Ik heb de koran hier liggen en op de eerste bladzijde van de eerste soera staat al:
zij die ongelovig zijn
voor hen is het om het even
of gij hen gewaarschuwd hebt
zij geloven niet.
en over hun gehoor
en hun blikken
is een sluitdoek.
Voor hen
is een ontzaglijke bestraffing weggelegd.
ook niet alles om een heilig schrift mee te beginnen, nuja de wraakgod jahweh en de folterende God van het nieuwe testament zijn ook geen lieverdjes.
dat klopt niet. Jij hebt het ocver de tweede soerat.
De eerste soerat is soerat el fatiha:
1. Het Begin (Al-Faatihah)
Het Openings Hoofdstuk van de Heilige Koran. Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 7 strofen.
1. In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.
3. De Barmhartige, de Genadevolle.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.
6. Leid ons op het rechte pad,
7. Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.
en de laatste soerat=
114. De Mensheid (An-Naas)
Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 6 strofen.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "Ik zoek mijn toevlucht bij de Heer der mensen,
2. De Koning der mensen,
3. De God der mensen.
4. Opdat Hij mij bevrijde van het kwade der inblazingen van de duivel.
5. Die in het hart der mensen fluistert
6. Vanuit het midden der djinn en mensen."
---------------------
de koran is geranschikt van kleinste naar grootste soerat waardoor de soerats niet chronologisch geschikt zijn.
de koran zegt heel duidelijk dat de mensen van het boek ( de joden en de christenen) ook naar het paradijs gaan als ze geloven in god. Dus de wig die men tracht te vindne tussen de verschillende religies vind geen basis in de koran.
de soerat die jij reciteert heeft het over de ongelovigen die trachtten de moslimgemeesnchap uit te roeien toen ze pas was gevormd.
De pasgeboren moslimgemeenschap moest vluchten uit mekka en ze vestigden zich in medina; ze weren voortdurend aangevallen door de Mekkanen en joodse stammen omdat deze profiteerden van de "tempel waar meerdere goden tegen beatleing moechten aanbeden worden". Toen de moslims dus ziednen dat er maar 1 god was zagen ze dit dus en gevaar voor hun inkomsten en trachtten de moslim uit te roeien. Dit lukte niet en toen de moslimgemeenschap zo groot en sterk was geworden dat de mekkanen hen niet meer aankonden, zijn de moslims teruggekeerd naar mekka en hebben de stad overgenomen, zonder slag of stoot en zonder wraak te nemen voor de jarenlange moordpartije en uitroeiiingspogingen. Dat noem ik dus klasse!