MuscleMeat

Hoe squat je?

Hoe squat jij

  • Barbell (stang): Front Squat

    Stemmen: 0 0,0%
  • Barbell (stang): Full Squat

    Stemmen: 18 26,5%
  • Barbell (stang): Gewone Squat

    Stemmen: 20 29,4%
  • Barbell (stang): Hack Squat

    Stemmen: 2 2,9%
  • Dumbell Squat

    Stemmen: 3 4,4%
  • Lever (apparaat) Squat

    Stemmen: 0 0,0%
  • Sled (apparaat) Hack Squat

    Stemmen: 1 1,5%
  • Smith Squat

    Stemmen: 12 17,6%
  • Smith Hack Squat

    Stemmen: 0 0,0%
  • Combinatie van bovenstaande (afwisselen), namelijk de volgende...

    Stemmen: 3 4,4%
  • Ik squat niet

    Stemmen: 9 13,2%

  • Totaal stemmers
    68

Bezoekers in dit topic

Koning Eenoog

Incognito
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2002
Berichten
28.248
Waardering
5.505
Lengte
1m80
Massa
84kg
Vetpercentage
15%
Om voort te borduren op Espi's poll, hier een polletje over hoe je squat.

hier even wat afbeeldingen:

optie 1, barbell front squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 2, barbell full squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 3; barbell gewone squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 4, barbell hack squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 5, Dumbbell squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 6, Lever squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 7, Sled hack squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 8; smith squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


optie 9, smith hack squat:
HpX9N1G56rztHI9IGSJ1Z5N50CG5ywHD.gif


de rest spreekt voor zich :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zelf heb gekozen voor optie 2; barbell full squat. Ga iig zo diep mogelijk, als het echt zwaar word wil de laatste herhaling wel eens een gewone squat zijn. Eerst ook een tijdje de smith machine geprobeerd maar dat vind ik echt niets!
 
combinatie :

Full squat

Net-onder-parallel squat (wedstrijden)

Front squat

Jumpsquat

Barbell hack squat (of deadlift, is idem dito)

Overhead squat (af en toe maar)
 
Originally posted by Spike
combinatie :

Full squat

Net-onder-parallel squat (wedstrijden)

Front squat

Jumpsquat

Barbell hack squat (of deadlift, is idem dito)

Overhead squat (af en toe maar)

Jumpsquat? Overhead squat?
 
Ik ben pas net begonnne met squatten maar doe tot nu toe de normale squat. heb ook al de full squat geprobeerd en die voelde toch wel een stuk beter. hogere bikkelwaarde.:) heb vroegr ook wel eens gesqaut maar dat was niet met een echte gedachte erachter. smith eens gedaan maar vond ik ook niets

Zit er een verschil in welke oefeing je beter mee kan beginnen, full of gewoon?

ohja met een barbell
 
barbell full squat en barbell hack squat maar dan wel heel-elevated.
 
Originally posted by Rob G


Jumpsquat? Overhead squat?

ja.... jumpsquat. je springt met een stang op je rug :D

ArpfMuKu5VmV8iL_MEf4qqhlRM14fdaL.jpeg




overhead squat is iets moeilijker, en vraagt toch een beetje flexibiliteit in de schouders

[Abeelding niet meer beschikbaar] [Abeelding niet meer beschikbaar] [Abeelding niet meer beschikbaar] [Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Dat jumpsquat ziet r pijnlijk uit! als je dat met een beetje hoog gewicht doet dan moet je volgens mij wel erg goed opletten dat je niet door je rug gaat. Krijg je zo geen ongelofelijk grote druk op je wervels?

En dat overhead squat vind ik r ook lastig uit zien! Eerst nog maar ff op de ouderwetse manier en dan zullen we eens kijken of die gekkigheden ook nog willen lukken :)

@Dandy, denk dat het inet zo veel uitmaakt, mits je de beweging maar onder controle hebt. Maar omdat beginnende squatters meestal nog niet helemaal gewend zijn aan de beweging is het denk ik verstandiger eerst ff gewone squats te maken totdat je zeker weet dat je bewegingsbaan goed is.

@spike; vraagje: het algemeen bekende verhaal dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen kent iedereen natuurlijk. Maar in hoeverre is dit waar, want als ik full squat maak heb ik ooit het gevoel dat mijn knieeën toch wel wat verder komen als mijn tenen. Is dit slecht voor je gewrichten in je knieën?
 
Originally posted by Rob G


@spike; vraagje: het algemeen bekende verhaal dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen kent iedereen natuurlijk. Maar in hoeverre is dit waar, want als ik full squat maak heb ik ooit het gevoel dat mijn knieeën toch wel wat verder komen als mijn tenen. Is dit slecht voor je gewrichten in je knieën?

zelfde verhaal hier. had spike al eerder wat over gepost en t maakte volgens mij niet veel uit. stond volgens mij in zn artikel
 
Originally posted by Rob G
Dat jumpsquat ziet r pijnlijk uit! als je dat met een beetje hoog gewicht doet dan moet je volgens mij wel erg goed opletten dat je niet door je rug gaat. Krijg je zo geen ongelofelijk grote druk op je wervels?

En dat overhead squat vind ik r ook lastig uit zien! Eerst nog maar ff op de ouderwetse manier en dan zullen we eens kijken of die gekkigheden ook nog willen lukken :)

het is niet de bedoeling dat je daar onmiddellijk zwaar mee gaat. ik doe het met 60kg voor het ogenblik. pijnlijk is het helemaal niet. het is zelfs erg leuk. en het is goed om je hele lichaam te versterken.

en de overhead squat is IDD heel lastig :D


Originally posted by Rob G
@spike; vraagje: het algemeen bekende verhaal dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen kent iedereen natuurlijk. Maar in hoeverre is dit waar, want als ik full squat maak heb ik ooit het gevoel dat mijn knieeën toch wel wat verder komen als mijn tenen. Is dit slecht voor je gewrichten in je knieën?

IMO is dit verhaaltje zuivere BS.
gewichtheffen is statistisch gezien de veiligste sport. de mensen die deftig aan gewichtheffen doen hebben heel sterke knieën.

en beelden zeggen ook meer dan daden :

[Abeelding niet meer beschikbaar]
(that's a chick btw. en kijk naar de knieën ten opzichte van de voeten)

of check deze foto :
[Abeelding niet meer beschikbaar]



het is een feit dat hoe meer je knieën naar voren komen, hoe meer druk er komt op dat gewricht. wat wil dat zeggen? wel, dit kan twee kanten opgaan (net zoals training stimulus).
genoeg druk, progressief te werk gaan : versterking van de knieën
te snel te zwaar gaan : vekloting van de knieën


verder heeft het ook te maken met het doel. powerlifters squatten zo niet omdat de meeste druk op de heupen moet komen. daar zitten de spieren die het meeste kunnen squatten. daarom squatten de meeste powerlifters met hun scheenbenen loodrecht (of althans dat proberen we). gewichtheffers doen dit zo door de beweging die ze moeten uitvoeren.

als bber zou ikzelf meer naar de powerlifting style squat gaan. of gewoon een neutralere vorm van squatten. met de knieën ongeveer recht boven de tenen.
 
Thnx m8! Je moet méér Karma aan andere leden geven alvorens je het terug aan Spike geeft, better luck next time :)

Maaruh, jah Dandy ik meende al dat spike hier eens eerder wat over gepost had, maar toch erg bedankt dat je het nog een keer uitlegd spike.
 
Maar ik dacht dat squatten op met je hakken op een blok juist slecht was voor je knieeen omdat je knieen dan voor je tenen uit komen... ? :s
 
Originally posted by frietbakker
Maar ik dacht dat squatten op met je hakken op een blok juist slecht was voor je knieeen omdat je knieen dan voor je tenen uit komen... ? :s

ik vind dat dit gewoon beter aanvoeld, nog geen last gehad van m'n knieen
 
Hier heeft spike ook al eens een artikel over geschreven, en de conclusie was dat je beter niet met je hakken op een verhoging kon gaan staan!
 
Originally posted by Rob G
Hier heeft spike ook al eens een artikel over geschreven, en de conclusie was dat je beter niet met je hakken op een verhoging kon gaan staan!

nu verteld ie dat...

:rolleyes:

thx m8

:D
 
Ik doe alleen de gewone.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen de front squat en de normale squat? (en dan bedoel ik, welke spieren pak je dan beter aan?)
 
Met front squat schijnt het meer op je 'druppel ' te werken, de onderste regionen van je quads dus....
 
Ik squat altijd met de smithmachine
 
In de smithmachine doe ik het alleen als er niemand is om mijbij te staan, doe ook wel met je voeten dat je tenen naar buiten staan... Zal ook vast wel een naam hebben.
 
Back
Naar boven