MuscleMeat

Hoe train jij voor je vechtsport?

Calyptus

Colossal Veteran
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
3.422
Lengte
1m97
Massa
107kg
Vetpercentage
13%
Dit topic zou dus uit verschillende hoeken een kijk moeten geven hoe iedereen hier zijn non-technische training voor zijn vechtsport/sT/kunst in elkaar zit.

Negeren dat kracht en snelheid een belangrijk, zoniet het belangrijkste aspect van het gevecht in kwestie is is waanzin en hoort thuis in films. Hints en ervaringen die iemand heeft wat hem sneller/sterker heeft gemaakt mogen hier altijd gepost worden. Speciale artikels hierover op andere site zouden in dit topic ook veel nut hebben, en er kan over gediscussieerd worden of het nuttig is of niet.

Als je enkel op het technische aspect traint kun je hier dan weer info opdoen hoe beter te worden in je vechtsport.

• Topic Starter Topic Starter
Testosterone Nation - Fight School

Chad Waterbury is een van mijn favoriete vechtssporttrainers en dit artikel staat al een tijdje in mijn favorieten

Het geeft eerst wat interessante (maar niet-relevante voor dit topic) uitleg over MMA, maar scroll naar beneden tot Building the Ultimate Fighter voor meer informatie.

Testosterone Nation - The Full Throttle Program: Simple Methods to Develop Fighting Endurance

Nog eens van Chad Waterbury, specifiek gericht op uithouding.

Testosterone Nation - Steroids in Mixed Martial Arts

Mag niet ontbreken uit dit topic, voor vechtsporters van lichtere zeden heb ik dit op vrijwel elk forum(zelfs hier) al tegengekomen en is dit een goede leidraad.

Laatst bewerkt:
hehe rossboxing was het volgende dat ik ging posten, hoort hier perfect in thuis. Ik zal zijn boeken eens uploaden een van dezer dagen.

Persoonlijk geloof ik meer in "burst"uithouding. 1 minuut alles kunnen geven in een gevecht om alles te beslissen. Mede omdat in zelfverdediging weinig gevechten langer dan 1 minuut duren eer er iemand tussen komt of het gevecht al beslist is. Sapp-style, zeg maar. Het vraagt minder conditietraining, en als je niet in competitie vecht maar voor zelfverdediging is dit het beste en vlugste haalbaar.

Hoe ik daarvoor zou trainen? Sandbag shouldering voor 1 minuut, Clean & presses met een licht(maar degelijk) gewicht voor 1 minuut constant, punchouts, kickouts, en hiit spurten, maar ipv altijd maar meer minuten nadat je 4 minuten kan de sprint in die 4 minuten met 2-5 seconden verlengen(35 seconden dus), en dan 30 seconden rust terug, enz enz tot je 1 minuut volluit kan sprinten. Het belangrijkste is dat je hartslag zo hoog mgelijk is. Ik denk dat ik mn eigen raad eens zal opvolgen en het in mn schema ga zetten :D

Als ik naar een gevecht zou toewerken zou ik die burstuithouding verlengen tot gewone uithouding, het aantal ronden * minuut per ronde. Alle uithouding die je daarover hebt opgebouwd waardeloos.

Laatst bewerkt:
hehe rossboxing was het volgende dat ik ging posten, hoort hier perfect in thuis. Ik zal zijn boeken eens uploaden een van dezer dagen.

Persoonlijk geloof ik meer in "burst"uithouding. 1 minuut alles kunnen geven in een gevecht om alles te beslissen. Mede omdat in zelfverdediging weinig gevechten langer dan 1 minuut duren eer er iemand tussen komt of het gevecht al beslist is. Sapp-style, zeg maar. Het vraagt minder conditietraining, en als je niet in competitie vecht maar voor zelfverdediging is dit het beste en vlugste haalbaar.

Als ik naar een gevecht zou toewerken zou ik die burstuithouding verlengen tot gewone uithouding, het aantal ronden * minuut per ronde. Alle uithouding die je daarover hebt opgebouwd waardeloos.

Ik meld ff dat ik zelf niet vecht of er echt voor train maar meer een zeer geintresseerde toeschouwer ben.

Dat gezegd is een uithoudingvermogen gewoon iets wat je altijd optimaal op peil moet hebben. Voor zelfverdediging op straat niet maar in de ring zeker wel. Ik heb ik weet niet hoeveel gevechten gezien waarin de betere, aggresievere vechter het verloor omdat ie gewoon geen adem meer had. En dat is erg lullig.

Ik meld ff dat ik zelf niet vecht of er echt voor train maar meer een zeer geintresseerde toeschouwer ben.

Dat gezegd is een uithoudingvermogen gewoon iets wat je altijd optimaal op peil moet hebben. Voor zelfverdediging op straat niet maar in de ring zeker wel. Ik heb ik weet niet hoeveel gevechten gezien waarin de betere, aggresievere vechter het verloor omdat ie gewoon geen adem meer had. En dat is erg lullig.

Aye, zo ben ik mijn eerste vriendschappelijke boksgevecht ook ingemaakt door iemand van 20 kilo lager. De eerste ronde sloeg ik hem de hele ring door, ik en iedereen tevreden natuurlijk, buiten onze trainer, die wist dat ik er alles had uitgeperst, vanaf een halve minuut in de 2de ronde ging het omgekeerd omdat ik mijn armen nog amper omhoog kon houden. De derde en laatste ronde hing in meer in de touwen dan ik iets anders deed :o .

Ik leerde direct de les van temporiseren. Grappige is dat vrijwel elke newbie die fout maakt, laat hem zich gewoon moe maken en die dekking daalt vanzelf en de mobiliteit is weg, niemand houd overmoedig aanvallen terwijl je vrijwel ongetraind bent langer dan een minuut vol, de meesten stokken al na 30 seconden. Heb ik al meerdere malen toegepast tijdens het sparren natuurlijk :D Openingen a volenté, al je techniekjes die je op de zware zak hebt geoefend lukken dan gewoon.

In zelfverdediging vind ik een afwachtende houding te riskant. En tegen technisch beter vechters ook natuurlijk.

Laatst bewerkt:
conditie is the main thing

daarna komt de rest

conditie is the main thing

daarna komt de rest

Bwo, conditie mag je zoveel hebben als je wilt, als je niet de kracht en techniek hebt om je te verdedigen verlies je erg vlug van een kerel uit conditie. En conditie bouw je veel vlugger op dan die 2.

Niettemin hangt het ermee samen natuurlijk. Het hangt maar van je prioriteiten af.

Laatst bewerkt:
als je de kracht en techniek hebt, ben je nog niks zonder een goede conditie

Bwo, conditie mag je zoveel hebben als je wilt, als je niet de kracht en techniek hebt om je te verdedigen verlies je erg vlug van een kerel uit conditie. En conditie bouw je veel vlugger op dan die 2.

Niettemin hangt het ermee samen natuurlijk. Het hangt maar van je prioriteiten af.

Kracht en techniek moet je hebben als je uberhaupt wilt gaan vechten, of het nou op straat of in de ring is.

Conditie is belangrijk als het je tegen serieuze tegenstanders opneemt, wil opnemen.

minder theorien, meer praktijkvoorbeelden mensen :D

Want eigenlijk bedoelen we allemaal hetzelfde en mierenken we over dingen die niet in dit topic thuishoren :)

chi!!! het is al about chi power hahaha.... snelheid en een goeie chi dan ben je een heel eind.... het is dat ik de ruimte er niet voor heb anders had ik elke dag mn schoppen geoefend....verder is het keer op keer technieken oefenen...

chi!!! het is al about chi power hahaha.... snelheid en een goeie chi dan ben je een heel eind.... het is dat ik de ruimte er niet voor heb anders had ik elke dag mn schoppen geoefend....verder is het keer op keer technieken oefenen...

Precies;)

veel rotatieoefeningen doen, full contact twists, russian twists, dat soort dingen

en bicepscurls om die spierballen te flexen :thumb:

biceps curls laat je er maar uit. Noem mij een succesvolle vechter met een zware biceps.

Ik weet dat je niet serieus bent, maar spijtig genoeg zijn er veel onwetende vechters die als hoofdonderdeel biceps hebben. Tijdverspilling. Dan hebben row en optrekken een krachtmeerwaarde over bicepsisolatieoefeningen.

De laatste tijd ben ik me wat aan het informeren over de clean&press. Ik weet dat Ross het dé oefening vindt voor een vechter, en eigenlijk ga ik ermee akkoord. Je moet het explosief doen, en het gebruikt je hele lichaam, benen, volledige core, schouders en triceps vooral. Een topoefening voor een vechter dus, die juist die spiergroepen veel gebruikt. Vanaf nu ga ik die 3 maal per week in mn schema lassen. Spijtig dat ik ze niet mag laten vallen zoals in gewichthefgyms :D

Laatst bewerkt:
Ik vond vroeger de beste manier om een conditie op te bouwen of te verbeteren was grondgevechten doen. (voor de judoka's onder ons: Ne Waza). Het is heel intensief en je traint er gelijk ook je techniek mee.
Zelfs al doe je geen sport die dit soort vechten ondersteund kun je er toch een eind mee komen conditiegewijs dan.

ik heb niet de bouw om zwaar te zijn en ben pezig. je ziet als ik losse kleren aan heb ook niet dat ik aan bb doe terwijl ik wel 42cm omtrek aan armen heb gespannen. ik train gewoon tot het uiterste aan mn vechtsport en train zwaar met weinig reps BB. geen vet verbranden tijdens BB en met vechten tot het uiterste. geconcentreert en explosief. ik merkt nix aan sloomheid ofzo... in tegendeel. en kr8 merkt ik zeker tegenover andere. je voelt zelf niet dat je klap hard is maar de ander wel.. met minder kr8 dan je tegenstander geef je meer schade.

Terug
Naar boven