Fitness Seller

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Interessant topic Cools! :thumb:
Morgen eens volledig doornemen.

• Topic Starter Topic Starter
Uit ruim 35 jaar onderzoek blijkt dat Rhodiola het transport van 5-HTP verbetert en de activiteit van MAO en COMT vermindert, wat resulteert in een toename van serotonine in de hersenen met 30%.
Het toedienen vanRhodiola in combinatie met antidepressiva verkortte de duur van het verblijf in het ziekenhuis en verminderde de bijwerkingen die gepaard gaan met tricyclische antidepressiva.

bron: http://serotonine-tekort.blogspot.be/2011/05/rhodiola-rosea.html

Als het MAO verbetert zou een probleem kunnen zijn. Nu blokkeerd antipsychotica de dopamine D2 receptor, dus sowieso komt er meer dopamine op de andere receptoren. Verbetering van MAO kan dit dus verhogen.

5-htp transport verhogen lijkt me geen probleem bij antipsychotica gezien het doel is de D2 dopamine receptor te blokkeren.

Heeft het nemen van L-dopa geen andere negatieve effecten?

Jawel :p Te lang nemen of te hoge dosis is niet aan te raden. Er is een reden waarom ze bij shizofrenie dopamine remmers geven, lol.

Maar als je een ssri neemt kan het wel.

Vind het toch mooi om te zien hoe dit allemaal werkt, ga me er is in verdiepen :)

Jawel :p Te lang nemen of te hoge dosis is niet aan te raden. Er is een reden waarom ze bij shizofrenie dopamine remmers geven, lol.

Maar als je een ssri neemt kan het wel.

Wat is hier de toegevoegde waarde van als je een SSRi neemt, om L-Dopa te supplementeren?

SSRI = hoger serotonine en dus lager testosteron, L-dopa boost je testosteron geloof ik

Dus om te proberen het verlies in aanmaak tetosteron (gedeeltelijk) goed te maken tijden shet slikken van de medicatie.

Okay, niet echt van toepassing voor mij dus :p

Stel ik neem Gaba, ben best zenuwelijer. Dus dat zou zorgen voor minder stres. Is dus automatisch ook hoger testosteron, en zou dat voor mij een goed product zijn toch?

Stress verlaagt normaal testosteron (door cortisol verhoging). Maar onderzoek toont aan dat bv l-tryptofaan icm stress test an verhogen.

Dat is persoonsafhankelijk en kan je best testen door telkens 100mg meer te nemen en naar de effecten te zien.

Beginnen met 100mg, niet 1000mg zoals vele supplementen bedrijven aanraden.
me huisarts is vrij makkelijk met bloedaftappen maar dit gaat wel erg ver om steeds om de 100 mg te doen :p

Laatst bewerkt:
Ik heb elektro acupunctuur gedaan en daar kwam uit dat ik een tekort heb aan GABA, meteen ingelezen (kan je paniek, stress, angst hebben) en dat klopte, meteen supps besteld en ik neem nu 750mg per dag voor het slapen.

Maar klopt het dat je die supps eigenlijk niet nodig hebt als je 200gram eiwit (aminozuren) en extra aminozuren neemt?
Ik bedoel haalt je lichaam het dan niet gewoon uit de voeding omdat GABA en product is van glutaminezuur?

Ik heb elektro acupunctuur gedaan en daar kwam uit dat ik een tekort heb aan GABA, meteen ingelezen (kan je paniek, stress, angst hebben) en dat klopte, meteen supps besteld en ik neem nu 750mg per dag voor het slapen.

Maar klopt het dat je die supps eigenlijk niet nodig hebt als je 200gram eiwit (aminozuren) en extra aminozuren neemt?
Ik bedoel haalt je lichaam het dan niet gewoon uit de voeding omdat GABA en product is van glutaminezuur?

Merk je zelf iets van die supps al? Placebo?

Jawel, maar afhankelijk van hoe je systeem werkt kunnen deze omzettingen naar GABA niet voldoende zijn.

Maar vraag me af hoe ze zo vaststellen dat je een tekort hieraan hebt.

Ik zie je topic nu pas!

Geweldig man! tnx! :D

Terug
Naar boven