AndroidHealthClinic

Kcal laag maar geen gewichtsverlies. Misschien te laag?

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind het zelf altijd enorm nuttig als oudere topics met een specifieke vraag uiteindelijk worden afgesloten met een antwoord, of een resultaat (wat veel te weinig gebeurt). In het kader hiervan een update:

Ik heb dit topic op 13 juli 2015 geopend met de vraag of ik niet te weinig at waardoor ik niet afviel.

Sinds begin november 2015 ben ik serieus aan de slag gegaan met álles uitrekenen en opschrijven + 4 keer in de week naar de gym waar ik een uur per keer aan krachttraining deed.

Dit is het resultaat van 16 weken (bijna) alles netjes afwegen, uitrekenen en opschrijven en hard trainen:

Samenvatting
================
Gewicht -10,0 kg
Vet% - +/- 6-8%
Schouders
- 5 cm
Borst - 6 cm
Taille -10 cm
Heupen - 9 cm

Week 0
================
Gewicht 78,5 kg
Vet% 18% (huidplooimeting)
Schouders 115 cm
Borst 98 cm
Taille 83 cm
Heupen 99 cm

Week 16
================
Gewicht 68,5 kg
Vet% Niet gemeten, maar ik schat rond de 10-12% wegens voorzichtige sixpack
Schouders
110 cm
Borst 92 cm
Taille 73 cm
Heupen 90 cm

Conclusie van mijn vraag: De intentie zat goed maar ik deed het niet goed. Pas toen ik alles netjes ging opschrijven en me daaraan ging houden, i.c.m. sporten, viel ik af. In het begin rond de 1 kg per week en in de laatste weken rond de 0,25 kg per week.

Kerel, zeer net resultaat! Wat heb je nu uiteindelijk veranderd aan je voeding? Zat je toch goed met 1.800 kcal of heb je het aangepast? Kun je wat meer vertellen over je training? Deed je enkel KT of ook cardio erbij? Zoja, HIIT of gewoon op een rustig tempo.. Qua KT wat deed je? UP/LB, FB, split?

Zit namelijk in een soortgelijke situatie vandaar de vraag ;)

Hier trouwens nog m'n voor en na-foto's:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Foto 1: 02-11-2015
Foto 2: 20-02-2016
Foto 3: Ergens in februari 2016

Kerel, zeer net resultaat! Wat heb je nu uiteindelijk veranderd aan je voeding? Zat je toch goed met 1.800 kcal of heb je het aangepast? Kun je wat meer vertellen over je training? Deed je enkel KT of ook cardio erbij? Zoja, HIIT of gewoon op een rustig tempo.. Qua KT wat deed je? UP/LB, FB, split?

Zit namelijk in een soortgelijke situatie vandaar de vraag ;)

Wat ik heb gedaan is:

• Beginnen op 1900 Kcal op sportdagen en 1750 Kcal op niet sportdagen. 4 keer per week 1 uur krachttraining en verder niks.
  • Om de 4 weken de progressie bekijken en op basis van mijn nieuwe gewicht m'n calorieën en macro's aanpassen
  • Om de 5 weken een nieuw trainingsschema
  • En vooral: Álles uitrekenen en opschrijven 1900 = 1900 en geen 2000. Dat is het grootste verschil t.o.v. alle voorgaande pogingen. Door de week at ik weinig en het weekend ging ik los, wat ik door de week weer compenseerde.
De calorieën die ik noem moet je natuurlijk niet klakkeloos overnemen maar even kijken wat op jou van toepassing is.
Voor het berekenen van mijn TDEE heb ik deze calculator gebruikt: http://www.iifym.com/tdee-calculator/
Vul 'm gewoon zo goed en eerlijk mogelijk in (Vooral het hoe vaak en hoe intensief train je nu werkelijk?) en bekijk de volgende 2 getallen:

Voorbeeld:
Your BMR is: 1709 Calories/Day
Your TDEE is: 2401 Calories/Day

Pak hier je TDEE (2400 Kcal) en begin eens met daar dagelijks wat vanaf te halen. Ik begon zelf met rond de 500 kcal per dag minder = 1900 kcal per dag in totaal.

Qua macro's deed ik:

47% Koolhydraten
31% Eiwitten
22% Vet
(En 25 gram vezels)

Vooral het uitsplitsen van mijn macro's deed ik nooit. Ik probeerde er altijd voor te zorgen dat ik nooit over 1800 kcal ging en qua macro's deed ik maar wat. Sinds november ben ik dit wel gaan doen
en het heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik normaler ben gaan eten. Je dwingt jezelf ook meer om wat normalere maaltijden te eten i.pv. 200 gram apenkoppen per dag. Bovendien krijg je natuurlijk veel meer en betere voedingsstoffen binnen als je de splitsing in de gaten houdt.

Nogmaals; dit heeft voor mij gewerkt en ik zeg niet dat dit voor jou of iemand anders werkt, maar in grote lijnen wel.

Succes!

Cool! Dit zijn topics waar je wat aan hebt, zeker voor iemand als ik.
Thanks voor de update man! Goede resultaten ook ;)

Nu lekker gainen? :rolleyes:

Cool! Dit zijn topics waar je wat aan hebt, zeker voor iemand als ik.
Thanks voor de update man! Goede resultaten ook ;)

Nu lekker gainen? :rolleyes:

Nu ga ik gainen, ja. Eerst langzaam m'n calorieën opvoeren zodat ik niet meteen weer veel vet aanzet.

Thx voor de update kerel! Succes met gainen ;)

Zo mooie progress kerel!

Terug
Naar boven