AndroidHealthClinic

Peiling Hoe intelligent ben jij?

Peiling Peiling Hoe intelligent ben jij?

• Ver beneden gemiddeld

Stemmen: 9 9,9%
  • Beneden gemiddeld

Stemmen: 2 2,2%
  • Gemiddeld

Stemmen: 22 24,2%
  • Boven gemiddeld

Stemmen: 33 36,3%
  • Ver boven gemiddeld

Stemmen: 25 27,5%

• Totaal stemmers
    91
Vind je het heel goed gaan met de wereld?

Daarnaast worden mensen over het algemeen heel ongelukkig als ze werk onder hun niveau doen.
Ik ben pessimistisch van aard, maar ik vind het relatief goed gaan in de wereld, maar wellicht kan jij een moment in de geschiedenis aanwijzen wanneer het veel beter was.

Ik (en ca. 50% van mijn collega’s) werk al 15 jaar onder mijn niveau en ben daar geen moment ongelukkig door geweest.

Beide.
De tijdsdruk enerzijds.
Anderzijds moet iedereen altijd op z'n max gaan. Ook niet goed. Het enige wat je op max doet is squatten.
Nouja, de ok daarvoor heb je deload en als je te hard gaat krijg je vanzelf blessures ( kan ik je uit eerste hand vertellen, maar jij zelf ook volgens mij)

Dat is wel een interessante. Mensen die geen enkel risico nemen in de angst een foutje te maken.

Ik zie veel van dat soort types in onze financiële afdelingen. Oerdegelijk en vaak ook best slim, maar nul creativiteit en volledig risico avers.
Creativiteit zonder ben je precies een schaap.

Nouja, de ok daarvoor heb je deload en als je te hard gaat krijg je vanzelf blessures ( kan ik je uit eerste hand vertellen, maar jij zelf ook volgens mij)
Whey allemaal lijkt me.

Ik probeer serieus deel te nemen aan deze discussie maar af en toe lukt het niet.

In het algemeen lijkt de druk op de ketel te lang, te hoog.

Whey allemaal lijkt me.

Ik probeer serieus deel te nemen aan deze discussie maar af en toe lukt het niet.

Ik ben pessimistisch van aard, maar ik vind het relatief goed gaan in de wereld, maar wellicht kan jij een moment in de geschiedenis aanwijzen wanneer het veel beter was.

Ik (en ca. 50% van mijn collega’s) werk al 15 jaar onder mijn niveau en ben daar geen moment ongelukkig door geweest.
Echt waar? Ik verveel me nogal snel en heb altijd uitdaging nodig. Ik ben zo’n type dat onder druk enthousiast wordt. Heeft niets met iq te maken. Maar persoonstype. Ook ben ik een rasoptimist.

Ik vind dat de wereld er niet heel goed voor staat. We hebben in de jaren 70 en 80 de kans laten liggen het grootste probleem; overbevolking aan te pakken. Daarnaast gekozen voor nutteloze commerciële shit ipv het ontwikkelen van nieuwe schone energiebronnen.

Nu is het aardig laat om het tijd nog te keren. Ik ben geen klimaatdrammer. Maar we zijn op allerlei manieren de boel aan het slopen. De zeeen raken leeggevist, de oerwouden gekapt, bewoonde gebieden vervuild.

In onze directe omgeving valt het enorm mee. Wordt het zelfs beter dan voorheen. Maar Azië en Afrika zijn enorm aan het vervuilen.

Ik snap oprecht niet dat we miljarden steken in biomassa bijstopt maar geen thoriumCentrale proberen te bouwen. Miljarden subsidie voor fossiele brandstoffen en nauwelijks heffingen op geïmporteerde vervuiling uit China, maar wel 100 rijden. Ongelofelijk vind ik het.

Whey allemaal lijkt me.

Ik denk dat het voor veel mensen wel geldt, te lang te hoge druk. Zowel privé als zakelijk.

Misschien moeten mensen af en toe eens wat tijd nemen voor zichzelf en even tot hunzelf komen.
En niet voor iedere poep en scheet een ander mailen en de halve wereld cc'en. Er zijn tijden geweest dat ik 2000+ ongelezen mails in m'n cc-box had en 800 in m'n inbox. Zonder mail heb ik al een dagtaak aan mijn gewone werkzaamheden en projecten.

Beide.
De tijdsdruk enerzijds.
Anderzijds moet iedereen altijd op z'n max gaan. Ook niet goed. Het enige wat je op max doet is squatten.

De meeste mensen vinden het moeilijke om hun grenzen aan te geven. Ze zijn zich niet bewust van hun grens. Laten zich leiden door de omgeving, zowel op werk als privé. Aan het aantal kilo's dat ik kan squaten zit een grens, aan het aantal sociale verplichtingen waar ik goedgehumeurd kan verschijnen ook.

Misschien moeten mensen af en toe eens wat tijd nemen voor zichzelf en even tot hunzelf komen.
En niet voor iedere poep en scheet een ander mailen en de halve wereld cc'en. Er zijn tijden geweest dat ik 2000+ ongelezen mails in m'n cc-box had en 800 in m'n inbox. Zonder mail heb ik al een dagtaak aan mijn gewone werkzaamheden en projecten.
Negeren kun je leren.

Ik ga ook niet (zoals het halve management hier) bij elke meeting zitten om maar belangrijk te lijken. En dan klagen dat er geen tijd is voor het werk dat gedaan moet.

We maken elkaar ook gek.

Overigens, de 'm' in vmbo en mbo staat voor 'middelbaar'. Dit doet direct al impliceren dat alles daarboven al als hoger, dus bovengemiddeld mag worden beschouwd (vraagteken).

Je vergeet de V van "voorbereidend" in VMBO, wat impliceert dat er eigenlijk concreet nog geen sprake is van 'middelbaar'.
Pas daarna op het MBO is er eventueel sprake van 'middelbaar' niveau.
Kijkend naar het niveau van de meeste MBO'ers is dit dan ook op z'n best gemiddeld en zeker niet bovengemiddeld en al helemaal niet 'hoger'.

Wat ik wel waarneem, is dat er een trend is waarbij MBO als onderwijs-niveau nogal opgepoetst wordt.
Voorheen bijvoorbeeld, werden MBO´ers aangeduid met scholieren, tegenwoordig moeten we ze studenten noemen.

De overheid helpt hier nog een handje aan mee.
Als ik kijk naar de nieuwe kwalificatie-dossiers die vanuit het ministerie van onderwijs worden worden aangeleverd, dan zie je een verschuiving naar een inhoudelijk kennis en complexiteitsniveau, dat eigenlijk meer richting HBO dan MBO neigt.

Gevolg is dat de leerstof een mate van intelligentie cq abstract denkvermogen behoeft, waar de meeste MBO'ers in de verste verte niet aan voldoen of toe zijn.
Helemaal niet als ze net van het VMBO afkomen en nog maar net 16 of 17 zijn.
De oudere MBO'ers (18-24 jaar oud) doen het dan vaak weer beter, omdat ze cognitief nog gegroeid zijn.

Nou euh, iq is standaardnornaal verdeeld. Dus in theorie is het honderd, dat gemiddelde. Maar het is we bekend dat als je uit een welvarend land komt, je dan wat hoger scoort gemiddeld. Opleiding enzo. Hersenen zijn niet helemaal statisch, talent kun je ontwikkelen of juist niet.

En om de gemiddelde tv-programma’s dom te vinden, daar hoef je echt geen hoog iq voor te hebben.

Ik maak me we eens zorgen, hoeveel talent we weggooien. Want zoveel mensen doen dommer werk dan ze zouden kunnen.

Normaal verdeeld binnen een homogene groep dacht ik. Per continent of per ‘ras’. Tussen die groepen zijn significante verschillen. Daarom wordt 100 genomen als referentiegroep ‘het westen’. De groepen met de lage gemiddelde IQ scores zijn in grotere aantallen. Dat is mijn beperkte kennis van hoe de scores gemeten zijn.

Er is eenmaal onvoldoende werk van hoog niveau. Zelfs dan zie je ontzettend veel mensen werk ineffectief doen en zijn er grote segmenten waar de dagtaak eigenlijk alleen bestaat uit wat internetten en vergaderen over niets (zo’n beetje iedere ambtenaars functie).

Vind je het heel goed gaan met de wereld?

Daarnaast worden mensen over het algemeen heel ongelukkig als ze werk onder hun niveau doen.

Het gaat beter dan ooit met de wereld. Echt dat pessimisme en doemdenken dat is wel het kwalijkste symptoom van de massa propaganda. Zo veel mensen die ik hoor dat het slecht gaat met de wereld en als ik vraag: was je liever 100 jaar geleden, of 200 jaar, of 1000 jaar geleden geboren.

Zo’n beetje iedere meetbare statistiek heeft een positieve stijgende trend. Over 50 jaar is er niemand meer ter wereld aan wiens eerste levensbehoefte niet is voldaan. Dan hebben we allemaal enkel 1st world problems.

Echt waar? Ik verveel me nogal snel en heb altijd uitdaging nodig. Ik ben zo’n type dat onder druk enthousiast wordt. Heeft niets met iq te maken. Maar persoonstype. Ook ben ik een rasoptimist.

Ik vind dat de wereld er niet heel goed voor staat. We hebben in de jaren 70 en 80 de kans laten liggen het grootste probleem; overbevolking aan te pakken. Daarnaast gekozen voor nutteloze commerciële shit ipv het ontwikkelen van nieuwe schone energiebronnen.

Nu is het aardig laat om het tijd nog te keren. Ik ben geen klimaatdrammer. Maar we zijn op allerlei manieren de boel aan het slopen. De zeeen raken leeggevist, de oerwouden gekapt, bewoonde gebieden vervuild.

In onze directe omgeving valt het enorm mee. Wordt het zelfs beter dan voorheen. Maar Azië en Afrika zijn enorm aan het vervuilen.

Ik snap oprecht niet dat we miljarden steken in biomassa bijstopt maar geen thoriumCentrale proberen te bouwen. Miljarden subsidie voor fossiele brandstoffen en nauwelijks heffingen op geïmporteerde vervuiling uit China, maar wel 100 rijden. Ongelofelijk vind ik het.

We doen dit omdat er helemaal niet écht een oplossing nodig is. Er is geen écht probleem. Als mensen van mening waren dat de wereld over 25 jaar ten einde zou komen dan hadden we al lang ingezet op échte oplossingen zoals kernenergie.

Risico’s wegen elkaar af en blijkbaar is het risico van kernenergie (bewezen 0.000000001%) toch nog groter dan al die baanbrekende klimaatwetenschap en 97% zekerheid enzo. Want zo simpel is het.

Als iemand begint over subsidies voor fossiele brandstoffen gecombineerd met apocalyptische beelden over de staat van de wereld dan weet ik wel hoe laat het is. 80 rijden op de snelweg heeft maar een doel: iedereen continu schuldbewust maken zodat als Timmerfrans en vrienden de Grote Sprong Voorwaarts implementeren ze minder weerstand krijgen.

De wereld gaat super. Iedereen die je anders doet denken probeert jou een naar gevoel aan te praten. Een schuldgevoel. Zodat het minder pijn doet als de lasten verzwaard worden en je toch nog wat langer vast blijft zitten in je baan onder niveau, die geen voldoening en wel stress geeft, om je steeds zwaardere lasten te betalen zodat een paar pannekoeken in Brussel het over hun eigen belanghebbende vrienden kunnen verdelen.

Dit kunstje bestaat al zo lang als de mensheid. Het zit waarschijnlijk in onze hersenen ingebakken. In iedere stam of sociale groep is er wel die ene persoon die de hele groep wijs maakt dat er offers gepleegd moeten worden omdat anders de goden kwaad gezind zullen zijn. Dat kleine groepje wat vatbaar is en zich ineens herinnert dat tante Bep vorige week een zweer in haar vinger had nadat ze die week er voor te weinig bananen ten offer had gelegd. En voor je het weet wordt wekelijks 1/3e van het voedsel plus drie zwakke bejaarden en vijf jonge kinderen de sloot in geflikkert om te hopen dat het beter gaat. Want we moeten tenslotte ‘iets doen’.

Laatst bewerkt:
Nou euh, iq is standaardnornaal verdeeld. Dus in theorie is het honderd, dat gemiddelde. Maar het is we bekend dat als je uit een welvarend land komt, je dan wat hoger scoort gemiddeld. Opleiding enzo. Hersenen zijn niet helemaal statisch, talent kun je ontwikkelen of juist niet.

En om de gemiddelde tv-programma’s dom te vinden, daar hoef je echt geen hoog iq voor te hebben.

Ik maak me we eens zorgen, hoeveel talent we weggooien. Want zoveel mensen doen dommer werk dan ze zouden kunnen.
Misschien is het in Afrika wel abnormaal verdeeld?

Een tijd terug heb ik al eens wat geschreven wat als antwoord kan dienen voor je eerste alinea

Ik heb gisterenavond en vanochtend nog even nagedacht en dit soort zaken zijn vaak niet eenvoudig uit te leggen. Ik ben hbo geschoold chemisch analist (heet tegenwoordig dacht ik bachelor of applied science) en ben 16 jaar geleden met weinig relevante werkervaring bij mijn huidige werkgever begonnen, toen één van de grootste chemische concerns in Amerikaans privaat eigendom. De bouw van de chemische fabriek was toen al bijna gereed en het laboratorium was deels al ingericht, maar alle apparatuur moest nog opgestart worden. Dit hebben we met een club van 17/18 man gedaan, een enkeling was ervaren maar het gros was net al mij nog vrij jong. We kregen inzage in de methodes die in USA werden gebruik bij een gelijksoortige fabriek maar op veel punten moesten we toch wijziging zelf uitdokteren. Dit heeft ongeveer een jaar geduurd en we werden heel vrij gelaten, zolang we de maandelijkse doelen maar haalden konden we onze gang gaan. Rond de opstart van de fabriek werden we in twee functiegroepen verdeeld 15 man ging in volcontinue werken en 2 man in dagdienst, samen met 5 dagdienst collega’s die al bij een andere fabriek op een andere locatie werkten. Ik werd niet gevraagd voor een dagdienst functie, maar ik wilde ook graag in continudienst werken. Tot 2008 was het een geweldig bedrijf met een goede sfeer, geweldige secundaire voorwaarden en een salaris in bovenste regionen van de markt.
Net voor de crisis werden we verkocht en werden we een beursgenoteerd bedrijf, een aantal collega’s zijn toen weggegaan omdat de toekomst onzeker was, maar ik had het naar mijn zin en was er van overtuigd dat de fabriek an-sich zou blijven bestaan en het maakte me niet zoveel uit onder welke vlag ik daar zou werken. In 10 jaar tijd is we veel veranderd, er is weinig over van het innoverende karakter en de producten die wij lokaal produceren zijn binnen ons wereldwijde portfolio niet meer een premium maar een basic commodity, zo’n verandering heeft ook zijn weerslag op je werk, maar het gaat niet van van de één op de andere dag, dus je groeit er in mee. Zolang ze de werknemers met de oude contracten goed blijven betalen, ik niet met tegenzin naar mijn werk ga, er geen stress ervaar en ik kan doen en late wat ik wil zolang ik mijn werk gewoon goed blijf ik er werken. Zowel mijn vrouw als ik kunnen middels ouderschapsverlof tijdelijk part-time werken en financieel gaat dat prima waardoor ik denk dat ik nooit meer full-time ga werken.

Het heeft ook met je eigen kijk op het leven te maken, ik ben een realist met een pessimistische inslag. Ik kan mijn werk ook omschrijven als uitdagend, variërend, met veel verantwoordelijkheden en dagelijks onverwachte zaken die ik veelal zelfstandig moet zien op te lossen. Sommige collega’s ervaren het ook daadwerkelijk zo, maar ik zie het meer als wat vloeistoffen analyseren door op een paar knoppen te drukken en de de gevonden resultaten door te sturen.

Daarnaast wissel ik regelmatig van interesse als ik dat zakelijk zou volgen moet ik telkens weer van voor af aan beginnen, ik zoek de uitdagingen dan ook liever in mijn hobby’s en doe mijn werk op de automatische piloot. ik moet er dan ook nog bij zeggen dat ik maat 30,5 uur per week werk en inclusief reistijd op werkdagen nog geen 9 uur van huis ben.

Wat de stand van de wereld betreft moet je ook niet kijken naar waar we in een ideale situatie zouden kunnen zijn, mar gewoon waar we nu zijn t.o.v. het verleden en wat dat betreft zie ik alleen maar progressie. Het zou het zelfde zijn om tegen @Vissertje1980 te zeggen, leuke kracht stats, maar als je als tiener met krachttraining was begonnen dan had je ooit weel een 2,5x BW squat gehaald.

Ach ja, het komt allemaal goed wanneer we the point of singularity bereiken en skynet ons uitroeit. De CO2-neutrale robotische civilisatie zal de aarde redden.

Singularity-graph.jpg

Over 'the point of singularity' zijn trouwens ontzettend interessante docu's te vinden. Zeer goede food for thought. Ook over 'transhumans'. Cyborgs eigenlijk, mensen met enhancements zoals bijvoorbeeld interne geheugenchips in de hersenen. Of ogen die kunnen switchen tussen normaal licht, infrarood en/of thermal. Het klinkt allemaal heel erg sci-fi, maar we zijn er al een tijd mee bezig. Bij blinde mensen kunnen ze al chips (nee geen Dorito's) inbrengen waardoor ze wat pixels kunnen zien. Leipe shizzle. Protheses zijn ook een voorbeeld hier van, half man half machine. Exosuits zijn er ook al, maar nog niet zo advanced als in films. Nano tech is nu 1 van de snelst groeiende sectoren en die gaat de wereld radicaal veranderen. Intelligentie zal wat dat betreft minder een rol gaan spelen in de toekomst.

The future is here.

Laatst bewerkt:
Het gaat beter dan ooit met de wereld. Echt dat pessimisme en doemdenken dat is wel het kwalijkste symptoom van de massa propaganda. Zo veel mensen die ik hoor dat het slecht gaat met de wereld en als ik vraag: was je liever 100 jaar geleden, of 200 jaar, of 1000 jaar geleden geboren.
De echte gouden eeuw is dan ook de 20e. Ongekend.

• Topic Starter Topic Starter
Vooruit.
@Galen @Zeenius @Arminius @Rob G @Mentat @Roethof @Nicodemo Scarfo @harpep @LM @Kevin95 @chrisk @apfelstrudel @EricR @UnCompress @Steks @Punjab en ben er vast nog een paar vergeten.

Overigens heb ik mij bij sommigen enkel laten leiden door hun taal-/spraakvaardigheid en kennis / verstand van zaken, hetgeen niet alles hoeft te zeggen. Ken op het werk genoeg collega's die kunnen lullen als Brugman en mooie praatjes hebben, maar waar als puntje bij paaltje komt weinig werk uit handen komen en veel gebakken lucht en gepapegaai blijkt te zijn. Daarnaast lijkt het alsof sommigen hier de hele dag op het werk de tijd hebben om de krant te lezen, Twitter af te struinen en filmpjes te kijken en daardoor veel kennis opdoen. Kan er naast zitten though.

Interesse in politiek, geschiedenis, actualiteiten, wetenschappelijk onderzoek etc. hoeft niet alles te zeggen, maar als mensen daardoor veel kennis opdoen en zelf een genuanceerde mening en visie vormen, komt dat op mij intelligent over.
Dank voor de vermelding, Bert. Maar ik heb mezelf niet ‘ver boven gemiddeld’ ingeschat. Daarvoor zie ik (nog) teveel tekortkomingen bij mezelf. Bovendien nog gebrek aan enige levenservaring op bepaalde gebieden.

• Like
Waarderingen: BB_
Ach ja, het komt allemaal goed wanneer we the point of singularity bereiken en skynet ons uitroeit. De CO2-neutrale robotische civilisatie zal de aarde redden.

Singularity-graph.jpg

Over 'the point of singularity' zijn trouwens ontzettend interessante docu's over te vinden. Zeer goede food for thought. Ook over 'transhumans'. Cyborgs eigenlijk, mensen met enhancements zoals bijvoorbeeld interne geheugenchips in de hersenen. Of ogen die kunnen switchen tussen normaal licht, infrarood en/of thermal. Het klinkt allemaal heel erg sci-fi, maar we zijn er al een tijd mee bezig. Bij blinde mensen kunnen ze al chips (nee geen Dorito's) inbrengen waardoor ze wat pixels kunnen zien. Leipe shizzle. Of protheses bijvoorbeeld.

The future is here.

Serieus ik zeg ook altijd tegen mensen: wij gaan zoeken naar oplossing voor problemen die we over 100 jaar zien met de gereedschappen die we heden ten dagen hebben.

Op het moment dat AI het punt bereikt waarmee wij vergeleken slechts mieren op de weg zijn is dit allemaal totaal niet meer relevant.

We hebben het in dit topic over verschillen tussen IQ van 60 en 140 en kijk naar welke effecten dit heeft. Je kan je simpelweg niet voorstellen wat de effecten zullen zijn van een AI met IQ van 500+.

Al met al is dat nog wel de voornaamste reden dat we niet alles moeten overdenken.

Een tijd terug heb ik al eens wat geschreven wat als antwoord kan dienen voor je eerste alinea

Daarnaast wissel ik regelmatig van interesse als ik dat zakelijk zou volgen moet ik telkens weer van voor af aan beginnen, ik zoek de uitdagingen dan ook liever in mijn hobby’s en doe mijn werk op de automatische piloot. ik moet er dan ook nog bij zeggen dat ik maat 30,5 uur per week werk en inclusief reistijd op werkdagen nog geen 9 uur van huis ben.

Wat de stand van de wereld betreft moet je ook niet kijken naar waar we in een ideale situatie zouden kunnen zijn, mar gewoon waar we nu zijn t.o.v. het verleden en wat dat betreft zie ik alleen maar progressie. Het zou het zelfde zijn om tegen @Vissertje1980 te zeggen, leuke kracht stats, maar als je als tiener met krachttraining was begonnen dan had je ooit weel een 2,5x BW squat gehaald.

Hier ben ik het mee eens. Ik ben ook altijd vrij negatief over werk en downplay alles (behalve mijn eigen IQ). Sommige mensen hoor ik verhalen vertellen over werk alsof ze werken aan het algoritme wat het eerder omschreven IQ van 500+ gaat bereiken.

Nederlandse bescheidenheid. Wat ook wel weer in dit topic terug komt waar het eigenlijk not done is om jezelf in de hoogste categorie van intelligentie te plaatsen.

Terug
Naar boven