XXL Nutrition

Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?

A oké, gelukkig. Schrok er namelijk al een beetje van ;-) 78 Kg is een stuk gezonder :-)

• Topic Starter Topic Starter
A oké, gelukkig. Schrok er namelijk al een beetje van ;-) 78 Kg is een stuk gezonder :-)

Zou je kunnen kijken of het met mijn huidige gewicht ook klopt? Ik heb zelf ook al zo veel berekend en ik word er een beetje wanhopig van. Vooral omdat alles geef in de sportschool maar niet het resultaat behaal..

Ik begrijp het, nu heb ik het onderhoud berekend waarbij ik met cutten uitkom op 2200 en bij verbranding in rust al 1600. Dan zit ik met mijn onderhoud van 1815 toch wel goed?

Ik ben het eens met Pren.
Niet om je te demotiveren, maar uit eerdere ervaringen bij meerdere personen die ik ken, verwacht ik toch echt dat je onderhoud een stuk lager ligt dan 2200.

Persoonlijk zou ik gewoon 1600 kcal gaan eten. Houd dit een weekje vol en kijk wat de weegschaal doet. Als je er moeite mee hebt op zaterdag, zorg dan in ieder geval dat je probeert om op maximaal 2000 te zitten die dag. Maar weeg jezelf ook voor de zaterdag.
Als je dinsdag t/m vrijdag op 1600 zit dan zou je al een daling kunnen zien in je gewicht. Zo niet, dan zul je meer cardio moeten doen of naar de 1500 kcal.
Heb je veel meer aan dan allerlei richtlijnen die je onderhoud (verkeerd) inschatten.

• Like
Waarderingen: Pren
Zou je kunnen kijken of het met mijn huidige gewicht ook klopt? Ik heb zelf ook al zo veel berekend en ik word er een beetje wanhopig van. Vooral omdat alles geef in de sportschool maar niet het resultaat behaal..

Dat heb je helemaal zelf in de hand. Afvallen gaat niet zonder een kcal-tekort. De oplossing is dus minder eten. Het is geen rocket science.

Doordeweeks weeg ik alles netjes af. Zaterdag dus niet. Meestal begin ik gewoon met brood met filet americain en rookvlees. Smiddags heb ik wat chocola gegeten ik denk een reepje. Op de markt een klein bakje kibbeling en savonds lasagna. Savonds chips en een stukje kaas. Veel water gedronken en sochtends kracht gedaan van een uur en een kwartier, de middag 3 uur gelopen in leiden.

Afhankelijk van hoeveel chips en kaas je eet kan je op zo’n zaterdag ruim over de 2500kcal heen gaan.

Reep(je) chocolade van 100 gram is over het algemeen al zeker 600 kcals (uitgaande van pure chocolade), zak chips is zeker 600 kcals, kaas ca. 350 kcals per 100 gram, lasagna (afhankelijk hoe bereid, homemade/prefab) 150 kcals per 100 gram, hoe groot was je bakje kibbeling? Is gemiddeld 260 kcals per 100 gram

Uitgaande van alles 100 gram te hebben gegeten is dat al 1.960 kcals! Gaat hard hoor. Ik weet dat helaas maar al te goed...

Met 78 Kg kom ik ook rond de 1600 Kcal in rust uit, dus dat klopt wel.

Maar zoals al door velen is gezegd lijkt het er op dat er ongemerkt toch meer calorieën in gaan dan de bedoeling is.

Ik zou me toch wat minder gaan focussen op de zaterdag en de lekkernijen een poosje los gaan laten. Ik heb ook vele jaren die fout gemaakt en heb er achteraf erg veel spijt van. Vorig jaar maart stond ik voor de zoveelste keer op de weegschaal en spiegel en was er echt helemaal schijt zat van. Heb het roer helemaal omgegooid en ben begonnen met Spinning. Sinds de zomer ben ik overgegaan op 3 keer per week full body fitness en ben nu sinds 2 week bezig met het stronglifts 5X5 programma.

Ben sinds maart ook gestopt met regelmatig chips worst en kaas te eten evenals andere ongezonde dingen. In het begin was het even wennen en vond ik het helemaal niet leuk maar toen na 2 maand de eerste kilo's er vanaf waren raakte ik gemotiveerd en wil tegenwoordig niet anders meer.

Eten mijn vriendin en ik dan nooit meer wat lekkers?? Tuurlijk wel, maar niet heel vaak. We plannen 1 keer per 1 á 1.5 maand een gezellige avond en slaan dan het avond eten over. I.p.v. het avond eten maken we lekkere tapas en gaan daarvan genieten tijdens de film. Bevalt ons echt super.

Dan is het toch verstandiger om de zaterdag om te gooien? Ik vind persoonlijk 1700 kcal niet veel op een normale dag zeker met de behorende activiteit niet. Ik weet uit ervaring dat als ik minder ga eten ik de hele dag honger heb en eng word. Als ik dan eens begin met een zaterdag rond de 2000 kcal te eten en dan te kijken of ik af val? Ik ben in ieder geval al wijzer geworden hoe het zit met de week kcal, misschien moet ik nu gaan kijken wat het beste werkt.

Met 78 Kg kom ik ook rond de 1600 Kcal in rust uit, dus dat klopt wel.

Maar zoals al door velen is gezegd lijkt het er op dat er ongemerkt toch meer calorieën in gaan dan de bedoeling is.

Ik zou me toch wat minder gaan focussen op de zaterdag en de lekkernijen een poosje los gaan laten. Ik heb ook vele jaren die fout gemaakt en heb er achteraf erg veel spijt van. Vorig jaar maart stond ik voor de zoveelste keer op de weegschaal en spiegel en was er echt helemaal schijt zat van. Heb het roer helemaal omgegooid en ben begonnen met Spinning. Sinds de zomer ben ik overgegaan op 3 keer per week full body fitness en ben nu sinds 2 week bezig met het stronglifts 5X5 programma.

Ben sinds maart ook gestopt met regelmatig chips worst en kaas te eten evenals andere ongezonde dingen. In het begin was het even wennen en vond ik het helemaal niet leuk maar toen na 2 maand de eerste kilo's er vanaf waren raakte ik gemotiveerd en wil tegenwoordig niet anders meer.

Eten mijn vriendin en ik dan nooit meer wat lekkers?? Tuurlijk wel, maar niet heel vaak. We plannen 1 keer per 1 á 1.5 maand een gezellige avond en slaan dan het avond eten over. I.p.v. het avond eten maken we lekkere tapas en gaan daarvan genieten tijdens de film. Bevalt ons echt super.

Ja misschien maar zoiets gaan proberen..

Ik vind het ook vreemd dat je met 1700 á 1800 Kcal per dag gemiddeld niet afvalt. Als 1600 al je rust behoefte is kan het haast niet anders dan je met 1700 á 1800 moet afvallen... Maar vanachter een scherm en toetsenbord is het moeilijk om de echte oorzaak te achterhalen.

Dan is het toch verstandiger om de zaterdag om te gooien? Ik vind persoonlijk 1700 kcal niet veel op een normale dag zeker met de behorende activiteit niet. Ik weet uit ervaring dat als ik minder ga eten ik de hele dag honger heb en eng word. Als ik dan eens begin met een zaterdag rond de 2000 kcal te eten en dan te kijken of ik af val? Ik ben in ieder geval al wijzer geworden hoe het zit met de week kcal, misschien moet ik nu gaan kijken wat het beste werkt.

Normaal gesproken wordt een tekort van 500 kcal per dag aangeraden. Denk je dat het veel gaat helpen als je alleen op zaterdag ca. 600 kcal minder gaat eten? Je hebt dan een tekort van hooguit 600 kcal per week.

En niemand heeft graag honger. Helaas hoort dat er nou eenmaal bij als je wil afvallen. Als je niet bereid bent om dat te ondergaan, heb je nog maar een optie: meer bewegen. Niemand zei dat het leuk ging worden.

Ik vind het ook vreemd dat je met 1700 á 1800 Kcal per dag gemiddeld niet afvalt. Als 1600 al je rust behoefte is kan het haast niet anders dan je met 1700 á 1800 moet afvallen... Maar vanachter een scherm en toetsenbord is het moeilijk om de echte oorzaak te achterhalen.

Ja wss toch door het weekend denk ik, ik geef mezelf op de zaterdag teveel vrijheid. Ik vind het heel lastig om mijn balans te vinden. Ik ben in 3 jaar 15 kilo afgevallen en soms weer een beetje bij en weer af maar nu ben ik voor een langere periode dit gewicht en ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee. Ik ben nu vrij atletisch gebouwd maar mijn probleemzones zoals de buik en de heupen werken nu tegen. Er zit naar mijn mening nog teveel vet op. Bij 72 kilo had ik minder spieren en werd ik iel maar had ik ook iets minder vet. Ik was hiervoor bezig met afvallen en minder met spieropbouw. Nu richt ik mij meer op spieropbouw en vet verlaging. Mijn percentage hoeft niet naar 13 maar het liefst naar 17%. Ik ben vooral op zoek naar een levenstijl die ik kan volhouden. Ik hecht veel waarde aan een gezellig avondje uit eten of een filmavondje maar door mezelf alles te verbieden op doordeweekse dagen slaat het door op een zaterdag..

Afvallen is doorzettingsvermogen en discipline. Geen leuk antwoord maar wel de waarheid. Maar de cijfers op het display van de weegschaal en de spiegel maken het uiteindelijk allemaal goed. En als je eenmaal je doel hebt bereikt kan je langzaam je calorie inname weer een beetje verhogen hé, het is niet zo dat je de rest van je leven honger moet leiden, maar het is wel een periode waar je doorheen moet als je graag wilt afvallen. En het hoeft allemaal niet super extreem maar toegeven aan je honger gevoel is nu eenmaal niet verstandig als je wilt afvallen.

Minder eten, maar toch geen hongergevoel hebben? Dan moet je voedsel eten waar relatief weinig calorieën inzitten zoals ik al eerder zei. Eet eens 200 tot 300 gram tomaat en komkommer extra iedere dag. Drink veel water en als je yoghurt of kwark eet, neem de magere variant en doe er flink wat gebroken lijnzaad en tarwezemelen door.

Bedankt voor alles tips maar ik denk dat ik toch naar een sportdietiste ga om te kijken wat het beste is om te doen. Voorlopig laat ik de zaterdag voor even wat het is en probeer ik constante calorien te eten. De hele week honger is het me daardoor niet waard dan maar strenger in het weekend.

Ik hecht veel waarde aan een gezellig avondje uit eten of een filmavondje maar door mezelf alles te verbieden op doordeweekse dagen slaat het door op een zaterdag..

Dit is vooral het probleem door alleen maar 'gezond' te willen eten imo.
Klinkt erg leuk in de praktijk, maar het nadeel is dat het op een gegeven moment gewoon een keer verkeerd gaat.
Je kunt er ook voor kiezen om 1400 kcal te eten aan vaste/'gezonde' maaltijden en de overige 200 kcal aan iets lekkers.
Je energiebalans blijft hetzelfde, maar omdat je iedere dag ruimte hebt voor iets lekkers, heb je waarschijnlijk in het weekend minder de neiging om jezelf 'vol te stouwen' met lekkernijen.
Waarom jezelf het nog moeilijker maken dan dat het al is?

En afvallen is zeker geen pretje. En zeker niet makkelijk. Ben je liever een aantal dagen/weken eng, met als uiteindelijke resultaat die daling van je vet? Of blijf je liever zo voort doen?
Ben je liever een aantal dagen/weken chargrijnig, met als uiteindelijke resultaat die daling van je vet? Of blijf je liever zo voort doen?
Daar zul je zelf antwoord op moeten geven en vervolgens een keuze maken ;)

Ik denk niet dat een sportdietise je gaat helpen. Maar het is je eigen keuze natuurlijk.
Feit blijft dat je minder calorieën zult moet consumeren dan je verbruikt. Ondanks dat er 3 pagina's aan reacties staan, blijft dit toch de conclusie.
Daar kan een dietiste niks aan veranderen.
Succes in ieder geval!

Bedankt voor alles tips maar ik denk dat ik toch naar een sportdietiste ga om te kijken wat het beste is om te doen. Voorlopig laat ik de zaterdag voor even wat het is en probeer ik constante calorien te eten. De hele week honger is het me daardoor niet waard dan maar strenger in het weekend.

Nogmaals: dat zet geen zoden aan de dijk. En een dietist is weggegooid geld. Ook die gaat je vertellen dat je minder kcal moet eten. Ik snap dat dat niet is wat je wil horen, maar dat is helaas wel hoe het werkt.

Het helpt je ook om je niet “ te veel “ te focussen op die getallen
Het gaat tussen je oren zitten dat je bezig bent met diëten , en dat je “ honger “ hebt

Het is geen “ rocket-science “ , afvallen is minder eten tot je nemen dan hetgeen wat je verbrand

Nogmaals: dat zet geen zoden aan de dijk. En een dietist is weggegooid geld. Ook die gaat je vertellen dat je minder kcal moet eten. Ik snap dat dat niet is wat je wil horen, maar dat is helaas wel hoe het werkt.

Vertelt een dietist niet iets zoals: ''zolang je gezond eet val je af''? :rolleyes:

Een diëtist gaat jou niet op magische wijze een paar kilo lichter maken.. Alles wat je moet doen (en wat de diëtist ook zal zeggen) is hier gezegd maar volgens mij mis je het doorzettingsvermogen en zoek je een makkelijkere manier, die niet bestaat.

De kcal die erin gaan moeten lager zijn dan de kcal die eruit gaan. That's it. Geen andere manier jammer genoeg :').

Ik denk dat je gewoon de cheat dag moet laten vallen. Ga voor een lekkere cheatmeal en die kan je ook prima zelfs nog in je macro's laten vallen.
Ben je erg gehecht aan een stukje chocolade.. Dan zou je dat in je gewone schema ook op kunnen nemen. Zolang jij aan je kcal blijft voldoen.

He is vaak even puzzelen maar bij de meeste mensen voor wie ik een schema maak plan ik ook vaak een dag waarbij je 1 cheatmeal hebt en de rest wat aanpast zodat het binnen de macro's valt. Vaak is wat lekkers ook gewoon prima in te plannen en maakt dat het geheel veel haalbaarder.

Met groenten kan je ook genoeg vulling geven aan je schema en honger voorkomen.
In het begin zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Maar als je er even goed voor gaat zitten en een schema netjes inplant en aanpast als je een keer afwijkt dan zal je echt wel resultaat gaan zien.

Terug
Naar boven