Even voor de helderheid, ik ben zeker niet tegen interventies en wat mij betreft mag er wel vaker ingegrepen worden ten aanzien van dictaturen en andere onderdrukkers als daar genoeg aanleiding voor is maar het gaat ook een beetje om de manier waarop. De boel zodanig achterlaten dat er helemaal niemand bij gebaat is met uitzondering van Westerse bedrijven (Irak) is niet exact wat ik me voorstel bij een volk bevrijden van boze dictators. Een belangrijk probleem is, dat dergelijke ingrepen en de zorg/wederopbouw achteraf lange termijn zaken zijn en dat die ingrepen worden uitgevoerd door staten die afhankelijk zijn van democratische besluitvorming. M.a.w. na een paar jaar kan er via democratische wegen besloten worden de boel om te gooien, andere aanpak of gewoon pleite gaan terwijl dergelijke zaken voor een veel langere periode dienen te worden aangepakt als je werkelijk een verschil wil maken ter plekke voor jan met de pet.

.
Maar goed jij hebt er voor gestudeerd natuurlijk! Ik zou mijn collegegeld terugvragen als je met zulke onzin durft aan te komen, zeker bijna 9 jaar na dato. Al die crap van de complottheoristen is allang ontkrachtigd en alleen de diehardaluhoedjes blijven geloven in die complotonzin.
Want momenteel werken landen als Amerika, Iran en eigenlijk de rest van de wereld niet mee aan het verbeteren van de situatie.