Een mooi filmpje...zelf heb ik nogal problemen met "archen", (krijg dan toch wel last van kramp) daarbij moeten op wedstrijden die onder auspiciën van de IPF staan, gedurende het benchen, hoofd en billen in contact met de bank blijven èn de voetzolen plat op de grond.
Archen verkort inderdaad aanzienlijk de afstand bij het benchen, onderstaande foto laat dit duidelijk zien, waarbij ik overigens van mening ben dat deze manier van archen helemaal van de pot gerukt is
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Op de onderstaande foto is een duidelijk voorbeeld van archen te zien hoe het wel moet/kan:
De meeste mensen zijn van nature echter niet zo flexibel en dan krijg je als snel dit:
Het is duidelijk te zien dat de billen los komen van de bank, wat niet alleen afkeur is op een wedstrijd, maar ook ook de kans op rugblessure's aanzienlijk vergroot...toch zie je veel mensen (bij zwaardere gewichten) zo bankdrukken.
Als je van nature niet echt flexibel bent, zijn daar wel bepaalde oefeningen voor...door b.v. een rol PVC onder je rug te leggen, en neem geleidelijk een steeds grotere rol.
Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de afstand te verkleinen (en die ook minder belastend zijn voor je rug, hetgeen archen toch wel is!).
O.a. 1) de halter op de hoogste punt van je lichaam neer laten komen (als je ligt, de onderkant borst) 2) zo breed mogelijk (als toegestaan) vastpakken (wijsvingers op de merklijnen te plaatsen) en 3) je schouderbladen goed samen te knijpen waardoor je als het ware op een soort airbag komt te liggen.
Een ideale oefening voor het opbouwen van een sterkere en dikkere rug voor bench pressers is de barbell row...en daarbij bedoel ik niet die waarbij je vrij recht op staat...ik bedoel de pendlay row. Hierbij sta je vrijwel paralel aan de grond, vervolgens pak je de halter vast met dezelfde breedte waarbij je de halter vastpakt met bankdrukken en trekt hem van de grond naar de plek waar de halter ook komt bij het bankdrukken. De (onderkant) borst word aangetikt, de halter gaat terug naar de begin positie waarbij je hem op de grond legt voordat je hem weer naar je toe trekt.