XXL Nutrition

How to bench by Dave Tate

benchpress verbeteren zal ik hier niet leren ,wel nederlands schrijven .
dit is ook meegenomen ,ik zal vandaag dan toch iets leren.

Komma's komen direct na het woord, zonder spatie ;).

Zullen we het verder hebben over het benchen? Mooi topic, zonde van al die bs posts.

Ik ben dus de techniek van dave tate aan het leren toepassen en ik merk wel dat ik veel gespannener lig + mijn rom is ongeveer 8cm verminderd.
Maar ik heb echt enorm veel moeite om in en uit te ademen en hierdoor faal ik zelf bij gewichten die met mijn oude techniek geen probleem waren :(

Iemand tips om dit op te lossen?

je kan daar alleen maar mee trainen, om een goede brug te maken
moet je proberen om zoveel mogelijk op je trap. te steunen en voeten
zo ver mog. naar achteren brengen .bij het uitnemen 1x diep inademen
en deze spanning aanhouden .met 1adem is het mog. tot 5reps te drukken .

De sterkere bankdrukkers met wie ik heb getraind of gesproken geven allen aan wat uit te ademen bij het uitstoten. Zelf doe ik dit ook. Wat nu? Ik ben benieuwd naar de motivatie achter verschillende meningen :)

De sterkere bankdrukkers met wie ik heb getraind of gesproken geven allen aan wat uit te ademen bij het uitstoten. Zelf doe ik dit ook. Wat nu? Ik ben benieuwd naar de motivatie achter verschillende meningen :)

Valsava. Je adem inhouden zowel bij de neer als opgaande beweging. Als je echt 1rm'erig bezig bent dan heeft je lichaam automatisch de neiging om de druk iets te laten varen bij het uitdrukken wat je dan merkt als een neiging om te gaan schreeuwen/kreunen.

Dat is hoe ons lichaam zware dingen beweegt. Dat zit hardwired in ons CZS.

Het hele adem in bij neergaande, adem uit bij opgaande is gedateerd.

Valsava. Je adem inhouden zowel bij de neer als opgaande beweging. Als je echt 1rm'erig bezig bent dan heeft je lichaam automatisch de neiging om de druk iets te laten varen bij het uitdrukken wat je dan merkt als een neiging om te gaan schreeuwen/kreunen.

Dat is hoe ons lichaam zware dingen beweegt. Dat zit hardwired in ons CZS.

Het hele adem in bij neergaande, adem uit bij opgaande is gedateerd.

Wat jij beschrijft is precies zoals ik het geleerd heb. Mij is verteld nadrukkelijk op te oefenen lucht uit te persen. En niet door de minste. Natuurlijk adem je niet in 1 zucht volledig uit. Dat doet geen mens, want dan ben je alle spanning kwijt. Je hebt ook lifters die hun adem geheel inhouden van begin tot eind.

Dat gedateerde begrijp ik niet helemaal.

Wat hebben de benchmonsters en veteranen hierover te zeggen?

Wat jij beschrijft is precies zoals ik het geleerd heb. Mij is verteld nadrukkelijk op te oefenen lucht uit te persen. En niet door de minste. Natuurlijk adem je niet in 1 zucht volledig uit. Dat doet geen mens, want dan ben je alle spanning kwijt. Je hebt ook lifters die hun adem geheel inhouden van begin tot eind.

Dat gedateerde begrijp ik niet helemaal.

Wat hebben de benchmonsters en veteranen hierover te zeggen?

Je wilt wat woorden van authoriteit? Niet doen. Serieus.

Je moet niet bewust uitademen terwijl je pusht. Hou je adem in zowel naar beneden als naar boven en als je lichaam druk kwijt wilt dan gebeurd dat automatisch in de vorm van de neiging om te schreeuwen/kreunen whatever.

Dat is hoe het lichaam zijn spanning behoudt. Dat is de beste manier. Wat wil je nog meer weten?

Je wilt wat woorden van authoriteit? Niet doen. Serieus.

In mijn beleving is het niet zo dat de gast met de grootste bek op het internet gelijk heeft. Ik sta open voor verschillende meningen.

Laat ik het speciaal voor jou anders formuleren. Het zou leuk zijn als die sterke gasten die mee koekeloeren ook reageren. Niks persoonlijks. Nu kunnen we weer ontopic.

J

Je moet niet bewust uitademen terwijl je pusht. Hou je adem in zowel naar beneden als naar boven en als je lichaam druk kwijt wilt dan gebeurd dat automatisch in de vorm van de neiging om te schreeuwen/kreunen whatever.

Niet mee eens.

Zie vorige post.

Wat een off-topic gelul weer zeg.

Maargoed; heeft ie niet een erg close grip in dit filmpje? Ik dacht juist dat je met een wijdere grip meer kracht kon zetten.

In mijn beleving is het niet zo dat de gast met de grootste bek op het internet gelijk heeft. Ik sta open voor verschillende meningen.

Laat ik het speciaal voor jou anders formuleren. Het zou leuk zijn als die sterke gasten die mee koekeloeren ook reageren. Niks persoonlijks. Nu kunnen we weer ontopic.

Niet mee eens.

Leg dan voor het gemak ook even uit waarom niet?

Maargoed; heeft ie niet een erg close grip in dit filmpje? Ik dacht juist dat je met een wijdere grip meer kracht kon zetten.

Off-topic? Het gaat over ademhaling tijdens benching. Redelijk on-topic Sherlock.

Ademhaling

Bij het uitvoeren van oefeningen is het van belang dat je op de juiste wijze ademhaalt. Door juist te ademen komt er minder druk te staan op je longen en je hoofd. Je lichaam krijgt de nodige ontlading en je kunt dan beter de oefeningen uitvoeren. De juiste wijze van ademhalen is als volgt:

- Adem in voordat je met de oefening gaat beginnen en iedere volgende keer dat je naar de beginpositie terugkeert (dit wordt ook wel de "negatieve rep" genoemd).

- Adem uit bij iedere krachtinspanning, dus iedere keer dat je vanuit de beginpositie naar de eindpositie beweegt (dit wordt ook wel de "positieve rep" genoemd).

Een trucje om ervoor te zorgen dat je altijd goed ademhaalt, is het hardop tellen van je herhalingen, je reps. Van nature zul je tellen (en daarmee uitblazen) op het moment dat je een krachtinspanning levert. Het inademen doe je dan ook automatisch op het moment dat je terugkeert naar de beginpositie.

Het is uiteraard niet de bedoeling, dat je maar één keer moet / mag inademen en één keer moet / mag uitademen per herhaling. Het belangrijkste is, dat je erop moet letten dat je uitademt op het moment dat je lichaam een krachtinspanning moet leveren.

Haha, ga je weer :rolleyes:

Geef anders even antwoord op mijn vraag?

Je vraag vond ik een beetje vreemd.

Hij zit helemaal niet closegrip. Ook niet wijd maar zeker niet closegrip. Gewoon een fijne trainingsgrip.

In competition is het wel allemaal widegrip omdat het de afstand verkort tot lockout en chest. Maar widegrip is fubar voor je schouders dus daarom worden de meeste trainingen gedaan met een closere grips dan competition wide.

Ademhaling

Bij het uitvoeren van oefeningen is het van belang dat je op de juiste wijze ademhaalt. Door juist te ademen komt er minder druk te staan op je longen en je hoofd. Je lichaam krijgt de nodige ontlading en je kunt dan beter de oefeningen uitvoeren. De juiste wijze van ademhalen is als volgt:

- Adem in voordat je met de oefening gaat beginnen en iedere volgende keer dat je naar de beginpositie terugkeert (dit wordt ook wel de "negatieve rep" genoemd).

- Adem uit bij iedere krachtinspanning, dus iedere keer dat je vanuit de beginpositie naar de eindpositie beweegt (dit wordt ook wel de "positieve rep" genoemd).

Een trucje om ervoor te zorgen dat je altijd goed ademhaalt, is het hardop tellen van je herhalingen, je reps. Van nature zul je tellen (en daarmee uitblazen) op het moment dat je een krachtinspanning levert. Het inademen doe je dan ook automatisch op het moment dat je terugkeert naar de beginpositie.

Het is uiteraard niet de bedoeling, dat je maar één keer moet / mag inademen en één keer moet / mag uitademen per herhaling. Het belangrijkste is, dat je erop moet letten dat je uitademt op het moment dat je lichaam een krachtinspanning moet leveren.

Dit is dus de klassieke maar dus achterhaalde manier van ademen.

Hij zit helemaal niet closegrip. Ook niet wijd maar zeker niet closegrip. Gewoon een fijne trainingsgrip.

In competition is het wel allemaal widegrip omdat het de afstand verkort tot lockout en chest. Maar widegrip is fubar voor je schouders dus daarom wordt de meeste trainings gedaan maar closere grips dan competition wide.

Ok dan. Ik had het idee dat het aardig close-grip was in ieder geval. Tja, je ziet het ook alleen van de zijkant.

In competition is het wel allemaal widegrip omdat het de afstand verkort tot lockout en chest. Maar widegrip is fubar voor je schouders dus daarom worden de meeste trainingen gedaan met een closere grips dan competition wide.

Waarom achterhaald?

Als ik 5 reps moet doen met b.v. 150kg en zou daarbij mijn adem moeten inhouden, zou ik dat nooit redden...ik voel inderdaad meteen dat de druk
in mijn hoofd flink toeneemt...maar wellicht kun jij effies uitleggen hoe het dan volgens jouw mening wel zou moeten?

Waarom achterhaald?

Als ik 5 reps moet doen met b.v. 150kg en zou daarbij mijn adem moeten inhouden, zou ik dat nooit redden...ik voel inderdaad meteen dat de druk
in mijn hoofd flink toeneemt...maar wellicht kun jij effies uitleggen hoe het dan volgens jouw mening wel zou moeten?

Als je 5 reps doet, dan adem je toch lekker uit wanneer je het gewicht uitgelockt hebt. Nieuwe ademteug en volgende rep.

Rocketscience.

ps. En het is achterhaald omdat we nu weten dat die manier niet de manier is waarop het mensenlijk lichaam van nature kracht gaat leveren.

Ene Mark Rippetoe kan het beter als mij omschrijven:

If your car runs out of gas in an intersection, and you have to push it out of the way or get
killed, you will open your car door, put your shoulder on the doorframe, take a great big breath,
and push the car. You will probably not exhale except to take another quick breath until the car
and you are out of the way.

Furthermore, you will not even think about this, since the many millions of years your ancestors have spent pushing on heavy things has taught your central nervous system the correct way to push. Or you might find yourself grunting aloud during the
effort, a vocalization produced by a marked restriction in the airway at the glottis which produces
an increase in pressure during the partial exhalation.

This is perhaps the origin of the "kiyah" in martial arts, the vocalization that allows for an increased focus of power at the striking of a blow.

Als je 5 reps doet, dan adem je toch lekker uit wanneer je het gewicht uitgelockt hebt. Nieuwe ademteug en volgende rep.

Rocketscience.

Dat klinkt weer heel anders dan de adem inhouden...maar je ontwijkt mijn vraag beste EmileV :p...ik adem pas overigens in de eindfase uit, net voordat ik uitlock...het is ook een kwestie van gedoseerd mee omgaan...nooit uitademen voordat je kracht zet, omdat je dan inderdaad je spanning kwijt bent, en ook niet alle lucht in een keer uitblazen, maar gedoseerd.

Ok dan. Ik had het idee dat het aardig close-grip was in ieder geval. Tja, je ziet het ook alleen van de zijkant.

gaat om je lichaam zelf
ik pak hem ook niet wijd
pak ik hem minder close dan kan ik minder pressen

op bench let ik er niet zo op
hou meestal men adem gewoon in bij het uitstoten
bij squat merk ik het wel zodra ik maar beetje druk eruit laat plunge ik naar beneden als een baksteen. veel mensen die ik zie falen hoor je ook altijd net voor de faal wat geluid maken

Dat klinkt weer heel anders dan de adem inhouden...maar je ontwijkt mijn vraag beste EmileV :p...ik adem pas overigens in de eindfase uit, net voordat ik uitlock...het is ook een kwestie van gedoseerd mee omgaan...nooit uitademen voordat je kracht zet, omdat je dan inderdaad je spanning kwijt bent, en ook niet alle lucht in een keer uitblazen, maar gedoseerd.

Dat zou insenueren dat je actief met je ademhaling bezig bent. Dat is niet de bedoeling. Adem inhouden, knetterhard drukken, als je lichaam druk kwijt moet, dan gebeurd dan instinctief via schreeuwen of whatever. Het is geen bewust proces.

En daarnaast had ik het ook niet over adem inhouden over de gehele set (er van uit gaande dat je meerdere reps doet) maar adem inhouden zowel de positieve als de negatieve fase van de beweging. Hoe jij daar 'adem inhouden tijdens de hele set' van maakt...

Terug
Naar boven