XXL Nutrition

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Ik zou ook eens L-Tryptofaan willen proberen, alleen wil ik dit los supplementeren.
Nu had ik gelezen : http://forum.dutchbodybuilding.com/...l-tryptofaan-xxl-nutrition-170809/index4.html

" Om een optimaal resultaat te krijgen is het noodzakelijk om L-Tryptofaan in te nemen met vitamine B3 en B6. Bij een tekort aan vitamine B3 zet je lichaam L-Tryptofaan om in vitamine B3 en profiteer je dus niet meer van de stof L-Tryptofaan. Daarnaast heb je vitamine B6 nodig om serotonine aan te maken. L-Tryptofaan Powder bevat deze twee B-vitaminen in een perfecte dosering voor een optimale werking."

Alleen weet ik de hoeveelheden niet (dosering).
Iemand die mij hier bij kan helpen?

Note: Heb jarenlang antipsychotica geslikt (schizofrenie), nu inmiddels meer dan een maand gestopt, merk eigenlijk zelf verbetering, verbetering in de aard van minder paranoia, voor de rest merk ik eigenlijk weinig verschil. Alleen denk ik, nu dat mijn dopamine terug torenhoog is, heb ik het gevoel dat mijn serotonine veel te laag is... Zou dit in een betere balans willen brengen. Ik ben op de hoogte van de werking van ssri's , maar slik liever geen rotzooi meer! ;)

• Topic Starter Topic Starter
Nee, je kan gewoon puur L-tryptofaan nemen. Is niet nodig om de metabolisatie te versnellen.

Je kan zelfs alleen vitamine B6 nemen om je serotonine te verhogen. Alhoewel het in principe ook dopamine kan verhogen.

Als je L-tryptofaan wil nemen is 200mg/dag voldoende. 100mg 's morgens en 100mg 's avonds. Indoen nodig kan je de dosis nog licht verhogen.

Het gaat je Dopamine al deels onderdrukken. GABA is nog een betere manier voor dopamine te onderdrukken. L-glutamine goed hiervoor (zelfde dosis).

Het is even testen wat beste voor jou werkt.

Laatst bewerkt:
Vandaag naar de winkel en het volgende halen
-5-htp
-L-glutamine

Hierna even een paar dagen op 5-htp experimenteren.

om vervolgens misschien op een lage dosis 5-htp+st. janskruid over te gaan.

Iemand enig idee hoeveel ik van beide zou moeten pakken om een 'serotonine' syndroom te voorkomen.
Ik heb namelijk het idee dat op een juiste dosis 5-htp en st. janskruid heel perfect met elkaar kunnen samen werken.

Vandaag naar de winkel en het volgende halen
-5-htp
-L-glutamine

Hierna even een paar dagen op 5-htp experimenteren.

om vervolgens misschien op een lage dosis 5-htp+st. janskruid over te gaan.

Iemand enig idee hoeveel ik van beide zou moeten pakken om een 'serotonine' syndroom te voorkomen.
Ik heb namelijk het idee dat op een juiste dosis 5-htp en st. janskruid heel perfect met elkaar kunnen samen werken.

Nou laag doseren is de truc. Als je 2 middelen neemt die elkaar versterken altijd de dosering van 1 of beiden omlaag brengen.

Fascinerend dat de meesten niet bereid zijn iets als testosteron te gebruiken om hun prestatie te verbeteren, maar wel bereid zijn met het milieu in hun hersenen te knoeien (aannemend dat de werking zoals hier beschreven in de praktijk ook significante effecten heeft).

We weten uit onderzoek dat verhoging tot 500% of 1000% van de normale hoeveelheden testosteron in het bloed van mensen positieve effecten heeft. Zelfs als een test-booster al werkt (wat vaak niet eens het geval is) is het maar de vraag of een 30% toename oid überhaupt een effect heeft.

Laatst bewerkt:
Fascinerend dat de meesten niet bereid zijn iets als testosteron te gebruiken om hun prestatie te verbeteren, maar wel bereid zijn met het milieu in hun hersenen te knoeien (aannemend dat de werking zoals hier beschreven in de praktijk ook significante effecten heeft).

Testosteron gebruik je voor bepaalde doeleinden. Mensen gebruiken deze middelen omdat er iets mis is. Niet om iets synthetisch te verbeteren waar niets mee mis is.

Heb hier onderzoeken genoeg staan ivm effecten ook. En die zijn duidelijk.

Testosteron gebruik je voor bepaalde doeleinden. Mensen gebruiken deze middelen omdat er iets mis is. Niet om iets synthetisch te verbeteren waar niets mee mis is.

Heb hier onderzoeken genoeg staan ivm effecten ook. En die zijn duidelijk.

Wat is dan volgens jou het voordeel van 1 of andere test booster gebruiken om de gewenste testosteron hoeveelheid te behalven tov gewoon testosteron injecteren?

Wat is dan volgens jou het voordeel van 1 of andere test booster gebruiken om de gewenste testosteron hoeveelheid te behalven tov gewoon testosteron injecteren?

Test boosters is mijn anders topic :p

Dit is puur voor het GABA-serotonine-dopamine evenwicht en de effecten van supps hierop. Bijkomende effecten zijn die op test, hgh en prolactine bv.

Iemand die een test booster gebruikt gaat zijn natuurlijke aanmaak stimuleren en niet zitten vervangen. Je moet er rekening mee houden dan FSH bv. bijkomende effecten heeft op het lichaam. Door test te injecteren ga je verschillende functies remmen.

We weten uit onderzoek dat verhoging tot 500% of 1000% van de normale hoeveelheden testosteron in het bloed van mensen positieve effecten heeft. Zelfs als een test-booster al werkt (wat vaak niet eens het geval is) is het maar de vraag of een 30% toename oid überhaupt een effect heeft.

Allemaal wel leuk. maar enig idee wat er kan gebeuren nadat je gestopt bent?

vaak kunnen mentale aandoeningen daardoor juist getriggerd worden. dus als het niet nodig is zou ik het niet doen.

Behalve wanneer je je belabberd voelt door een tekort aan test. maar dan kun je beter gaan denken aan dingen als trt.

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:43 ----------

iemand trouwens enig idee hoe het kan komen dat ik vaak last heb van een onrustig gevoel in mijn benen. en een soort van constante aandrang heb om ze te bewegen? dit gaat vaak gepaard met overige angst gevoelens. depressie. verdriet.

Ik had ooit iets gelezen over restless leg syndrome en zijn verbinding met dopamine. kan een tekort aan dopamine dit echt veroorzaken? en is dat dan ook mogelijk een oorzaak voor depressie, angst, verdiet.... ?

Test boosters is mijn anders topic :p

Dit is puur voor het GABA-serotonine-dopamine evenwicht en de effecten van supps hierop. Bijkomende effecten zijn die op test, hgh en prolactine bv.

Iemand die een test booster gebruikt gaat zijn natuurlijke aanmaak stimuleren en niet zitten vervangen. Je moet er rekening mee houden dan FSH bv. bijkomende effecten heeft op het lichaam. Door test te injecteren ga je verschillende functies remmen.

Dat laatste punt is wel een goeie. Hoe zit dat dan precies met mensen die voor de rest van hun leven bij de huisarts aan de hormoontherapie gaan?

Dat laatste punt is wel een goeie. Hoe zit dat dan precies met mensen die voor de rest van hun leven bij de huisarts aan de hormoontherapie gaan?

Die mensen hebben andere opties niet bekeken. Er is altijd een oorzaak. TRT is maar een vervanging. Men zou beter moeten zoeken naar de mogelijke oorzaken vooraleer TRT.

Ik ben geen voorstander gezien het dus bepaalde natuurlijke processen verhinderd. De mogelijke implicaties hiervan moet ik nog eens dieper onderzoeken.

We "knoeien" met onze hersenen omdat er idd iets mis is, en we nemen het niet om iets te boosten om er voordelen uit te halen. Extra testosteron nemen is niet nodig om om een gespierd lichaam te hebben, extra dopamine, serotonine, GABA nemen is WEL nodig om helder te kunnen denken en een gelukkig leven te hebben.

De Gaba receptoren zijn die hetzelfde als de serotonine receptoren? Bv er wordt gezegd dat xtc pas weer goed werkt na 2 weken niet gebruikt te hebben. Antidepressiva duurt ook even voordat het effect heeft (weet ook wel dar het onmiddelijk z'n werking uitoefent).
Als je phenibut gebruikt zou je dan ook zolang moeten wachten voor een gewenst effect?

De Gaba receptoren zijn die hetzelfde als de serotonine receptoren? Bv er wordt gezegd dat xtc pas weer goed werkt na 2 weken niet gebruikt te hebben. Antidepressiva duurt ook even voordat het effect heeft (weet ook wel dar het onmiddelijk z'n werking uitoefent).
Als je phenibut gebruikt zou je dan ook zolang moeten wachten voor een gewenst effect?

GABA en serotonine hebben hun eigen receptoren.

XTC zorgt voor een serieze verstoring (en toxiciteit) van dit systeem. Dus je lichaam heeft wel even de tijd nodig (zoals gebruikers al wel gevoeld hebben).

Antidepressiva zorgt voor een opbouw van serotonine tussen de synapsen door heropname te remmen. En dit kan inderdaad paar weken duren vooraleer veilig de gewenste activiteit bereikt wordt.

Phenibut is een afgeleide van GABA. Dit werkt sowieso anders als antidepresiva (SSRI's). Het is een GABA b receptor agonist. Dus het gaat hechten aan de receptor om zijn werking uit te oefenen en werkt dus direct (zoals GHB).

f*** gister dus 5htp gekocht en 3x 100 mg genomen over de dag ik merkte er eigenlijk amper iets van.

Vanochtend dus wederom 1x100 mg genomen +Vitd3 +Vitbcomplex +visolie en een half uur later whey shake+oats en het resulteerde in een manische episode. ik kreeg trillende handen en benen. en ik MOEST iets doen. toen ben ik maar 45 min gaan hardlopen en nu zit ik hier. nog steeds in een manische toestand.. wtf is dit? ik snap er geen zak van....

f*** gister dus 5htp gekocht en 3x 100 mg genomen over de dag ik merkte er eigenlijk amper iets van.

Vanochtend dus wederom 1x100 mg genomen +Vitd3 +Vitbcomplex +visolie en een half uur later whey shake+oats en het resulteerde in een manische episode. ik kreeg trillende handen en benen. en ik MOEST iets doen. toen ben ik maar 45 min gaan hardlopen en nu zit ik hier. nog steeds in een manische toestand.. wtf is dit? ik snap er geen zak van....

Dat is heel vreemd. Welk merk heb je van 5htp?

@Cools, en hoe zit dat met noradrenaline? Wat voor effecten geeft deze?

Dat is heel vreemd. Welk merk heb je van 5htp?

'de tuinen'

50 mg per tab.

Ben momenteel weer terug geschakeld naar 900 mg St janskruid per dag.

daarbij pak ik nu ook dagelijks.

1x multivit (smartmulti) Body en fitshop
1x Vit b complex XXL nutrition
1x Vitc1000 Body en fitshop
3000 mg L-Glutamine Precision Engineered 'De tuinen'
2 x Oximega fish oil
1x VitD3 5000IU Body en fitshop
1x 400 mg magnesium Swanson 'De Tuinen' (bestaat uit 350 mg magnesium oxide; 40 mg citrate; 10 mg aspartate)

Is dit allemaal te veel? of wat kan ik hier juist aan toevoegen?

Ik heb wel het idee dat de glutamine iets helpt bij het nerveuze / angstige gevoel in mijn lichaam.
Maar de neerslachtigheid / depressieve gevoelens blijven aanwezig. Misschien omdat ik 5 dagen geen st. janskruid meer genomen heb?

@Cools, en hoe zit dat met noradrenaline? Wat voor effecten geeft deze?

Maakt je (hyper)acief.

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:31 ----------

'de tuinen'

50 mg per tab.

Ben momenteel weer terug geschakeld naar 900 mg St janskruid per dag.

daarbij pak ik nu ook dagelijks.

1x multivit (smartmulti) Body en fitshop
1x Vit b complex XXL nutrition
1x Vitc1000 Body en fitshop
3000 mg L-Glutamine Precision Engineered 'De tuinen'
2 x Oximega fish oil
1x VitD3 5000IU Body en fitshop
1x 400 mg magnesium Swanson 'De Tuinen' (bestaat uit 350 mg magnesium oxide; 40 mg citrate; 10 mg aspartate)

Is dit allemaal te veel? of wat kan ik hier juist aan toevoegen?

Ik heb wel het idee dat de glutamine iets helpt bij het nerveuze / angstige gevoel in mijn lichaam.
Maar de neerslachtigheid / depressieve gevoelens blijven aanwezig. Misschien omdat ik 5 dagen geen st. janskruid meer genomen heb?

3000mg L-glutamine is veel teveel. Daar is je probleem. Gelijke dosis met 5htp. Dus 100-200mg/dag.

B vitamines samen met een multivit is ook veel teveel. En je moet zien dat er maar 50% van adh in zit. 100% is al teveel icm je voeding. Ik zou b vitamines al zeker laten vallen en mss multivit ook.

Er zit ook al vitamine C in, dus even zien hoeveel in je multivit zit.

Magnesium max 400mg/dag en zit ook weer in je multivit.

Dus is teveel allemaal.

Maakt je (hyper)acief.

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:31 ----------

3000mg L-glutamine is veel teveel. Daar is je probleem. Gelijke dosis met 5htp. Dus 100-200mg/dag.

B vitamines samen met een multivit is ook veel teveel. En je moet zien dat er maar 50% van adh in zit. 100% is al teveel icm je voeding. Ik zou b vitamines al zeker laten vallen en mss multivit ook.

Er zit ook al vitamine C in, dus even zien hoeveel in je multivit zit.

Magnesium max 400mg/dag en zit ook weer in je multivit.

Dus is teveel allemaal.

Wow oke.... wel apart want die glutamine tabs zijn 500 mg per stuk???

Ook staat op de verpakking neem 2 tot 6 tabletten per dag.

Terug
Naar boven