XXL Nutrition

hulp met afvallen!

Ja dat is ook tevens een probleem waar ik tegen aanloop, door de strijd om 40kg af te vallen is mijn spiermassa wel enorm gegroeit waardoor ik moeite heb om voor mijn werk fatsoenlijke overhemden te kopen en geregeld moeite heb om een geschikte spijkerbroek te vinden. (alles is nog wel bedekt onder een laagje vet, dus dat zal ook wel verschil maken)

Ik ga de link die je geplaatst hebt eens doornemen, bedankt!

Groeten,

Martijn

Begrijp ik nou goed dat je bedoeld dat je eigenlijk groter bent geworden? Spiermassa maken tijdens cutten/afvallen is eigenlijk vrijwel nihil, tenzij je beginner bent.

• Topic Starter Topic Starter
Begrijp ik nou goed dat je bedoeld dat je eigenlijk groter bent geworden? Spiermassa maken tijdens cutten/afvallen is eigenlijk vrijwel nihil, tenzij je beginner bent.

Tijdens het 40 kilo afvallen heb ik ook wel aan de gewichten gehangen, maar ik merk nu dat ik op een nulpunt zit (qua kilo's gaat er niets af) en eigenlijk problemen krijg met kleding.. Dus ligt mijn focus op dit moment alleen nog op cardio, omdat ik niet gespierder/groter wil worden..

Tijdens het 40 kilo afvallen heb ik ook wel aan de gewichten gehangen, maar ik merk nu dat ik op een nulpunt zit (qua kilo's gaat er niets af) en eigenlijk problemen krijg met kleding.. Dus ligt mijn focus op dit moment alleen nog op cardio, omdat ik niet gespierder/groter wil worden..

Als je nu afvalt moet je krachttraining blijven doen. Met alleen cardio ga je spierverlies krijgen. Tevens is krachttraining een goede manier om vet te verliezen en is het goed om je spieren regelmatig te prikkelen.
Groeien in spier is niet iets makkelijks. Het gebeurd niet zomaar even 1,2,3.
Je hebt veel voeding nodig. Dus met jouw kcal'en ga je niet veel spier meer aanzetten!

Hallo allemaal,

Ik heb lang getwijfeld om dit onderwerp aan te snijden, maar ga het toch doen want kom niet echt verder.

In het verleden heb ik 141kg gewogen, door intensief te gaan sporten en goed te letten op mijn eten weeg ik op dit moment nog 101kg met een vetpercentage van 25,3%.

Nu ben ik dus sinds eind augustus weer goed aan het letten op mijn eten en sport ik 2-3 keer per week (45-60min cardio + 30-45min oefeningen). Daardoor ben ik 5 kilo kwijt, maar ik blijf steken op 101kg. Alles zit losser qua kleding en mijn buik is nog nooit zo plat geweest.

Maar ik kom naar niet onder de 100 kg!

Wat ik per dag eet:
Ontbijt (07:00):
2x bruine boterham met 20+ smeerkaas
1x 250ml vetvrije melk

Tussendoor: (11:30)
1x stuk fruit

Lunch (12:30)
1x boterham met kipfilet

Lunch (13:30)
1x boterham met kipfilet

Lunch (14:30)
1x boterham met kipfilet

Lunch (15:30)
1x boterham met kipfilet

Tussendoor (16:30):
1x stuk fruit

Avondeten (18:30):
Wat de pot schaft.

Doe eens precies en weeg eens 3 dagen lang ALLES af wat je in je mond steekt (dus eten EN drinken). Ik ken mensen die bijzonder veel opscheppen tijdens het avondeten. veel aardappels, kip met vel en hele vette jus ... dus "wat de pot schaft" kan van alles betekenen.

Je kan beter naar je vetpercentage kijken dan naar je gewicht. Hoe hoger je gewicht en hoe lager je vetpercentage, des te meer vetvrijemassa je hebt.

Doe eens precies en weeg eens 3 dagen lang ALLES af wat je in je mond steekt (dus eten EN drinken). Ik ken mensen die bijzonder veel opscheppen tijdens het avondeten. veel aardappels, kip met vel en hele vette jus ... dus "wat de pot schaft" kan van alles betekenen.

Mag ik daaruit concluderen dat jij denkt dat het met het avondeten fout gaat? Wat is een te grote portie?

Mag ik daaruit concluderen dat jij denkt dat het met het avondeten fout gaat? Wat is een te grote portie?

Nee....WAZZUP trekt geen conclusies maar vraag alleen of je een keer alles bij wilt houden!
Niets meer, niets minder!

Meten = weten in dit geval!;)

3 goede aardappelen, 200 gram groente en een stuk vlees. Dat is normaal. Dat neem ik in de cut qua avond eten. De 200 gram groente kan nog wel eens verschillen. 200 gram sla heeft natuurlijk minder kcal'tjes dan 200 gram sperziebonen! Maaar neem wel voldoende groente! 200 gram is een normale portie

Als je bent afgevallen, dan daalt je energiebehoefte ook..

Net als beleg .. kipfilet.. hoeveel gram per boterham, en hoeveel weegt een boterham, en doe je er ook boter onder, of margarine, of halvarine, niets...

ALLES wegen.

(en dan de macro's berekenen volgens calorietabel.nl oid)

Waar is die factor 1,55 op gebaseerd? Want ik schrik best wel van 3000kcal haha..

Benen train ik niet, omdat ik best stevige bovenbenen heb en al moeite genoeg heb met broeken kopen.. Daardoor beperk ik mijn benen trainen tot cardio..

Mijn hele insteek is "kleiner" worden, daardoor ben ik op dit moment niet echt serieus gericht op KT maar op cardio.. Heb ook niet de wens om "groter" te worden ,want dat belemmerd mij alleen maar in kleding kopen.

stap af van het Sonja Bakker gedachte ...weinig eten = goed afvallen ...
6-8 maal op een dag ...probeer in elke maaltijd eiwitten te verwerken (20-25 gr.) ... 2800 - 3000 kcal voor jouw gewicht en lengte(+leeftijd).

Harris-benedict etc hebben niet voor niets dit soort wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar onderhoud en sporttoeslag!
1,55 is gebaseerd op 1-3x trainen in de week geloof ik ...

en ga als een bezetene ook je benen trainen ... ;)

---------- Toegevoegd om 15:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

oh ja ...ligt eraan hoe laat je slaapt, maar waarom eet je na 18.30 niets meer? Kwark voor het slapengaan is ook goed! :)

Net als beleg .. kipfilet.. hoeveel gram per boterham, en hoeveel weegt een boterham, en doe je er ook boter onder, of margarine, of halvarine, niets...

ALLES wegen.

(en dan de macro's berekenen volgens calorietabel.nl oid)

Ik zal eens aan de slag gaan met wegen van eten!

stap af van het Sonja Bakker gedachte ...weinig eten = goed afvallen ...
6-8 maal op een dag ...probeer in elke maaltijd eiwitten te verwerken (20-25 gr.) ... 2800 - 3000 kcal voor jouw gewicht en lengte(+leeftijd).

Harris-benedict etc hebben niet voor niets dit soort wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar onderhoud en sporttoeslag!
1,55 is gebaseerd op 1-3x trainen in de week geloof ik ...

en ga als een bezetene ook je benen trainen ... ;)

---------- Toegevoegd om 15:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

oh ja ...ligt eraan hoe laat je slaapt, maar waarom eet je na 18.30 niets meer? Kwark voor het slapengaan is ook goed! :)

Nou de reden dat ik niets meer eet na het avondeten is dat ik dit ergens gelezen had, iets met alles wat je na een tijdstip eet word niet meer verbrand.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met een Sonja Bakker achtige techniek ben afgevallen. Ben toen begonnen met 5 dagen in de week kapot sporten en alles wat ongezond is laten staan, met toch wel voldoende resultaat.

Maar ik zal eens aan de slag gaan met wegen en alvast opstellen van een trainingsschema. Zaterdag heb ik voor de eerste keer eerst TK en toen cardio gedaan, heb me nog nooit zo vermoeid gevoeld haha :) !!

Ik mag er trouwens wel aan toevoegen dat ik gedurende dag eigenlijk nooit honger heb..

Groeten,

Martijn

Laatst bewerkt:

Waarom ga je dan niet naar een marathon/atletiek forum ipv een forum voor bodybuilders?
Kennelijk ben je toch geinteresseerd in spieropbouw...

Dat er nu iets meer vanaf gaat is omdat je te weinig eet.

Ga eerst maar wat meer eten en goed eten en ga goed trainen. Als je geen spiermassa wil dan moet je om de dag 10 kilometer gaan hardlopen en 1x per week 20km.

Waarom ga je dan niet naar een marathon/atletiek forum ipv een forum voor bodybuilders?
Kennelijk ben je toch geinteresseerd in spieropbouw...

Dat er nu iets meer vanaf gaat is omdat je te weinig eet.

Ga eerst maar wat meer eten en goed eten en ga goed trainen. Als je geen spiermassa wil dan moet je om de dag 10 kilometer gaan hardlopen en 1x per week 20km.

De reden dat ik hier mijn "probleem" plaats is dat in mijn ogen hier veel mensn zitten die veel weten over voeding (ik heb dan ook geen ervaring met een athletiek forum). Daarnaast heb ik een keer in het verleden mijzelf hier aangemeld dus was de drempel al wat kleiner.

Maar goed, mijn eerste trainingsschema:

Informatie vooraf
Trainingsduur: 2 uur.
Doel: Vetverlies.
Beschikbare apparatuur: Gewichten en machines.
Beschikbare tijd: 2 avonden + 1 middag per week.

Maandag:
Borst
Barbell Bench Press 1x10x40kg 1x10x50kg 1x10x60kg
Incline Barbell Bench Press 1x10x40kg 1x10x50kg 1x10x60kg
Peckdeck 1x10x25kg 1x10x35kg 1x10x45kg

Biceps
Dumbbell Curl 1x20x12kg 1x20x14kg 1x20x16kg
Hammer Curls 1x20x10kg 1x20x12kg 1x20x14kg
Barbell Curls 1x10x25kg 1x10x30kg 1x10x35kg

Buik
Crunch (apparaat) 3x30x10kg

Cardio
Crosstrainen 40 minuten op lvl 16.

Kuiten (blessure)
Calf Press 1x10x25kg 1x10x35kg 1x10x45kg

Woensdag:
Lat Pulldown smal 1x10x20kg 1x10x28,5kg 1x10x33,5kg
Lat Pulldown nek 1x10x20kg 1x10x23,5kg 1x10x28,5kg
Lat naar je trekken (?) 1x10x20kg 1x10x23,5kg 1x10x28,5kg
Onderrug 1x10x50kg 1x10x75kg 1x10x100kg

Triceps
Pulldown 1x10x15kg 1x10x25kg 1x10x30kg
Met touw 1x10x10kg 1x10x15kg 1x10x20kg

Buik

Cardio

Kuiten (blessure)

Zaterdag:
Benen
Seated Leg Curl 1x10x30kg 1x10x40kg 1x10x50kg
Rechte Leg press 1x10x40kg 1x10x50kg 1x10x60kg

Schouders
Dumbbell Shoulder press 1x10x12kg 1x10x14kg 1x10x16kg
Dumbbel Upright Row 1x10x10kg 1x10x12kg 1x10x14kg
Stang in nek (?) 1x10x20kg 1x10x30kg 1x10x40kg

Buik

Cardio

Graag jullie commentaar/mening/tips/feedback!?

Okee,
met een KT schema ziet het er al beter uit.

Eerst mag je triceps naar maandag verhuizen en biceps naar woensdag.

De training vind ik wat lang duren. Je doel is vet verbranden dus ga je het tempo opvoeren in je training. Kortere pauzes tussen de sets en de oefeningen. Zorg dat je binnen een uur klaar bent liever nog in 50minuten met dit schema wat je postte.
Dus dat wordt even doorstampen.

Daarna kan je je cardio doen, 20 tot 30 minuten lekker intensief is zat.

Zorg er verder voor dat je goed en voldoende eet.
Je eet voor wat ik zag, niet goed 1 broodje hier en daar... en brood met smeerkees?
Neem dan liever kalkoenfilet en gekookt ei op je brood. Je mag verder wel meer melk drinken, gewoon verse HV melk kopen en een liter per dag om te beginnen.

Verder dus meer eten, wat je nu in 6 keer eet is normaal voor 1 x eten. Je moet veel hoger gaan ziten in je eiwitten en vetten.
Dan zal je snel weer vet gaan verbranden.
Maak je niet druk om dat beetje spiermassa dat je er bij krijgt, het is niet megaveel in korte tijd en bovendien zal je er uiteindelijk wel tevreden mee zijn, omdat iets meer ontwikkelde spieren ook voor betere stofwisseling zorgen en de kans op vetopslag verminderen/verlagen.

Stop met kijken naar de weegschaal of wil je Jockey worden oid? Ga lekker trainen en goed eten, je zal er geen spijt van krijgen, je zal er beter uit gaan zien en je beter voelen.
Houdt dit 2 maanden vol en kijk verder alleen af en toe in de spiegel. Na 2 maanden mag je jezelf weer goed bekijken en eventueel op de weegschaal stappen, maar eerst kijken naar jezelf en hoe je kleding zit en hoe je je er bij voelt.

Okee,

De training vind ik wat lang duren. Je doel is vet verbranden dus ga je het tempo opvoeren in je training. Kortere pauzes tussen de sets en de oefeningen. Zorg dat je binnen een uur klaar bent liever nog in 50minuten met dit schema wat je postte.

Je eet voor wat ik zag, niet goed 1 broodje hier en daar... en brood met smeerkees?
Neem dan liever kalkoenfilet en gekookt ei op je brood. Je mag verder wel meer melk drinken, gewoon verse HV melk kopen en een liter per dag om te beginnen.

Verder dus meer eten, wat je nu in 6 keer eet is normaal voor 1 x eten. Je moet veel hoger gaan ziten in je eiwitten en vetten.
Maak je niet druk om dat beetje spiermassa dat je er bij krijgt, het is niet megaveel in korte tijd en bovendien zal je er uiteindelijk wel tevreden mee zijn, omdat iets meer ontwikkelde spieren ook voor betere stofwisseling zorgen en de kans op vetopslag verminderen/verlagen.

Stop met kijken naar de weegschaal of wil je Jockey worden oid? Ga lekker trainen en goed eten, je zal er geen spijt van krijgen, je zal er beter uit gaan zien en je beter voelen.
Houdt dit 2 maanden vol en kijk verder alleen af en toe in de spiegel. Na 2 maanden mag je jezelf weer goed bekijken en eventueel op de weegschaal stappen, maar eerst kijken naar jezelf en hoe je kleding zit en hoe je je er bij voelt.

This guy deserves some karma right here.

Laatst bewerkt:
Okee,

Wat is het voordeel om triceps/biceps te wisselen? (de kilo's die in mijn schema staan zijn niet mijn maxxen, maar meer een nulpunt) Zou je wellicht nog wat tips kunnen geven qua eten? Ik heb namelijk gelezen dat je het beste zes keer per dag kunt eten, maar hoe zou bijvoorbeeld een ontbijt voor mij er uit moeten zien? Tussendoortjes? Lunch?

Hoe zit het met eten op dagen dat ik niet sport?

Wat zijn echt producten die ik veel kan eten en welke niet (naast groentes en fruit)?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite,

Groeten,

Martijn

Laatst bewerkt:
Er zijn op het forum tig voorbeelden te vinden van voedingsschema's. Als je uit zou gaan van een calorie-inname van 3000kcal per dag, dan zou je per maaltijd 375 kcal (bij 8 maaltijden) tot 500 kcal (bij 6 maaltijden) moeten. Als je dan ook nog eens gaat kijken naar de verhouding KEV (Koolhydraten-Eiwitten-Vet) en je gaat dan bvb op 40-40-20 zitten, dan kan je een basisschema gaan opstellen.

Magere kwark, eieren, kipfilet, tonijn (of andere vissoorten) zijn goede eiwitbronnen.
Volkorenproducten, zilvervliesrijst, groenten en fruit zijn goede koolhydraatbronnen.
Noten, vette vis en avocado zijn goede vetbronnen

Probeer verder vooral veel water te drinken.

Na je avondmaaltijd zou je bijvoorbeeld magere kwark en noten (ongezouten, naturel) kunnen nemen. Als ontbijt is Brinta of havermout heel geschikt, eventueel met een gekookt eitje en wat fruit.

Pin je niet teveel vast op de calorieën en verhoudingen, maar probeer zo evenwichtig mogelijk te eten.

Voorbeeld van een dagmenu (niet uitgerekend en puur een leidraad)
Ontbijt: 40gr. Brinta met 250ml melk, 1 stuk fruit en 2 gekookte eitjes
tussendoor: 2/3 boterhammen met kipfilet (of ei, huttenkase, tonijn)
lunch: idem
tussendoor: 250gr. magere kwark, 25 gr noten, 1 stuk fruit
avond: minimaal 200 gr. groenten, vlees/vis 100/150 gr, volkoren rijst/pasta
tussendoor avond: 250gr kwark met 25 gr noten

Dit is een heel simpel schema, waarin zelf genoeg variatie is aan te brengen. Wellicht heb je er wat aan

Wat is het voordeel om triceps/biceps te wisselen? (de kilo's die in mijn schema staan zijn niet mijn maxxen, maar meer een nulpunt) Zou je wellicht nog wat tips kunnen geven qua eten? Ik heb namelijk gelezen dat je het beste zes keer per dag kunt eten, maar hoe zou bijvoorbeeld een ontbijt voor mij er uit moeten zien? Tussendoortjes? Lunch?

Hoe zit het met eten op dagen dat ik niet sport?

Wat zijn echt producten die ik veel kan eten en welke niet (naast groentes en fruit)?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite,

Groeten,

Martijn

Het voordeel van biceps en triceps te verwisselen dus borst-triceps doen is imo, dat je met diverse borstoefeningen al behoorlijk de triceps hebt aangepakt, de intensiteit kan je dan ook hoog houden als je gelijk daarna de triceps verder zwaar aanpakt.
Dat is goed voor extra groeiprikkels en ook voor de vetverbranding.
De triceps zijn dus niet alleen voorvermoeid maar dus ook al half getraind, dan loont het om ze daarna nog eens flink af te maken.
Voor biceps na rug geldt hetzelfde. Wat een kleine groep zegt dat je dan na de borst of rug te weinig intensiteit in die kleinere spier kan gooien is BS, als je ook maar een beetje conditie hebt dan knal je gewoon gelijk net zo zwaar door als wanneer je ze apart zou doen.

Een voorbeeld schemaatje voor voeding is al gegeven, daar kan je wel wat mee.
Ik zou alleen de betere vetten uit eieren halen, dus een eitje extra nemen voor extra omega's, extra noten voor het slapen gaan zie ik zelf weinig nut in.
Voor je ontbijt,...hmmm neem zodra je wakker wordt een whey shake, vooral op de dag na de krachttraining, ga daarna douchen en aankleden en dan pas je ontbijt nemen met brinta of kwark en gekookte eieren. Brinta liefst zonder suiker natuurlijk, suikers wil je zo min mogelijk hebben. En anders neem je alleen kwark en brood met gekookte eieren en kalkoenfilet.

Shakes met melk nemen.

Je mag verse sinaasappelsap drinken eventueel gemengd 50/50 met water.

Rond de training is het verstandig om een uur voor de training een kleine shake 20gram whey te nemen en gelijk na de training weer 20 gram whey maar samen met snelle carbs.

Wat je verder niet wil eten is, teveel KH en al helemaal geen eenvoudige suikers zoals tafelsuiker e.d.

zorg dat je tot ca 3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen krijgt en 1 tot 1,5 gram vet per kilo lichaamsgewicht, maar wel goede vetten met liefst hoog percentage omega's. De rest van je voeding mag dan KH zijn.
Hiermee zal je vet kwijt raken en spiermassa behouden en wellicht zullen je spieren nog wat steviger (en dus mooier/je hele lichaam mooier)worden.

succes.

Terug
Naar boven