MuscleMeat

Sticky Je hebt iets gekocht en je moet het showen

Dacht zelf ook dat 2 takt meer werk nodig had. Dat de sproeinaalden aangepast moeten worden bij wisselend weer etc

(weet er niet zoveel van buiten mijn 2takt nitro RC auto van vroeger :p )

Voor zover ik weet is de slijtage aan een 4-takt een stuk minder, en is een 4-takt goedkoper om te rijden(lees zuiniger)
Een 4-takt heeft welliswaar hogere toeren, maar in d 2-takt worden de materialen behoorlijk zwaarder op de proef gesteld door de in verhouding geziene power die eruit gehaald wordt.

Maarrrr tov een 2-takt natuurlijk ook veeeel meer onderdelen, wat het weer een heel stuk duurder maakt als je hem in de soep rijdt.

Voor beide valt wat te zeggen,.. ikzelf ben meer vd 4-takt racers (Yamaha R1)
2 cilindertjes hebben toch een compleet andere powerverdeling wat je moet liggen,.. leuk voor de power onderin, maar mij te zenuwachtig bij het langzaam rijden in stadsverkeer oid. (heb t dan wel over motoren/racers)

Aangezien het hier de laatste pagina's veel gaat over scooters/motors e.d Iemand een ideetje wat er aan de hand is als je scooter "inhoud" bij vol gas (begint te haperen) en laatst was zelfs al het vermogen opeens weg, ik ging van 60 naar 0, erna weer gestart en hij maakte een raar geluid. Verder lekt die al een tijdje olie.

Waarom heeft een 4takt meer onderhoud nodig? :rolleyes:

Omdat een 4-takt meer draaiende slijtagedelen heeft

Je snapt er gewoon geen hol van , zeg dat dan gewoon. :p

ik voel niet de behoefte om me tegenover jou te bewijzen. gelukkig weet ik tegen wie ik praat. Een 39-jarige gast die de hele dag met radio bestuurbare helikoptertjes speelt, wiet rookt en heel de dag op DBB doorbrengt. Nee man, jij hebt echt wat van je leven gemaakt :thumbs:

dat vergroot enigszins de kans op,.. maar de delen in een 2-takt worden harder gepushed, waardoor vaak eerder versleten = hoger slijtage gehalte ?

No mechanic here :D

Wellicht de reden dat bvb een duc veeeel vaker in de garage staat dan een R1 :D :D

Laatst bewerkt:
2 takt stinkt wel meer volgens mij, meestal zet ik me brommertje uit als ik voor het stoplicht sta anders vergas ik fietsers.
Ja laten we het simpel houden...

ik voel niet de behoefte om me tegenover jou te bewijzen. gelukkig weet ik tegen wie ik praat. Een 39-jarige gast die de hele dag met radio bestuurbare helikoptertjes speelt, wiet rookt en heel de dag op DBB doorbrengt. Nee man, jij hebt echt wat van je leven gemaakt :thumbs:
Duurde nog ff of moest je er over nadenken.. of je wel ging reageren :)
prima comeback hoor............

ook dat wiet roken er uit halen, ik heb een keer gerookt (dit weekend nog wel) hilarisch....

dat vergroot enigszins de kans op,.. maar de delen in een 2-takt worden harder gepushed, waardoor vaak eerder versleten = hoger slijtage gehalte ?

No mechanic here :D

Wellicht de reden dat bvb een duc veeeel vaker in de garage staat dan een R1 :D :D

Maakt meer toeren.. dus lijkt mij meer slijtage..

Aangezien het hier de laatste pagina's veel gaat over scooters/motors e.d Iemand een ideetje wat er aan de hand is als je scooter "inhoud" bij vol gas (begint te haperen) en laatst was zelfs al het vermogen opeens weg, ik ging van 60 naar 0, erna weer gestart en hij maakte een raar geluid. Verder lekt die al een tijdje olie.

Als je hem stationair laat draaien: gaat hij na een tijdje plots lager lopen (en als je dan volgas geeft valt hij uit)?
Die olie lekken? Is dat uit de uitlaat? Komt er een redelijk dikke (blauwachtige) rook uit de uitlaat?

Zou kunnen betekenen dat de carb iets te rijk staat afgesteld (hoewel ik niks van scooters weet dus pin me er niet op vast)

Ik zou je eens verdiepen in verbrandingsmotoren want een 4 takt heeft helemaal niet meer onderhoud nodig. Een 2 takt heeft meer onderhoud nodig omdat deze een stuk meer toeren draait.

---------- Post toegevoegd 20 May 2013 om 16:03 ----------

Dan is je sproeier te klein. In je carb die die de benzine vermengt met lucht, de sproeier bepaald hoeveel benzine er in het mengsel komt. Nu krijgt je scooter dus te weinig benzine en teveel lucht.

Toen hij uitviel heb je wss een warmloper gehad en is de schade meegevallen. In elk geval niet meer mee rijden totdat je een grotere sproeier hebt gemonteerd want straks loopt 'ie vast en dan kun je in de meeste gevallen een nieuwe cilinder + zuiger halen.

Dacht zelf ook dat 2 takt meer werk nodig had. Dat de sproeinaalden aangepast moeten worden bij wisselend weer etc

(weet er niet zoveel van buiten mijn 2takt nitro RC auto van vroeger :p )

Nitro is dan ook maar een paar cc waar een vermogen/toerental uitkomt waar menig scooterrijdertje een stijve pik van krijgt.

3cc, 3 pk en 35000 rpm ofzo :roflol:

Nitro is dan ook maar een paar cc waar een vermogen/toerental uitkomt waar menig scooterrijdertje een stijve pik van krijgt.

3cc, 3 pk en 35000 rpm ofzo :roflol:

ja de afstelling komt bij nitro nog nauwer dan anders, maar vroeger kende ik wel iemand die zijn scooter niet opgestart kreeg en telkens zijn sproeinaalden moest aanpassen als het plots srs was afgekoeld etc.

En wat een herrie dat die 40k rpm 3,5cc van mij maakte (1:8 offroad buggy) :o

Broscience everywhere

Als je hem stationair laat draaien: gaat hij na een tijdje plots lager lopen (en als je dan volgas geeft valt hij uit)?
Die olie lekken? Is dat uit de uitlaat? Komt er een redelijk dikke (blauwachtige) rook uit de uitlaat?

Zou kunnen betekenen dat de carb iets te rijk staat afgesteld (hoewel ik niks van scooters weet dus pin me er niet op vast)

Als ik hem stationair laat lopen dan gaat die vaak te hard lopen (als ik hem van me standaard af hebt rijd die weg :o maar als het k*t weer is (veel regen) dan gaat die inderdaad langzamer lopen tot die uitvalt. Olie komt niet vanuit de uitlaat, de vlekken liggen altijd in het midden, meer naar me achterband dan naar de voorband.

Ik zou je eens verdiepen in verbrandingsmotoren want een 4 takt heeft helemaal niet meer onderhoud nodig. Een 2 takt heeft meer onderhoud nodig omdat deze een stuk meer toeren draait.

---------- Post toegevoegd 20 May 2013 om 16:03 ----------

Dan is je sproeier te klein. In je carb die die de benzine vermengt met lucht, de sproeier bepaald hoeveel benzine er in het mengsel komt. Nu krijgt je scooter dus te weinig benzine en teveel lucht.

Toen hij uitviel heb je wss een warmloper gehad en is de schade meegevallen. In elk geval niet meer mee rijden totdat je een grotere sproeier hebt gemonteerd want straks loopt 'ie vast en dan kun je in de meeste gevallen een nieuwe cilinder + zuiger halen.

Ik had er toen nog iets van 300 meter mee gereden en toen deed die hetzelfde, vervolgens maar mee gaan lopen en sindsdien niets meer mee gedaan (zaterdag). Weet je zo'n beetje het kostenplaatje van een nieuwe sproeier? Hij is naast de varioring eruit nog helemaal origineel.

Edit: Sachs speedjet Rs50 gaat het om btw, niet watergekoelde versie.

Sproeier kost ongeveer 2,50.

Probeer het stationair draaien eens af te stellen met je luchtschroef. (Schroef met een veertje op je carburateur)
Klinkt inderdaad als een warmloper. Is het 4 of 2-takt? Zit er uberhaupt nog wel olie in als ie zoveel lekt?

Sproeier kost ongeveer 2,50.

Probeer het stationair draaien eens af te stellen met je luchtschroef. (Schroef met een veertje op je carburateur)
Klinkt inderdaad als een warmloper. Is het 4 of 2-takt? Zit er uberhaupt nog wel olie in als ie zoveel lekt?

Hoe die stationair loopt vind ik eigenlijk niet erg, alleen als er ijs ligt is dit wat aan de gevaarlijke kant :cool:

Het is een 2takt en er zit zover ik weet nog gewoon olie in, heb er paar weken terug nog een halve liter in gegooid.

Als ik hem stationair laat lopen dan gaat die vaak te hard lopen (als ik hem van me standaard af hebt rijd die weg :o maar als het k*t weer is (veel regen) dan gaat die inderdaad langzamer lopen tot die uitvalt. Olie komt niet vanuit de uitlaat, de vlekken liggen altijd in het midden, meer naar me achterband dan naar de voorband.

Ik had er toen nog iets van 300 meter mee gereden en toen deed die hetzelfde, vervolgens maar mee gaan lopen en sindsdien niets meer mee gedaan (zaterdag). Weet je zo'n beetje het kostenplaatje van een nieuwe sproeier? Hij is naast de varioring eruit nog helemaal origineel.

Edit: Sachs speedjet Rs50 gaat het om btw, niet watergekoelde versie.

Olie kan hij lekken vanuit de aansluiting tussen je cilinderkop en uitlaat. Komt dikwijls door een versleten/verschroeide pakking.

Als hij nu nog hetzelfde doet is het waarschijnlijk al te laat. Een sproeier had je 2 euro gekost maar nu moet je in het gunstigste geval een nieuwe zuiger van +- 50 euro en eventueel zo'n 75 euro arbeidskosten. En als je scooter nog start kun je uitgaan van het gunstige geval wat dus bij jou het geval is als ik je goed begrijp.

Bij een 2-takt lekker er geen olie uit de uitlaatpoort. Deze hoort te verbranden.
Check je oliepomp ff.

ja de afstelling komt bij nitro nog nauwer dan anders, maar vroeger kende ik wel iemand die zijn scooter niet opgestart kreeg en telkens zijn sproeinaalden moest aanpassen als het plots srs was afgekoeld etc.

En wat een herrie dat die 40k rpm 3,5cc van mij maakte (1:8 offroad buggy) :o

Haha ik had een electro omgebouwde truggy 1:8

Zelfde setup had een vriend 140km/h mee gereden op de weg

Leuk speelgoed wel :p

Terug
Naar boven