XXL Nutrition

Contest Log Imnewhere's BTMC-log 2024

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doe je ook per dag noteren hoeveel (geschatte) kcal je verbruikt met je cardio en activiteiten?

Ik denk dat je daar heel veel aan kunt hebben om een beeld te krijgen van hoeveel eten je ermee verbrand, al is het maar ruwweg 100-200 of zelfs +/-250 kcal ervan in de buurt, hoeveel je bij moet eten. En vooral hoe dat kan wisselen afhankelijk van wat je precies aan cardio doet.

Hoeft imho niet eens met hippe apparatuur en obv hartslag ed. Tuurlijk kun je twijfels hebben over de precisie van het aantal verbrandde kcal maar dat hoeft niet tot achter komma. Ik vul altijd gewoon in bijvoorbeeld 1.5 uur fietsen x kmh gemiddelde snelheid. Dan zie ik dat als ik 1250 kcal erbij eet ipv de verbruikte 1500 ik alsnog afval. Dan hoef ik niet te denken damn maar ik eet toch al zo veel wel 3750 waarom gaat het moeilijk terwijl ik kan zien dat ik die dag(en) 4000 moet hebben.

Als je dat al doet dan heb ik dat gemist excuus, maar met de discussie die ik zie over hoe kcal inname scheelt per persoon lijkt dit te ontbreken. Dat het (na BMR verder) een som is die je elke dag ruwweg op kunt maken om het allemaal te doorzien en houvast te krijgen.

Oke..maar het ging om het feit dat je volle yoghurt weer vervangt voor magere kwark.
Nu vervang je dus vetten voor suikers. Vet bevat 9 kcal per gram. Als je je niet vol wilt moeten proppen, moet je juist hoger in vetten gaan. Niet vet vervangen voor suiker.
Nu kijk je zwart wit. Rozijnen vullen veel minder dan een bak volle kwark. Gaat niet zo zeer om vetten versus koolhydraten.

Daarnaast zorgen vetten doorgaans voor een langer vervaardigd gevoel, wat je in het geval van @imnewhere niet wilt. Tevens kunnen sommige personen last krijgen van verteringsproblemen als ze hoog in vetten gaan zitten. Al met al zorgt dat voor minder eetlust over het grotere geheel.

Voeding pushen is key. Rozijnen zijn easy kcal.

Nu kijk je zwart wit. Rozijnen vullen veel minder dan een bak volle kwark. Gaat niet zo zeer om vetten versus koolhydraten.

Daarnaast zorgen vetten doorgaans voor een langer vervaardigd gevoel, wat je in het geval van @imnewhere niet wilt. Tevens kunnen sommige personen last krijgen van verteringsproblemen als ze hoog in vetten gaan zitten. Al met al zorgt dat voor minder eetlust over het grotere geheel.

Voeding pushen is key. Rozijnen zijn easy kcal.

Nee dat snap ik. Fruit vervangen voor rozijnen, easy kcal. Prima! Alleen in de context 'waarom van volle yogurt naar magere kwark gaan' vind ik de redenatie 'ik neem rozijnen' wel bijzonder.

Tevens kunnen sommige personen last krijgen van verteringsproblemen als ze hoog in vetten gaan zitten. Al met al zorgt dat voor minder eetlust over het grotere geheel.
Is 500gram havermout en een half volkorenbrood per dag wel lekker voor je darmen?

Klopt. Ik ben me bewust van de beperkingen van die sporthorloges. De voornaamste reden voor mij om er één aan te schaffen, was om de hardlooptrainingen beter te kunnen sturen, en in de fase waarin ik nu zit er vooral voor te zorgen dat mij tempo niet te hoog ligt. Want dat tempo kan hij wel nauwkeurig meten. Verbrande calorieën neem ik inderdaad met een flinke korrel zout.
Daar gebruik ik het ook voor en de hartslag. De hartslag bij mijne komt overeen met bloeddrukmeter. Ook al zou er 3 punten verschil in zitten, is dat nog niet erg.

Nee dat snap ik. Fruit vervangen voor rozijnen, easy kcal. Prima! Alleen in de context 'waarom van volle yogurt naar magere kwark gaan' vind ik de redenatie 'ik neem rozijnen' wel bijzonder.
Als hij magere kwark beter wegkrijgt én de rozijnen het kcal verschil opvullen, dan is dat geen probleem. Juist beter, want daardoor blijft hij het volhouden. Als hij elke dag met tegenzin volle kwark weg moet werken, dan gaat hij dat niet volhouden.

Is 500gram havermout en een half volkorenbrood per dag wel lekker voor je darmen?

Eten koeien gras?

Als hij magere kwark beter wegkrijgt én de rozijnen het kcal verschil opvullen, dan is dat geen probleem. Juist beter, want daardoor blijft hij het volhouden. Als hij elke dag met tegenzin volle kwark weg moet werken, dan gaat hij dat niet volhouden.

Als hij magere kwark lekkerder vindt dan volle yogurt ondanks dat hij daarmee meer volume moet eten (door oa 100g rozijnen te eten) dan is dat zijn keuze. Handig is het niet, omdat..nogmaals..Hij moet meer volume eten.

Ik vroeg het mij meer af, maar volgens mij is het kcal verschil tussen volle yoghurt en magere kwark minder groot dan ik dacht, dus dan boeit dat ook niet zoveel.

Ik vroeg het mij meer af, maar volgens mij is het kcal verschil tussen volle yoghurt en magere kwark minder groot dan ik dacht, dus dan boeit dat ook niet zoveel.
Dat komt omdat volle yoghurt veel minder eiwit bevat, maar wel vetten bevat die hij imo te kort komt.

• Topic Starter Topic Starter
100 gr noten per dag kan prima.
O.K. ik ga de hoeveelheid noten weer terug opvoeren naar 75 of misschien wel 100 gram. Die vallen ook wel prima qua vertering.

Is dat niet gewoon een verschil in vocht?
Eet maar eens 100 gram rozijnen of eenzelfde hoeveelheid calorieën aan appels en voel hoe anders dit op je maag ligt.

Als je grotere spieren wil moet je stoppen met al die cardio en als een bodybuilder gaan trainen en daarnaar eten. Als je dat niet wil moet je gewoon zo doorgaan.
Als je mij (evolutiebioloog ) niet gelooft, luister dan eens naar Menno:
(You're training wrong)
...op 8:19 noemt hij het "interference effect". Als je wil kan ik dat verder uitleggen.
Ik ben bekend met het werk van Menno Henselmans en ook met het 'interference effect'. Ik neem dat voor lief, omdat ik een goede cardiovasculaire conditie ook belangrijk vind.

Doe je ook per dag noteren hoeveel (geschatte) kcal je verbruikt met je cardio en activiteiten?
Ik denk dat je daar heel veel aan kunt hebben om een beeld te krijgen van hoeveel eten je ermee verbrand
Ja, ik houd bij hoeveel ik elke dag wandel, hardloop, fiets en train in de sportschool (kracht). Dit is op weekbasis redelijk constant.

Als hij magere kwark lekkerder vindt dan volle yogurt ondanks dat hij daarmee meer volume moet eten (door oa 100g rozijnen te eten) dan is dat zijn keuze. Handig is het niet, omdat..nogmaals..Hij moet meer volume eten.
Jij kunt wel lekker drammen zeg! Volle yoghurt versus magere kwark is 57 versus 50 KCal per 100 gram. Dat gaat het verschil echt niet maken.

Jij kunt wel lekker drammen zeg! Volle yoghurt versus magere kwark is 57 versus 50 KCal per 100 gram. Dat gaat het verschil echt niet maken.
Jij kunt niet goed lezen zeg!

Ben je echt zo?. Hele discussie gestart, waar hij niks aan heeft, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het verschil in calorieën niet noemenswaardig is.

Vervolgens reken je het @imnewhere nog aan, dat hij het even duidelijk maakt.

Meer sensatie graag

Ben je echt zo?. Hele discussie gestart, waar hij niks aan heeft, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het verschil in calorieën niet noemenswaardig is.

Vervolgens reken je het @imnewhere nog aan, dat hij het even duidelijk maakt.

Meer sensatie graag

Sorry, ik wist niet dat het slecht was om van mening te veranderen en je eigen fout toe te geven :rolleyes:

Goed punt. Gewoonte. Ik eet al heel mijn volwassen leven alleen maar volkoren, omdat dit gezonder zou zijn. Maar 100 gram is wel erg veel ja. Misschien toch wat lichter verteerbare krentenbollen in de mix gooien, zoals hier al eerder is geopperd.

Momenteel 50 gram noten en 20 gram lijnzaad per dag. De volle yoghurt heb ik toch weer vervangen door magere kwark.
Mocht je ervoor open staan dan wil ik je wel helpen om naar je voedingschema te kijken en dan ook vooral wat nog wel binnen jouw straatje past.

• Topic Starter Topic Starter
Weekoverzicht - week 31

training:

datumkrachthardlopen op de weg
29-7
30-7upper
31-710 km in 48:59
1-8lower + core
2-8upper
3-810 km in 49:09
4-8lower + core

voeding:

Clipboard01.jpg

Gewichtsverloop over de volledige duur van de contest tot nu toe:

Clipboard02.jpg

Gewichtsverloop over de laatste vier weken:

Clipboard03.jpg

Naar aanleiding van een suggestie van @Steks bereken ik mijn doel-intake voor de komende week op basis van de trend over de afgelopen 4 weken en niet meer over de volledige periode van de contest. De gemiddelde intake over deze laatste vier weken was 3850 KCal en hierop viel ik in deze periode 170 gram per week af. Om dit om te buigen naar 250 gram gewichtstoename per week zou ik mijn intake moeten verhogen naar, schrik niet:

4400 KCal per dag!

M'n maag keert zich al bijna om bij de gedachte, maar ik ga het gewoon proberen. Whatever it takes goddamit!

Ik ben blij dat je tot dit inzicht ben gekomen.

Ik heb ook wel ideeën hoe je die intake wat makkelijker kunt behalen, maar ik denk dat @SP1988 dat op een betere wijze kan overbrengen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven