Oké, laat ik mijn mening allereerst nuanceren want ik zie dat ik het afdeed als 'onbelangrijk' voor lichaamscompositie. In directe zin heeft het geen invloed, daar blijf ik bij. Maar indirect heeft het wel invloed zoals je terecht aanhaalt. Vitamines en mineralen, snelle vs. complexe carbs of de keuze aan soorten vet zijn dan eerder, in verhouding tot kcal's en macro's, matig belangrijk voor je lichaamsopbouw (maar veel belangrijker voor je gezondheid, in directe zin). Als ik een hamburger eet met friet, is dat dan slecht voor mijn hormoonhuishouding? Nee, in tegendeel. Doe ik dit dagelijks? Dan op de lange termijn wel (doordat ik waarschijnlijk vet aanzet en bovendien veel te zout eet wat resulteert in een slechte bloeddruk en dus stress), daarmee is het slecht voor lichaamscompositie inderdaad -> indirect.
Volgens mij moet je hier e.e.a. wat realistischer bekijken om op de lange termijn goede resultaten te boeken als recreatief bodybuilder (ervan uitgaande dat het overgrote deel op dit forum geen wedstrijdambities heeft). De meesten van ons combineren hun dagelijks leven, professionele carrière, sociaal leven en/of relaties met hun passie voor krachtsport. Als ik voor mezelf mag spreken dan heeft juist het feit dat ik durf af te wijken van de hardcore kip met rijst schema's naar een nog steeds gestructureerd schema met voldoende cheatmomenten alles te maken met mijn resultaten tot nu toe. Als ik met 30 graden een ijsje naar binnen prop, dan skip ik wel een banaan ergens anders op de dag. Zo vang ik dat op. Beetje simpel om dat af te doen als lui of het kweken van een papzakfysiek, het is gewoon de realiteit. Ik ben toegewijd maar niet obsessief (want wtf bereik ik daarmee zonder wedstrijdambities?). Natuurlijk merk ik ook het verschil met periodes waar ik net wat strikter eet, betere hardheid, betere conditionering, maar dat verschil is lang niet zo groot en gaat vrij langzaam.
Het is een sport waar basaal 3 onderdelen belangrijk zijn: Trainen, eten en rust. Als je de noemer 'eten' gaat opsplitsen zou je kunnen stellen dat je tig onderdelen hebt die van invloed zijn, maar nog steeds is de ene belangrijker dan de andere. Vergelijk het met een autosport competitie. Bij formule-1 doen ze er alles aan om tienden van secondes te winnen door de meest minuscule aanpassingen aan de auto of het blok. Hier is die optimalisatie ook belangrijk, het is het neusje van de zalm qua autosport. De meesten hier rijden echter de lokale derby met een opgevoerde Opel Corsa en zijn niet gebaat bij een verandering in de aerodynamica die je 0.01 seconde tijdswinst oplevert. Die willen gewoon een opgevoerd blok, flinke knalpot eronder en lekkere bandjes met grip. In die wedstrijden gaat het niet om een tiende van een seconde.
Calorieën en macroverhoudingen blijven in directe zin het belangrijkst. Of je dat nou wil onderkennen of niet.
---------- Toegevoegd om 12:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:07 ----------
Hoogstens timing van de eiwitten. De rest is ook weer minder belangrijk.