Fitness Seller

Stelling Jonge kinderen mogen niet geconfronteerd worden met religie

jimbooo

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Locked
Waardering
710
Lengte
1m72
Massa
118kg
Vetpercentage
31%
Ik zag gister op het nieuws een kerk vol met kinderen onder de 10 die allerlei religieuze verhalen te horen kregen dus naar aanleiding daarvan dit topic.

Ik ben van mening dat dit echt niet kan omdat kinderen op zo'n leeftijd nog niet kunnen oordelen of de informatie die ze verteld word correct is of niet. Je kunt ze op die leeftijd namelijk alles laten geloven, zoals sinterklaas, de kerstman en
de paashaas. Het verschil is echter dat ze nooit van hun ouders te horen krijgen dat hun geloof ook onzin is. Hierdoor ontneem je ze het recht om op latere leeftijd wel/niet te geloven en forceer je ze om te geloven.

Wat vinden jullie ervan dat kinderen op zo'n jonge leeftijd al gehersenspoeld worden met een geloof?

Lastige stelling... denk dat je dit niet kan verbieden, het hoort nu eenmaal bij de vrijheid die de ouders hebben. Volgens mij moet je een kind zoveel mogelijk verschillende meningen laten horen en het in alle vrijheid zelf een conclusie laten vormen. Op een bepaalde leeftijd gaat men over die zaken toch dieper nadenken.

Anderzijds begrijp ik inderdaad wat je bedoelt met hersenspoelen... er wordt helaas vaak geen alternatieve mogelijkheid geboden, wat jammer is. Denk dat het onderwijs daar wel een belangrijke rol in te spelen heeft.

Ik denk dat je ook niet moet spreken over mogelijkheden in de educatie van jonge kinderen maar je eerder moet spreken over levensbeschouwingen. Er is een wereld van verschil tussen indoctrinatie en kinderen onderwijzen in verschillende ideeën over de totstandkoming van de mensheid en dan vooral ook in een objectief historische context plaatsen.

geconfronteerd misschien raar woord
maar vind zeker niet dat een kind op een bepaald manier opgevoed mag worden.
diegene die zeggen dat het niets uitmaakt zijn gek
ik neem aan dat ik dit niet hoef te onderbouwen ?
of moet ik daadwerkelijk aan gaan geven dat kinderen die opgroeien in een christelijk gezin niet moslim worden ???

Laten we ze vooral flink confronteren met geloof en de gevolgen ervan voor de maatschappij. Leuk via internet: kunnen ze bijvoorbeeld zien dat anti-homo sympathieën gedeeld worden door de christelijke mensen in het kabinet.

Religie:roflol:

Sowieso moet je ze dit soort dingen zelf laten uitzoeken vind ik, dan komen ze er tenminste achter wat ze echt willen. Dan worden ze tenminste niet beinvloed door door die religie-ratten die zich voordoen als je ouders. Owja ik vind ook dat school zich niet mag bemoeien met religie, want die kinderen kiezen zelf op jonge leeftijd ook nog niet of ze naar een openbare of christelijke school willen.

Laatst bewerkt:
Mijn ouders zijn ook van die extreme gelovigen.
Moest vroeger ook altijd verplicht mee naar zo een pinkster gemeente op zondag morgen.
Zelfs toen ik oud genoeg was om er achter te komen dat het allemaal onzin is.

Ik geef jou gelijk alleen gaat dat nooit gebeuren.
Je moet het eens bekijken hoe een gelovige dat ziet.
Zij nemen het aan dat je als niet gelovige naar de hel gaat en dat willen ze hun kind niet aandoen dus proberen ze maar op alle manieren het geloof op te dringen.

Het is kerst mensen, we zijn lekker vrij door de christenen ;)

Maar ik geef TS gelijk. !!!

Het is niet de religie die per definitie fout is, het zijn de extreme vormen van. Ik vind er niets mis mee om kinderen kennis te laten maken met een geloof, zolang je er maar niet in doorslaat. Denk zelfs dat het beter is om ze op jonge leeftijd kennis te laten maken, als je dat niet doet zijn ze volgens mij op latere leeftijd veel meer vatbaar voor verkeerde opvattingen w.b. religie en mensen/groepen die dat willen uitbuiten.

Enkel met religies die gebaseerd zijn op leugens, dus alle huidige religies die er nu eig bestaan. Ouders die hun kinderen brainwashen door hen mee te nemen naar de kerk en hen allerlei zaken te doen geloven zijn misdadigers.

Er zijn al genoeg dingen verboden, als iemand zegt dat iets niet mag zeg ik altijd: Alles mag, niks moet.
Mijn ouders hebben me ook opgevoed met strenge christelijke dingen maar later kan je daar gewoon zelf over beslissen als je oud en verstandig genoeg bent.

Niet alleen jonge kinderen.. tzou gewoon verboden moeten worden, relgie :mad:

Teveel tijd om handen? Dit zijn dingen die gewoon gebeuren.

Je kan het pure indoctrinatie noemen of gewoon 'religieus opvoeden' maar ook volwassenen kunnen niet oordelen of er een god is ja of nee, omdat er simpelweg geen bewijs is dat hij bestaat/niet bestaat.

Kinderen mogen er mee geconfronteerd worden, net als met Assepoester, Sneeuwwitje, Peter Pan enz.

TV is ook religie. En Internet. En schoolboeken. Allemaal een codering met een opzet.

Dat kinderen nooit geconfronteerd mogen worden met een fout bedoelde opzet lijkt me duidelijk.

Geen problemen mee, het is gewoon een stukje wat bij de opvoeding hoort, het kind kan als het goed is later in het leven wel beslissen op grond van levenservaring wat die er mee doet.

:roflol: @ Marky:
Heksenmeesters en kluizenaars, verenig u, laat de individualisering zich dieper ontplooien

verbieden zal nooit gaan, is echt aan de ouders zelf.

zelf zou ik ze niet gelovig opvoeden, maar wel volgens christelijke
normen en waarden, dat is wat anders. (heb uw naasten lief, bied hulp voor
mensen die het kunnen gebruiken e.d.)

gewoon mee kerst laten vieren (en als
vraagt waarom we het vieren, verhaal van christus) en als ze dat willen
met een vriendje van school suikerfeest, ook prima allemaal.
uiteindelijk kies hij/zij later wat zij geloofd of haar het meest aanstaat.

wel gewoon goede voorlichting over alles geven, en zelf logica van
zaken in laten zien.
besides, hoe meer die weet erover, hoe beter zijn oordeel later.

Laatst bewerkt:
wil je bepaalde religies instant houden
dan is hersenspoelen de enige optie
alleen hebben die kinderen geen keus denk ik

Terug
Naar boven