XXL Nutrition

joggen of interval, het beste voor vetverbranding

Btw: Je moet minimaal 20 min een cardio activiteit doen, maakt niet uit of dit duur of intervalcardio is. Met beide verbrand je vet.

Btw: Je moet minimaal 20 min een cardio activiteit doen, maakt niet uit of dit duur of intervalcardio is. Met beide verbrand je vet.

Hoezo minimaal? Omdat je anders nieti n die vetverbrandingszone komt? Zoiets las ik al in de stickies ja maar is het dan zo dat ik eigenlijk nutteloos bezig ben als ik 25 min. cardio doe?

Gewoon allebei doen, HIIT en hardlopen. Werk bij HIIT richting de 35-45 minuten, is zat. Hardlopen lekker lang en langzaam doen, kies bij voorkeur voor bospad (loopband kan natuurlijk ook, maar is best saai).

Ga ook eens roeien: ik zit rond de 550 kCal na 10 km-tjes in ca. 50 minuten. Errug lekker om te doen. Op het roei-apparaat kun je ook intervaltraining doen, 500 m roeien, 1 minuut rust.

Variatie is alles, dan blijft het leuk!

lol wtf gast, hiit tot 45 minuten? das geen hiit meer, je doet het zo fout als maar kan. hiit is tot max 20 minuten, als je dan nog door kan doe je iets fout, of je traint niet hard genoeg, lees je maar eens in over hiit.

en dat vet verbranden na 20 minuten is bullcrap, allemaal verschillend, ligt eraan hoeveel brandstof je hebt

Ik vond de Crosstrainer vandaag na KT LIIT best lekker vet verbranden hoor:P

Lopen is het beste (je moet lang op de hometrainer zitten voor het zelfde effect op de loopband). En voor bodybuilding is lopen op een lage intensiteit (dus joggen) beter. Je verbrand een hoger percentage vet. Ga je interval training doen zal je meer calorieen verbranden en absoluut gezien dus ook meer vet. Echter verbrand je ook spieren (die vet verbranden) dus is dit uiteindelijk toch iets minder effectief.
Ik zelf wil gewoon een goede conditie hebben dus doe als nog interval, want interval is uiteraard beter voor je conditie.

lol wtf gast, hiit tot 45 minuten? das geen hiit meer, je doet het zo fout als maar kan. hiit is tot max 20 minuten, als je dan nog door kan doe je iets fout, of je traint niet hard genoeg, lees je maar eens in over hiit.

en dat vet verbranden na 20 minuten is bullcrap, allemaal verschillend, ligt eraan hoeveel brandstof je hebt

Je hebt voor een deel wel gelijk, ik neig inderdaad meer richting hardlopen dan naar pure HIIT. Waarschijnlijk omdat het hardlopen me goed af gaat. Verder doe ik graag (lange) cardio dus 20 minuten voelt dan als te weinig, zelfs als het interval is. Kwestie van gewenning.

Ik ga een nieuwe "echte" HIIT-sessie bedenken, max. 30 minuten incl. cooling down, en morgen uittesten op de loopband.

Hoezo minimaal? Omdat je anders nieti n die vetverbrandingszone komt? Zoiets las ik al in de stickies ja maar is het dan zo dat ik eigenlijk nutteloos bezig ben als ik 25 min. cardio doe?

20 min is minimaal wil je in de vetverbrandingszone komen, dit is aangeven door verschillende onderzoeken met betrekking tot dit onderwerp. Echter is 40 - 60 min cardio optimaal.

Hangt af van je hartslag.

En hoe doen jullie die interval dan? Paar minuten keihard rennen en dan paar minuten langzaam lopen ofzo?

4-6 x 30/90 (sec. sprint/sec. rust) opbouwen tot 30/30 na 5 min. warmup en gevolgd door 5 min. cooldown. Iets in die richting.

Voor gewone intervals van alles, bijv sets van 5/1.5 (min.) of 8/5/8 met rust van 3 minuten tussen elk. Verzin maar wat.

En hoe doen jullie die interval dan? Paar minuten keihard rennen en dan paar minuten langzaam lopen ofzo?

Ik doe niet HIIT, maar MIIT haha.
1:1 verhouding, kan je doen in sec/min. Ik meestal rond de 30 min.
1 min op 7km/h, 2e op 11-12. Zo voorkom je dat je hartslag in die rusttijd erg zakt en 12 km/h is voor mij goed vol te houden (ben geen ervaren loper, totaal niet)

Dit wissel ik af met 40min fietsen/crosstrainen op een hartslag van 170+/-.

Je moet gewoon proberen wat voor jou werkt, waar je je prettig bij voelt, van die kleine sprintjes word ik in elk geval een stuk frisser dan 40 min achter elkaar als een dooie cardio'en.

Ga naar de bibliotheek en zoek een boek over inspanningsfysiologie en trainingsleer, staat genoeg in over intervallen!

Had in de schoolbieb al een boek gelezen inderdaad. Maar ik denk dat ik dan gericht op vechtsportswedstrijden met 3-minuutsinterval ga trainen, 3 minuten voluit en dan 1 minuut sloom, zal iig ook goed zijn voor me conditie!

Terug
Naar boven