XXL Nutrition

Kanker door anabolica?

Lol :D wat een bron.

Heb toevallig vorig jaar een kleine literatuurstudie gedaan omtrent anabolica en leverkanker. Vooral de orale anabolica dan. En tot mijn verbazing was er maar weinig onderzoek op gedaan, en er was niet een sluitende conclusie binnen de onderzoeken. Toch was er een sterke hypothese dat orale anabolica de lever aantasten en toxiciteit/kanker veroorzaken.
Het is ook niet simpel om aan te tonen dat iets kanker veroorzaakt, kanker is een multifactoriele ziekte, die meerdere oorzaken nodig heeft vooraleer actief (uitzonderingen daargelaten).
Ik zal eens zoeken achter mijn bronnen die ik had voor die literatuurstudie, eentje was zelfs een nederlandse paper, door nederlandse wetenschappers.

EDIT: vind er maar eentje terug, maar check het zelf op pubmed met kernwoorden liver/AAS/anabolics/toxicity/cancer etc.

ja wacht even man. De methylatie is vooral schadelijk voor je lever en niet de hormoon zelf. Dus dat geldt alleen voor orals dan (vooral).

Maar ja nogmaals kanker onstaat niet zo maar. Dus mocht je leverkanker krijgen hiervan betekent dat je lever weefsel dus al zo erg was aangetast en kapotgemaakt, gemuteerd en weet ik veel was door de orals wat uiteindelijk tot leverkanker heeft geleid.

echt waar kanker is de laatste ding waar je van wakker moet liggen. Als je al zo veel hebt gebruikt dat je lever al half kapot is kan die kanker er ook nog wel bij hoor.

Wie maakt wie nu belachelijk? Mensen die beweren dat het schadelijk is, maar nooit wetenschappelijk bewijs voor is geleverd of degene die zegt dat er nooit wetenschappelijk bewijs is geleverd dat AAS schadelijk is?

En jij hebt GEEN bron uit Pubmed die zegt dat AAS kanker veroorzaakt. Niks nada noppes heb je. Je bent gewoon een papegaai die dingen graag na zegt en als iemand wat anders gaat roepen, dan maakt die persoon zich belachelijk.

Kom maar terug als je ECHT bewijs hebt dat het kanker veroorzaakt. Tot die tijd moet je niet aankomen met aannames en verdenkingen.

http://www.youtube.com/watch?v=VTnTn7dxRic

ja wacht even man. De methylatie is vooral schadelijk voor je lever en niet de hormoon zelf. Dus dat geldt alleen voor orals dan (vooral).

Maar ja nogmaals kanker onstaat niet zo maar. Dus mocht je leverkanker krijgen hiervan betekent dat je lever weefsel dus al zo erg was aangetast en kapotgemaakt, gemuteerd en weet ik veel was door de orals wat uiteindelijk tot leverkanker heeft geleid.

echt waar kanker is de laatste ding waar je van wakker moet liggen. Als je al zo veel hebt gebruikt dat je lever al half kapot is kan die kanker er ook nog wel bij hoor.

Methylatie?
Levertoxiciteit kan de kickstart zijn tot leverkanker, dus kan de laatste puzzelstuk zijn in het two hit model van knudson. Maar wat ik niet geloof is dat anabolen mutageen, laat staan carcinogeen zijn. Kan je ook moeilijk aannemen als je weet dat anabolen geneesmiddelen zijn/waren. Ik houd het op mogelijk levertoxisch, afhankelijk van het type anabool en de hoeveelheid en andere factoren.

---------- Post toegevoegd Mon 5 Mar 2012 om 17:54 ----------

Wie maakt wie nu belachelijk? Mensen die beweren dat het schadelijk is, maar nooit wetenschappelijk bewijs voor is geleverd of degene die zegt dat er nooit wetenschappelijk bewijs is geleverd dat AAS schadelijk is?

En jij hebt GEEN bron uit Pubmed die zegt dat AAS kanker veroorzaakt. Niks nada noppes heb je. Je bent gewoon een papegaai die dingen graag na zegt en als iemand wat anders gaat roepen, dan maakt die persoon zich belachelijk.

Kom maar terug als je ECHT bewijs hebt dat het kanker veroorzaakt. Tot die tijd moet je niet aankomen met aannames en verdenkingen.

Ik stop man. Ik kan niet discussieren met dergelijke mensen. Dit is een discussieforum, maar jij bent hier niet klaar voor.

Ik stop man. Ik kan niet discussieren met dergelijke mensen. Dit is een discussieforum, maar jij bent hier niet klaar voor.

Jij stopt omdat ik er niet klaar voor ben om te discussiëren? Dude, je stopt omdat je bull lult en als er iemand klaar voor is om te discussiëren dan is het Yzord wel.

Laatst bewerkt:
Start the fight

Kom op keep it real waar zijn de feiten.

Martin NM, Abu Dayyeh BK, Chung RT (2008) Anabolic steroid abuse causing recurrent hepatic adenomas and hemorrhage. World Journal of Gastroenterology 14: 4573-4575

We describe a case of a 27-year-old male bodybuilder with multiple hepatic adenomas induced by anabolic steroids
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2731289/

Ik lees net het abstract; komt een man van 27 bij het ziekenhuis en ze zien 3 feiten:
1)anabolica
2)gezwellen in de lever
3)meneer drinkt rookt niet en doet geen drug

Ik heb geen flauw idee waarom de onderzoekers zo stellig kunnen zijn dat de gezwellen door anabolica komen. Het punt met kanker is dat we de aanleiding niet kennen en voor hetzelfde geld had die man al gezwellen voor zijn eerste kuur, niemand die dat kan uitsluiten.

In de wetenschap moet je heel voorzichtig zijn met oorzaak gevolg relaties trekken en zoals hier gebeurd is het niet meer of minder als twee losse feiten aan elkaar verbinden zonder enig bewijs.

Ach, BeUrt zal vast wel een verklaring hebben waarom mijn neefje van 9 verleden jaar is overleden aan leverkanker. Rookte en drinkte ook niet. Zal wel komen omdat zijn grote neef aan de AAS zat.

Ach, BeUrt zal vast wel een verklaring hebben waarom mijn neefje van 9 verleden jaar is overleden aan leverkanker. Rookte en drinkte ook niet. Zal wel komen omdat zijn grote neef aan de AAS zat.

Daarom reageer je zo betrokken. Waarom mensen dood gaan die zelfs geen risico zaken doen als drinken, roken of anabolica, daar heeft zelf BeUrt het antwoord niet op. Altijd rot om zoiets te lezen bij een jong iemand. Je maakt er een objectieve discussie over kanker en anabolica niet makkelijker op. Maar goed objectief over kanker discussiëren zonder emotie kan toch niet want iedereen heeft wel een persoonlijk verhaal. Maar had ik al gezegd; welkom terug op DBB, lang geleden dat ik jou hier zag ;) (toen was ik zelfs nog geen Ymir)

jezus wat een topic weer hahahahaha, @Yzord ben het met je eens.
Waar wel rekening mee gehouden moet houden zijn peptides IGF / HGH etc in mijn ogen.

+1 You go maat;),

Er is geen échter harde kern bewijs dat je door anabolica kanker or whatever krijgt. tuurlijk 't stimeleert 't wel ALS je er voor gevoelig bent. dat geldt 't zelfde voor '' gyno's '' oftewel fattities..

Ik heb in de loop van de jaren veel verhalen gehoord dat veel bodybyuilders zijn gestorven aan een aandoening of zelfmoordt ect ect..

Dat komt '' puur '' door de agressie wat 't KAN opwekken bij iemand ect ect.
Of juist dat iemand aan 'n hartaandoening overlijdt. maar dat ligt juist weer aan de persoon, neemt de persoon wel genoeg rust?, ect ect

Hoop dat dit ongeveer wel een beetje duidelijk is.

Kijk en dat wordt dus nergens beweerd, het kan wel degelijk schade brengen.
Overdaad schaadt, maar het gaat hier over ontwikkeling van kanker.

Laatst bewerkt:
lol @ elke bron op gelijke waarde schatten :roflol:

en het antwoord waarom je neefje is overleden is omdat hij gewoon pech had. kanker is in principe gewoon een kans proces. sommige mensen winnen de loterij en andere krijgen kanker, er is geen hogere macht die dat beslist.

edit; omdat het als medicijn wordt gebruikt betekend niet dat het dan wel ok is. medicijnen zijn vaak troep om een groter kwaad te bestrijden.
ookal wordt cola light ook in supermarkten verkocht en dagelijks door velen gedronken, daarom is aspartaam nog wel carcinogeen.

Laatst bewerkt:
kijk en dat wordt dus nergens beweerd, het kan wel degelijk schade brengen

Wou net zeggen.

was er trouwens niet laatst een belgendokter die de laatste tijd het AAS gebruik onder jongeren enorm zag groeien en daarmee ook een groeiend aantal ‘kankergevallen‘ onder jongeren?

Wat mij betreft mag die dokter een tiental jaar gevangenisstraf krijgen :) zo'n stellingen maken, schamen moest hij zich.

Echt erg hoe mensen hier doen alsof AAS snoepjes zijn en helemaal veilig zijn.

Ik zeg niet dat 't veilig is, dat zeg ik niet. 't is nooit bewezen dat 't door anabolica komt of dergelijke.

Neem een voorbeeld als Zyzz, hij stierf in de sauna na aantal uren in de sauna te zitten met gevolg van een harst-stilstand.

De broers hebben toegegeven dat hij aan de anabolica zat.
MAAR dat wil niet zeggen dat hij daardoor stierf.

Achteraf was 't bekend dat hij niet genoeg rust nam wat eigelijk wel de bedoeling was.

'' http://youtu.be/5YsGJz3j4os ''

Laatst bewerkt:
bro sommige nakuren worden zelfs gebruikt ter bestrijding van kanker... denk dat het wel mee valt dus. Ligt ook aan de dosis en hoeveel jaren volgens mij. Coleman gaat bijvoorbeeld nooit heel oud worden denk ik. Verder schijnen anabolen in pilvorm wel slecht voor je lever en nieren te zijn

bro sommige nakuren worden zelfs gebruikt ter bestrijding van kanker... denk dat het wel mee valt dus. Ligt ook aan de dosis en hoeveel jaren volgens mij. Coleman gaat bijvoorbeeld nooit heel oud worden denk ik. Verder schijnen anabolen in pilvorm wel slecht voor je lever en nieren te zijn

Dat zowieso, dat 't je lever en nieren aantast dat is en blijft een feit. maargoed je kunt er uren over discuseren dat andere dingen net zo slecht is.

Maar wat 't meest voornamelijk mee te maken heeft.. als je kuurt, worden je spieren groter ect ect.
MAAR niet ALLEEN jou lichaam spier, ook 't harstspier wordt hierbij groter. dat heeft ook gevolgen van indien.

Kijk maar naar wielrenners, die mogen bijvb niet in één x stoppen. vanwege ze dan een grote kans op 'n harststilstand hebben. die moeten dus afbouwen.

wat een belachelijke antwoorden weer. dat sommige kankers hormoongevoelig zijn, is wel wetenschappelijk bewezen. en dan zeker als ze in grote hoeveelheden gebruikt worden. diegenden die roepen dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn en dat het allemaal lulkoek is, weten niet waarover ze spreken. het is niet omdat je kuurt dat je kanker gaat krijgen maar het is wel zeker dat er AS gebruikers zijn die kanker kregen en dit niet zouden gekregen hebben indien ze nooit zouden gekuurd hebben. en diegenen die zeggen dat AS medicijnen zijn daarom denken dat ze veilig zijn, vergeten dat er een groot verschil is tussen een therapeutische dosis en een kuurdosis. 125mg test per week is niet te vergelijken met 750mg test per week.

---------- Post toegevoegd Mon 5 Mar 2012 om 21:38 ----------

Dat zowieso, dat 't je lever en nieren aantast dat is en blijft een feit. maargoed je kunt er uren over discuseren dat andere dingen net zo slecht is.

Maar wat 't meest voornamelijk mee te maken heeft.. als je kuurt, worden je spieren groter ect ect.
MAAR niet ALLEEN jou lichaam spier, ook 't harstspier wordt hierbij groter. dat heeft ook gevolgen van indien.

Kijk maar naar wielrenners, die mogen bijvb niet in één x stoppen. vanwege ze dan een grote kans op 'n harststilstand hebben. die moeten dus afbouwen.

ik ben daar niet zo zeker van dat de hartspier vergroot door AS gebruik. die hartstilstanden hebben niets te maken met hetgeen jij daar vertelt.

wat een belachelijke antwoorden weer. dat sommige kankers hormoongevoelig zijn, is wel wetenschappelijk bewezen. en dan zeker als ze in grote hoeveelheden gebruikt worden. diegenden die roepen dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn en dat het allemaal lulkoek is, weten niet waarover ze spreken. het is niet omdat je kuurt dat je kanker gaat krijgen maar het is wel zeker dat er AS gebruikers zijn die kanker kregen en dit niet zouden gekregen hebben indien ze nooit zouden gekuurd hebben. en diegenen die zeggen dat AS medicijnen zijn daarom denken dat ze veilig zijn, vergeten dat er een groot verschil is tussen een therapeutische dosis en een kuurdosis. 125mg test per week is niet te vergelijken met 750mg test per week.

---------- Post toegevoegd Mon 5 Mar 2012 om 21:38 ----------

ik ben daar niet zo zeker van dat de hartspier vergroot door AS gebruik. die hartstilstanden hebben niets te maken met hetgeen jij daar vertelt.

Wat ik duidelijk wil maken is dat met ASS OOK je hartspier groeit, wil niet zeggen dat DAT juist slecht is. neem maar een voorbeeld van een wielrenner.

Terug
Naar boven