Fitness Seller

Hoe zit het nou precies met optimale bulk/cut/recomp cycles qua voeding?

Grumpie

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
We hebben het ouderwetse cutten en bulken.
We hebben high kcal trainingsdag / low kcal rest dag.
We hebben 1 week cutten / 1 week bulken.
We hebben 3 dagen surplus 1 dag in de min.

Wat is volgens jullie nou het meest effectief als we er vanuit gaan dat we een laag vet% willen behouden maar toch willen groeien? (zonder AAS).

Ik zelf denk persoonlijk 10%-> 14% cutten naar 10% repeat.

meningen? ervaringen?

ik zelf doe elke keer 10 vp naar 15 naar 10

onder de 10 krijg ik te weinig energie trainde vroeger wel altijd met een vp van 8% maar nadat ik een keer doorbulkte tot 14% en zoveel meer energie had en kracht ben ik niet meer onder de 10 gegaan

High kcal trainingsdag / low kcal restdag is gewoon jezelf voor de gek houden. Het zal best werken maar in feite komt het dan gewoon neer (bijvoorbeeld als je bulkt) dat je gewoon minder hoog bulkt dan dat je denkt. Als je op trainingsdagen bv elke dag 500 kcal boven onderhoud eet en op rustdagen 500 eronder, dan bulk je als het ware gewoon effectief op (bijvoorbeeld) 350. Je lichaam is groeiende ook op dagen dat je niet traint en schakelt niet na 0:00 's nachts over op een nieuwe dag waarin je minder kan eten als je niet traint. Misschien dat het met een strikt dieet van carbcycling o.i.d. wel kan werken maar gewoon simpelweg de ene dag meer eten en de andere dag minder gaat je lichaam echt niet stimuleren om meer spiermassa aan te zetten en minder vet. Uiteindelijk kun je dan beter in een time frame van een week o.i.d. je balans op maken of je boven of onder onderhoud eet.

Er is vast onderzoek naar gedaan, maar ik heb niks bij de hand. Ik baseer het op logica (met 3 dagen positief, 1 dag negatief heb je een lager surplus per week) en ik lees over een hoop mensen waarbij het werkt, ook bij mezelf.

Er zijn wel studies gedaan naar grote kcal tekorten voor korte tijd waarbij er bijna geen muscle loss was. In theorie kan je drie dagen spier opbouwen en met die vierde dag een 1000kcal tekort creëren en daarmee vooral vet verbranden. Daar experimenteer ik nu mee en het werkt bijzonder goed. Ik ben in 1 maand 0,7kg zwaarder en m'n vetpercentage is iets gedaald

Probeer alles zou ik zeggen

1 week cutten 1 week bulken lijkt me vooral mentaal irritant.

Probeer alles zou ik zeggen

1 week cutten 1 week bulken lijkt me vooral mentaal irritant.

merk dat ik redelijk vaak met jou op 1 lijn zit. hoe denk jij hierover dan? wat ik denk is dat 1 week bulken gevolgd door een weekje cut 0,0 zoden aan de dijk zet. imo heeft je lichaam even de tijd nodig die omschakeling te maken. na 1 week cutten verlies je nog geen vet (misschien een pis beetje?) enkel water.

merk dat ik redelijk vaak met jou op 1 lijn zit. hoe denk jij hierover dan? wat ik denk is dat 1 week bulken gevolgd door een weekje cut 0,0 zoden aan de dijk zet. imo heeft je lichaam even de tijd nodig die omschakeling te maken. na 1 week cutten verlies je nog geen vet (misschien een pis beetje?) enkel water.

Je lichaam kan vet verbranden in 1 week, ook best in 1 dag, maar echt keto ofzo zal je niet bereiken. Het fluctueren van je gewicht lijkt me vooral vervelend, dan denk je: 'heuuj 0,5kg aangekomen', en de week erop ben je weer 2kg kwijt door vocht en een beetje vet. Ik heb dan liever 1 dag een schommeling, dan weet je dat je 1 dag minder gaat wegen en dat is dan prima, elke week wisselen lijkt me lastiger. Ook om de week switchen tussen verzadigd en honger lijkt me kut, dan wen je nooit ergens aan

ben ik met je eens. tis dan idd moeilijk je calorie goal te bepalen, je weet nooit op welk calniveau je in een net tempo aankomt iedere keer laat de weegschaal je wat anders zien.

imo kun je het best eerst minimaal 6 maanden bulken voordat je aan een cut gaat denken tenzij je gewoon dik bent en cutten de enigste optie is voorlopig. dan geef je jezelf tenminste even de tijd daadwerkelijk massa te kunnen bouwen. 2 om 2 bijv. vind ik te kort.

alleen al omdat je trainingen echt all over the place zouden zijn zou ik al geen 1 week cut / 1 week bulk hanteren

Terug
Naar boven