AndroidHealthClinic

High rep training 12-20

Balboa18

Competitive Bodybuilder
Waardering
2
Doen jullie dit?
heeft dit nut volgens jullie..en doe je het dan voor bv 6 weken voor een spiergroep, of voor alle spiergroepen. Of slechts af en toe om de paar weken om je spieren te shocken?

Ik vraag me dit eigenlik ook af, ik hou namelijk van lage reps 4-10.
Ik zit bijna nooit meer boven 12:rolleyes:.

Een piramide systeem van 20-18-16-14 lijkt me wel eens leuk voor 4-6 weken.

De meer ervaren mensen zullen het ons wel vertellen :)

Laatst bewerkt:
Santino88 zei:
Ik vraag me dit eigenlik ook af, ik hou namelijk van lage reps 4-10.
Ik zit bijna nooit meer boven 12:rolleyes:.
Ik ook. Soms doe ik zelfs 1-2 reps om alles eruit te halen wat erin zit. Vraag me eigenlijk af of dat wel nut heeft maargoed :)

Meestal wel 1 setje in een training, omdat het lekker aanvoelt:)

Ik doe ter afwisseling ook wel eens een maande een 15 herhalingen schema!
Je verbeterd wel je spierconditie, want je bent zo gewent om maar weinig herhalingen te maken, dat wanneer je er meer gaat maken (zeg 15) je bij 10 herhalingen vaak al helemaal kapot bent, dan moet je ff lekker doordouwen, en dat laatste vind ik soms wel lekker om te doen.

Zoals ik al bij EHF zei : deze high-rep training doe ik elke week in mijn dubbelsplit. In de eerste helft van de week train ik met lagere reps en in de tweede helft met hogere reps.
Dit dient diverse doelen:
- hoge reps zijn nuttig voor een beter uithoudingsvermogen
- door 2 verschillende hh-gebieden te kiezen, voorkom je overtraining als je toch graag tot falen traint
- hoge rep training lijkt op cardio en je verbrandt er meer kcals mee, terwijl je met lage rep training meer spiermassa opbouwt

Een alternatief is om in elke training beide gebieden te trainen, je kan het zelfs in het extreme te trekken door zowel te trainen voor
- extreme uithouding: dus >30hh
- uithouding : 15-30 hh
- massa: 6-12 hh
- kracht : 1-6 hh

Althans, dit is dan ongeveer de consensus hierover.

Zo absoluut als het vaak gesteld wordt is het niet. Maar die regel is er natuurlijk niet voor niets.

Hoge reps = vetverbranding & uithoudingsvermogen
Matig aantal reps = spieropbouw
Laag aantal reps = krachtsvergroting

Anders zouden powerlifters en gewichtheffers niet vrijwel continu in het gebied 6-1 hh trainen. En kijk je naar een willekeurig schema wat in een bb-blad zoals Flex of Sport & Fitness staat, dan is het voor het grootste deel gebaseerd op oefeningen in het 6-12hh gebied.

Wel geldt: voor bovenlijf zal je eerder iets lager moeten gaan en voor de benen ietsjes hoger omdat benen meer slow-twitch vezels bevat.

Esperantisto zei:
Zo absoluut als het vaak gesteld wordt is het niet. Maar die regel is er natuurlijk niet voor niets.

Hoge reps = vetverbranding & uithoudingsvermogen
Matig aantal reps = spieropbouw
Laag aantal reps = krachtsvergroting

Anders zouden powerlifters en gewichtheffers niet vrijwel continu in het gebied 6-1 hh trainen. En kijk je naar een willekeurig schema wat in een bb-blad zoals Flex of Sport & Fitness staat, dan is het voor het grootste deel gebaseerd op oefeningen in het 6-12hh gebied.

Wel geldt: voor bovenlijf zal je eerder iets lager moeten gaan en voor de benen ietsjes hoger omdat benen meer slow-twitch vezels bevat.

:duh::duh:

Ik train benen en isolatieoef bijna altijd in die reprange.

Maakt zoals espi zegt niet ZO heel veel uit, ik blijf erbij dat de intensiteit veel belangrijker blijft dan hoeveel reps je nu precies doet

• Topic Starter Topic Starter
Esperantisto zei:
- hoge rep training lijkt op cardio en je verbrandt er meer kcals mee, terwijl je met lage rep training meer spiermassa opbouwt

Een alternatief is om in elke training beide gebieden te trainen, je kan het zelfs in het extreme te trekken door zowel te trainen voor
- extreme uithouding: dus >30hh
- uithouding : 15-30 hh
- massa: 6-12 hh
- kracht : 1-6 hh

dus met die hoge reps bouw je helemaal geen massa op, maar puur conditie voor je spieren? hebben de slow twitch fibers dan helemaal geen groeipotentie?

Balboa18 zei:
dus met die hoge reps bouw je helemaal geen massa op, maar puur conditie voor je spieren? hebben de slow twitch fibers dan helemaal geen groeipotentie?

precies ja , eerste klas lulkoek dat je geen massa kweekt op hoge reps.

Voor wie het niet geloven raad ik aan om eens me te doen met hoge klassering trainingen van boksen,thaiboxen en turnen mee te doen :thumb:

kan een erg goeie manier zijn om ook massa te winnen, veel hier zijn overtuigd van alleen lage reps maar ik ben een voorstander om af te wisselen hierdoor zorg je ook voor een beter transport van voedingsstoffen naar je spieren die zo weer gestimuleerd worden om te groeien. Er is ook al vaak aangetoond dat de pomp die wordt veroorzaakt vele voordelen biedt voor spiergroei. Dit gewoon voor alle spiergroepen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
ik vind het sowieso heerlijk ivm met de pomp om te doen:D

Hogere reps zorgen voor toename van sarcoplasma(cytoplasma) en zijn dus gericht op spieruithoudingsvermogen.

3XL zei:
Hogere reps zorgen voor toename van sarcoplasma(cytoplasma) en zijn dus gericht op spieruithoudingsvermogen.
Betekend dat dat je sneller hersteld na een training en je na een setje weer sneller opgeladen bent voor een nieuw setje?

IK doe t regelmatig vooral de benen.

lijk me wel saai, weinig gewicht etc

zo mijn laatste boodschap dit jaar :)

Terug
Naar boven