MuscleMeat

Hoe vaak train jij per week?

• Topic Starter Topic Starter
Puur maatwerk, na jarenlang onderzoek, analyse en experimenteren.

Er zijn nog wel wat meer "interessante" details:
Wat ik er niet bij had gezet, is dat iedere LB training met kuitwerk begint en iedere UB training start met onderarm-oefeningen.

Ook werk ik veel met agonist/antagonist paren que oefeningen
Zoals bijvoorbeeld bench press/rows, OH press/pullups, squats/knee raises

D.w.z. dat ik oefeningen met een tegengestelde beweging combineer en per set afwissel.
D.i. set bench press-sets rows-set bench press-set rows-set bench press-set rows enz.

Uiteraard weet ik exact welke oefeningen welke spiergroepen belasten en in welke mate.
Maar omdat de nadruk op krachtontwikkeling ligt, denk ik meer in termen van bewegingen en niet in spiergroepen of lichaamsdelen.

Wat jij waarschijnlijk ziet als borst en rug als in bench press en rows, zijn voor mij een horizontale push en pull beweging.

Nog even en ik word 54
Check!

Mooi uitgelegd, en wat betreft de bewegingen begrijp ik heel goed wat je bedoeld.

Mooi dat je er zo mee bezig bent, succes verder!

Over een week wordt ik 42 trouwens.

Ook werk ik veel met agonist/antagonist paren que oefeningen
Zoals bijvoorbeeld bench press/rows, OH press/pullups, squats/knee raises

D.w.z. dat ik oefeningen met een tegengestelde beweging combineer en per set afwissel.
D.i. set bench press-sets rows-set bench press-set rows-set bench press-set rows enz.
Doe jij altijd eerst push en dan pull? Ik doe namelijk altijd eerst pull en dan push. Wel ooit eens BP en dan BOR gedaan, maar dat beviel niet zo.

Doe jij altijd eerst push en dan pull? Ik doe namelijk altijd eerst pull en dan push. Wel ooit eens BP en dan BOR gedaan, maar dat beviel niet zo.

Zoals gezegd wissel ik dat per set af met een korte rust ertussen (Er is overigens een naam voor sets op deze manier doen, maar die ben ik even kwijt)

Of ik daarbij met push of pull begin maakt derhalve niets uit.

Het is de snelle afwisseling tussen agonist/antagonist bewegingen die ik altijd heel prettig heb gevonden.

Er zitten wat kenmerkend neuromotorische aspecten aan die het herstel tussen de sets bevorderen en wederzijdse potentiatie stimuleren qua neuromusculaire efficientie.

In normaal Nederlands: Ik ben hierdoor sterker in de oefeningen, herstel sneller tussendoor en kan meer sets totaal doen in minder tijd.

Dit in vergelijking met wanneer ik sets en oefeningen in conventionele volgorde doe.

oals gezegd wissel ik dat per set af met een korte rust ertussen (Er is overigens een naam voor sets op deze manier doen, maar die ben ik even kwijt)

Of ik daarbij met push of pull begin maakt derhalve niets uit.

Het is de snelle afwisseling tussen agonist/antagonist bewegingen die ik altijd heel prettig heb gevonden.
Ik snap hem, jij neemt telkens (een korte rust) ik doe pull, push, abs en dan rust.

• Like
Waarderingen: K82
Af en toe een beetje afwijken van het onderwerp kan geen kwaad, zolang we maar niet verdwalen.

💪🏼

Ik zie vaak het "5x5" trainingsschema voorbij komen.

En wederom zijn hier weer meningen over.

Jantje zegt dat dit voornamelijk voor krachtopbouw is terwijl Pietje zegt dat dit voornamelijk voor massabouw is.

Wat is nou het meest concrete effect van een 5x5 schema?

Jantje zegt dat dit voornamelijk voor krachtopbouw is terwijl Pietje zegt dat dit voornamelijk voor massabouw is.

Op deze manier ga je gewoon weer 101 verschillende meningen krijgen.
Lezen wat de maker zelf zegt ben je meer mee.

IMHO is 5x5 vooral voor beginners, basiskracht opbouwen, of verder kracht + spiermassa. Maar voornamelijk kracht, vanwege 5 reppers.
5x5 is, zover ik zie (kan er uiteraard naast zitten) vooral voor PL en SM een go-to schema, BB zie ik dit niet veel doen.

• Like
5x5 kun je prima doen voor kracht, en je kunt 'ondersteunende' oefeningen toevoegen. het is niet speciaal alleen voor beginners

1. Hoe vaak train jij per week?

2. Welk doel heb jij met trainen?

3. Gebruik jij een specifiek schema en heb je hier een reden voor?

1. Ik train momenteel 5x per week. Bij 4x ga ik me vervelen op rustdagen en 6 dagen trainen herstel ik niet meer van.

2. Massa bouwen, vetopslag minimaliseren.

3. Ja, ik gebruik een aangepast PPL schema.

Maandag: rust
Dinsdag: push (10-12 sets chest, 4 sets triceps, 4 sets delts)
Woensdag: posterior chain (8-10 sets hamstrings, 2 sets glutes, 4-6 sets rug)
Donderdag: rust
Vrijdag: push (4 sets chest, 8 sets triceps, 6-8 sets delts)
Zaterdag: pull (12 sets rug, 6-8 sets biceps)
Zondag: quads (12-16 sets quads, 2 sets adductors)

Abs en kuiten wanneer ik tijd heb

• Like
1. Ik train momenteel 5x per week. Bij 4x ga ik me vervelen op rustdagen en 6 dagen trainen herstel ik niet meer van.

2. Massa bouwen, vetopslag minimaliseren.

3. Ja, ik gebruik een aangepast PPL schema.

Maandag: rust
Dinsdag: push (10-12 sets chest, 4 sets triceps, 4 sets delts)
Woensdag: posterior chain (8-10 sets hamstrings, 2 sets glutes, 4-6 sets rug)
Donderdag: rust
Vrijdag: push (4 sets chest, 8 sets triceps, 6-8 sets delts)
Zaterdag: pull (12 sets rug, 6-8 sets biceps)
Zondag: quads (12-16 sets quads, 2 sets adductors)

Abs en kuiten wanneer ik tijd heb
Lekker gevuld weekend dan. Goeie stats ook trouwens!

Lekker gevuld weekend dan. Goeie stats ook trouwens!
Thanks!

Ja absoluut, mijn trainingen in het weekend zijn by far de langste. (90-120min).

Dit zodat ik doordeweeks na het werk geen uren in de gym hoef te zijn. De doordeweekse trainingen komen vaak niet boven de 60-80min uit.

• Like
Thanks!

Ja absoluut, mijn trainingen in het weekend zijn by far de langste. (90-120min).

Dit zodat ik doordeweeks na het werk geen uren in de gym hoef te zijn. De doordeweekse trainingen komen vaak niet boven de 60-80min uit.

Lekker voor je.

Mijn gym is zaterdag open van 10:00 tot 13:00 en zit zondag dicht.

• Like
Ik train als natty 5 dagen in de week upper/lower en elke week 1 dag alleen armen want die lopen nog wat achter. Ik heb echt behoorlijke gainz kunnnen pakken afgelopen jaar, maar wel echt consistent met juiste voeding/slaap/ ect.

• Like
Terug
Naar boven