Internationale Süddeutsche Meisterschaften – Bad Birnbach
Na een ritje van 750km ben ik met trainingsmaat Maurice Janssen aangekomen in het Zuid Duitse Bad Birnbach. Gedurende de rit van 7 1/2 uur hebben we ons ten goede gedaan aan enkele strongman waardige maaltijden (kun je zelf wel invullen denk ik). In het hotel aangekomen ontmoetten we een aantal atleten. Zij wisten de deelnemerslijst te vertellen. Enige jongens waar ik enkele weken geleden op de FIBO tegen had gestreden waren ook op deze wedstrijd aanwezig. De Duitse top m.u.v. Tobias Ide completeerde de deelnemerslijst van 10. Zware concurrentie, maar de onderdelen liggen me redelijk. Om 15:00 op zondagmiddag begon de wedstrijd:
Het weer was niet best daarom hadden ze besloten om een aantal dingen te veranderen. Zo werden eerst de onderdelen gedaan die alleen maar buiten konden (Truckpull en Hooggooien). Omdat de boom op max nu binnen in de feesttent gedaan moest worden, waren ze bang dat de plankjes niet sterk genoeg waren om het lichaamsgewicht + boom te kunnen dragen. Vandaar 120kg op herhalingen.
In een afgesloten ruimte, naar zuid Duitse smaak ingericht maar met bar, werd de loting gedaan. Ik lootte als vijfde. Niet goed, maar ik hoefde in ieder geval niet te beginnen met de nog “koude” truckpull. Het lotingsyteem begreep ik in eerste instantie helemaal niets van. Iets met rotaties. Heb in het verleden wel eens meegemaakt dat het per tweetal versprong. Bij tien man met vijf onderdelen is dit wel eerlijk. Nu deden ze het per plaats. Dat betekende dat ik het eerste onderdeel als 5e mocht, dan als 4e, 3e en 2e. Niet echt eerlijk naar mijn mening. Want dit betekend dat de atleten na mij precies weten hoeveel herhalingen nodig zijn om mij te kloppen op de deadlift en boom. Maar goed…
1) Truckpull (harnas met touw / 16000kg / 25 meter) In het midden van de baan zat een verhoging. De eerste 4 atleten kregen hem daar niet over heen . Ik gelukkig wel en klokte een tijd van 50.8 sec. Ik had een hele goede eerste 20 meter, maar daarna zaten mijn benen helemaal vol. Kon erg weinig vaart zetten op de laatste 5meter. Op dat moment helemaal kapot. Het had 20 minuten geduurd voordat ik weer een beetje goed voelde. Uiteindelijk een derde tijd. Igor Werner en Gregor Stegnar zaten dichtbij, allebei in de 49seconden.
2) Hooggooien (6 vaten over 5 meter): Ik had dit onderdeel nog niet gedaan. In ieder geval niet met biervaten! Wel op internet nog eens opgezocht hoe ze dit op de WSM deden. Biervat van de lijn pakken voor de stellage gaan staan en gooien. De eerste atleten deden dit netjes en klokten een tijd in de 20-30 seconden. Ook het eerste biervat ging bij mij op deze manier. Maar de kleine biervaten waren zo licht dat ik wel 2-3 meter overhad. Vervolgens deed ik de vaten zonder te kijken vanaf de lijn over de stellage smijten. Wat aanzienlijk sneller was (17seconden). Op dat moment de snelste tijd voor mij. De anderen hadden mijn techniek gezien en pasten dit toe. Diegene die het vat er op deze manier in één maal overheen gooiden klokten dus allemaal net iets snellere tijd. Zij hoefden dus niet op en neer te lopen met de vaten. Ik had dit bij het eerste vat wel gedaan. Uiteindelijk 6e geworden op dit onderdeel. Misschien een beetje mijn eigen ruiten ingegooid. Want de anderen wisten nu hoe ze het moesten aan pakken.
3) Cardeadlift Porsche Cayenne op herhalingen. Ik denk gezien het aantal herhalingen dat het zo een 280kg was. De jongens voor mij hadden iets van 5-6 herhalingen. Ik kreeg het ding gvd niet van de grond af. Hoe lang en hoe hart ik er aan bleef rukken. Ik snap er helemaal niets van. In de training de deadlift getest en dat zat goed. Achteraf naar de andere deelnemers op deze side-bar-grip deadlift gekeken. Conclusie: grip naast de benen houden alsof je Timbers uittilt. Bij mijn grip zaten mijn handen voor mijn benen. AAARGHHHHH, weer eens een keer kostbare punten verloren op een onderdeel omdat ik de techniek niet goed door heb. Maar ja, al doende leert men. De volgende keer gebeurd me dit waarschijnlijk niet. Dus laatste op dit onderdeel, achter jongens die de reguliere deadlift beduidend lager hadden dan mij. De Fransman Fabrice Barbier, die op de Dutch Strongman Cup 13 maal 280kg trok, bleef hier steken op 4 herhalingen. Ook hij had deze vorm van deadliften nog niet gedaan.
4) Loglift( 120kg op hh): Geen max, waar ik dus flink op had getraind, maar op herhalingen. Iets wat ik al een jaar niet meer getraind had. Hmm, geen excuses natuurlijk. Ik miste de flow een beetje in de techniek. Dit resulteerde voor mij in 7 herhalingen. Gelukkig goed genoeg voor de overwinning. Maar ik weet dat er 9-10 in zouden moeten zitten. Daarnaast was de boom ook erg glad. Bij het op de knieën leggen schuift hij weg evenals bij het cleanen. Wel tevreden op dit onderdeel. Agressie van de deadlift zit er nog steeds in. Als ik de stones verpruts ga ik met een slecht gevoel naar huis.
5) Stones (130-170 op 135cm): Op dit moment sta ik vierde en mocht dus als achtste aan de bak. Gelukkig doen ze nu de volgorde gekoppeld aan de ranking. Er stonden drie mensen op nummer 5 met 1 punt achterstand op mij (tenminste dat dacht ik, heb de lijsten niet gezien). Waaronder de Duits kampioen Florian Trimpl, hij kreeg alle stenen er in 18sec erop. Ziek snel natuurlijk. Het is dan wel niet op hoogte, maar het zijn wel de stenen met grote diameter. In Engeland lukte me het in 35 seconden op hoogte. Dus had vooraf aan deze wedstrijd 30 seconden in gedachte. BAMMMM 20.8 seconden alles erop. Vette ontlading en super PR voor me. Toch nog wel een goed gevoel. Als de laatste drie jongens niet aan mij voorbij zouden gaan dan betekende dit zeker de derde plaats voor me. Helaas voor mij was het Gregor Stegnar uit Slovenië die alles in 20.3 seconden erop kreeg. Balen want Florian Trimpl heeft nu 1 punt meer dan mij.
Niet geheel ontevreden over de wedstrijd hebben we nog enige halve haantjes genuttigd om vervolgens weer voor een uur of 7 de auto in te duiken. Heerlijk, de gedachte als morgen vroeg (enige uren later) de wekker weer gaat om te gaan werken. En Janssen, dikke, bedankt!!!
Uitslag:
1.Igor Werner
2.Gregor Stegnar SLO
3.Florian Trimpl
4.Alex Moonen NL
5.Patrik Baboumian
6.Gerhard Trawöger A
7.Andreas Starzer
8.Daniel Wildt
9.Fabrice Barbier F
10.Enrico Schütze