Fitness Seller

Contest Log Imnewhere's BTMC-log 2024

Status
Niet open voor verdere reacties.
Minder volume is een aanpak die men kan doen als je twijfelt aan iemands intensiviteit. Als iemand 5/8 werksets pw doet is de kans groter dat die intensiever zijn dan men er 20+ doet en automatisch kracht bespaard aangezien er nog vele sets volgens. Na x weken laag volume weet je ongeveer je kracht output en dan kan je sets toevoegen met behoud van intensiviteit doordat je de werkset gewichten weet die je deed met lager volume.

Prima, maar mijn vraag ging meer over het totaalvolume (per week) en de nogal radicale vermindering die @Schwarzeneggertje daarin voorstelt. Ik weet dat hij zelf met een zeer minimalistische trainingsaanpak toch een imposante fysiek weet te behouden en hij ook de jongste niet meer is, dus ik schuif zijn suggestie niet bij voorbaat aan de kant, maar een nadere toelichting zou wel fijn zijn.
2x 2 werksets volgas, maar jij traint behouden om zvm blessure te voorkomen. Dan train je niet gericht voor spieropbouw. je kunt best meer reps doen, maar 2 echte werksets is voldoende.
je traint met meer reps op lager te gebruiken gewichten, maar je kunt alsnog RIR1 trainen

Prima, maar mijn vraag ging meer over het totaalvolume (per week) en de nogal radicale vermindering die @Schwarzeneggertje daarin voorstelt. Ik weet dat hij zelf met een zeer minimalistische trainingsaanpak toch een imposante fysiek weet te behouden en hij ook de jongste niet meer is, dus ik schuif zijn suggestie niet bij voorbaat aan de kant, maar een nadere toelichting zou wel fijn zijn.
@Bullshark heeft het kort maar krachtig uitgelegd: per oefening paar sets tot bijna falen, ivm blessuregevoeligheid liever 10-15 reps dan 5-10, paar oefeningen per spiergroep.

@Bullshark heeft het kort maar krachtig uitgelegd: per oefening paar sets tot bijna falen, ivm blessuregevoeligheid liever 10-15 reps dan 5-10, paar oefeningen per spiergroep.
Als ik moe ben of lichtelijk overtraind (echt waar) doe ik met een compound als bankdrukken ook wel eens 4x8 waarbij bij de 4de set 8reps net wel of net niet lukken.

En 3-5 minuten rusten tussen sets.

• Topic Starter Topic Starter
Minder volume is een aanpak die men kan doen als je twijfelt aan iemands intensiviteit. Als iemand 5/8 werksets pw doet is de kans groter dat die intensiever zijn dan men er 20+ doet en automatisch kracht bespaard aangezien er nog vele sets volgens. Na x weken laag volume weet je ongeveer je kracht output en dan kan je sets toevoegen met behoud van intensiviteit doordat je de werkset gewichten weet die je deed met lager volume.
Ik begrijp die redenering en vind 'm ook logisch. Maar als ik naar m'n legday kijk, is de enige oefening waarbij ik m'n werksets op reserve doe de RDL. Dit is bewust, vanwege meerdere rugblessures de afgelopen jaren. Op de overige werksets houd ik 0-3 reps over. En omdat ik lichtjes progressie maak, denk ik dus niet dat ik teveel doe. Dus als ik als 2e oefening de legpress doe, denk ik zeker niet: laat ik maar niet alles geven, want ik moet hierna ook nog al die isolatie oefeningen doen.

Vorige week maandag vergeten een weekoverzicht te plaatsen. Excuses daarvoor. Daarom nu een overzicht van de laatste twee weken.

De gifbeker was toch nog niet helemaal leeg wat betreft hardloopblessures. 3 augustus voor het laatst hardgelopen en sindsdien heb ik een voetblessure rond de hak/hiel (het is niet de achillespees). In eerste instantie verving ik het hardlopen door hellinglopen op de loopband, maar ook dat was een te grote belasting voor de voet. Daarna ben ik gaan fietsen als alternatief.

De 4400 KCal per dag was te ambitieus. Te veel en te vaak buikpijn, dus moest toch weer terug naar rond de 4000 KCal per dag. De Magnums glijden er nog steeds goed in en probeer stapsgewijs minder clean te eten om toch de stap naar 4000+ te kunnen maken.

Weekoverzicht - week 32 + 33

training:

datumkrachtcardio
ma 5-8upper
di 6-81 uur loopband, 15% helling, 6 km/u
wo 7-8lower + core
do 8-8upper
vr 9-81 uur loopband, 15% helling, 6 km/u
za 10-8lower + core
zo 11-8upper
ma 12-861 km fietsen
di 13-8lower + core
wo 14-8upper
do 15-866 km fietsen
vr 16-865 km fietsen
za 17-8upper
zo 18-8lower + core

voeding:

Clipboard02.jpg

Gewichtsverloop over de volledige duur van de contest tot nu toe:

chart(5).jpeg

Dat zijn beste hoeveelheden aan cardio, daar moet je wel flink bovenop gaan eten. Gezien je van 4400 naar 4000 kcal gaat, zou je de cardio ook een tandje lager kunnen doen. Blijft je conditie op peil en dan compenseer je de 400 kcals minder eten.

Waarom vind je dat belangrijker dan je voet eens rust gunnen en wat eenvoudiger gewicht aankomen?

Het lijkt me niet dat jouw cardiovasculaire conditie door een paar weken geen cardio te doen volledig verprutst zal zijn.
De vraag is wellicht bij hoeveel cardio de conditie niet of nauwelijks afneemt.

Zou TS met 1 sessie per week of 1 sessie per 3x KT niet prima de conditie op niveau kunnen houden?

We zitten hier in vicieuze cirkel. elke paar dagen wordt hetzelfde herhaald, maar TS doet wat hij zelf wil

De 4400 KCal per dag was te ambitieus. Te veel en te vaak buikpijn, dus moest toch weer terug naar rond de 4000 KCal per dag. De Magnums glijden er nog steeds goed in en probeer stapsgewijs minder clean te eten om toch de stap naar 4000+ te kunnen maken.
Wat zijn nu je concrete stappen dan om die 4000+ te halen?
En wat voor buikpijn? Wil het niet bagetalliseren maar kan me niet voorstellen dat die 400 kcal zoveel verschil maken voor je lichaam. Of is het gewoon een vol gevoel?

De vraag is wellicht bij hoeveel cardio de conditie niet of nauwelijks afneemt.

Zou TS met 1 sessie per week of 1 sessie per 3x KT niet prima de conditie op niveau kunnen houden?
1 duurtraining is volgens mij niet voldoende om de conditie op pijl te houden.
Maar dan is 2x 1 uur ook voldoende.

Dat wandelen met helling terwijl je last hebt van hak is niet slim, vooral het over afwikkelen van de voet en elke het op spanning zetten van kuit hiel trekt door tot je tenen.
Ook maak je nu je lichaam keer op keer stuk, of met hardlopen of met krachttraining.
Misschien is trt iets voor ts omdat het hem niet lukt om als 50 jarige te trainen :D

1 duurtraining is volgens mij niet voldoende om de conditie op pijl te houden.
Maar dan is 2x 1 uur ook voldoende.

Dat wandelen met helling terwijl je last hebt van hak is niet slim, vooral het over afwikkelen van de voet en elke het op spanning zetten van kuit hiel trekt door tot je tenen.
Ook maak je nu je lichaam keer op keer stuk, of met hardlopen of met krachttraining.
Misschien is trt iets voor ts omdat het hem niet lukt om als 50 jarige te trainen :D
Het is vooral het hardlopen waar TS zich keer op keer mee blesseert. Dan laat ik de discussie of dat komt door het hardlopen of de aanpak van TS even voor wat het is.

Wel zie ik bij TS gedurende de contest in het algemeen kleine veranderingen in de aanpak.

Laatst bewerkt:
Het is vooral het hardlopen waar TS zich keer op keer mee blesseert. Dan laat ik de discussie of dat komt door het hardlopen of de aanpak van TS even voor wat het is.

Wel zie ik bij TS gedurende de contest i het algemeen kleine veranderingen in de aanpak.
Maar hij heeft afgelopen jaar ook vaak niet kunnen trainen door rug problemen etc. Waardoor hij geen stijgende lijn in zijn kracht trainingen ' lijkt ' te krijgen.

Ergens is dat zo zonde van de goede intenties én de nrg die ts erin steekt.
Met zijn toewijding zouden er meer resultaten in moeten ziitten.

En wat als er straks iets kapot gaat wat niet meer hersteld ?
TS kan niet rustig op de bank zitten.
Dan wordt hij daud ongelukkig en raakt hij nog aan de drank. :D

Ik begrijp die redenering en vind 'm ook logisch. Maar als ik naar m'n legday kijk, is de enige oefening waarbij ik m'n werksets op reserve doe de RDL. Dit is bewust, vanwege meerdere rugblessures de afgelopen jaren. Op de overige werksets houd ik 0-3 reps over. En omdat ik lichtjes progressie maak, denk ik dus niet dat ik teveel doe. Dus als ik als 2e oefening de legpress doe, denk ik zeker niet: laat ik maar niet alles geven, want ik moet hierna ook nog al die isolatie oefeningen doen.
Mag ik vragen hoe de progressie op die RDL dan gaat? Ik zie bijvoorbeeld 12, 12, 11, 10 reps met 70 kg staan, betekend dat dat je de volgende keer zwaarder gaat? Of eerst nog voor meer reps op de eerste set en dan als die 15 ofzo haalt gewicht verhogen? En prima hoor rekening houdende met blessures, ik vraag vooral of je er dan wel een stijgende lijn in weet te vinden en hoe je dat precies doet.

Ik vind overigens niet perse dat je aantal oefeningen (per spiergroep) te veel is. Maar wat men daarmee vind ik vooral verkeerd kan doen is wat je zegt, niet voldoende uit de eerste belangrijkste compound oefeningen halen omdat ze energie willen sparen voor die latere oefeningen. Terwijl we natuurlijk geen 10kg bw aankomen van de leg curls aan het eind van de training maar wel van de deadlift aan het begin, mits die daarnaar gepushed wordt. Ik zeg niet dat jij dat doet, dat kun je zelf nagaan, maar dat criterium vind ik waar het 'teveel' aan oefeningen over zou gaan. Het lijkt mij niet dat als je een goede deadlift training neerzet je gains ongedaan worden gemaakt door ook nog wat sets leg curls erna te doen omdat dat dan teveel/junkvolume zou zijn. Het kan wel zo zijn dat als mensen die zich sparen voor de laatste oefeningen wanneer ze die niet meer te doen hebben zich pas wel echt op die deadlift inzetten.

Vraag ik mij nog een soortgelijk iets af over je sets. En dit zeg ik als mede sets/volume junkie hoor... Ik zie aan het begin van dit log iets over chest press 8 sets die na 4 sets wel bij failure komen, maar veelal met hetzelfde aantal reps. En hier bijvoorbeeld 6 sets leg curls. Nu zeg ik niet dat dat verkeerd is, maar ik zou wel denken dat als je bijvoorbeeld 13, 13, 12, 12 F haalt je die eerste set misschien wel 15-20 reps zou kunnen. Dat heb ik tenminste als ik zoiets haal. Dan vraag ik mij dus af of je die eerste set(s) al pushed naar wat je maximaal kunt? En is dat verval bij jou zo weinig? Of laat je expres over om in de laatste sets (bijna) te failen?

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Onit
Iets is zo ingewikkeld als je het zelf maakt.

1: Je hebt aantal Kcals nodig ter behoefte van je verbranding dagelijks, om niet af te vallen of aan te komen (onderhoud). en dit is afhankelijk van je beweegpatroon en je unieke metabolisme (wat bij iedereen verschilt)
2: wil je afvallen eet je minder of beweeg je meer (fietsen, hardlopen) dan vooraf.
3: wil je aankomen in gewicht, eet je meer of beweeg je minder dan vooraf.

Als je dus niet aankomt op 4000kcals (met 86g aan vet) verhoog je je vetinname, want je eet al loads aan carbs.
Als je meer beweegt dan vorige week, moet je dus extra eten om je gewicht gelijk te houden met vorige week, én zelfs nog meer eten om aan te komen.
Dan heb je dus een tussenweg, waar je minder gaat bewegen. dit om te kijken na 7-10 dagen wat je gewicht dan gaat doen. De reden dat je minder gaat bewegen is dus omdat je de Kcals niet kwijt kunt, je je er slecht bij voelt, buikpijn krijgt of wat er ook speelt.

Ik heb een Aziaat(en wel meer mensen) laten aankomen op bak kwark met beker slagroom elke dag. de Aziaat was 1.91cm en 68kg en at geen vis of vlees.

Globaal geldt dit riedeltje voor iedere lezer, en doe er je voordeel mee !
Je kunt dit lezen met de stem van Coach Greg of rustige stem als je favoriete nieuwslezer

• Like
Waarderingen: RLS
Waarom vind je dat belangrijker dan je voet eens rust gunnen en wat eenvoudiger gewicht aankomen?
Het lijkt me niet dat jouw cardiovasculaire conditie door een paar weken geen cardio te doen volledig verprutst zal zijn.
Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur, prioriteiten, en waar ik me goed bij voel. Dat het herstel daardoor misschien iets trager verloopt, neem ik voor lief.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven