XXL Nutrition

hoe te trainen.

niekc

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m85
Massa
90kg
ik ben nu al een paar weken bezig in de sportschool voor krachtraining.

nu heb ik gehoord dat je kan trainen op verschillende soorten spiermassas door je reps en gewichten aan te passen. (zoals 3x5 of 4x15)

ik wil graag de volgende punten.

geen extreme groei in spiermassa, en het liefst bijna geen, gezien ik het doe om mijn hobby's waaronder als belangrijkste washu (oosterse gevechtstporten) zwemmen, skieën en extreem bos survivel (veel spiermassa = veel callorieën verbruik en dat kan ik niet hebben als ik leef van bramen,wilde granen, paardebloemwortels en geroosterde sprinkanen.):D

geen verlies in lenigheid of bewegingsvrijheid (probeer daar juist meer van te krijgen waaronder goede splits en spagaten voor de perfecte washu trappen.)

geen verlies in conditie maar juist een toename, zie mijn lijst met sporten

en uiteraart een toename in kracht, zowel kort en krachtig (trappen, stoten en werpen bij gevechten) als het lang voolhouden van krachtige inspaningen (klimmen in bomen en het langste staande blijven bij een gevecht)

nu weet ik dat alle voordelen nadelen hebben maar wat past het beste in dit rijtje.???
alvast bedankt voor jullie tijd.

Laatst bewerkt:
Veel herhalingen met minder gewicht is beter als je soepel en snel wil blijven
Bijv 3 setjes van 25-50, Train je ook uithoudings vermogen mee.
Voor snelheid voor je vechtsport kun je twee halters in je handen nemen, en dan gaan stoten.
Voor je benen kun je of kibadachi trainen of squatten, je traint dezelfde spieren alleen vind ik kibadachi zelf zwaarder ivm de houding die je aan moet nemen.
Blijf heel goed rekken en strekken als je niet als te stijf wil worden.
Als je al dynamisch kan trainen en goed ademen kom je een heel eind.

Trouwens, meditatie is belangrijker dan lichamelijke training wat betreft gevechten, je kunt nog zoveel trainen maar als je geest er niet klaar voor is zul je niet ver komen.
Succes

• Topic Starter Topic Starter
Voor snelheid voor je vechtsport kun je twee halters in je handen nemen, en dan gaan stoten.
Voor je benen kun je of kibadachi trainen of squatten, je traint dezelfde spieren alleen vind ik kibadachi zelf zwaarder ivm de houding die je aan moet nemen.

Trouwens, meditatie is belangrijker dan lichamelijke training wat betreft gevechten, je kunt nog zoveel trainen maar als je geest er niet klaar voor is zul je niet ver komen.
Succes

ok bedankt voor het antwoord.

heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen of kan iemand dit bevestiggen, niet dat ik niemand vertrouw maar ik neem toch graag het zekere voor het onzekere. alvast bedant

Als je explosieve kracht wilt hebben, kun je beter compound oefeningen met lage, zware herhalingen trainen. Dus oefeningen als squat, deadlift, bench en overhead presses met een 5x5 of 3x3 schema trainen. Dit is niet puur massagericht, meer op krachttoename.

Spieruithoudingsvermogen kun je trainen, door hoge herhalingen te doen, maar ik zou me met die sporten meer bezig zijn met cardiotraining, daar is zwemmen al enorm goed voor.

Wat wil je wel?

Kracht = massa;)

Ga met sets rond de 30 herhalingen zitten, dan train je op krachtuithoudingsvermogen. Om lenig te blijven iedere dag goed rekken (verend rekken). Belangrijk hierbij is dat je wel goed warm bent (niet even 5 minuutjes warm lopen dus)

als je leeft op bloemen en zaadjes moet je je echt geen zorge maken over massa hoor, dat ga je toch jamais opbouwen dan. doe gewoon veel explosieve training enzo maar ik denk eerlijk gezegd dat mensen op dit forum je minder goed gaan kunnen helpen dan elders.

Schema:
ma - 3x15 geroosterde sprinkhanen (till failure)
di - cardio
wo herhalen

• Topic Starter Topic Starter
Wat wil je wel?

Kracht = massa;)

ik wil er best wel wat massa bij maar niet zozeer daar op gericht.

als je leeft op bloemen en zaadjes moet je je echt geen zorge maken over massa hoor, dat ga je toch jamais opbouwen dan. doe gewoon veel explosieve training enzo maar ik denk eerlijk gezegd dat mensen op dit forum je minder goed gaan kunnen helpen dan elders.

dat survelen doe ik maar 2 weken per jaar, de rest eet ik genoeg eiwit voor mijn spieren.:D

en heeft er iemand toevallig dan een forum adres waar ze meer weten over vechtsport of uithoudingsvermogen(als het waar is wat guts zecht)
dan is het ook meteen prettig om dingen op een ander forum te chekken.

Succes

jefdek,
Ik doe zelf ook MMA, hoe werkt dat met die meditatie?
Hoe moet je mediteren, lol ik heb het proberen te googlen op meditatie vechtsport maar wat moet mediteren mij hier eigenlijk bij helpen?

(verder doe ik zelf ook gewoon body-building hoor, dus ik train niet puur voor de kracht)

Meditatie leren kan lang duren verschilt per persoon, als je gaat zitten doe je je ogen dicht, je ademt rustig in door je neus en uit door je mond, je maakt je hoofd leger en leger tot je nergens meer aan denkt, als je dat onder de knie heb, dan kun je jezelf leren te concentreren op technieken die je geleerd hebt, je voert ze als het ware met je geest uit.
Het word vaak vergeten bij veel sportscholen, maar het verschil is dit.
Je neemt een mma vechter, een prof, deze mediteert niet, als je hem onverwachts een klap geeft is hij meestal raak, want zijn geest is niet getraint alleen zijn lichaam.
Geef iemand die al enkele jaren mediteert en vechtsport traint onverwachts een klap, hij zal het aan voelen komen. het word automatischme dat je lichaam erop reageert.
Sommige mensen vinden dit onzin maarja zo blijft het.
Ik zou zeggen probeer hetzelf kijk naar de oosterse vechtstijlen.
Er komt wel een stuk meer bij kijken dan meditatie maar dat kan je zelf wel bedenken volgens mij.

Meditatie leren kan lang duren verschilt per persoon, als je gaat zitten doe je je ogen dicht, je ademt rustig in door je neus en uit door je mond, je maakt je hoofd leger en leger tot je nergens meer aan denkt, als je dat onder de knie heb, dan kun je jezelf leren te concentreren op technieken die je geleerd hebt, je voert ze als het ware met je geest uit.
Het word vaak vergeten bij veel sportscholen, maar het verschil is dit.
Je neemt een mma vechter, een prof, deze mediteert niet, als je hem onverwachts een klap geeft is hij meestal raak, want zijn geest is niet getraint alleen zijn lichaam.
Geef iemand die al enkele jaren mediteert en vechtsport traint onverwachts een klap, hij zal het aan voelen komen. het word automatischme dat je lichaam erop reageert.
Sommige mensen vinden dit onzin maarja zo blijft het.
Ik zou zeggen probeer hetzelf kijk naar de oosterse vechtstijlen.
Er komt wel een stuk meer bij kijken dan meditatie maar dat kan je zelf wel bedenken volgens mij.

Nogal kort door de bocht om te zeggen dat een professionele mma-vechter niet zou mediteren/geestelijk voorbereid is op aanvallen, niet?

Nogal kort door de bocht om te zeggen dat een professionele mma-vechter niet zou mediteren/geestelijk voorbereid is op aanvallen, niet?

ietsje meer dan kort door de bocht. dit is meer een van die wushu waanzinnigen die nog steeds proberen te verkondigen dat de tma's uiteindelijk de enige weg zijn. beetje vol blijven houden aan hele verouderde en achterhaalde ideeen. Dat is was je ook ziet aan wat hij nou eigenlijk vraagt in deze post. Stel je toch eens voor dat je bij die 90 kilo een paar spieren zou krijgen... hahaha, ik zou daar maar niet al te bang voor zijn

Lijkt me voor jou doelen het beste om gewoon laag gewicht en veel herhalingen te doen, iets van in de 20. Maar ik denk dat jij niet teveel moet gaan focussen op krachttraining, igg niet in de gym, ik zou meer vrije oefeningen doen als opdrukken, optrekken, crunches etc.

Het blijft toch voor mij een terugkerende vraag: Waarom zit je op een Dutch BODYBUILDING forum, terwijl je niet (te)veel spiermassa wilt gainen? Zou je dan niet beter op het fitness forum kunnen gaan kijken?

Denk dat daar de meeste mensen dezelfde doelen na streven. Ik zal maar niet vragen wat (te)veel spiermassa in jou ogen is :)

Ga lekker touwtjespringen ofzo:P
Cardio.
Oefeningen doen om je lenigheid te behouden, maar dat doe je vast wel met de trainingen van washu.

Ik zeg niet dat geen MMA er er niet aan doen ik gaf een voorbeeld, omdat het bij mma niet gebruikelijk is te mediteren.
En J070 Volgens mij weet jij niet waar je het over hebt. je gaat ervan uit dat ik 90 kilo aan vet bent, zeer indrukkwekkend. Word volwassen.
Er zullen gerust wel mma vechters aan meditatie doen maar het is wedstrijd gericht, ik denk niet dat je mma technieken op straat gaat toe passen of wel?
Aangezien als iemand sterker is een heleboel al niet werkt.

Gewoon keihard trainen en niet eten :trollface:

Zware compounds op weinig herhalingen, daarmee ontwikkel je voornamelijk kracht en explosiviteit. Twee of drie keer per week squatten, deadliften, bankdrukken, military pressen, en optrekken. Weinig herhalingen, maar explosief uitvoeren met een correcte techniek. Een zo groot mogelijk ROM (Range Of Motion) maken en goed, en regelmatig strekken. (google: streching routine)

Je zult naast sterker en explosiever ook leniger worden. Zolang je niet plotseling veel gaat eten zul je ook niet veel spiermassa opbouwen, immers: je voeding is 90% verantwoordelijk voor de hoeveelheid spiermassa die je aanzet. Kom je wel spiermassa aan, en vindt je het teveel? Eet een periode wat minder, en je bent het gewicht zo kwijt.

Als krachttraining niet je prioriteit is hoef je ook geen uren in de sportschool door te brengen. In jou geval zijn twee of drie trainingen, met zware compounds (volledige ROM + goede techniek + explosief + weinig herhalingen) meer dan genoeg.

Veel herhalingen maken in de sportschool zie ik absoluut het nut niet van in, met cardio maak je al genoeg herhalingen.

Terug
Naar boven