AndroidHealthClinic

Contest Log Imnewhere's BTMC-log 2024

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Hoe gaat het verloop van de intensiteit (RiR of technical failure) bij je sets?
Om hier nog wat dieper op in te gaan, er is gewoon weinig verval van set tot set als ik voldoende rust neem tussen de sets, zelfs als ik close to failure ga. Om dit toe te lichten geef ik de chest en shoulder press uit de training van gisteren, beide met 8 werksets met hetzelfde gewicht, als voorbeeld:

Aantal reps per set bij chest press:
13, 13, 12, 12, 12F, 11, 11, 11

Aantal reps per set bij shoulder press:
10, 10, 10, 10, 10F, 9, 9, 9F

F
staat voor failure op de laatste rep, dus de beweging niet af kunnen maken. Dan zie je dat ondanks failure op de 12e rep in de 5e set chest press, ik er daarna toch nog 3 sets van 11 reps uit weet te persen (daar zit ik dus op maximaal 1 RIR). Shoulder press een vergelijkbaar verloop.

Laatst bewerkt:
Om hier nog wat dieper op in te gaan, er is gewoon weinig verval van set tot set als ik voldoende rust neem tussen de sets, zelfs als ik close to failure ga. Om dit toe te lichten geef ik de chest en shoulder press uit de training van gisteren, beide met 8 werksets met hetzelfde gewicht, als voorbeeld:

Aantal reps per set bij chest press:
13, 13, 12, 12, 12F, 11, 11, 11

Aantal reps per set bij shoulder press:
10, 10, 10, 10, 10F, 9, 9, 9F

F
staat voor failure op de laatste rep, dus de beweging niet af kunnen maken. Dan zie je dat ondanks failure op de 12e rep in de 5e set chest press, ik er daarna toch nog 3 sets van 11 reps uit weet te persen (daar zit ik dus op maximaal 1 RIR). Shoulder press een vergelijkbaar verloop.
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat vorm en tempo van de sets dan ook steeds hetzelfde is

Hoe lang rust je tussen de sets ?
En hoe lang duurt een training ?
Mooi dat je weer vooruitgang boekt :thumb:

Hoe lang rust je tussen de sets ?
En hoe lang duurt een training ?
Beide geen idee. Ik pak m'n rust puur op gevoel en start de volgende set als ik het gevoel heb er weer klaar voor te zijn. En ik ga weer naar huis als ik m'n schema heb afgewerkt. Als ik een schatting moet geven voor de upper body compounds zit er zeker 5 minuten tussen opeenvolgende sets van dezelfde oefening, maar dat komt dus ook vanwege dit:
Vergeet ook niet dat er lange pauzes zitten tussen de sets van 1 oefening; het zijn geen supersets maar 'paired sets', waardoor de afname in output van set tot set heel klein is.
Dus de chest press wissel ik af met pulldowns en de shoulder press met rows.

Ik krijg het never nooit voor elkaar dat ik met hetzelfde gewicht voorgaande reps vd set kan evenaren. Isolatie is anders, maar de echte zware compounds, met name de presses lukt me dat nooit tenzij ik set 1 vroegtijdig stop reden x en set 2 ik all in ga.

Vandaar ik ook 2 top sets draai en daarna 1 of 2 backoff, want 3/4 topsets krijg ik nooit in de rep range 6/10 alle 4 de sets. Set 1 zal dan 12+ zijn en set 4 6/7 reps. Bovendien 4 topsets is mentaal ook wel een dingetje.

Ook als ik 3/4 min rust, maar dat doe ik ook altijd bij de compounds, sterker nog 5 min+ kan ook voorkomen.

Training week 27.

Lekker hoor, dat bulken. De krachttrainingen (compounds) zijn mentaal wel eens pittig, maar ik loop over van de energie en daardoor elke dag weer zin om te trainen. De loopdagen voelen aan als herstel. Als ik op een uur zit, ga ik geleidelijk wat tempo's inbouwen op hogere snelheid en ook voorzichtig de weg op.

datumkrachtcardio
1-7loopband: 48 min. @ 10 km/u (8 km)
2-7lower + core
3-7upper
4-7loopband: 51 min. @ 10 km/u (8½ km)
5-7lower + core
6-7upper
7-7loopband: 54 min. @ 10 km/u (9 km)

Heb je weleens overwogen om beduidend minder herhalingen te doen op de compound oefeningen?

Heb je weleens overwogen om beduidend minder herhalingen te doen op de compound oefeningen?
Nee. Heb in een ver verleden wel eens 5x5 geprobeerd, maar die low reps liggen mij totaal niet.

Zie ook een eerdere opmerking van mij hierover in dit topic:
Ik volg het advies van dr. Mike voor 40-plussers en doe alle werksets in de rep range 10-20. Compounds meer in de range 10-15, isolatie 15-20.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is de helft junk, en haal je ~ 4 werksets. Pak wat zwaarder gewicht en doe 3x10. 8 sets van 12 reps gebruik je te weinig gewicht. Dit lijkt te duiden of je bang bent voor blessures.

@imnewhere is dus die gast die elke gym wel heeft als je vraagt “hoeveel sets moet je nog” dan antwoorden ze 10+ en 45min later komen ze vd machien af.

Ik kies nu voor 10-15 reps op de compounds en daar heb ik goede redenen voor. Blessurepreventie is er één van.

Is 8 sets (zijn dat werksets? (Edit, lees nu ja, zijn werksets) ook blessurepreventie?

Ik bedoelde meer dat je met lagere reps niet gelijk 5 reps hoeft te doen.

Edit: Ik vind veel volume helemaal toppie, maar 77-80 reps totaal is wel heel veel, zelfs imo :o

Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat je juist voor blessure preventie laag in reps moet blijven.

@Hell93 kan jij misschien mijn geheugen opfrissen?

Geen idee, ligt eraan hoe jij 'laag' interpreteerde. Ikzelf had het over 'de lagere kant van hypertrofie', eg. 6 tot 8 reps. Daarbij had ik het over squat en deadlift, niet over OHP.

Dus geen idee waarom jouw geheugen zo is :) tenzij je iemand anders bedoelde, maar dan had je diegene moeten taggen.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is alles relatief. Het enige wat ik zeg is dat met squat en deadlift je beter tegen de lagere rep range (van hypertrofie als dat je doel is) kunt zitten dan de hogere rep range.

Case closed.

Anyway @imnewhere is de 8 sets ook aangeraden door Dr. Mike? Of waar heb je dat vandaan?

De loopdagen voelen aan als herstel. Als ik op een uur zit, ga ik geleidelijk wat tempo's inbouwen op hogere snelheid en ook voorzichtig de weg op.
Je traint nu 7 dagen in de week, misschien moeten de loopdagen wel als herstel blijven aanvoelen. Meer op tempo lopen, zeker versnellingen heeft een veel grotere impact op je herstel.

Voorzichtig de weg op lijkt me een mooie ambitie, maar nu het zo lekker gaat dingen met tempo willen doen, lijkt me niet handig. Die gretigheid is wat je eerder een paar keer genekt heeft.

Ik ben blij voor je dat er nu eens wat progressie zit in je krachttraining en bodybuilding.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven