MuscleMeat

Highland Games-log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Het is juist aan te raden om zo licht mogelijk te trainen ivm techniek. Deze zal minder worden als het zwaarder wordt. Gerust zal een lichter gewicht ook lichter aanvoelen, als je altijd zwaar hebt gegooid, maar of het dan ook technisch is over te brengen, ik weet het niet ?

snap je ? D

Het is inderdaad zwaarder dan de gewichten doen vermoeden. Bij bv hamerslingeren is het gewicht maar 10 kg, maar zodra je gaat draaien gaan er ook andere kracht, zoals middelpuntvliedende, meespelen. Bij caber krijg je bv een moment (= kracht x lengte paal) die je moet opvangen.

Probeer het eens zou ik zeggen, je bent hier altijd welkom :)

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.362
gaat lekker man, ben je nou eigelijk vermoeid na zo'n trow sessie? Bij WFH en caber kan ik me zeker wel voorstellen maar een kogel oid? En kan je nog een beetje overcompenseren, dmv van met zwaarder gewicht gooien/stoten dan wedstrijdgewichten?

Tnx, je bent meestal wel aardig kapot hoor na een tijdje gooien want je gooit/stoot meestal toch op volle kracht en snelheid. Daar komt dan nog bij dat je bij alle worpen en stoten zo'n beetje je hele lichaam gebruikt dus dat wil wel. Het is natuurlijk wel afhankelijk hoeveel rustpauze je tussen 2 worpen hebt maar voor mijzelf is het meestal direct na een worp het gewicht ophalen en vrijwel gelijk weer werpen.

Maar eigenlijk zou je het zelf eens moeten doen om te ervaren hoe vermoeiend het kan zijn.

We maken voor een deel gebruik van overcompensatie omdat we van alle onderdelen een lichte en een zware variant hebben. Dus als we het zware onderdeel trainen komt het met het lichte wel goed.
Alleen voor de zware onderdelen is het niet zo makkelijk omdat je geen nog zwaardere uitvoeringen van de werpgewichten hebt. Ik heb bv geen zwaardere kogel als 10kg (ik zou evt naar een zwaardere steen op zoek kunnen gaan maar voor de hamers is dat weer niet mogelijk).

We maken voor een deel gebruik van overcompensatie omdat we van alle onderdelen een lichte en een zware variant hebben. Dus als we het zware onderdeel trainen komt het met het lichte wel goed.
Alleen voor de zware onderdelen is het niet zo makkelijk omdat je geen nog zwaardere uitvoeringen van de werpgewichten hebt. Ik heb bv geen zwaardere kogel als 10kg (ik zou evt naar een zwaardere steen op zoek kunnen gaan maar voor de hamers is dat weer niet mogelijk).

ik weet het niet of dat echt zo werkt.......

Voor een zwaardere hamer kan je natuurlijk gewoon een verstelbare halter gebruiken aan één kant geladen. Het schijnt dat Ryan Vierra (former Worldchamp) ook zoiets doet...

• #2.364
Het is juist aan te raden om zo licht mogelijk te trainen ivm techniek. Deze zal minder worden als het zwaarder wordt. Gerust zal een lichter gewicht ook lichter aanvoelen, als je altijd zwaar hebt gegooid, maar of het dan ook technisch is over te brengen, ik weet het niet ?
QUOTE]

Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens trouwens. Voor de hamer en de kogel geldt het wel in een bepaalde mate maar voor de weight for distance zeer zeker niet. Je kunt leren gooien met 12,5kg maar dit is geen enkele garantie dat je dan ook met de 25kg kunt gooien. Ik denk zelfs dat je andersom eerder in het voordeel zou zijn. En met hooggooien gaat dit ook op. Eeerst met zwaar leren en dan met licht nog hoger kunnen gooien.

• #2.365
ik weet het niet of dat echt zo werkt.......

Voor een zwaardere hamer kan je natuurlijk gewoon een verstelbare halter gebruiken aan één kant geladen. Het schijnt dat Ryan Vierra (former Worldchamp) ook zoiets doet...

Dan kun je net zo goed een 12kg hamer laten maken ofzo.

Ik denk dat wij sowieso iets andere opvattingen hebben over de trainingsmethodes.....:D

Er zijn trouwens meerdere wegen die naar Rome leiden...anders zouden we ook niet allebei nog vooruitgang boeken.

QUOTE]

Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens trouwens. Voor de hamer en de kogel geldt het wel in een bepaalde mate maar voor de weight for distance zeer zeker niet. Je kunt leren gooien met 12,5kg maar dit is geen enkele garantie dat je dan ook met de 25kg kunt gooien. Ik denk zelfs dat je andersom eerder in het voordeel zou zijn. En met hooggooien gaat dit ook op. Eeerst met zwaar leren en dan met licht nog hoger kunnen gooien.

Hooggooien is dan ook minder technisch, dan de andere onderdelen. Ik weet niet of je voordeel haalt bij WFD als je alleen maar zwaar zou oefenen. Wat dat betreft zou je ze inderdaad los van elkaar moeten zien.

Dan kun je net zo goed een 12kg hamer laten maken ofzo.

Ik denk dat wij sowieso iets andere opvattingen hebben over de trainingsmethodes.....:D

Er zijn trouwens meerdere wegen die naar Rome leiden...anders zouden we ook niet allebei nog vooruitgang boeken.

Klopt ! Daarom houden wij ook niet zo van die helemaal uitgedokterde trainingsschema's. Gewoon zelf aanvoelen ! :) Ieder lichaam is nu eenmaal anders ....

(zijn we toch eens eens :D )

Leuk stukje van Rutgersmith.com

GOTENBURG – Tijdens het gesprek borrelt de vraag op of Rutger Smith (25) nieteen enorme perfectionist is. Heel even kijkt hij verbaasd op. „Volgens mij isdat inherent aan het topsporter zijn. Als je niet naar perfectie streeft, hoor je niet in de topsport thuis“, zegt hij met een glimlach.

Smith staat voor een geweldige uitdaging. Tijdens dit Europees kampioenschapatletiek komt hij twee keer in actie. Eerst gaat hij vandaag de cirkel in voor zijn geliefde nummer,het kogelstoten. Later in de week is er het discuswerpen. De Groninger uit Gouda is een van de weinige ‘dubbelaars’ tijdens de werpnummers. „Als ik een medaille pak bij het kogelstoten en bij het discuswerpen top-8 eindig, dan draai ik een geweldig toernooi.“

Smith staat met zijn nieuwe Nederlandse record (21,62 meter) eerste op de Europese ranglijst van het kogelstoten. Maar dat is volgens hem geen garantie voor goud. „Ik ga voor een medaille. Dat is zeker. Maar er zijn in Europa veel goede kogelstoters. We zijn met vier of vijf deelnemers die voor goud kunnen gaan. Ik ben er één van. Twee van mijn concurrenten hebben al rond de 21,50 meter gestoten. Het wordt een momentopname. Als je je dag niet hebt, kun je zomaar vijfde worden. Het is simpel: ik heb nog niks, sta nog met lege handen. Ik zal mijn stinkende best moeten doen.“

Al jaren stoot de inwoner van Gouda ieder jaar een stukje verder. Dit jaar kwam hij in Leiden tot 21,62 meter, het Nederlands record. Bij het discuswerpen is hij niet in het bezit van het nationale record (dat staat nog altijd op naam van Erik de Bruin met 68,12 meter), maar Smith kwam al eens tot 65,51 meter.

Hij is sinds vier jaar fulltime atleet. Zijn studie commerciële economie aan de Randstad Topsportacademie staat op een laag pitje. „Zeker in het wedstrijdseizoen is die combinatie nauwelijks vol te houden.“

Hij wil zich zeker nog een aantal jaren op de topsport richten. „Als ik heel blijf en het naar mijn zin blijf houden.“ Zijn doelen: „Ik streef ernaar om boven de 22 meter uit te komen met de kogel en meer dan 70 meter te gooien met de discus.“

Progressie zit er volgens hem nog genoeg in. Als Rutger Smith zijn kogel vanzeven en een kwart kilo (precies 7265 gram) werpt, lijkt het allemaal zo simpel. Maar iedere beweging die hij maakt, van het leggen van de kogel in de nek, via de anderhalve draai om de as en de uiteindelijke worp is bestudeerd en vele duizenden malen herhaald. Zozeer, dat hij na afloop van een worp precies kan analyseren wat er goed of fout ging.

Zo zei hij na het Nederlands kampioenschap in Amsterdam: „Ik knikte te veel in met mijn lichaam, waardoor ik mijn linkerbeen te laat bij kon trekken.“ En na zijn mislukte wedstrijd van anderhalve week geleden in Helsinki analyseerde hij: „Het probleem was daar dat mijn linkerarm te hoog was. Dan kan je draaien tot je een ons weegt, maar je haalt dan te weinig kracht uit je benen. Een beginnersfout.“ Over details gesproken. „Mits goed uitgevoerd zien alle disciplines er makkelijk en mooi uit. We vergeten alleen heel snel hoe veel training eraan vooraf gaat.“

Het moeilijke bij kogelstoten en discuswerpen is vooral om de explosiviteit ensnelheid van de worp te combineren met de noodzakelijke kracht. „Als je te veel klassieke krachttraining doet, word je zo stijf als een plank. Ik doe dan ook niet alleen aan bankdrukken (hij drukt meer dan 200 kilo, red.), maar combineer mijn krachttraining met sprinten, springen en werpen. Zo ga ik met de butterfly (een instrument om de borstspieren te trainen, red.) verder naar achter dan mensen in de sportschool doen. Op die manier strek je ook.“

In de trainingsperiode (tussen half oktober en half januari) stoot Smith dagelijks 55 tot 65 keer de kogel. In de wedstrijdperiode komt hij tot 30 é 40 stoten. ’s Winters varieert de atleet de kogelgewichten tot zo’n 11 kilo. In de zomer tussen 6,5 kilo en het gewicht van zijn wedstrijdkogel: 7.265 gram.

Overigens stoot Smith altijd met dezelfde kogel. Die kocht hij ooit in Amerika. Op het gewicht staat te lezen dat het gebruikt is tijdens de Olympische Spelen van Atlanta.

„Daar won Randy Barnes.“ Met 21,62 meter. De Groninger zou met zijn nationale record in 1996 dus ex-aequo olympisch goud hebben gepakt. Maar we zijn inmiddels tien jaar verder.

Smith sjouwt zijn kogel mee naar iedere wedstrijd. En altijd stoot hij ermee. „Gewoon, omdat het een lekkere kogel is. Het is mijn instrument.“ Heeft het ding dan ook een naam? „Nee, zo ver ga ik niet. Maar, ik weet dat het misschien vreemd klinkt, ik behandel die kogel wel met respect. Ik smijt hem niet zomaar in de hoek. Nogmaals, dat klinkt vreemd, want zo’n kogel is zwaar, die vernielt dingen, en kan best wat hebben: maar ik koester hem.“

Smith geldt als een fervent tegenstander van dopinggebruik. Zijn discipline ligt nogal eens onder vuur. Vorig jaar, na het WK in Helsinki waar hij het zilver pakte achter de Amerikaan Adam Nelson en net voor de Duitser Ralf Bartels eindigde, sprak hij van ‘het schoonste podium ooit’. „Het is waar dat er in het verleden veel dopingproblemen waren in het kogelstoten. Maar het gebeurt bij ons niet meer dan in het wielrennen. Het is moeilijk om te zeggen dat er bij ons niet meer wordt gepakt, maar ik denk dat het wel meevalt.“

Hoe maak je een discipline, die zich vaak toch wat in de marge van een atletiekmeeting afspeelt, populairder bij het grote publiek? Ook daar heeft Smith over nagedacht. Er zijn zelfs al gesprekken geweest om volgend jaar een eerste poging te doen om het kogelstoten op pleinen in de steden te gaan promoten. „Je heb niet veel nodig, een paar kuub zand, een afzetting, een draaicirkel en een meetlint. Dan houdt een aantal kogelstoters ergens in de middag een demonstratiewedstrijd. In de twee uur ervoor mag het publiek onder begeleiding ook wat pogingen wagen. De winnaar van de publiekswedstrijd mag dan met ons meedoen“, grinnikt ‘De beer uit Leek’.

Net zoiets als vroeger op de kermis dus. Waar de ongeoefende bokser mocht strijden tegen ‘De sterkste man van de wereld’. De gemeente Groningen reageerde enthousiast op het plan. Maar hoe ver kan een ongetrainde, maar toch wel sportieve noviet stoten? Smith denkt even na. „Met een beetje begeleiding kan je wel tot een metertje of tien komen. De meeste mensen blijven steken op hooguit zeven meter.“

Bij het discuswerpen ziet Smith in Nederland één echte concurrent opkomen: Erik Cadee. „Die kan uitgroeien tot een Europese, misschien wel mondiale topper.“

De smalle top in de Nederlandse atletiek is hem een doorn in het oog. Want volgens Smith kan Nederland, waar de grootste mensen van de aarde wonen, veel meer topatleten voortbrengen. „Helaas is er in Nederland geen atletiekcultuur. Kinderen doen liever aan andere sporten. Voor het succes van de sport moet je het hebben van die enkelen, die al hun tijd in de atletiek stoppen, zoals Rens Blom en ik. Wij streven ernaar om tot de besten van de wereld te horen. We hebben onze eigen weg gekozen, worden begeleid door coaches die net zo enthousiast zijn als wij.“

• #2.370
Idd een leuk stukje om te lezen, Stah!

• #2.371
HG-onderdeeltraining vanmiddag:

We waren weer afgereisd naar Hank voor een gezamenlijke training en het was er erg lekker weer voor.

Hamerslingeren (zwaar, 10kg):

Ging vandaag helemaal k*t en ik voelde me slap. Ik kon ook goed voelen dat mijn spieren erg stijf waren van alle trainingen op de voorgaande dagen.
De afstanden waren om te huilen en worden dus ook niet vermeld.

Weight for height (zwaar, 25kg):
Dit was het enige onderdeel wat niet heel slecht ging. Hier heb ik gewoon de normale hoogtes gegooid.

Kogelstoten (licht, 7,25kg):
Ging redelijk maar ik had hele stijve benen waardoor ik hier niets uit kon halen wat ook te zien was aan het feit dat er geen verschil tussen uit stand stoten en met bijstappen zat. De afstanden waren ook minder als wat ik de laatste 2 weken gestoten heb.

Kogelstoten (zwaar, 10kg):
Zie hierboven.

Na deze 4 onderdelen ben ik ermee gestopt omdat ik ook weer op tijd moet zijn voor mijn werk vanavond. De afstanden waren een beetje een tegenvaller maar dat kon ook bijna niet anders na het vele gooien van de week in combinatie met mijn werk en te weinig rust.

Komende week ga ik vrij licht trainen en mijn rust pakken in de aanloop naar de wedstrijd volgende week zondag want ik heb heel wat stijve spiertjes die wel wat rust kunnen gebruiken.

Leuk stukje van de Smith :)

• #2.373
Ik ben net klaar met werken maar ik heb het met pijn en moeite overleefd na de training van vanmiddag. Damn, ik heb overal in mijn lichaam stijve spieren en ik voel me behoorlijk gaar! :(

Gewoon ff lekker een dagje relaxen man, komt helemaal goed.

Ouwe ;)

Hihi, ik voelde me ook zo'n beetje hetzelfde, geloof ik ;)

• #2.379
Het is voornamelijk tijdens rustperiodes dat je je oud voelt en dat je je bewust wordt van je tragere herstel.
Maar zo gauw we weer op een wedstrijd staan voelen we ons weer als een jonge god! (helaas is aan onze koppen te zien voor het publiek dat we dat niet zijn :D)

Spreek voor jezelf ;) Ik zie er verschrikkelijk goed uit voor mijn leeftijd :D

Inderdaad als we warm zijn kunnen we nog best knallen. De pest is dat je altijd weer koud wordt tussen de verschillende onderdelen......

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven