulp nodig om alles weer draaiende te krijgen, en vraag ik jullie om tips/ voedingsadvies.

Mijn momentele 'menu van de dag' ziet er als volgt uit'

5:30 bed uit --> glas melk a 300ml + zoveel mogelijk witbroodjes + 1 plakje kipfilet per boterham als ik weg kan krijgen (meestal 2 als 't mee zit)

7:15 --> klaar met krantenronde: Bak koffie (2x suikerklont, 1x creamer) + weer zoveel mogelijk wit broodjes/ bolletjes en 1 plakje kipfilet per stuk

en de rest van de dag is't gewoon zoveel mogelijk wanneer 't me uitkomt en ik voel dat ik wat moet eten --> dan eet ik wat.

Hier thuis eten we ook heel onregelmatig, de ene keer krijg ik mijn 'warme eten' om half 2, de andere keer pas om 8 uur 's avonds gezien ik 3 zusjes heb die op paard rijden zit, ik zelf veel werk en 't soms gewoon niet anders uitkomt

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

vr.gr.
Martijn

Ik heb zelf veel aan de sticky's in de voedingssectie gehad. Staat praktisch alles in om een goed begin te kunnen maken.

Regelmaat qua eten kan ook wel handig zijn.

maak eerst eens een degelijk voeding schema met behulp van de stickies want dit is natuurlijk 3x niks.

• Topic Starter Topic Starter
nouja, net wat ik al aangaf, hoewel 't misschien totaal niet duidelijk was (is ook begrijpelijk, is allemaal net zo lekker onoverzichtelijk)

maar ik snap d'r geen bal van.

even heel kort door de bocht; Ik weeg dus 109kg, ene keer een onsje meer, andere keer weer 300g minder.. maar goed, dat terzijde. en ik ben 18 jaar. Nou lukt het mij niet eens om fatsoenlijk mijn dagelijkse behoefte aan calorien te berekenen, laat staan wat ik aan koolhydraten e,d. nodig heb.

Daar komt bij, dat zoals 't er nu voor staat, ik het niet lang genoeg volhoud van moment tot moment om te wachten met eten: Voorbeeld;

7:15 - boterhammetjes met kipfilet

11:00 - Appel + 200g kwark

dan begint mijn maag om pak 'm beet 9 uur al te rommelen en geeft mijn lichaam aan dat ik zin aan iets heb, tegen de tijd dat 't dan 11:00 is, dan voel ik me gigantisch beroerd, of 't gaat allemaal wel, maar na mijn 'maaltijd' op te hebben heb ik 't gevoel dat ik nog steeds niet verzadigd ben.

Dat is mijn 'main problem' op dit moment, maar hoe tackle ik dit? Want ik kan wel een uitgebreid voedsel schema maken, maar goed als ik me daar niet aan kan houden, heeft dat natuurlijk weinig nut.

---------- Toegevoegd om 20:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:23 ----------

even toevoegingkje, heb de volgende calculator maar even gebruikt, en handmatig de formule geprobeerd;

http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Dus 109kg, 174cm, 18 jaar

resulteert in;

om af te vallen moet ik volgens de gewone Formule +- 3100 calorien per dag nuttigen
Volgens de wat langere formule +- 2300 calorien per dag nuttigen,

dat is nog al niet een verschil?
Nou heb ik op die site ook gelezen, dat volgens de simpele 1e formule, de uitkomst over 't algemeen veel te hoog is, en dat ik beter van de 2e uit kan gaan (2300 calorien per dag)

zou dit een beetje overeen komen?

Tja, da's een beetje jammer eigenlijk.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik de stickies inmiddels meerdere malen gelezen, maar sommige dingen zijn nog niet helder voor mij..

ik ben inmiddels zover dat mijn dagelijks benodigde calorien op +- 2300 ligt wil ik echt afvallen, om mijn lichaam te onderhouden zit ik op +- 2800, en om aan te komen weet ik niet, maar dat is ook absoluut de doelstelling niet.

Nu even terugkomend op het voedingsschema,
Ik kan wel een heel mooi strak schema in mekaar zetten, maar als ik me er niet aan kan houden als ik 3 uur van te voren al weer trek heb, dan heb ik toch een probleem.

Maar schijnbaar heeft niemand daar ervaring mee of tips voor hoe ik daar wat aan kan doen?

Tja, da's een beetje jammer eigenlijk.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik de stickies inmiddels meerdere malen gelezen, maar sommige dingen zijn nog niet helder voor mij..

ik ben inmiddels zover dat mijn dagelijks benodigde calorien op +- 2300 ligt wil ik echt afvallen, om mijn lichaam te onderhouden zit ik op +- 2800, en om aan te komen weet ik niet, maar dat is ook absoluut de doelstelling niet.

Nu even terugkomend op het voedingsschema,
Ik kan wel een heel mooi strak schema in mekaar zetten, maar als ik me er niet aan kan houden als ik 3 uur van te voren al weer trek heb, dan heb ik toch een probleem.

Maar schijnbaar heeft niemand daar ervaring mee of tips voor hoe ik daar wat aan kan doen?

1: Doe wat meer moeite.

2: Tips om je te houden aan een voedingsschema? gwn DOEN

Als je 109 kilo weegt, en nog veel werkt ernaast, mag je misschien wel wat meer nuttigen dan 2800 denk ik.
Maar dat is zeer persoonsgebonden.
Als je nou eerst van die 2800 onderhoud uitgaat, maak je een schema dat daarop gebaseerd is. Daar hou je je streng aan(dat heb je maar te doen).
Uit de gevolgen kan je dan afleiden of je meer of minder nodig hebt.
Ik wil je prima helpen, als je de stickies niet snapt. Maar zo'n schema moet je grotendeels toch zelf maken.
Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gewoon. Er zijn genoeg mensen die wel willen antwoorden.

Als je 109 kilo weegt, en nog veel werkt ernaast, mag je misschien wel wat meer nuttigen dan 2800 denk ik.
Maar dat is zeer persoonsgebonden.
Als je nou eerst van die 2800 onderhoud uitgaat, maak je een schema dat daarop gebaseerd is. Daar hou je je streng aan(dat heb je maar te doen).
Uit de gevolgen kan je dan afleiden of je meer of minder nodig hebt.
Ik wil je prima helpen, als je de stickies niet snapt. Maar zo'n schema moet je grotendeels toch zelf maken.
Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gewoon. Er zijn genoeg mensen die wel willen antwoorden.

Kijk, een comment waar ik wat aan heb :)! Vriendelijk bedankt steveo1!

Ik zal vanmiddag eens beginnen aan een schema, kijken of ik wat in mekaar kan krijgen.
wat betreft de 'bouwstoffen' in mijn schema, moet ik ergens nog specifiek op letten, of alleen op de eiwitten/ totale calorie inname?

Kijk, een comment waar ik wat aan heb :)! Vriendelijk bedankt steveo1!

Ik zal vanmiddag eens beginnen aan een schema, kijken of ik wat in mekaar kan krijgen.
wat betreft de 'bouwstoffen' in mijn schema, moet ik ergens nog specifiek op letten, of alleen op de eiwitten/ totale calorie inname?

Wat vaak gebruikt wordt is 30% Eiwitten, 50% Koolhydraten en 20% vetten.
Je kunt hier wat met spelen maar best is er niet te sterk van afwijken.
Neem eens een kijkje naar een paar (goede ;)) voedingsschema's hoe je dit berekent.
Op deze site bijvoorbeeld: http://www.voedingswaardetabel.nl/
kan je de voedingswaarde van bijna elk product terugvinden.
Via excel maak je dan een schema met correcte verhoudingen en dergelijke naargelang je doel.

(Ik heb mijn schema in deze post verwerkt. Het is zeker geen perfect schema. Maar zo kan je toch al een idee krijgen.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat vaak gebruikt wordt is 30% Eiwitten, 50% Koolhydraten en 20% vetten.
Je kunt hier wat met spelen maar best is er niet te sterk van afwijken.
Neem eens een kijkje naar een paar (goede ;)) voedingsschema's hoe je dit berekent.
Op deze site bijvoorbeeld: http://www.voedingswaardetabel.nl/
kan je de voedingswaarde van bijna elk product terugvinden.
Via excel maak je dan een schema met correcte verhoudingen en dergelijke naargelang je doel.

(Ik heb mijn schema in deze post verwerkt. Het is zeker geen perfect schema. Maar zo kan je toch al een idee krijgen.)

Heeel nice :)!
hier heb ik zeer zeker wat aan!

vriendelijk bedankt

Heeel nice :)!
hier heb ik zeer zeker wat aan!

vriendelijk bedankt

En nog een tip om aan je voedingsschema te houden.
Normaalgezien als je niet te veel onder je onderhoud eet, (500kcal minder) moet het wel vol te houden zijn.
Maar als je echt meer wilt eten kan je je nog altijd volboefen met groenten en water omdat dit zeer weinig calorieën bevat. Succes

En nog een tip om aan je voedingsschema te houden.
Normaalgezien als je niet te veel onder je onderhoud eet, (500kcal minder) moet het wel vol te houden zijn.
Maar als je echt meer wilt eten kan je je nog altijd volboefen met groenten en water omdat dit zeer weinig calorieën bevat. Succes

Nouja, 't voedinsschema opsich is denk ik wel vol te houden, alleen de intervallen zullen lastig gaan worden. Gezien ik 't afgelopen anderhalf jaar alleen maar heb gegeten op de momenten dat het me uitkwam of dat ik echt honger had (en dan at ik ook gewoon tot dat ik er geen last meer van had)

en dat afleren gaat lastig worden...

maar water heeft me inderdaad al aardig veel geholpen de afgelopen week :)!

Terug
Naar boven