XXL Nutrition

Peiling Hoe intelligent ben jij?

Peiling Peiling Hoe intelligent ben jij?

• Ver beneden gemiddeld

Stemmen: 9 9,9%
  • Beneden gemiddeld

Stemmen: 2 2,2%
  • Gemiddeld

Stemmen: 22 24,2%
  • Boven gemiddeld

Stemmen: 33 36,3%
  • Ver boven gemiddeld

Stemmen: 25 27,5%

• Totaal stemmers
    91
Ik ben trouwens wel erg benieuwd welke 16 leden zichzelf als "ver boven gemiddeld" beschouwen. Ik kan er hier zo'n 10-15 bedenken die ik erg intelligent vind ik overkomen. Nu is "ver boven gemiddeld" natuurlijk een erg subjectief begrip. Kan iedereen die een universitaire studie zonder probleem afrond zichzelf als "ver boven gemiddeld" beschouwen? (Nu ga ik er even van uit dat er een direct verband tussen opleidingsniveau en IQ is, wat niet per se zo hoeft te zijn.)
Ik heb 6 jaar Mavo, ik zie mij dan ook als ver boven gemiddeld

Je bedoelt de grote ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de groene revolutie?
Ik bedoel dat het best hypocriet is als je vindt dat bepaalde bevolkingsgroepen zich niet zouden moeten voortplanten, maar zelf wel lekker oud wilt worden.

Als nu iedereen rond zijn 30ste 2 kinderen per gezin krijgen en op zijn 90ste pas dood gaat komt de totale wereldbevolking op iets van 12 miljard.

Ik bedoel dat het best hypocriet is als je vindt dat bepaalde bevolkingsgroepen zich niet zouden moeten voortplanten, maar zelf wel lekker oud wilt worden.

Als nu iedereen rond zijn 30ste 2 kinderen per gezin krijgen en op zijn 90ste pas dood gaat komt de totale wereldbevolking op iets van 12 miljard.
Maar dat zal niet zomaar gebeuren, er zijn voorlopig nog zat ziektes, ongelukken en oorlogen.

En ja. Ik vind dat Afrika Toch we een probleem is.

Ik heb factfullness overigens ook gelezen. Ik ken de inhoud.

Ja, een combi van beiden. Ik dacht dat je mijn bewering wilde ontkrachten dat een verlengde levensverwachting nu een aanzienlijk deel van de toenemende populatie voor zijn rekening neemt.

Laatst bewerkt:
Is Afrika zelf dat probleem geworden of heeft het westen zich te veel bemoeid met de ontwikkeling van Afrika?
Beiden. Tribale cultuur is kut, net als het midden oosten. Daarnaast missionarissen die anticonceptie tegen zijn gegaan.

Nog lang niet alles gelezen hier, wat een posts hier, maar erg goeie betogen hier.:)
@Rob G : wanneer ga je je partij oprichten? Of sluit je je aan bij FvD? Mijn stem heb je :thumbs:, al denk ik dat sommige dingen iets té zijn en genuanceerder liggen en de waarheid iets meer in het midden.

Wat ik nog toe zou willen voegen aan waar de toekomst in zit naast AI: op grote schaal ontwikkeling en gebruik van quantumcomputers (en dus superpositie gecombineerd met verstrengeling). Dit brengt de rekenkracht en daarmee technologische ontwikkeling naar een nieuwe dimensie. Ik denk al op zeer korte termijn, zeker nu Microsoft, Google en IBM hier flink in investeren en de eerste 50 qubits-computers ontwikkeld zijn. (Google claimt zelfs een 53 qubits-computer te hebben die een berekening waarover huidige supercomputers 10.000 jaar doen in 3 minuten kan oplossen.)

Ik ben pessimistisch van aard, maar ik vind het relatief goed gaan in de wereld, maar wellicht kan jij een moment in de geschiedenis aanwijzen wanneer het veel beter was.

Ik (en ca. 50% van mijn collega’s) werk al 15 jaar onder mijn niveau en ben daar geen moment ongelukkig door geweest.
Dan ben jij verre van gemiddeld, want uit divers onderzoek is gebleken dat mensen over het algemeen beter presteren en gelukkiger zijn bij werk op niveau met een bepaalde mate van druk en stress, niet te veel, niet te weinig.

Overigens is mijn werk voor een groot deel ook beneden mijn niveau, maar doordat er altijd meer dan voldoende werk is, hoef ik mij nooit te vervelen. Daarnaast heb ik sinds dit jaar een andere functie en werkplek en weet mijn leidinggevende wat ik wil en krijg ik leuke, meer uitdagende, projecten toebedeeld. Nog steeds beneden mijn niveau. Wellicht in de toekomst nog iets van een studie, cursus of verdieping doen.

Je vergeet de V van "voorbereidend" in VMBO, wat impliceert dat er eigenlijk concreet nog geen sprake is van 'middelbaar'.
Pas daarna op het MBO is er eventueel sprake van 'middelbaar' niveau.
Kijkend naar het niveau van de meeste MBO'ers is dit dan ook op z'n best gemiddeld en zeker niet bovengemiddeld en al helemaal niet 'hoger'.

Wat ik wel waarneem, is dat er een trend is waarbij MBO als onderwijs-niveau nogal opgepoetst wordt.
Voorheen bijvoorbeeld, werden MBO´ers aangeduid met scholieren, tegenwoordig moeten we ze studenten noemen.

De overheid helpt hier nog een handje aan mee.
Als ik kijk naar de nieuwe kwalificatie-dossiers die vanuit het ministerie van onderwijs worden worden aangeleverd, dan zie je een verschuiving naar een inhoudelijk kennis en complexiteitsniveau, dat eigenlijk meer richting HBO dan MBO neigt.

Gevolg is dat de leerstof een mate van intelligentie cq abstract denkvermogen behoeft, waar de meeste MBO'ers in de verste verte niet aan voldoen of toe zijn.
Helemaal niet als ze net van het VMBO afkomen en nog maar net 16 of 17 zijn.
De oudere MBO'ers (18-24 jaar oud) doen het dan vaak weer beter, omdat ze cognitief nog gegroeid zijn.
Ik wilde absoluut niet zeggen dat mbo boven gemiddeld is. Integendeel. Ik heb juist mijn twijfels bij diverse hbo-opleidingen. Als ik zie wat het niveau van studenten is wat van diverse hbo-opleidingen komt.
Nou moet ik wel zeggen dat ik op mijn werk eerder een leidinggevende functie heb gehad en voornamelijk mbo-4/mts-opgeleide werknemers onder mij had en hierbij juist veel respect en ontzag voor hun kennis, ervaring en vaardigheden heb gekregen. (Kan menig hbo'er nog een puntje aan zuigen.) Nu moet ik zeggen dat ik een groot verschil zie qua mbo/mts-niveau tussen de afgelopen 10-15 jaar en daarvoor. Uitzonderingen daargelaten. Ik zie juist dat de mate van intelligentie en het abstracte denkvermogen vroeger hoger lag dan tegenwoordig. Het denken in het grote plaatje, ruimtelijk inzicht, wiskundig inzicht / hoofdrekenen, besef van dimensies, ordegrootte e.d. (ik heb het over technische studies), niveau Engels is over algemeen lager dan vroeger. Dit baseer ik overigens niet op cijfers en statistieken, maar enkel op ervaring en ervaring van menig oudere mts'er welke nu leidinggevende is en jongere werknemers begeleid.

(Alle afkortingen die je noemt dienen trouwens in kleine letters te worden geschreven.)

Wellicht in de toekomst nog iets van een studie, cursus of verdieping doen.
Maar wat als dit kan naast je werk, als je daar tijd voor hebt? Wat nou als jij met 15 tot 20 uur simpel werk per week je huidige salaris kunt verdienen en je dus 20 tot 30 uur meer vrij te besteden uren per week hebt?

ik zou ook niet gelukkig zijn als ik mijn huidige werkzaamheden zou moeten doen van 9 tot 5 met ruim 2 uur reistijd per dag en redelijk wat overwerk per week omdat ik het werk anders niet af zou krijgen.

De echte gouden eeuw wordt de 21e.

- We gaan eindelijk het zonnestelsel ontdekken met bemande ruimtemissies.
- nano tech gaat alles revolutionaliseren, van bouwkunde tot geneeskunde tot gentech.
- kanker gaat genezen worden door nanotech.
- alle andere grote ziektes ter wereld gaan genezen worden.
-gentech maakt ons in staat genetische afwijkingen te voorkomen bij embryo's. De eerste genetische gemanipuleerde kinderen zijn al een feit (Nana en Lulu).
-gentech maakt ons ook in staat om mensen te enhancen, zoals IQ te verhogen. Als dit wordt doorgevoerd is een laag IQ een ding van het verleden. Zal wel tegen geprotesteerd worden vanuit ethische aspecten maar het is inevitable.
- kernfusie zal het wereldwijde energie probleem oplossen.
- Vlees gaat gekweekt worden, vegans kunnen nu vegan vlees eten lol.
- buitendaards leven gaat ontdekt worden (ik schat binnen nu en 20 jaar).

Deze eeuw zal de belangrijkste ooit worden voor de mensheid. We hebben 2 keuzes.
We vernietigen onszelf
We worden een type 1 civilisatie

Spannende tijden. Geniale tijd om te leven (apart van al die social media crap en islamisering maar dat is weer een ander topic.)
Voeg daar nog iets over AI en quantumcomputers aan toe. Crispr-Cas is trouwens ook wel interessant om eens wat over te lezen, een vorm van genetische manipulatie waar veel toekomst in zit.
Verder zou ik van een Gouden Eeuw willen spreken zodra de gehele wereld in het geheel afscheid heeft genomen van religie. M.i. zijn alle godsdiensten een bedenksel uit oude tijden waarin mensen veel dingen nog niet konden verklaren en dus zelf maar een theorie bedachten; daarnaast een verzonnen middel om mensen op het rechte pad te houden; middel om normen, waarden en leefregels over te brengen; en houvast om mensen een bepaalde gerustheid, zekerheid en gevoel te geven dat iemand over hen waakt.

PS. Goeie posts trouwens, maar best knap dat je dit zelfs al je echt ziek bent uit je toetsenbord weet te krijgen.:p Ik zou op bed liggen en geen geluid/licht kunnen verdragen (ben eigenlijk nooit ziek though).;)

Voeg daar nog iets over AI en quantumcomputers aan toe. Crispr-Cas is trouwens ook wel interessant om eens wat over te lezen, een vorm van genetische manipulatie waar veel toekomst in zit.
Verder zou ik van een Gouden Eeuw willen spreken zodra de gehele wereld in het geheel afscheid heeft genomen van religie. M.i. zijn alle godsdiensten een bedenksel uit oude tijden waarin mensen veel dingen nog niet konden verklaren en dus zelf maar een theorie bedachten; daarnaast een verzonnen middel om mensen op het rechte pad te houden; middel om normen, waarden en leefregels over te brengen; en houvast om mensen een bepaalde gerustheid, zekerheid en gevoel te geven dat iemand over hen waakt.

PS. Goeie posts trouwens, maar best knap dat je dit zelfs al je echt ziek bent uit je toetsenbord weet te krijgen.:p Ik zou op bed liggen en geen geluid/licht kunnen verdragen (ben eigenlijk nooit ziek though).;)
Klopt, daarmee is het DNA van die Nana en Lulu mee gemodificeerd.

According to the researcher, He Jiankui, the twins are the world's first germline genetically edited babies.[2][3][4] He Jiankui has reported that the girls were born healthy. The girls' parents were participants in a clinical project run by He, in which he offered standard in vitro fertilization services and in addition, used CRISPR-Cas9, a technology that can modify DNA, to modify the CCR5 gene in the embryos that were generated, to attempt to confer genetic resistance to HIV.[6] The clinical project was conducted secretly until November 2018.[2]

M'n temp is sinds vanavond weer normaal, heb alleen nog een lichte keelontsteking :no:. Met mazzel (en goede voeding +vitamines) kan ik er morgen weer tegenaan.

• Like
Waarderingen: BB_
Verkapt kijk mij slim zijn topic

Explain. Die 20 jaar is wel optimistisch inderdaad.
Wat kernfusie betreft moeten er nog flink wat hobbels genomen worden en ik heb sterk mijn mijn twijfels of dat deze eeuw (op grote schaal) wel gaat lukken.

Wat buitenaards leven betreft hoeven we niet veel anders te doen dan dat we nu al doen, simpelweg luisteren naar de ruimte. Dit doen we nog maar kort en een paar jaar meer of minder geeft statisch gezien amper meer kans door de leeftijd van het heelal.

Maar wat als dit kan naast je werk, als je daar tijd voor hebt? Wat nou als jij met 15 tot 20 uur simpel werk per week je huidige salaris kunt verdienen en je dus 20 tot 30 uur meer vrij te besteden uren per week hebt?

ik zou ook niet gelukkig zijn als ik mijn huidige werkzaamheden zou moeten doen van 9 tot 5 met ruim 2 uur reistijd per dag en redelijk wat overwerk per week omdat ik het werk anders niet af zou krijgen.
Ik word niet gelukkig van simpel werk en als ik dat zou willen, zou ik gerust iets anders kunnen doen. Ik heb bewust gekozen voor mijn werk en voor een full-time baan. Ik zou vrije tijd best oké vinden, maar merk nu dat ik het na een paar vrije dagen lekker vind weer aan het werk te gaan. Overigens zou ik die vrije tijd dan toch weer gaan besteden aan een studie of ander werk. Nu is mijn situatie ook anders dan de jouwe, ik heb geen gezin. Ik heb echter ook collega's die naast een fulltime baan nog een hbo-studie in de avond doen en 3 kids thuis hebben zitten. Iedereen maakt zo zijn keuzes en heeft zijn ambities.

Ik heb genoeg vrijheid in mijn werk en zit weleens langer op kantoor zonder dat mijn werkgever mij daartoe verplicht. Ik werk niet veel over en als ik het al doe is het vrijwillig omdat ik iets af wil krijgen. De term 'af' is een loos begrip binnen mijn werk. Er is altijd genoeg te doen, dus het is meer een kwestie van prioriteiten stellen dan al het werk afkrijgen. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om te kunnen zeggen: 'al het werk is af, dus ik ga nu maar naar huis of op kantoor zitten niksen, krantje lezen. :lol:

Gelukkig word je trouwens van een leuke baan waar jij genoeg plezier aan beleeft en voor jou genoeg uitdaging in zit. Dat is voor iedereen anders. Het belangrijkste is dat je elke dag met plezier in de auto of op de fiets stapt en naar je werk gaat.

Ik begrijp heel goed dat als iemand op z'n 62ste met pensioen kan en het zich financieel kan veroorloven, hij/zij het wel mooi geweest vindt, maar dat is niet iets waar ik op mijn leeftijd mee bezig ben.

Het is absoluut geen aanval op jou of jouw werk, als jij genoeg plezier beleeft aan wat en hoeveel jij werkt, is dat toch prima.:) Maar stel jezelf eens de vraag: "wat is mijn droombaan?" (dan bedoel ik niet Hollywood-ster of profvoetballer, een beetje reëel) of "welk werk zou ik zou echt superleuk vinden om te doen en enthousiast van worden?". Is dat je huidige werk? Zo nee, wat zou je bij je huidige werkgever wel echt graag willen doen of veranderen en wat zijn de mogelijkheden hiertoe? Kun je met jouw huidige kennis en ervaring elders een baan vinden waarbij je dit wel hebt (met acceptabele arbeidsvoorwaarden, salaris, reisafstand)? Een sleur en onvoldoende uitdaging in het werk leidt bij veel mensen tot gemakzucht, verveling, een minder kritische houding etc.

Wat kernfusie betreft moeten er nog flink wat hobbels genomen worden en ik heb sterk mijn mijn twijfels of dat deze eeuw (op grote schaal) wel gaat lukken.

Wat buitenaards leven betreft hoeven we niet veel anders te doen dan dat we nu al doen, simpelweg luisteren naar de ruimte. Dit doen we nog maar kort en een paar jaar meer of minder geeft statisch gezien amper meer kans door de leeftijd van het heelal.
Het luisteren doen we inderdaad nog maar kort en het heelal is immens groot, vandaar dat 20 jaar mij wat optimistisch lijkt, maar het feit dat er buitenaards leven bestaat en ontdekt zal worden, staat m.i. omstoten vast, de vraag is enkel wanneer.
V.w.b. kernfusie mag ik toch hopen dat dat binnen 80 jaar wel gaat lukken, als ik zie wat er nu al voor immense bedragen uitgetrokken worden voor CO2-reductiedoelen. Als dat geld juist besteed zou worden, wat waarschijnlijk niet gebeurt, is er veel mogelijk.

Terug
Naar boven