MuscleMeat

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

ridiculus duur, maar wel vet

:D:D:D:D

SLI GeForce 7950 GX2 1024Mb-Quad SLI

:D:D:D:D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Inleiding

Hoe gek kan het worden in videokaartenland? nVidia heeft officieel de GeForce 7950 GX2 gelanceerd, een videokaart met daarop twee GPU's, waardoor het in de nabije toekomst mogelijk wordt om Quad SLI te gaan gebruiken. Met een prijskaartje van rond de € 600 is de kaart niet eens zo heel veel duurder dan de 7900 GTX. De hoge prijs zal volgens nVidia de echte die-hard gamer niet tegenhouden. Alternate voorzag ons van een systeem met een GeForce 7950 GX2 en ook Sparkle wist ons van een kaart te voorzien. Tijd om er mee aan de slag te gaan!

Twee kaarten in één

Bij de GeForce 7950 GX2 spreken we dan nog wel over een videokaart, maar eigenlijk bestaat het product uit twee kaarten die via een interne koppeling aan elkaar verbonden zijn. In tegenstelling tot eerdere prototypes is de GeForce 7950 GX2 niet veel langer dan een normale videokaart, maar het nieuwe product neemt vanzelfsprekend wel twee sloten in beslag. In principe is een GeForce 7950 GX2 gewoon een kant-en-klare SLI-opstelling op één videokaart, zoals we dat eerder ook al zagen bij de dual-GPU kaarten van ASUS en Gigabyte. Er is wel één belangrijk verschil: de GeForce 7950 GX2 heeft niet per se een SLI moederbord nodig om te kunnen werken.

Op beide gedeeltes van de GeForce 7950 GX2 vinden we een GeForce 7950 GPU. Dat is geen geheel nieuw iets, maar een licht verbeterde versie van de G71 chip die de basis vormt voor de GeForce 7900 GTX. Wegens de beperkte ruimte kon nVidia natuurlijk geen extra koelblokken plaatsen. Vandaar dat de klokfrequentie van beide 3D-chips relatief laag is, te weten 500 MHz. Ter vergelijk, bij een GeForce 7900 GTX draait de 3D-chip op 650 MHz.

De GeForce 7950 GX2 kaart heeft in totaal 1 GB GDDR3 geheugen, 512 MB voor iedere GPU. Vanwege de gebruikte architectuur moeten beide GPU's alle data in hun eigen stukje geheugen hebben, zodat er effectief maar 512 MB gebruikt kan worden. Ook de kloksnelheid van het geheugen is relatief beperkt: op de 7950 GX2 werken de chips op 500 MHz. Bij de 7900 GT en 7900 GTX kaarten is dat respectievelijk 660 en 800 MHz.

De relatief lage kloksnelheden verraden eigenlijk al een beetje dat een GeForce 7950 GX2 ondanks de aanwezigheid van twee GPU's slechts beperkt sneller is dan een GeForce 7900 GTX. In de benchmarks verderop zien we in vergelijking met de 7900 GTX dan ook prestatie verschillen die slechts zelden groter zijn dan 30%. Op zich is dat niet eens zo erg; het prijsverschil is immers nog kleiner. De catch is dat échte freaks natuurlijk twee GeForce 7950 GX2's kunnen combineren tot een Quad SLI configuratie om op die manier echt ultieme prestaties te krijgen. De huidige 91.27 drivers installeren overigens wel twee GX2 kaarten, maar zetten Quad SLI nog niet in werking. Na de zomer zouden de juiste drivers beschikbaar moeten worden. Hoewel we dus twee kaarten in ons testlab hebben, kunnen we je op dit moment helaas nog geen Quad SLI scores voorschotelen.

Een belangrijk puntje is natuurlijk het stroomverbruik. Een enkele GeForce 7950 GX2 verbruikt tot 143 Watt, da's niet verwonderlijk bijna het dubbele van een losse GeForce 7900 kaart. Twee GX2's in Quad SLI kunnen dus bij elkaar 286 Watt verstoken! Een extreem zware voeding is dan ook geen overbodige luxe. Van de 62 voedingen uit de laatste test blijkt dat een systeem met twee GX2's alleen stabiel te krijgen is met de aller zwaarste drie-rail of met vier-rail voedingen. De lachende derde zijn natuurlijk de Eneco's en Essents van deze wereld.

BRON: [ Hardware.Info ] - nVidia GeForce 7950 GX2

money.jpg

7950-coolers-angle.jpg

lekkere foto's hé ;)
2 kaarten ineen :D

en als ik er nog eentje vind koop ik er een tweede bij ;)

7950gx2-x1900xtx.jpg

oh yeah :cool:

@Muay Thai J: Lotto gewonnen? :d

Een 7950 GX2 kopen :scratch: Een 8800 GT in SLI is sneller en verbruikt minder stroom. Lijkt me niet veel duurder of je moet echt een spotprijsje betaald hebben voor die GX2.

een gsus polo gekocht, kan er alleen geen pic van vinden en geen tijd om te maken en op pc te zetten :D

Een 7950 GX2 kopen :scratch: Een 8800 GT in SLI is sneller en verbruikt minder stroom. Lijkt me niet veel duurder of je moet echt een spotprijsje betaald hebben voor die GX2.

130 euro (is z'n prijs nu ongeveer)... niet slecht toch voor een kaart die vorig jaar nog 600-700 euro kostte ;)

Ati hd3870 x2 heeft meer rendement van crosfire. Deze Nvidia kaart heeft tevens ook een SLI moederbord nodig om te draaien. Niet voor die 2de PIC-E slot maar voor die SLI Bridge wat erin zit.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Twee Velux dakramen voor lekker veel licht in ons nieuwe huis. 98x130cm en 140x130cm, die laatste is echt huge. :cool:

Kan ie ook nog dicht? :P

Daar ga ik achter komen als ik ze uit de doos heb gehaald.

En @ Muay Thai: leuke videokaart, past denk ik niet in mijn laptop.

Nee dat is een chip en geen kaart. Intern geheugen is verwisselbaar, videochip niet.

Hmm, dat het niet verwisselbaar is weet ik, maar daarom is het volgens mij nog steeds een videokaart, in het dagelijks taalgebruik noemt iedereen zo'n ding iig een video/grafische kaart/adapter. Hoe moet ik het anders noemen, een grafische chip? En waar op die chip zit dan bijv het werkgeheugen van (in mijn geval) 256 mb? Dat zit toch niet direct op de chip maar op een gezamelijke kaart, namelijk de videokaart? Of ben ik nou volledig de weg kwijt?

Op een mainboard van een laptop is alles veel meer geintegreerd. Geheugen voor jouw videochip zal dedicated zijn i.p.v. shared maar de geheugenchip(s) vind je wel op het mainboard zelf.

Een kaart is een module die je in een mainboard steekt, dat is bij een laptop niet het geval. De chip wordt daar direct op het mainboard geplaatst of de pcb van de videochip wordt aan het mainboard gekoppeld. Zo'n constructie lijkt wel op een videokaart die wordt ingestoken maar werkt anders dan bijvoorbeeld een AGP of PCI Express-bus.

Terug
Naar boven