Fitness Seller

Hoort de dual factor kraait!

Bezoekers in dit topic

Met een split schema pak je veel spieren ook min of meer 2 x in de week indirect. Deze manier van trainen is echt niet zo radicaal anders als wordt gesuggereerd.

Zelda zei:
Met een split schema pak je veel spieren ook min of meer 2 x in de week indirect. Deze manier van trainen is echt niet zo radicaal anders als wordt gesuggereerd.

Daar zeg je het zelf al, "min of meer", bij deze trainingsmethode pak je de spieren niet min of meer aan maar echt volledig.

afwisseling is zeker belangrijk. Mijn trainingsschema is nooit hetzelfde. Elke week train ik mijn spieren in een andere volgorde. En ik doe nooit alleen maar dezelfde oefeningen. Ik doe 2 weken 4x in de week, de derde week train ik 3x, daarna weer 4x etc etc. Op deze manier kan ik elke week een accent leggen op een andere spiergroep. Dat werkt nog erg goed voor mij :)

Voor degenen die denken dat het enkel een kwestie is van een spiergroep (voor zover dit toetreft, er wordt in bewegingen gedacht) 2 of 3 keer per week te trainen ipv in principe 1 keer per week zoals de algemene concessus hier op het board, zouden beter ff de links volgen en goed lezen wat de dual factor theorie precies inhoudt.
Vooral het artikel dat 3xl geplaatst had een tijd terug stonden interessante bevindingen in.

eduardjanssen zei:
Waarom niet periodiseren?

Je zegt: Ik merk dat 2x per week niet voor mij werkt op termijn? Ok waarom doe je het dan niet 4 weken on/ 4 weken off. Afwisseling is de key to succes!

En dat is ook precies wat ik doe. Ik ga beter vooruit op een meer hit achtig schema, maar ik wissel het af met elk lichaamsdeel 2x in de week en alleen compounds. Dat laatste doe ik puur voor de afwisseling en omdat ik het een leukere manier van trainen vind en dat is ook heel belangrijk :)

@ zelda: ik weet dat je met een split-schema ook veel spieren 2x per week pakt daarom doe ik geen split-schema. Ik doe op dit moment 2x in de week upperbody lowerbody maar met heel weinig volume per lichaamsdeel.

Bijvoorbeeld:

week 1:
upperbody
-push press 1-6 principe
-isolatie voor de rest van mijn bovenlichaam
lowerbody
-squat 1-6 principe
-isolatie voor de rest van mijn onderlichaam

week 2:
upperbody
-bench press 1-6 principe
-isolatie voor de rest van mijn bovenlichaam
lowerbody
-deadlift 1-6 principe
-isolatie voor de rest van mijn onderlichaam

En bij isolatie doe ik maar 1-2 setjes per lichaamsdeel en tot faillure. Ik weet niet hoe ik mijn trainingssT moet noemen maar het is toch meer richting hit denk ik. In ieder geval niet de standaard schema's die 'de gemiddelde bbers' hebben.

wazzup zei:
ok, dat heb ik gedaan, wat nu ? Gaat prima hoor (vet worden op 3x squaten in de week)

Hoge proteïneinname en beperkt aantal carbs lijkt bij veel mensen voor VVM-toename te zorgen zonder procentueel merkbaar vetter te worden.

Adema zei:
Hoge proteïneinname en beperkt aantal carbs lijkt bij veel mensen voor VVM-toename te zorgen zonder procentueel merkbaar vetter te worden.

Dan moet je dat er wel bij zeggen natuurlijk... dat heeft weinig met 3 x squaten in de week of niet te maken. je suggereerde dat als je 3 x in de week squat je niet vet zou worden.

wazzup zei:
Dan moet je dat er wel bij zeggen natuurlijk... dat heeft weinig met 3 x squaten in de week of niet te maken. je suggereerde dat als je 3 x in de week squat je niet vet zou worden.

hoe kun je 3 keer per week squatten combineren met deadliften??

dat kunnen mijn hams niet aan

dit is naar adema gericht trouwens

Je moet ook spelen met de intensiteit he. Dus bevoorbeeld: maandag zwaar, woensdag licht, vrijdag middel zwaar. En dan doe je maar 1 keer per week deadlifts, meestal op woensdag dan.

wazzup zei:

Combinatie van beiden... en het verschilt ook wel of je 10 sets of 2 sets(HIT of hoe heet dat ook alweer?) doet.

delguy zei:
hoe kun je 3 keer per week squatten combineren met deadliften??

dat kunnen mijn hams niet aan

dit is naar adema gericht trouwens

Dan moet je ervoor zorgen dat je hams het wel aankunnen. Langzaam volume verhogen zodat je een werkcapaciteit opbouwt die hoog genoeg is om elke week 50 sets te squatten/deadliften etc.

Elite lifters kunnen bijv. elke dag naar een max opbouwen...dat noem ik nog eens fatigue-tolerantie :)

Maar het is wel zo dat de meeste mensen niet én 3 keer per week (zwaar) squatten én 3 keer per week (zwaar) deadliften. Het is dan verstandiger om de deadlift soms te vervangen door een explosieve pull ofzo (denk aan power cleans).

Daar cycle je voor. Als je 3x per week singles doet op dezelfde oefening en dicht naar je max zul je idd gauw de lul zijn(als beginner).

Mja iedereen is hier zo gods bang voor overtraining, maar het kost echt heel wat meer om overtrained te raken...de meesten zijn ondervoed. 3x per week zware deads en 3500kcal zullen de meesten idd gauw kapot gaan.

eq_909 zei:
Je moet ook spelen met de intensiteit he. Dus bevoorbeeld: maandag zwaar, woensdag licht, vrijdag middel zwaar. En dan doe je maar 1 keer per week deadlifts, meestal op woensdag dan.

Dat is ook mijn mening.
Het is de BB gedachte dat je altijd tot failure moet trainen die het onmogelijk maakt om een hoge workload in een week te stoppen.
Het tegendeel is waar, als je wisselt met intensiteit, dus een training licht pakken als je vorige training op dat onderdeel zwaar was zal alleen je herstel versnellen.
Ik heb dat van de week gemerkt, woensdag flink gesquat, donderdag knetterende spierpijn, vrijdag deadlift, niet zo zwaar gegaan en de spierpijn in mijn benen was driekwart minder erna.
Dit stelt je dan in staat om sneller weer een training zwaar te pakken.
Alleen isolatieshit beperk ik tot een maal per week en doe ik tot failure.

Ik kwam deze site ook tegen met een anders schema. (4daags)
waarvan 2 dagen boven en 2 dagen onder lichaam.

http://www.bodybuilding.com/fun/core_feb_6.htm

Ik snap het princiepe aardig maar wat bedoelen ze nu met al die weken?

Dit lijkt mij persoonlijk een geweldig schema!
Was al de hele week bezig met een nieuw schema, denk dat ik dat 4 daags dual factor schema ga doen!

Laatst bewerkt:
Het is en blijft natuurlijk altijd een keuze tussen intensiteit en volume

Wat doe b]jij[/b] liever en waar heb jij meer baat bij.

Systemen zoals HIT werken, dat is in de loop der jaren bewezen. Maar high volume systemen werken ook.

Daarom vind ik het erg gedurft om bij iets anders te beweren dat de rest achterhaald is.

Maar waarom staat er dan overal dat er wél wetenschappelijk bewijs is voor Dual Factor itt de Supercompensatie theorie?

Terug
Naar boven