MuscleMeat

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Ik ben momenteel het aminozuur L-theanine aan het onderzoeken. Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waarop zou het de oplossing zijn?
Op mijn vraag of het een goed slaap middel zou zijn zonder dat het de testosteron onderdrukt zoals gaba, tryprtofaan en melatonine?

Wat blijft er dan over wat niet je test onderdrukt maar wel goed van slaapt dan?

Of als goedkoper product als phosphatidyl?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waarop zou het de oplossing zijn?
Op mijn vraag of het een goed slaap middel zou zijn zonder dat het de testosteron onderdrukt zoals gaba, tryprtofaan en melatonine?

Of als goedkoper product als phosphatidyl?

Testosteron onderdrukking bij melatonine, GABA en tryptofaan is alleen zeker bij ratten. De kans is er, maar voor 100% kan ik het nu niet zeggen. Heb de lijst ook aangepast dan en alle onderzoeken nog eens onderling vergeleken.

Een goedkoper product als fosfatidylserine kan wel een L-serine zijn. Deze ga ik volgende week testen.

Als slaapmiddel ziet L-theanine het beste eruit.

Melatonin administered in the afternoon decreases next-day luteinizing hormone levels in men: lack of antagonism by flumazenil.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10636472

Long-term melatonin administration does not alter pituitary-gonadal hormone secretion in normal men
http://humrep.oxfordjournals.org/content/15/1/60.full

The effects of oral melatonin on skin color and on the release of pituitary hormones.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/914981

Zo te zien heeft door de dag melatonine een effect op testosteron, maar voor het slapen niet. Tryptofaan zet om naar serotonine en dan naar melatonine.

Melatonin stimulates growth hormone secretion through pathways other than the growth hormone-releasing hormone.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8370132

Exercise-induced GH secretion is enhanced by the oral ingestion of melatonin in healthy adult male subjects.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10407218

Melatonin Administration Alters Semen Quality in Healthy Men
http://www.andrologyjournal.org/cgi/content/full/23/4/572

Effecten op HGH zijn duidelijk, maar de zaadkwaliteit kan er wel eens onder lijden.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik deze vraag al gesteld maar ik ben nog niet bevredigt met het antwoord :D

Ik gebruik nu tijdje melatonine om in slaap te komen (duh) wanneer ik onregelmatige werktijden hebt Maar nu ik geleerd hebt dat het onstekingwekkende effecten heeft op gewrichten ben ik niet meer zo gerust op.

later vertelde je dat L-theanine het beste uit de bus kwam als slaapmiddel... maar weer later vertelde je dat het test verlagende effect kan hebben.
http://forum.dutchbodybuilding.com/...ken-eigenlijk-281489/index22.html#post6955079

Dus ik vraag me nu af, er is niks beters? :p :)

Laatst bewerkt:
Zou gewoon voor GABA gaan, als je er tenminste van in slaapt valt, verschilt per persoon. Je test wordt dan wel verlaagd, het heeft wel een gunstig effect op je groeihormoon. Vergeet niet dat GH ook anabool is, en daarnaast ook een gunstig effect heeft op vet oxidatie, al lijkt me het effect van GABA hierin te beperkt en waarschijnlijk zal het dan ook niks uitmaken, wil er alleen mee aangeven dat test niet het enige anabole hormoon in je systeem is ;)

Moet wel zeggen dat GABA hier een beetje wordt afgeschreven.
Naar mijn mening is HGH meer anabool dan test, alleen hechte mensen meer waarde aan test omdat het meer bekend is als anabool. Athans zo krijg ik het idee hier in dit topic.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik deze vraag al gesteld maar ik ben nog niet bevredigt met het antwoord :D

Ik gebruik nu tijdje melatonine om in slaap te komen (duh) wanneer ik onregelmatige werktijden hebt Maar nu ik geleerd hebt dat het onstekingwekkende effecten heeft op gewrichten ben ik niet meer zo gerust op.

later vertelde je dat L-theanine het beste uit de bus kwam als slaapmiddel... maar weer later vertelde je dat het test verlagende effect kan hebben.
http://forum.dutchbodybuilding.com/...ken-eigenlijk-281489/index22.html#post6955079

Dus ik vraag me nu af, er is niks beters? :p :)

Er is nix beters momenteel nee :p. Melatonine verlaagt ook test, net zoals L-theanine. Nu, je test gaat altijd verlagen tijdens je slaap. Dus het is een natuurlijk proces. Dit komt door verhoogde GABA activiteit en melatonine stijging snachts. Is nodig voor de herstelprocessen.

---------- Post toegevoegd Sat 25 Aug 2012 om 01:21 ----------

Zou gewoon voor GABA gaan, als je er tenminste van in slaapt valt, verschilt per persoon. Je test wordt dan wel verlaagd, het heeft wel een gunstig effect op je groeihormoon. Vergeet niet dat GH ook anabool is, en daarnaast ook een gunstig effect heeft op vet oxidatie, al lijkt me het effect van GABA hierin te beperkt en waarschijnlijk zal het dan ook niks uitmaken, wil er alleen mee aangeven dat test niet het enige anabole hormoon in je systeem is ;)

Moet wel zeggen dat GABA hier een beetje wordt afgeschreven.
Naar mijn mening is HGH meer anabool dan test, alleen hechte mensen meer waarde aan test omdat het meer bekend is als anabool. Athans zo krijg ik het idee hier in dit topic.

HGH is zeker niet anaboler dan test, en is dan nog eens niet al te goed voor je lichaam in te hoge hoeveelheid. Het is in principe een meer vrouwelijk hormoon. HGH waarde van een vrouw zijn stukken hoger dan onze. Dus gezien je theorie zouden hun sneller spieren kunnen kweken.

Hee! Ik heb ADHD en heb daar methylfenidaat (beter bekend als Ritalin) voor. Het verlaagd mijn eetlust erg, wat bulken best wel moeilijk maakt. Maar als ik het goed begrijp moet het dus wel mijn testosteron omhoog brengen aangezien het dopamine activiteit verhoogt door de heropname te remmen. Of heb ik het nou helemaal mis?

Hee! Ik heb ADHD en heb daar methylfenidaat (beter bekend als Ritalin) voor. Het verlaagd mijn eetlust erg, wat bulken best wel moeilijk maakt. Maar als ik het goed begrijp moet het dus wel mijn testosteron omhoog brengen aangezien het dopamine activiteit verhoogt door de heropname te remmen. Of heb ik het nou helemaal mis?

Fosfatidylserine ;) Kijk topic test boosters. Wordt met succes gebruikt door andere ADHD'er.

Inderdaad, en waarschijnlijk is GABA verhogen (L-glutamine) voor jou gezonder dan. Als dit voldoende dopamine verlaagt natuurlijk voor antipsychotische doeleinden.

Het is heel moeilijk het evenwicht te behouden met zulke middelen. GABA of L-dopa kan je al niet nemen en serotonine verlagen is ook geen goed idee denk ik.

Misschien via andere wegen je testosteron stimuleren. Eerst zou ik je bloed eens laten onderzoeken. Testosteron, oestrogeen en prolactine zijn goed waardes om te weten bij antipsychotica.

Dus L-Glutamine wat GABA verhoogt kan dus indirect ook test verlagend zijn? (als de claim dat gaba test verlaagt gegrond blijkt)

Er is nix beters momenteel nee :p. Melatonine verlaagt ook test, net zoals L-theanine. Nu, je test gaat altijd verlagen tijdens je slaap. Dus het is een natuurlijk proces. Dit komt door verhoogde GABA activiteit en melatonine stijging snachts. Is nodig voor de herstelprocessen.

---------- Post toegevoegd Sat 25 Aug 2012 om 01:21 ----------

HGH is zeker niet anaboler dan test, en is dan nog eens niet al te goed voor je lichaam in te hoge hoeveelheid. Het is in principe een meer vrouwelijk hormoon. HGH waarde van een vrouw zijn stukken hoger dan onze. Dus gezien je theorie zouden hun sneller spieren kunnen kweken.

Ik zeg ook niet dat HGH anaboler is dan test, zeg alleen dat het ook anabool is. Daarnaast zorgt HGH icm met insuline voor een verhoogde aanmaak van IGF, wat zeker positief uitpakt voor spieropbouw.

Veel verschil zal het chronisch op die dosis niet uitmaken.

---------- Post toegevoegd Thu 15 Nov 2012 om 17:39 ----------

ltheanine is slappe brol

Dus L-Glutamine wat GABA verhoogt kan dus indirect ook test verlagend zijn? (als de claim dat gaba test verlaagt gegrond blijkt)

Inderdaad. Maar als je slaapt daalt je test sowieso en smorgens stijgt dit weer snel. Dus inname van zulke middelen is niet perse negatief voor je test door de dag.

---------- Post toegevoegd Thu 15 Nov 2012 om 17:14 ----------

Ik zeg ook niet dat HGH anaboler is dan test, zeg alleen dat het ook anabool is. Daarnaast zorgt HGH icm met insuline voor een verhoogde aanmaak van IGF, wat zeker positief uitpakt voor spieropbouw.

Het zou direct anabool zijn en via igf-1 verhoging, maar igf-1 is niet zo anabool als men denkt.

En insuline is op zichzelf al een zeer goed anabool middel.

Laatst bewerkt:
"De effectiviteit van gamma-aminoboterzuur kan verminderen door een tekort aan vitamine B1 of tijdens het afkicken van een alcoholverslaving. Dit kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, slapeloosheid of epileptische insulten.[3][4]"

Ik heb laast last gehad van een paniekstoornis, na 2 jaar met veel stress, drank in de weekenden, veel cutten en 5 keer per week hard trainen.

Zelf het gevoel dat hierdoor bepaalde stoffen in mijn hersenen uitgeput waren geraakt, dacht zelf aan serotonine, maar kan dus ook iets anders zijn?

Nu maak ik dus gebruik van SSRI's om weer in balans te komen en alcohol is er helemaal uit.

Ik merk dat:

Het cutten nu een stuk sneller gaat (wss omdat ik geen lege Kcal meer binnen krijg tijdens het drinken)

Nu ben ik via een omweg op dit topic gelkomen, ik las daar namelijk dat bepaalde stoffen (Serotonine, Melatonine, Maria distel) een testosteron verlagende werking kunnen hebben.

Aangezien een deel van de NL bevolking SSRI's gebruikt en ook aan krachtsport doet lijkt het me eens leuk/goed om te (laten) bekijken van hoe grote invloed SSRI's eigenlijk zijn op de testosteron verlaging en dus indirect op de spieropbouw.

Mocht dit een significant verschil blijken te zijn dan zou ik ook graag willen (laten) onderzoeken hoe de testosteron en dus indirect de spieropbouw tijdens het gebruik van SSRI's te optimaliseren.

Is dit een idee?

---------- Post toegevoegd 14 August 2013 om 17:28 ----------

Centrale vragen dus:

1> Hoe groot is de negatieve invloed van SSRI's op de spieropbouw

En mocht dit een significant verschil zijn:

2> Hoe optimaliseren SSRI gebruikers hun spieropbouw tijdens de periode van medicatie (voeding/supplementatie/anders?)

Laatst bewerkt:
Heb zelf al eens gekeken en dit lijkt een goede oplossing om met legale supplementen de testosteron waarden iets te verhogen: (Of gaat het niet zo makkelijk?)

"Extracten van de boon Mucuna pruriens - een natuurlijke bron van het aminozuur L-Dopa - verhogen in mannen de concentratie testosteron. Mucuna pruriens stimuleert de hormoonproductie via de hypofyse, want het
supplement verhoogt ook de aanmaak van de stuurhormonen LH en FSH.
Dat is de slotsom van onderzoekers van de universiteit van Lucknow in India"

http://www.ergogenics.org/supplement115.html#1

L-dopa is inderdaad de beste oplossing. En dat gaat makkelijk.

Is het nemen van een pre-workout echt schadelijk wanneer je ook antipsychotica (serotonine) neemt of zetten de bedrijven het er gewoon op om zichzelf in te dekken ?

Is het nemen van een pre-workout echt schadelijk wanneer je ook antipsychotica (serotonine) neemt of zetten de bedrijven het er gewoon op om zichzelf in te dekken ?

Antipsychotica hun hoofddoel is dopamine te blokkeren, maar ze werken meestal op serotonine ook.

Het hangt van de samenstelling van de pre-workout af of dit wisselwerking kan hebben.

in

Laatst bewerkt:
Antipsychotica hun hoofddoel is dopamine te blokkeren, maar ze werken meestal op serotonine ook.

Het hangt van de samenstelling van de pre-workout af of dit wisselwerking kan hebben.

IK heb net NO-xplode besteld. Ik heb geen problemen gehad met andere. Maar waar rosea rhodiola ( Assault bv. ) lijkt mij toch het beste om te vermijden als je antipsychotica neemt, omdat het kruid ook de gemoedstoestand beinvloed en het een kruid is tegen depressies.

IK heb net NO-xplode besteld. Ik heb geen problemen gehad met andere. Maar waar rosea rhodiola ( Assault bv. ) lijkt mij toch het beste om te vermijden als je antipsychotica neemt, omdat het kruid ook de gemoedstoestand beinvloed en het een kruid is tegen depressies.

Hangt vanaf hoe het kruid werkt. Als het serotonine zou verhogen zie ik het kwaad niet icm antipsychotica.

Alhoewel de gedeeltelijke blokkering van de serotonine receptoren door antipsychotica kan helpen bij schizofrenie.

Uit ruim 35 jaar onderzoek blijkt dat Rhodiola het transport van 5-HTP verbetert en de activiteit van MAO en COMT vermindert, wat resulteert in een toename van serotonine in de hersenen met 30%.
Het toedienen vanRhodiola in combinatie met antidepressiva verkortte de duur van het verblijf in het ziekenhuis en verminderde de bijwerkingen die gepaard gaan met tricyclische antidepressiva.

bron: http://serotonine-tekort.blogspot.be/2011/05/rhodiola-rosea.html

Terug
Naar boven