AndroidHealthClinic

huis kopen of huis huren?

Bezoekers in dit topic

als je nu nog niet samenwoont zou ik zeker huren....
 
Ligt toch helemaal aan de situatie... :rolleyes:
 
Geen idee hoe de Belgische markt in elkaar zit, maar hier in Nederland wordt er over het algemeen meer verhuurd dan verkocht in verhouding tot een jaar geleden.

Banken doen extreem moeilijk met hypotheken, voorheen kon je je bruto jaarsalaris 7 keer over de kop laten gaan... Nu nog maar 4 keer.
Vaste rente krijg je ook geen leuke deals mee over het algemeen.

Echter kun je nu flink onderhandelen (20.000 van een huis van 250.000 is binnen 1/2 seconde gedaan, en dan de rest nog ;) ), dus als je het gefinancierd krijgt kun je nu goed kopen.
 
kopen en alleen de rente aflossen, huizen zijn nu laag en zullen over enige tijd weer stijgen dus haal er je voordeel uit:)

+crisis = goed onderhandelen en voordeel halen
 
200k ben je wel minder dan 1100 kwijt denk ik zo hoor
lening van +/- 110k zit ik rond de 450 per maand
 
kopen en alleen de rente aflossen, huizen zijn nu laag en zullen over enige tijd weer stijgen dus haal er je voordeel uit:)

+crisis = goed onderhandelen en voordeel halen

Waarom alleen rente aflossen?
Ik betaal juist alles af.
Alleen rente kun je imo net zo goed gaan huren. Mensen gaan ervan uit dat de huizenprijzen toch wel stijgen en dat ze daarom vermogen opbouwen, echter laatste paar jaren is dat niet zo veel. Plus een bestaande woning mag volgens de regels niet geheel aflossingsvrij worden gefinancierd. Nieuwbouwwoning mag dat weer wel.
 
Zou nog een jaartje wachten met kopen.
 
zeker
nu is het DE moment om een huis te kopen als je geld hebt.
Maar volgend jaar wrs ook nog.
Dit jaar (en wrs ook volgend jaar) moet je maar 6% betalen op de eerste schijf van 50000 euro en de intrest staat laag. Je kan je lening ook invullen op je belastingsaangifte en dan kan je heel wat terugtrekken van de staat. Ik geloof dat het zelfs meer is dan 2000 euro per jaar dus een groot deel of mss zelfs alles van je intresten kan je aftrekken. Hoeveel precies ben ik niet zeker maar het is zowiezo al beter om een huis te kopen dan te huren. Zeker als je met 2 bent.
Na 20-30 jaar ben je dan eigenaar van dat huis + je hebt je geld dat je geïnvesteerd hebt eigenlijk nog in handen. Zelfs met intrest want over 20-30 jaar is je huis zowiezo meer waard dan nu (tenzij er een derde wereldoorlog uitbreekt ofzo) Nadat je lening is afbetaald kan je dan rustig voor je pensioen sparen enzo. Maar als je van plan bent om vroeg te sterven is huren idd een betere optie aangezien je wrs op het einde van elke maand meer geld overhoudt en als je toch vroeg sterft heb je helemaal geen huis nodig aan je pensioen.
 
Ik ben zelf ook voor een koophuis gegaan 2 jaar geleden.
Op het moment dat je koopt heb je na 30 tenminste wat voor jezelf.

Ik heb een hypotheek van 171.500 (detijsds ook eigen geld in het huis gebracht) en zit op een 850 bruto en na hypotheek aftrek van de belasting en koopsubsidie zit ik op 508 netto per maand terwijl de huurprijs van eenzelfde huis een 430 euro is.
Scheelt me dus maar 80 euro per maand en het word op den duur eigen.
 
Ik zou zelf kiezen om tijdelijk wat te gaan huren. Dit heeft veel meer voordelen in tijden van recessie. Het segment waar jij in zoekt, is nog redelijk stabiel. Er zijn vele starters die net als jullie hetzelfde idee hebben om een woning te kopen in deze huidige tijd om maar lekker goedkoop uit te zijn. Zelf zou ik het zeker niet doen, want als je nu kijkt dat het midden segment en het hoger segment al flink de klappen heeft moeten verduren, maar het lager segment nog redelijk stabiel is, kan dit eigenlijk alleen nog betekenen dat de prijzen hier nog gaan dalen, want anders is de markt niet meer in balans.
 
Lenen = investeren.;)

Maar de vraag is nog, is het wel een goede investering in deze tijd....? ;) Ik noem het niet echt een goede investering als je een woning hebt die in prijs aan het zakken is en je dadelijk met een te hoge hypotheek opgezadeld bent.
 
Maar de vraag is nog, is het wel een goede investering in deze tijd....? ;) Ik noem het niet echt een goede investering als je een woning hebt die in prijs aan het zakken is en je dadelijk met een te hoge hypotheek opgezadeld bent.

We leven nu ook weer niet in amerika hé.
 
Maar de vraag is nog, is het wel een goede investering in deze tijd....? ;) Ik noem het niet echt een goede investering als je een woning hebt die in prijs aan het zakken is en je dadelijk met een te hoge hypotheek opgezadeld bent.

Ik ken de vastgoedmarkt wel een beetje. En de prijzen van woningen zijn echt niet gezakt. Geen amerikaanse toestanden hier.

De prijzen van woningen hangen ook wat samen met de intrestvoeten voor leningen. Een lagere intrestvoet vertaalt zich dikwijls in een hogere aankoopprijs.
 
Ik ken de vastgoedmarkt wel een beetje. En de prijzen van woningen zijn echt niet gezakt. Geen amerikaanse toestanden hier.

De prijzen van woningen hangen ook wat samen met de intrestvoeten voor leningen. Een lagere intrestvoet vertaalt zich dikwijls in een hogere aankoopprijs.

De prijzen zijn wel degelijk aan het zakken. Het zakken van de koopprijs gaat gewoon samen met een markt die op slot zit. Vandaar dat vele huizenbezitters die hun woning kwijt willen aan het stunten zijn. Er zijn zelfs nu woningeigenaren die zo 'desparate' zijn om onder hun dubbele lasten vandaan te komen zelfs een bestaande woning v.o.n. te verkopen, terwijl ze al in hun prijs waren gezakt. Dus zeggen dat kopen in deze tijd een goede investering is, kan ik gewoon met mijn pet niet bij. Het zijn gewoon onzekere tijden voor de woningmarkt.

Maar laten we de vraag proberen te beantwoorden van de topicstarter. Het probleem wat hier in Nederland afspeelt is dat de Nederlandse woningen gewoon overgewaardeerd zijn en de consument dit nou eindelijk een beetje doorkrijgt.
 
Waarom alleen rente aflossen?
Ik betaal juist alles af.
Alleen rente kun je imo net zo goed gaan huren. Mensen gaan ervan uit dat de huizenprijzen toch wel stijgen en dat ze daarom vermogen opbouwen, echter laatste paar jaren is dat niet zo veel. Plus een bestaande woning mag volgens de regels niet geheel aflossingsvrij worden gefinancierd. Nieuwbouwwoning mag dat weer wel.

Je krijgt op dit moment meer rente over je geld dan dat je erover betaald :) Als je nu in de goeie aandelen investeert kan je op den duur veel meer aflossen.
Gezien de lage huisprijzen zou ik nu kopen.
 
Ik heb vorig jaar gekocht... Nog geen moment spijt gehad!

En nu staan de prijzen heel interesant en de leningen ook! 200.000€ kunt ge voor minder lenen dan 1100 ze ;)rond de 900 moet zeker haalbaar zijn!

kijk eens op deze link

en ook zeker deze in het oog houden : www.renteopdevoet.be
 
Nederlanders gaan tegenwoordig extra de grens over naar Duitsland/Belgie om dat je daar nog relatief goedkoop een mooi huis kan kopen...zeker kopen dus, wel altijd zorgen dat je het huis zelf kunt opbrengen en je niet afhankelijk bent van een partner.

De rentes zijn gunstig waarvan je ook nog eens een derde terug vangt van de belasting (tenminste hier in Nederland) en het perspectief is, dat na verloop van tijd de prijzen weer gaan stijgen. Op dit moment is het dus zeer gunstig instappen ook omdat je nu goed kunt handelen m.b.t. de aankoop + notariskosten.

Wil je eventueel op latere leeftijd terug huren, dan heb je daar natuurlijk ook weer de voordelen van m.b.t. de winst die je in het huis hebt etc. etc....zou trouwens wel vrij nieuw kopen, dat scheelt 15 jaar m.b.t. de eerste onderhoudskosten;).
 
Kopen is gunstiger als je niet binnenkort van plan bent om te verhuizen.

De huur is duurder als een hypotheek en je bent niet afhankelijk van een huisbaas.

Je hebt verschillende hypotheek constructies waarmee je niet al te hoge uitgaven aan het begint van de hypotheek hebt, mocht dit een punt zijn geweest.
 
Waarom alleen rente aflossen?
Ik betaal juist alles af.
Alleen rente kun je imo net zo goed gaan huren. Mensen gaan ervan uit dat de huizenprijzen toch wel stijgen en dat ze daarom vermogen opbouwen, echter laatste paar jaren is dat niet zo veel. Plus een bestaande woning mag volgens de regels niet geheel aflossingsvrij worden gefinancierd. Nieuwbouwwoning mag dat weer wel.

ik was niet volledig genoeg,

ik weet niet of het inkomen van alleen ts telt, of dat hij al samen met zijn vriendin woont..

daarom zei ik eigenlijk eerst alleen rente aflossen, mocht de vriendin bijstaan in de kosten en zo dus gezamelijk een hoger inkomen hebben kunnen ze maandelijks meer en meer aflossen van de hypotheek zelf..

afhankelijk van wat ze extra kunnen missen dus..
 
Back
Naar boven