Ik zou "Reverse dieting" doen, check ook dit filmpje even:
http://www.youtube.com/watch?v=A3gTGLulLnI
Ik zat ook op 2300-2400 kcal na een diepe cut om op onderhoud te blijven, ik heb toen elke 14 dagen 10gr carbs toegevoegd. Ben nu 3 maanden verder, eet dus 60gr (240kcal) carbs meer en blijf nog steeds op hetzelfde gewicht. Ik moet daarbij bekennen dat ik naast het eten ook nog wat andere dingen heb veranderd om m'n metabolisme te stimuleren in de vorm van o.a. HIIT training.
Ik ken mensen die dit al 3-4 jaar doen en rond de 4000-5000kcal zitten om op onderhoud te blijven.
Is het lichaam zo langzaam adaptief dat je dit (ik zag het ook in het filmpje) zo langzaam opvoert, of bereik je metabolistisch gezien hetzelfde als je dit sneller doet maar zet je dan relatief meer vet aan?
Ik heb ook nog even dit artikel gelezen:
http://www.t-nation.com/diet-fat-loss/truth-about-metabolic-damage
Daarin wordt gesproken over 3 mogelijk scenario's:
Stage 1: Metabolic Compensation
Aanpak: Move to an eat less, exercise less OR eat more, exercise more approach
Stage 2: Metabolic Resistance
Aanpak: Spend 2-3 weeks in an "eat less, exercise less" phase, then change directions towards an "eat more, exercise more" approach.
Stage 3: Metabolic Damage
Aanpak: Once you're here, you have little choice. "Eat less, exercise less" is the only option. You'll need to focus all your time on rest and recovery.
Nu denk ik alleen niet dat ik echt kan spreken van 'Metabolic Damage' aangezien ik ook wel zo mijn excessen heb gehad in de afgelopen tijd. Zo hield ik gemiddelde aan van 1800 Kcal. Dit betekent dat ik ook zo nu en dan (soms 2 dagen achter elkaar) doorschoot naar de 3000 Kcal op een dag.
Ik denk dat je echt aan 'Metabolic Damage' moet denken als iemand een hele lange tijd écht chronisch veel te weinig heeft gegeten. Dan denk ik eerder aan iemand met een eetstoornis.
Wat ik aan het proberen ben is de 'eat more, exercise more' benadering en dit wil ik nog in ieder geval 2 weken aanzien, aangezien ik dan op een maand proberen zit. Volgens mij geeft dat wel een goed beeld van wat er gaat gebeuren.
Volgens mij is de gewichtstoename te verklaren door het meer vasthouden van vocht. Ik meet mijn gewicht en vetpercentage m.b.v. een weegschaal. Nu weet ik dat deze methode onbetrouwbaar is, maar de correlatie tussen beide kan wel interessant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld in mijn grafiek precies zien wanneer ik met mijn 'eat more, exercise more'-benadering ben begonnen. Meer vocht = een zwaarder gewicht en een lager vetpercentage:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
(Deze grafiek is vanaf april)