Fitness Seller

Hulp nodig aanpassing eet- + trainschema (Massa + vetverlies)

Freshcotton

Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
75kg
Vetpercentage
15%
Hallo allemaal!

Ik ben nog nieuw bij de forum dus ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben een jongen van 20 jaar en sinds een jaartje student op het HBO. Inmiddels ben ik ongeveer 5 maanden lang vrij serieus bezig met krachtraining en wat ik hieronder versta is dat ik gemiddeld 4 dagen per week train. Ma: borst + tri, Di: rug + bi, Wo: rust, Do: bi, tri + benen en soms vrijdag nog een keer rug (zonder deadlift) samen met buik.

Met mijn 1.78 meter (haal net die 1.80 niet ;) ) weeg ik rond de 67 kilogram. Via de website runinfo.nl heb ik mijn vetpercentage (min of meer) kunnen berekenen en deze komt uit op de 20.2%. Volgens deze zelfde site heb ik een vetmassa van 13,5 kilogram en toen ik invulde dat ik streef naar de 15% vetmassa kreeg ik te horen dat ik 4,1 kilogram vetmassa hiervoor moet verliezen.

Ik sinds een week of 2 vrij serieus bezig om op mijn voeding te letten. Wat ik gemiddeld eet op een dag ziet er als volgt uit:

Ontbijt (7:30 / 8:00) -> 2 sneetjes volkoren brood met pindakaas + 2 sneetjes kipfilet/ham OF een bak brinta
Begin middag (10:00 / 11:00) -> bak brinta OF 2 sneetjes volkoren brood met pindakaas + 2 sneetjes kipfilet/ham (ligt er dus aan wat ik als ontbijt heb gegeten)
Middag (12:00 / 13:00) -> indien mogelijk 2 eieren op volkorenbrood OF brood met ham / kaas (zit rond deze tijd meestal op school en heb dan niet de mogelijkheid om eieren te bakken)
Middag (14:30 / 15:30) -> een bak brinta OF als ik nog geen eieren heb gehad 2 eieren
Middag (16:30 / 17:00) -> een banaan of ander stuk fruit
Avond eten (18:00 / 19:00) -> meestal volkoren pasta + kip/gehakt OF zilverlies rijst + kip/gehakt
Avond (21:00 / 22:00) -> een bak magere kwark zonder verdere toevoegingen

Wanneer ik ga sporten doe ik dit meestal rond 17:00 of in de avond rond 20:00. Ik gebruik (nog) geen whey proteine shakes. Als ik rond 17:00 ga sporten race ik daarna direct naar huis om avondeten te maken. Wanneer ik rond 20:00 ga sporten eet ik daarna iets van een boterham of direct kwark.

Nu jullie weten hoe mijn eet/sport patroon er ongeveer uit ziet wilde ik vragen of er een mogelijk schema bestaat waarbij spiermassa gevormd wordt en tegelijkertijd vet (vooral rondom de buik) afneemt. Ja, ik weet dat dit eigenlijk iedereen zijn of haar doel is en dat het niet mogelijk is om selectief vet te verbranden.

Maar, het zal vast mogelijk zijn toch (spiermassa opbouwen en vet verbranden)? Moet ik hiervoor supplementen aanschaffen? Moet ik eerst juist gaan bulken, aankomen, massa opbouwen en dan pas focussen op cutten?

Een lang verhaal kort; bestaat er een etens/fitness schema om vet te verbranden en spiermassa aan te komen? Uiteraard zonder gekkigheid als anabolen o.i.d.

Bedankt! :D

Laatst bewerkt:
Je schema zegt niks zonder de macro's erbij

Je bent nog een beginner, waardoor je, als je onder onderhoud eet, vet verliest en toch nog iets aan spiermassa aankomt. Dit kan een gevorderde niet zo makkelijk meer, tenzij hij/zij veel geduld heeft (of met hulp van AAS).

Ik zou 100/200 onder onderhoud gaan eten maar niet meer eronder, want gezien je stats hoef je niet veel af te vallen.
Bereken je onderhoud en bereken hoeveel kcal dit schema is.
Bekijk ook je macro's eens en lees sticky's door om een goed schema te maken (je voeding ziet er goed uit, maar ik bedoel met ''goed'' aan de hand van de macro's en het kcal tekort.

---------- Toegevoegd om 02:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:13 ----------

Inmiddels ben ik ongeveer 5 maanden lang vrij serieus bezig met krachtraining en wat ik hieronder versta is dat ik gemiddeld 4 dagen per week train. Ma: borst + tri, Di: rug + bi, Wo: rust, Do: bi, tri + benen en soms vrijdag nog een keer rug (zonder deadlift) samen met buik.

Ik zou een compound schema nemen, zoals Starting Strength van Rippetoe of dit schema:
http://www.victormooren.com/een-krachttraining-schema-voor-beginners/

Hier kun je als beginner enorm veel winst uit halen nog!

Terug
Naar boven