Fitness Seller

How to bench by Dave Tate

Tot je last krijg van je kunsgebit:P

Het probleem uit de weg gaan is anders dan het oplossen. Met "false grip" kun je niet in de stang knijpen als bij normale greep. Maak dan je polsen sterker of gooi er bandjes om als het echt nodig is:)

ik zie de stang niet zo snel vallen eigenlijk
heb wel is filmpjes gezien van mensen die false grip gebruiken en vervolgens plunged de barbell naar beneden.
dat is de reden waarom ik nooit false grip gebruikte.
keer op advies van iemand false grip geprobeerd en beviel me best goed
nog nooit ook maar het id gehad dat de barbell ging vallen.
snap niet hoe die mensen het voor elkaar gekregen hebben

Wat een goed filmpje. Ik besef nu pas hoeveel fouten ik maak.

door even filmpje te kijken gaan ook niet alle fouten gelijk weg helaas

met false grip heb je ook nog dat je polsen naar achter staan (hoek op je onderarm), waardoor je krachtlijn niet optimaal is, staan je polsen recht dan kan je met zware gewichten het gewoon niet houden!

Een mooi filmpje...zelf heb ik nogal problemen met "archen", (krijg dan toch wel last van kramp) daarbij moeten op wedstrijden die onder auspiciën van de IPF staan, gedurende het benchen, hoofd en billen in contact met de bank blijven èn de voetzolen plat op de grond.

Archen verkort inderdaad aanzienlijk de afstand bij het benchen, onderstaande foto laat dit duidelijk zien, waarbij ik overigens van mening ben dat deze manier van archen helemaal van de pot gerukt is ;)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Op de onderstaande foto is een duidelijk voorbeeld van archen te zien hoe het wel moet/kan:
bench-arch2.jpg

De meeste mensen zijn van nature echter niet zo flexibel en dan krijg je als snel dit:

badbench.jpg

Het is duidelijk te zien dat de billen los komen van de bank, wat niet alleen afkeur is op een wedstrijd, maar ook ook de kans op rugblessure's aanzienlijk vergroot...toch zie je veel mensen (bij zwaardere gewichten) zo bankdrukken.

Als je van nature niet echt flexibel bent, zijn daar wel bepaalde oefeningen voor...door b.v. een rol PVC onder je rug te leggen, en neem geleidelijk een steeds grotere rol.

bench-arch1.jpg

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de afstand te verkleinen (en die ook minder belastend zijn voor je rug, hetgeen archen toch wel is!).
O.a. 1) de halter op de hoogste punt van je lichaam neer laten komen (als je ligt, de onderkant borst) 2) zo breed mogelijk (als toegestaan) vastpakken (wijsvingers op de merklijnen te plaatsen) en 3) je schouderbladen goed samen te knijpen waardoor je als het ware op een soort airbag komt te liggen.

Een ideale oefening voor het opbouwen van een sterkere en dikkere rug voor bench pressers is de barbell row...en daarbij bedoel ik niet die waarbij je vrij recht op staat...ik bedoel de pendlay row. Hierbij sta je vrijwel paralel aan de grond, vervolgens pak je de halter vast met dezelfde breedte waarbij je de halter vastpakt met bankdrukken en trekt hem van de grond naar de plek waar de halter ook komt bij het bankdrukken. De (onderkant) borst word aangetikt, de halter gaat terug naar de begin positie waarbij je hem op de grond legt voordat je hem weer naar je toe trekt.

Uw 1e foto HB, zo heb ik nooit iemand zien benchen.:hahaha:

in mijn sportschool warer er 2 die zo bankdrukten, ze trainde voor de wabba dacht ik

nu zitten ze beide met hernia's en trainen ze niet meer

in mijn sportschool warer er 2 die zo bankdrukten, ze trainde voor de wabba dacht ik

Dat is wat ik bedoel!!!
Extreem archen is vroeg of laat (meestal vroeger dan later) fataal voor je rug. Serieuze bonden laten zo'n extreme manier van archen ook niet toe...daarom de regel dat je met je hoofd, schouders en billen op de bank moet blijven!

Ga dan een wedstrijd boardpressen doen:D

Even een sterk staaltje causaliteit!

:roflol:

Idd, wie zegt dat dit de oorzaak was?

Verder vind ik het ook ****ing lelijk om zo te benchen, kont/schouders op de bench is wel het minste wat je mag verwachten.
Die kerel uit het filmpje zal trouwens wel een huge squat hebben zeg :eek:..

gewoon zorgen dat je op een gezonde manier archt en op een manier die mag van je bond toch :)?

Ikzelf zal ook nooit zo extreem archen omdat ik stijve plank ben, maar moest ik keuze moeten maken tussen ergens in middenmoot eindigen met een arch die door anderen normaal bevonden wordt of op het podium met arch die anderen nooit halen(maar wel veilig is), weet ik wat kiezen.

alleen vrees ik ervoor hoe gezond het is om zo als dt ene filmpje onder zware barbell te liggen :p

:roflol:

Idd, wie zegt dat dit de oorzaak was?

Verder vind ik het ook ****ing lelijk om zo te benchen, kont/schouders op de bench is wel het minste wat je mag verwachten.
Die kerel uit het filmpje zal trouwens wel een huge squat hebben zeg :eek:..

nee idd, het zal hun cardio geweest zijn :eek:

dat we hierover moeten discussiëren wilt veel zeggen over de kennis op dit board.

At "lork" Dude, hoe retarded kun je zijn....
Anders own je jezelf ff door zo'n opmerking te plaatsen.

Uhm...duh? Het is powerliften dus moet je zoveel mogelijk gewicht verplaatsen die aan een bepaalde norm voldoet. Niet zo gek dat je dan de ROM zoveel mogelijk verkort. En dat is heel wat anders dan 1/8ste rep terwijl je plat ligt.

Huh dit staat onder jou foto:

Overige informatie:
Om eerlijk te zijn ben ik geen fan om foto's te plaatsen hier vanwege de kinderachtige reacties die zich vaak voor doen. Maar laat ik het er eens op wagen Ik weet dat er nog veel werk te doen is, maar het is a Body under Construction.

Me stats. Ik ben geen powerlifter dus hoge 1rm's boeien me geen reet. De gewichten die ik vermeld zijn degene waarmee ik sets van 8-10reps doe op moment.

Daarnaast zijn de poses k*t, maar ben er mee aan het werk.

Man 24 jaar. Train nu zo'n 22-23 weken onafgebroken met zeer veel toewijding. Kloppend vreetschema en een Split schema. Ik ga 3 dagen-2dagen rust en dan weer 3 dagen etc.

Paralel Squat: 140kg - Full Squat: 90-100kg - Deadlift: 100-110kg (komt vanwege een nog zwakke grip), Benchpress: 65-70kg op moment ivm schouder blessure

Terug
Naar boven