Fitness Seller

Is er een pan waar je vlees op kunt grillen zonder olie/boter? rvs?

Bezoekers in dit topic

Sinds kort heb ik mijn Ikea pannen de deur uit gedaan en carbon steel pannen voor in de plaats aangeschaft. De eerste keer seasonen/inbranden ging niet best, veel te veel olie gebruikt. Kon er vrij slecht tegen hoe de pan eruit zag dus daarna genuked en opnieuw gedaan :p (ingebrand met druivenpit olie). De wok heb ik express later gedaan om te kijken hoe het ging met de koekenpan.

Screenshot 2022-04-13 at 13.37.20.png

Screenshot 2022-04-13 at 13.29.02.png

Screenshot 2022-04-13 at 13.29.16.png


Na het bakken laat ik hem eerst afkoelen en daarna spoel ik hem met heet water af, daarna droog ik hem af en zet ik hem nog 1 minuut op het gas om hem al het vocht uit de pan te krijgen.

apfelstrudel Steks jullie lijken meer ervaring te hebben met dit soort pannen. Is het opnieuw seasonen nodig na elke keer dat je een pan gebruikt hebt of is afspoelen met heet water genoeg?
 
Ik dacht dat je het process iets van 3 tot 5x achter elkaar moet doen en daarna gewoon heet water moet gebruiken om schoon te maken. Desnoods met een beetje zout schrobben.
 
chrisk als je nong eens een andere pan zoekt, zou je een keramische green pan kunnen overwegen. Ik heb sinds een paar weken een paar pannen uit de Royal Black lijn en daar erg over te spreken.
Heb toen ook een grillpan met keramische antiaanbaklaag gekocht, doet het nu dus een jaar later nog steeds perfect.


Rauw vlees zonder boter of olie bakt niet aan en hij is met dagelijks gebruik nog als nieuw. Weet niet of dat bij die keramische laag nog uitmaakt, maar heb wel alleen met warm water schoongemaakt.
 
Ik dacht dat je het process iets van 3 tot 5x achter elkaar moet doen en daarna gewoon heet water moet gebruiken om schoon te maken. Desnoods met een beetje zout schrobben.
Thanks, heb er nu ongeveer 5-6 lagen op zitten.
 
Sinds kort heb ik mijn Ikea pannen de deur uit gedaan en carbon steel pannen voor in de plaats aangeschaft. De eerste keer seasonen/inbranden ging niet best, veel te veel olie gebruikt. Kon er vrij slecht tegen hoe de pan eruit zag dus daarna genuked en opnieuw gedaan :p (ingebrand met druivenpit olie). De wok heb ik express later gedaan om te kijken hoe het ging met de koekenpan.




Na het bakken laat ik hem eerst afkoelen en daarna spoel ik hem met heet water af, daarna droog ik hem af en zet ik hem nog 1 minuut op het gas om hem al het vocht uit de pan te krijgen.

apfelstrudel Steks jullie lijken meer ervaring te hebben met dit soort pannen. Is het opnieuw seasonen nodig na elke keer dat je een pan gebruikt hebt of is afspoelen met heet water genoeg?
Goed afspoelen en eventueel boenen met een krasvrije (schuur)spons moet voldoende zijn. Wel kost het me met een pan waar ik altijd alleen maar vlees in bak meer moeite dan de wok waar ook groente en wat rijst in komen. Waarschijnlijk door de eiwitten van het vlees en het gebrek aan vocht wat wel in en aan de groenten en rijst zit.
 
Ik heb er een spons voor, het lijkt op een schuurspons, maar het ruwe gedeelte is een stuk zachter. Net hard genoeg om met wat boenen de plakkerige laag die aan de randen ontstaat bij het bakken van vlees los te poetsen, maar zacht genoeg om de seasoning ongemoeid te laten. Wil je toch iets grover te werk gaan, dan is een stukje maliënkolder ook een optie, maar daar moet je wel mee oppassen.
225CC9E1-5B4D-4A85-9D10-6D5754EAD7B8.jpeg
 
Ik heb er een spons voor, het lijkt op een schuurspons, maar het ruwe gedeelte is een stuk zachter. Net hard genoeg om met wat boenen de plakkerige laag die aan de randen ontstaat bij het bakken van vlees los te poetsen, maar zacht genoeg om de seasoning ongemoeid te laten. Wil je toch iets grover te werk gaan, dan is een stukje maliënkolder ook een optie, maar daar moet je wel mee oppassen.
Bekijk bijlage 552843
Nice, ik gebruik nu een normale simpele schuurspons, waar koop je zo'n spons die jij hebt? Linkje?
Maliënkolder heb ik gebruikt om al die slechte seasoning eraf te halen, werkt best goed.
 
Nice, ik gebruik nu een normale simpele schuurspons, waar koop je zo'n spons die jij hebt? Linkje?
Maliënkolder heb ik gebruikt om al die slechte seasoning eraf te halen, werkt best goed.
Gewoon bij de jumbo, ik dacht van Sorbo, maar ik kan geen link vinden.
 
Sinds kort heb ik mijn Ikea pannen de deur uit gedaan en carbon steel pannen voor in de plaats aangeschaft. De eerste keer seasonen/inbranden ging niet best, veel te veel olie gebruikt. Kon er vrij slecht tegen hoe de pan eruit zag dus daarna genuked en opnieuw gedaan :p (ingebrand met druivenpit olie). De wok heb ik express later gedaan om te kijken hoe het ging met de koekenpan.




Na het bakken laat ik hem eerst afkoelen en daarna spoel ik hem met heet water af, daarna droog ik hem af en zet ik hem nog 1 minuut op het gas om hem al het vocht uit de pan te krijgen.

apfelstrudel Steks jullie lijken meer ervaring te hebben met dit soort pannen. Is het opnieuw seasonen nodig na elke keer dat je een pan gebruikt hebt of is afspoelen met heet water genoeg?
Je hoeft niet elke keer opnieuw te seasonen. Als je de pan zo behandelt als je aangeeft dan bouw je langzaam meer seasoning op. In de beginperiode kun je wel een paar keer een extra laagje aanbrengen, bijvoorbeeld als je de pan net hebt omgespoeld en toch op het vuur droogt is een laagje inbranden zo gedaan.

Uiteindelijk hoef je nooit meer te seasonen als het goed is en is de hele pan zwart. Ik heb ook twee van deze de buyer pannen die jij hebt, de seasoning wordt alleen maar beter naarmate je ze meer gebruikt. Een keer pannenkoeken bakken tussendoor werkt ook top.

Als je deglaceert met zuur (wijn, tomaat), afwast met zeep oid dan kan het zijn dat je wel weer opnieuw moet seasonen.
 
Sinds kort heb ik mijn Ikea pannen de deur uit gedaan en carbon steel pannen voor in de plaats aangeschaft. De eerste keer seasonen/inbranden ging niet best, veel te veel olie gebruikt. Kon er vrij slecht tegen hoe de pan eruit zag dus daarna genuked en opnieuw gedaan :p (ingebrand met druivenpit olie). De wok heb ik express later gedaan om te kijken hoe het ging met de koekenpan.




Na het bakken laat ik hem eerst afkoelen en daarna spoel ik hem met heet water af, daarna droog ik hem af en zet ik hem nog 1 minuut op het gas om hem al het vocht uit de pan te krijgen.

apfelstrudel Steks jullie lijken meer ervaring te hebben met dit soort pannen. Is het opnieuw seasonen nodig na elke keer dat je een pan gebruikt hebt of is afspoelen met heet water genoeg?
Seasonen doe je toch 1 keer in het begin???
 
Back
Naar boven