AndroidHealthClinic

Hoort de dual factor kraait!

hellebeest zei:
Uhm -

1) De meeste lui die met een standaard BB schema te keer gaan raken al heel snel een plateau (zie bepaalde members van dit forum die zeggen dat ze hun genetische grens bereikt hebben). Zodoende grijpen ze naar anabolen en lezen zich helemaal in over drugs en voedsel zonder ook maar te peinzen over een andere trainingsmethode. Een standaard BB-schema werkt uiteraard voor beginners en uber-meso's, maar na 2-3 jaar zit je al op een plateau (Misschien jij zelf ook wel); de eenzijdigheid van de trainingen werk je niet weg door simpelweg andere oefeningen te gaan doen of in een andere rep-range te gaan zitten.
Nu denk je wel heel erg simpel over de gemiddelde bodybuilder. Er is inderdaad een aantal dat snel naar de anabolen grijpt. Maar als je rustig dit bijvoorbeeld dit forum doorspit, zul je juist zien dat het merendeel altijd op zoek is naar andere middelen, zoals voeding en training, om zich verder te ontwikkelen. De bodybuilder die jij beschrijft is juist het negatieve toonbeeld waar we met zijn allen juist vanaf willen.
De eenzijdigheid van training is is juist vaak wél simpelweg weg te werken door andere oefeningen te gaan doen of je reprange te veranderen. Goed, soms is er ook meer voor nodig, maar deze simpele aanpassingen kunnen je heel vaak over een plateau heen helpen.

hellebeest zei:
2)

Heb je het stuk wel gelezen? Het gaat helemaal niet over (gedeeltelijke) duursporters. Los daarvan zijn er veel BB'ers die hiermee beestachtig hard gegained hebben en zelfs op dit forum zit een gozer die tegen de 110kg aanzit na 2,5-3 jaar trainen (de mysterieuze instigator van de 'andere' trainmethode). Wat natuurlijke grens??
En daarom heb ik juist vermeld dat het voor iedereen persoonlijk is. De één maakt geweldige vorderingen door de spiergroep meerdere malen te belasten, de ander doet minder per week (waaronder ik) en gaat nog altijd vooruit.

hellebeest zei:
3) Dat 99,9% is enkel om aan te geven dat veel strength-coaches lang en breed van overcompensatie zijn afgestapt. Van de USSR destijds tot de US nu. Kom dan met tegenargumenten ipv met enkel te zeggen 'ja... dat is niet waar...'.
Wel, de hele bodybuilding sport is het tegenargument. Bodybuilding is altijd het buitenbeentje van de sport geweest, bijvoorbeeld op het gebied van voeding. Er zijn genoeg voorbeelden (waaronder ik zelf) te noemen die met de standaard bodybuildingschema's progressie hebben geboekt. Ik vind dat die 99,9% niet klopt, omdat in prinicpe gewoon 100% is (ik weet dat het 0,1% scheelt, maar dat is wel heel erg weinig). Die 99,9% is gewoon een andere uitdrukking voor allemaal. En als dat wel zou kloppen, dan slaat die 0,1% waarschijnlijk op het bodybuilding gedeelte van de sportwereld.

hellebeest zei:
4) De toon is bijdehand en respectloos? Als je in de gym 3x per week squat, cleaned, snatched en langer dan een uur traint wordt je verketterd en uitgelachen. Doordat die butt-theorie zo hardnekkig in de BB-wereld is ingekerfd moet je wel een bepaalde toon aanslaan om door te dringen tot de botte koppen van de schapen die achter Flex en Ronny Coleman workouts aanlopen.
Kijk, dat bedoel ik nou. Botte koppen van schapen die achter Flex en Ronny Coleman workouts aanlopen? Nogmaals, o.a. dit forum zit vol met sporters die proberen het beste uit hun voeding en training te halen, in plaats van klakkeloos de schema's uit de Flex en M&F te copieren (want daar staan die schema's dikwijls in). De bodybuilder van nu is niet een volger die doelloos de toppers achterna lopen, of die bij de minste geringste zich vol spuit met doping. Natuurlijk, die groep is er ook, maar er is aan de andere kant een zeer grote groep die zijn doelen op de juiste, verstandige wijze probeert te behalen.

dus als ik het goed begrijp, is het 3x per week elke spiergroep. setjes van 5x5 met het zelfde gewicht dat je normaal zou pakken en de volgende trainen er gewicht bij gooien als het goed gelukt was?

Ik ben een leek en snap het niet zo goed, heb de meeste artikels wel gelezen. Spreken die oefeningen dan álle spiergroepen aan?

bladez zei:
Ik ben een leek en snap het niet zo goed, heb de meeste artikels wel gelezen. Spreken die oefeningen dan álle spiergroepen aan?
De meeste wel ja. Ik zou zelf nog wat powershrugs toevoegen en wat calve raises mss. :)

Samu zei:
De meeste wel ja. Ik zou zelf nog wat powershrugs toevoegen en wat calve raises mss. :)

Ok bedankt, deze methode spreekt me wel aan. Ik ben namelijk vooral een voetballer, en train nu reeds 6 maandjes volgens de '1 spiergroep/week, 3 sets x 8 reps per oef'-methode maar dit lijkt me toch niet echt het beste wat ik kan doen want ik mag niet zoveel bijkomen, kwestie van m'n snelheid niet te verliezen. Is dus vooral om een atleetlichaam te krijgen, niet een bodybuilderslichaam. Tips mag je mij altijd geven.

bladez zei:
Ok bedankt, deze methode spreekt me wel aan. Ik ben namelijk vooral een voetballer, en train nu reeds 6 maandjes volgens de '1 spiergroep/week, 3 sets x 8 reps per oef'-methode maar dit lijkt me toch niet echt het beste wat ik kan doen want ik mag niet zoveel bijkomen, kwestie van m'n snelheid niet te verliezen. Is dus vooral om een atleetlichaam te krijgen, niet een bodybuilderslichaam. Tips mag je mij altijd geven.
Van dit schema zal je juist beter bijkomen... :D Gewoon je voeding wat in het oog houden. En aangezien je voetballer bent zou ik alles vrij explosief uitvoeren.

Mja, voeding.. let ik feitelijk niet zo hard op, snoep wel nooit en als ik lichte honger krijg dan eet ik een stuk fruit. Ook slechts 1x per week iets vettigs zoals frieten of kebab.

heel erg interessant! Ik snap het nog niet helemaal maar het principe klinkt heel erg logisch. Ik zelf ben veel te lang (lees 2 jaar) op een standaard splitschema blijven hangen en heb tijdens die jaren erg weinig gewonnen. Ik ben sinds pas begonnen met spiergroepen meerdere keren per week (op gevoel) te trainen en de gains zijn echt beter dan ooit.

Ik ga dit pricipe hoogstwaarschijnlijk proberen en zal hier dan ook een trainingslog over bijhouden :)

ik ga het tog proberen, laat het jullie wel weten of die vent gelijk heeft

Sommige mensen hier denken dat ze het wiel uitgevonden hebben!

Maar bij mij werkt het juist niet en werkt de 1 keer per week methode wel!

bouwens62 zei:

dan behoor jij dus tot die 0,1%!! :roflol:

bouwens62 zei:

Bij mij hetzelfde.. misschien is er niet 1 bepaald trainingssT dat voor iedereen werkt en herstelt elk lichaam op een andere tempo ??? is maar een idee hoor :D

Wie niet waagt niet wint, ik ben van plan om de volgende drie maanden eens wat meer op een PL- manier te trainen, enzo te vergelijken. De beste leerschool blijft nog altijd jezelf.

Imo kun je het beste gewoon SM, BB, PL en OL combineren zodat je je op alle fronten verbetert.

Saint wanneer gaat de gemiddelde BBer nou radicaal eens anders doen? Als ik bbers over een 'nieuw schema' hoor, gaan ze meestal borst-biceps doen ipv borst-triceps en doen aan het eind van hun training nog een setje met 20 of 4 reps ofzo - Extreem eenzijdig.

Nu we toch het bbing in het algemeen aan het afzeiken zijn: Het is te belachelijk voor woorden dat de meesten hier aparte dagen hebben voor bi- en triceps, en hun totale onderlichaam met slechts één training afschepen :roflol: ! Ga eens 3x per week squatten, probeer dan nog maar eens vet te worden in de bulk!

Ook wordt jarenlang hetzelfde volume gehanteerd....Waarom niet proberen een hogere werkcapaciteit op te bouwen? Dat is toch wat we allemaal willen: Meer, zwaarder en vaker trainen?

En zich maar af blijven vragen hoe unregistered in 1,5 jaar naar 1.70 100kg 12% bf ging :). "goede genen" :roflol:

Geloof niets, probeer alles.

Hou er alleen rekening mee dat zowel positieve- als negatieve artikelen omtrend "iets nieuws" altijd aangedikt worden

Wat dat nieuwe aangaat is ook DfHT niet echt nieuw te noemen en vind ik de stelling dat DfTH alle oudere vormen achterhaalt maakt erg overdreven.

Orginele poster doet me trouwens heel erg denken aan iemand ander met wie ik op dit board wel eens gediscuzeurd heb over dit onderwerp

Adema zei:
Nu we toch het bbing in het algemeen aan het afzeiken zijn: Het is te belachelijk voor woorden dat de meesten hier aparte dagen hebben voor bi- en triceps, en hun totale onderlichaam met slechts één training afschepen :roflol: ! Ga eens 3x per week squatten, probeer dan nog maar eens vet te worden in de bulk!
Je gehele post slaat de nagel op de kop, maar aan dit stukje zat ik zelf ook al te denken. Kreeg een paar dagen geleden nog de vraag wat er mis was met zowel 9 setjes voor bi's als 9 setjes voor benen in hun geheel. :eek: Komt daar nog es bij dat biceps ook bij de 9 setjes rug werden gebruikt... :o

Waarom niet periodiseren?

Je zegt: Ik merk dat 2x per week niet voor mij werkt op termijn? Ok waarom doe je het dan niet 4 weken on/ 4 weken off. Afwisseling is de key to succes!

Terug
Naar boven