AndroidHealthClinic

Hiit vraag

chukki

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m79
Massa
93kg
Terstraks eens begonnen met interval te trainen, en moet zeggen dat dat veel plezanter is da gewone slow cardio. Je zweet je eigen echt kapot, wat ik juist leuk vind aan cardio, vind ik dat ik harder heb getraind.

Ik ben begonnen met 5 minuten warm up en dan 15 min interval en geeindigd met 5 minuten cool down.
Ik wou telkens 1 min slow (7 km/h) en 1 min hard (13 km/h) lopen.
Nu heb ik ondervonden dat na een 3tal keer afwisselen, men hartslag bij hard opliep tot boven de 180. Als ik dan terug op slow ben was hij na een minuut nog altijd rond de 165-170. Is dat niet te hoog? Daarom dat ik men slow tijd soms optrok tot 1,5 - 2 minuten. Is dat de bedoeling ervan of zouden jullie gewoon de snelheid tijdens slow tijd lager leggen? Of de snelheid van high lager leggen? Of de tijd van high korter maken? Onder welke hartslag zou ik ongeveer moeten zitten eer ik terug naar high overschakel, of maakt dat weinig uit?

Beter begin je dan bijvoorbeeld met 1 min langzaam (bijna lopen) en dan 30 sec sprinten. Dit kun je later steeds korter / langer maken. Je moet natuurlijk wel een basis opbouwen. en dat doe je niet door meteen het maximale eruit te halen.

• Topic Starter Topic Starter
En tijdens de rust, hoeveel zou men hartslag dan ongeveer terug moeten zijn? Onder de 160?

Ga het dan maar eens proberen met minder lang te sprinten en dan opwerken. Bedankt voor de reply's!

Minder snel tijdens je rust.... 5 km/u of zo... echt even flink herstellen, voor zo ver mogelijk.
HIIT sprints moeten echt maximaal zijn, dus als je daar wat mee wilt, korter, maar zeker niet rustiger.

ik loop altijd op 6.0 en ren dan op 12,5, voor mij werkt t goed maar mn trainingspartner loopt op 5,0 en rent op 10,5 het is maar net wat je kan en lekker vind

Zomaar wat hartslag nummers zeggen vrijwel niks voor sportprestaties. Ook die formules heb je niks aan. En HIIT hoeft niet voluit max te zijn, je kan op allerlei percentages van je max werken.

Je begint pas net toch? Gewoon rustig opbouwen en kijken hoe het gaat. Nog niet te veel bezig houden met nummertjes.

Dacht juist dat de bedoeling van HIIT op je max sprinten was. Anders doe je toch maar medium interval niet?

Vndg nog is gedaan, nu 1 min op 6 km/h en 45 sec op 12,5 km/h. Mag die verhouding zo? Want vind dat eer de loopband op 12,5 is het wel een paar seconden duurt.

Als je met die snelheden loopt, moet de coolingdown dan lager zijn dan die 6 km/h?

Sowieso moet je Cooling down lager zijn als 6 ik denk rond de 4,7/5,5

Succes

Dacht juist dat de bedoeling van HIIT op je max sprinten was. Anders doe je toch maar medium interval niet?
High intensity is niet hetzelfde als max intensity. Ik bedoel, als je absolute max 20km/u is, dan is 19.9km/u toch niet gelijk gemakkelijke medium intensity?

Ik weet niet uit m'n hoofd wat de richtlijnen zijn, maar 85-90% van je max en hoger is toch wel high intensity. En sowieso zal je max per training kunnen verschillen.

Vndg nog is gedaan, nu 1 min op 6 km/h en 45 sec op 12,5 km/h. Mag die verhouding zo? Want vind dat eer de loopband op 12,5 is het wel een paar seconden duurt.

Als je met die snelheden loopt, moet de coolingdown dan lager zijn dan die 6 km/h?
Waarom zou dat niet mogen? Train gewoon lekker richting je doelen en ga je pas zorgen maken over de nummertjes als je prestaties niet verbeteren of je merkt dat het te zwaar is.

Veel op de anaerobe drempel trainen. Is akelig, maar het werkt wel.

Ok, thx voor de reacties, gwn verder trainen dan maar :) Zal het wel aanvoelen wnn ik te traag loop.

Vandaag nogmaals gedaan, deze keer was het niet achter een benentraining, toch wel een groot verschil :) Maar voel echt dat dit super werkt op men conditie. Normaal 30 sec op 12 en men hartslag slaagt tegen de 190. Vandaag een sessie gedaan met 45 sec 13 km/h en 1 min 5,5 km/h, men hartslag ging niet over de 180 :) Voelde me ook niet echt leeg. Dit moet normaal toch de bedoeling zijn niet?

Zou ik men snelheid verhogen dan of de tijd van de sprint?

Ik doe mijn HIIT op de crosstrainer.
in totaal 13 minuten in rust momenten stijging 6/weerstand 6 en op de piekmomenten stijging 11 weerstand 11.
In rust komt hartslag tussen de 150 en 160 en bij piek tussen 170 en 180.
Op deze manier ben ik afgelopen maand 3 kilo vet kwijt geraakt. Zweet me tijdens de training na 6 minuten kapot, en merk de rest van de avond/begin van de nacht dat ik nog naverbrand ( zweet)
Ik doe de HIIT overigens voor de krachttraining.

Voor de krachttraining?? Bij mij gaat het juist na de krachttraining, maar voor de kt vind ik toch wat overdreven, dan heb je toch geen fut meer om nog gewichten te heffen :)

Weet je zeker dat het 3kg vet is en niet gewoon lichaamsgewicht?

Terug
Naar boven