XXL Nutrition

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

Peiling Peiling What's your poison?

• Totaal stemmers
    36
Overigens is stout mijn favo stijl. Barleywine drink ik altijd op zondag, IPA kan altijd, maar vooral richting weer. Fruit sours als het echt superwarm is en zuurtjes zoals geuze lekker bij het eten.

Had net deze stout, waar ik niet veel van verwachtte, maar bleek erg lekker. Beetje dun, maar mooi zoetje van de milk. Sherry haal ik er zeker uit met wat koffie en/of chocola. Hazelnoot maakt hem wat voller en plakkeriger door het vet.

20200603_220051.jpg

Als slechte maatstaf is Hertog Jan Grand Prestige ook barleywine. Ik heb kruikjes van elk jaar die ik jaren bewaar tot ze echt lekker zijn. Heb ook van elk 2 Bommen en Granaten van Brouwerij de Molen, Struis van Brouwerij 't IJ en Blauwe Bijl van Brouwerij de Leckere in de kast liggen voor over een paar jaar. Daarnaast nog Quadruples, die kan je agen tot Port onderhand. Westvleteren 12, Rochefort 10 en St. Bernardus Abt 12. Ik ga het meeste tot zo'n 5 á 6 jaar laten liggen denk ik.

Als slechte maatstaf is Hertog Jan Grand Prestige ook barleywine. Ik heb kruikjes van elk jaar die ik jaren bewaar tot ze echt lekker zijn. Heb ook van elk 2 Bommen en Granaten van Brouwerij de Molen, Struis van Brouwerij 't IJ en Blauwe Bijl van Brouwerij de Leckere in de kast liggen voor over een paar jaar. Daarnaast nog Quadruples, die kan je agen tot Port onderhand. Westvleteren 12, Rochefort 10 en St. Bernardus Abt 12. Ik ga het meeste tot zo'n 5 á 6 jaar laten liggen denk ik.
Je hebt smaak. :)

• Topic Starter Topic Starter
Sowieso bewaring daar zit de beloning in.
Begin daar nu ook zelf de vruchten van te plukken, heel langzaamaan wel.

Weer zo een heerlijk fruitsap.
Didier Chaffardon, voor mij één van de ontdekkingen dit jaar.
Naast een immens mooie Chenin Blanc maakt hij ook deze waanzinnig mooie grolleau.
Deze obscure druif wordt vaak vermeden door wijnmakers.
Laag in alcohol, hoog in zuren.
En dit zijn net dingen waar ik voor sta te springen.

Nadat ze door de grond gelijk gemaakt werd door menig wijn critici.

Robert Parker schreef ooit:
Growers in the Loire Valley should rip up all Grolleau vines and replace them with grape varieties that have more potential for quality wine production such as Gamay and Cabernet Franc.

Na openen had de wijn wat tijd nodig.
In de neus, ijzer, vlees, framboos, rijpe aardbei en kruisbessen.
De smaak zelf is vrij consistent met de neus.
heel sappige wijn, met vrij veel volume niks hoekig.
Finesse, veel fruit en kleine kruidigheid die een extra smaaksensatie toevoegde.

Kan je gerust zo leegdrinken, maar staat wel mooi naast een stukje varkensvlees op de barbecue.
Ook een aanrader bij charcuterie en wat lekker brood.

IMG_20200523_134918_1.jpg

Anne en Jean François ganevat.
Jean François is een legende in de Jura.
En maakt wat wijnen met zijn nichtje.
Goed voor haar, want die hebben allemaal de stijl van de meester.
Elegant, mineraal, grote wijnen.
Deze is ietsje minder complex.
Gemaakt om nu te drinken, blend van chardonnay en riesling. Zeer fris en veel plezier. Fijn wit steenfruit met bloemen. Klein beetje citrus met een aardse toon.
Doet wat denken aan de stijl van Pierre Andrej.

Wat een leuk cadeautje.
Ruilhandel gedaan met een chef waar we onlangs een take away dinner bestelden.
IMG_20200523_173024_1.jpg

Anne en Jean François ganevat.
Jean François is een legende in de Jura.
En maakt wat wijnen met zijn nichtje.
Goed voor haar, want die hebben allemaal de stijl van de meester.
Elegant, mineraal, grote wijnen.
Deze is ietsje minder complex.
Gemaakt om nu te drinken, blend van chardonnay en riesling. Zeer fris en veel plezier. Fijn wit steenfruit met bloemen. Klein beetje citrus met een aardse toon.
Doet wat denken aan de stijl van Pierre Andrej.

Wat een leuk cadeautje.
Ruilhandel gedaan met een chef waar we onlangs een take away dinner bestelden.
IMG_20200523_173024_1.jpg
santé pap!

Opnieuw een wijn uit de Jura streek, Frankrijk dus.
De appelatie ligt ten oosten van de befaamde Bourgogne regio.
Alhoewel deze kleine regio steeds meer roem en faam krijgt.
Spijtig want de wijnen waren enigszins nog betaalbaar.
De hype van de laatste jaren laat zich voelen bij enkele grote namen.
Gelukkig is deze altijd betaalbaar geweest, of het zo mag blijven voor domein Labet.
We kunnen slechts hopen.

Al enkele jaren dit domein aan het volgen en nog nooit een mindere ervaring gehad.

Deze is een blend van Chardonnay en Savagnin ( een lokale druif) wordt gemaakt non-ouille ( oxidatieve opvoeding) bij openen direct de geur van geroosterde cashew noten en gekonfijte citroen. De wijn een tijdje laten open komen dus in contact met o2.
En ja hoor deze kreeg een extra dimensie.
Veel mooi wit steenfruit een beetje granny Smith en de nootjes waren van de partij.
Een klein bittertje van de gekonfijte citroen.
Zuren die perfect verweven zitten in het middenpalet.
En een ellenlange afdronk!
Dit is echt the good stuff.
Geweldig op zichzelf, maar hemels met een stukje kaas of een vegetarisch gerechtje met peterselie wortel en andere geroosterde groenten.

Als je houdt van oxidatieve dranken, type sherry dan gaat dit je zeker kunnen bekoren.
Deze 2015 kwam nog wat jong over het eerste uur. Maar genieten tot de laatste druppel...
IMG_20200529_172207.jpg

Een vriend van me heeft me 2 flessen artisinaal gebrouwen bier opgestuurd.

(En ook zelfgemaakte honing)

20200619_170549.jpg

Een beetje op aanraden van @IRONic Pumper vandaag een glas van deze wijn op.
CB25CCF4-98C3-465D-8F37-C68848BD08AB.jpeg

Ik heb niet met tegenzin mijn glas opgedronken, maar ik zal nooit voor mijzelf zo’n fles opentrekken.

Een beetje op aanraden van @IRONic Pumper vandaag een glas van deze wijn op.
CB25CCF4-98C3-465D-8F37-C68848BD08AB.jpeg

Ik heb niet met tegenzin mijn glas opgedronken, maar ik zal nooit voor mijzelf zo’n fles opentrekken.
Blij dat het ergens meeviel.
Tip met dit wam weer, bewaar ze in de koelkast.
Zo kan je gerust nog enkele dagen er van drinken.
Wel steeds een glas uitschenken en direct er terug in dan.

Blij dat het ergens meeviel.
Tip met dit wam weer, bewaar ze in de koelkast.
Zo kan je gerust nog enkele dagen er van drinken.
Wel steeds een glas uitschenken en direct er terug in dan.
Ik had hem meegenomen naar mijn ouders, dus de fles is op. Het is wel een type wijn wat ik in huis wil hebben voor wijndrinkend bezoek en als die dan toch open is neem ik wel een glas.

Ik had hem meegenomen naar mijn ouders, dus de fles is op. Het is wel een type wijn wat ik in huis wil hebben voor wijndrinkend bezoek en als die dan toch open is neem ik wel een glas.
Memo aan mezelf, eigen fles meebrengen wanneer we ten huize Steks mogen gaan.

Hier ook een primitivo te pakken.
18180EF0-540D-4B22-91FA-11B909EB249A.jpeg

IMG_20200619_170245-01.jpeg

Een hele mooie zachte tempranillo.
Zelden dat deze druif in deze stijl gemaakt is.
Het fruit is mooi rijp, heel sappig.
Geen krachtpatser, zeer evenwichtig gemaakt.
Fijn zuurtje en een klein bittertje die blijft hangen op de tong. Lekker spul.

Terug
Naar boven