XXL Nutrition

kip bakken in olijfolie

Kip lekker tussen de contactgrill :D

Kip op de bbq lekker bakken inclusief een beetje rookhout.
Daarna mooi invriezen.
Kun je eens afwisselen.

pam spray

Cocosolie of Pam spray kokos...

Jullie Nederlanders hebben het toch gemakkelijker ... Kokosolie moet je hier in BE speciaal voor naar een natuurwinkel. Rijstolie heb ik nog nergens gezien. In een ander topic hier las ik over grasboter, dat is hier ook niet te vinden... Olijfolie bak ik inderdaad niet mee, dat wordt koud over de pasta gedaan. Om te bakken gebruik ik arachideolie maar blijkbaar mag je geen enkele olie (behalve kokosolie misschien) zo hard verhitten Zoek nog manier om 1 liter koolzaadolie kwijt te raken :), ooit eens gelezen dat dat SUPER gezond zou zijn en ergens anders lees je dan weer dat het eigenlijk niet geschikt is voor menselijke consumptie. Ben nog aan het experimenteren met het stomen/koken van de kip. Wil de kip eigenlijk net zo mals als bij de chinees, maar dat lukt mij om een of andere manier niet, ofwel zeggen die Chinezen dat het kip is maar is het dat toch niet...

Maar je hebt in Belgie weer veel meer voordelen dan in Nederland. Je betaald in belgie 90 euro per jaar voor de zorg premie, dat is in nederland per maand.
Ik zou proberen kokosolie via internet te bestellen.

Mijn recept uit het boek "Feiten over Vetten" van Mary G. Enig, Ph.D wat echt iedereen zou moeten lezen:

1/3 - olijfolie
1/3 - sesamolie
1/3 - kokosolie

Bij elkaar gooien in de pan en opwarmen tot 40 graden (niet warmer). Even roeren. Laten afkoelen. Wat er overblijft is een homogene olie die altijd vloeibaar blijft. Giet het mengsel terug in de flessen en je heb een aardige voorraad.

Op deze manier heb je precies de juiste verhouding omega 3 - 6 - 9 van de juiste vetzuren. Je kan het koud gebruiken, maar is ook uitermate geschikt om kortstondig te verwarmen in de pan doordat het stabiel blijft door de laurinezuur vooral.

Doordat het vloeibaar blijft vind ik het ook erg makkelijk om in te pan te gieten in plaats van kokosvet.

Terug
Naar boven