AndroidHealthClinic

Hoeveel Visolie Caps

Alles wat je wilt weten over omega 3 en 6 vetten, hier: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/essentiele-vetzuren-334632/

____

@ post van Eastanbul en OP
- meervoudig onverzadigde vetten zijn niet gezonder dan verzadigde vetten. Het is andersom. Hoewel je een bepaalde hoeveelheid essentiele vetten nodig hebt, kun je je MOV inname beter laag houden (rond de 10% van je totale vetten).
- de ratio tussen totale omega 3/6 inname is niet relevant. Linolzuur (n-6) en alfa-linoleenzuur (n-3), de 'basis' omega vetzuren, worden omgezet naar hun bruikbare vormen AA (n-6) en EPA/DHA (n-3). AA bevordert ontstekkingen (inflammatie), dit betekent dat het dit proces versnelt (niet initieert). EPA is een veel zwakkere versie van AA, doet hetzelfde maar is dus minder krachtig, en zorgt ervoor dat AA niet loskomt uit de celmembraanfosfolipiden als reactie op inflammatie/ontstekingen, en vervangt AA hierbij. Net resultaat is dus een afgezwakt inflammatoir proces (het verloop van ontstekingen/herstel gaat dus trager).
(inflammatie zorgt voor pijn, daarom kan visolie gewrichtpijn verminderen; hart- en vaatziekten is een inflammatoir proces, daarom vertraagt visolie de ontwikkeling hiervan, wat in studies als een beschermend effect gezien wordt).
- inflammatie is een heel belangrijke factor in spierherstel/groei, dus alles wat dit tegenwerkt werkt ook je herstel/groei tegen. Je wilt eigenlijk dus veel AA en weinig EPA, maw een zo hoog mogelijke ratio.
- EPA is niet essentieel, je hebt er niets van nodig. De essentiele omega 3 vet is DHA.
- 6 eieren per dag geeft je voldoende DHA, en ook flink wat AA, en nauwelijks EPA. Zou dus aanraden 6 eieren (hele) per dag te eten, en geen visolie te nemen.

Die hele oorlog tegen verzadigd vet is begonnen met een onderzoeker (naam even kwijt) die 50+ jaar geleden een onderzoek deed naar de samenhang tussen vv consumptie en CHD ed, in iets van 20 landen. Grote studie dus. Vervolgens heeft hij de gegevens verzameld. Wat bleek? Totaal geen samenhang, eerder het tegenovergestelde. Toen heeft meneer de data zo gemanipuleerd (gegevens filteren, gegevens van veel landen zelfs helemaal weglaten) totdat er wel een samenhang te zien was.
Er is niks mis met verzadigd vet. Het westerse dieet is slecht. Overgewicht is slecht. Er zijn stammen in oa afrika en nieuw zeeland die 60+% van hun, dagelijkse voeding uit verzadigd vet halen. Niks geen last van hart en vaatziektes.

Die hele oorlog tegen verzadigd vet is begonnen met een onderzoeker (naam even kwijt) die 50+ jaar geleden een onderzoek deed naar de samenhang tussen vv consumptie en CHD ed, in iets van 20 landen. Grote studie dus. Vervolgens heeft hij de gegevens verzameld. Wat bleek? Totaal geen samenhang, eerder het tegenovergestelde. Toen heeft meneer de data zo gemanipuleerd (gegevens filteren, gegevens van veel landen zelfs helemaal weglaten) totdat er wel een samenhang te zien was.
Er is niks mis met verzadigd vet. Het westerse dieet is slecht. Overgewicht is slecht. Er zijn stammen in oa afrika en nieuw zeeland die 60+% van hun, dagelijkse voeding uit verzadigd vet halen. Niks geen last van hart en vaatziektes.

Jij bent ook van deze jongens die veel praten maar niks bewijzen, heb je een bron van deze uitspraken die je maakt?

Jij bent ook van deze jongens die veel praten maar niks bewijzen, heb je een bron van deze uitspraken die je maakt?

Ik heb dat ook gelezen. Klopt wat hij zegt. Weet zelf ook niet meer welk onderzoek dat was, maar waren er meerdere door 1 iemand gedaan geloof ik.

http://www.fitday.com/fitness-artic...saturated-fats-raise-blood-cholesterol.html#b

Alsteblieft knul. Speciaal voor jou opgezocht. En nu graag bronnen die jouw verhaal onderbouwen

en hier voor die stammen. Je kan t nazoeken op internet als je deze bronnen niet gelooft. http://www.peaktestosterone.com/FatChance.aspx

http://www.fitday.com/fitness-artic...saturated-fats-raise-blood-cholesterol.html#b

Alsteblieft knul. Speciaal voor jou opgezocht. En nu graag bronnen die jouw verhaal onderbouwen

en hier voor die stammen. Je kan t nazoeken op internet als je deze bronnen niet gelooft. http://www.peaktestosterone.com/FatChance.aspx

Ik ben het met je eens dat verzadigd vet niet perse slecht is, maar die link die je stuurt is nou niet bepaald een bron.
Een bron omvat een onderzoek waarbij je bijvoorbeeld een groep hebt die veel, een groep die gemiddeld en een groep die weinig verzadigd vet eet een periode in de gaten houdt.
Aan de hand daarvan staaf je afname/toename % hart en vaat ziekten.
Wat jij post is een artikel zonder verwijzingen naar bronnen. Op pubmed is wel zat te vinden hierover denk ik.

Maar goed, zoals ik al zei ben ik het wel eens dat verzadigd vet geen probleem is.
Ik heb een flinke tijd the Anabolic Diet gevolgd waarbij je dus de hele dag eiwit en vet eet, het grootste deel bestaande uit verzadigd vet, en mijn cholesterol was nog nooit zo goed geweest.

Als verzadigd vet zo slecht is, waarom is moedermelk dan in godsnaam zo hoog in verzadigd vet?

Of gaat iemand me nu wijs proberen te maken dat moedermelk slecht voor je is?

De mensheid kan met al haar arrogantie wel dingen gaan roepen, maar moeder natuur weet het altijd het beste.

Omega 3 zou ik niet in al te hoge hoeveelheden slikken per dag, hier wat reden waarom:
- Omega 3 verdunt het bloed (bloedingsgevoeligheid ligt hoger) Dit komt al voor bij 1,5 gram visolie per dag.
- Omega 3 zorgt er ook voor dat je LDL niveaus worden omhoog gebracht (zo'n 25%) (is nog niet zo heel erg)
- Hoger LDL icm hoge dosering omega 3 kan ervoor zorgen dat LDL gaat oxideren, de eerste fase voor plaque vorming in je aderen.
- Omega 3 met een dosering van 3g per dag kan voor insulineresistentie zorgen
- Omega 3 laat de activiteit van het immuunsysteem dalen.

Mijn aanbeveling: blijf per dag tussen de 250 en 500 mg, gemiddeld over de week.

Als verzadigd vet zo slecht is, waarom is moedermelk dan in godsnaam zo hoog in verzadigd vet?

Of gaat iemand me nu wijs proberen te maken dat moedermelk slecht voor je is?

De mensheid kan met al haar arrogantie wel dingen gaan roepen, maar moeder natuur weet het altijd het beste.

Wetenschap streeft altijd vooruit, wat jij zegt over moedermelk hoeft niet per se te kloppen, om een voorbeeld te geven ->

Vroeger zeiden ze dat je 6 maanden bedrust moest hebben wanneer je een hernia had, nu moet je trachten zoveel mogelijk in beweging te blijven: rust roest.

Wetenschap streeft altijd vooruit, wat jij zegt over moedermelk hoeft niet per se te kloppen, om een voorbeeld te geven ->

Vroeger zeiden ze dat je 6 maanden bedrust moest hebben wanneer je een hernia had, nu moet je trachten zoveel mogelijk in beweging te blijven: rust roest.

Je vergelijking is wel een beetje krom, moedermelk is door de "natuur" gemaakt voor voeding van mensen. Het hernia verhaal heeft meer met onwetendheid te maken die vroeger heerste mbt dit onderwerp.

.. deze opmerking slaat nergens op :o

Een te hoge dosering visolie kan zorgen voor een hele lage bloeddruk, en dat kan voor duizeligheid zorgen. (afhankelijk van het dieet) Zelf neem ik dagelijks twee capsules visolie, die extra sterk zijn.

Omega 3 zou ik niet in al te hoge hoeveelheden slikken per dag, hier wat reden waarom:
- Omega 3 laat de activiteit van het immuunsysteem dalen.

Mijn aanbeveling: blijf per dag tussen de 250 en 500 mg, gemiddeld over de week.

Uit verschillende bronnen op internet lees ik toch echt dat het immunsysteem versterkt word bij inname van omega 3. Inname tot 3g is zowiezo veilig verder zijn onderzoekers er idd nog niet overuit wat het effect doet bij hogere inname 10+ de ene zegt dat je betere gezondheid van krijgt de ander tegenovergestelde.

Heb nu vele sites en forums door gekeken maar echt de juiste hoeveeldheid schatten de meeste idd op zo 3-4g per dag

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8325975 (Meydani SN 1993)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17466105 (Sijben JW 2007)

Volgens mij stond het in deze twee onderzoeken

De uitspraak "sowieso veilig" zou ik voorzichtig mee zijn, want er zijn behoorlijk wat onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Ook zijn niet alle onderzoeken even zorgvuldig gedaan, waardoor er verschillende uitkomsten en meningen ontstaan.

Ik ben wel een voorstander van suppletie van omega 3, alleen niet in de hoeveelheden die soms worden aanbevolen.

Je kunt als je omega 3 wilt supplementeren het beste een dergelijk supplement nemen:
- http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/omega-3/Jarrow-Formulas/max-dha/
- http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/omega-essentiele-vetzuren/now-foods/dha-250/

1 a 2 capsules per dag is voldoende. Als je elke dag 1 ei eet (of meerdere) is 1 sowieso voldoende.

Het is DHA waar je genoeg van wilt hebben, EPA niet. EPA is de vetzuur dat je immuunsysteem mogelijk omlaag haalt (het vermindert iig de activiteit van NK-cellen dacht ik), plus het vertraagt je herstel.

Je kunt als je omega 3 wilt supplementeren het beste een dergelijk supplement nemen:
- http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/omega-3/Jarrow-Formulas/max-dha/
- http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/omega-essentiele-vetzuren/now-foods/dha-250/

1 a 2 capsules per dag is voldoende. Als je elke dag 1 ei eet (of meerdere) is 1 sowieso voldoende.

Het is DHA waar je genoeg van wilt hebben, EPA niet. EPA is de vetzuur dat je immuunsysteem mogelijk omlaag haalt (het vermindert iig de activiteit van NK-cellen dacht ik), plus het vertraagt je herstel.

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar ze zullen beide in evenwicht moeten zijn anders heeft enkel DHA ook geen nut het ondersteunt mekaar.

Dat je het je immuunsysteem aantast zal misschien bij een erg hoge inname zijn. Verschillende bronnen op internet melden ook bij het gebruik van 2-6 capsules per dag het immuunsysteem alleen maar versterkt.

Heb nu vele sites en forums door gekeken maar echt de juiste hoeveeldheid schatten de meeste idd op zo 3-4g per dag

Heb zelf ooit 2 wekenlang elke dag 3 tot 4 gram visolie caps geslikt, wat ik er nog van herinner is dat mijn ontlasting geel van kleur was, weet iemand hoe dat komt?

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar ze zullen beide in evenwicht moeten zijn anders heeft enkel DHA ook geen nut het ondersteunt mekaar.

Dat je het je immuunsysteem aantast zal misschien bij een erg hoge inname zijn. Verschillende bronnen op internet melden ook bij het gebruik van 2-6 capsules per dag het immuunsysteem alleen maar versterkt.

Mee eens;)

Laatst bewerkt:
Ondersteunt ''mekaar'' ? EPA is niet essentieel en de dagelijkse behoefte ervan is 0.

Pls go als je niet weet waar je het over hebt.

Neem al een tijd walnoten en doet vreemd genoeg... veel meer dan wanneer ik omega-3 pillen slik. Sindsdien neem ik ook geen omega-3 pillen meer.

Neem al een tijd walnoten en doet vreemd genoeg... veel meer dan wanneer ik omega-3 pillen slik. Sindsdien neem ik ook geen omega-3 pillen meer.

Hier wou ik dus ook net wat over schrijven. Neem zelf dagelijks voldoende walnoten voor een juiste omega3 dosering, wat voor mij supplementatie met omega3 overbodig maakt. Denk dat er veel mensen zijn die niet eerst naar hun voeding kijken maar blindelings supplementen bestellen 'omdat ze goed voor je zijn'.

Terug
Naar boven