Fitness Seller

Klimaat(verdragen) Topic

Bezoekers in dit topic

Anuna en Kyra trekken naar klimaatbetoging in Parijs met Zweedse Greta Thunberg

2aa559a0-33a9-11e9-94bc-eabeb13beae1_web_scale_0.275_0.275__.jpg

Na haar speech donderdagochtend voor de Europese Commissie zal de 16-jarige Greta Thunberg samen met Anuna De Wever en Kyra Gantois meelopen in de klimaatmars Youth for Climate in Brussel. “En vrijdagochtend treinen we met Greta naar de Climat Strike in Parijs”, zeggen Anuna De Wever en Kyra Gantois.

“Ik ben keiblij dat Greta Thunberg met ons mee komt striken”, zegt Anuna De Wever. “Ik ben juist met Youth for Climate begonnen om haar te helpen haar boodschap internationaal te verspreiden, want ik dacht dat ze dat nooit in haar eentje kon. Dat ze nu naar ons komt, is een mijlpaal. Ook Luisa Neubauer, die in Duitsland de Klimastreiks organiseert, komt naar Brussel. Supertof.”

Kyra Gantois: “Ik voel me vereerd, maar heb tegelijk keiveel stress. We kijken allebei naar haar op en om haar nu in levenden lijve te kunnen ontmoeten, is echt fantastisch.”

Greta Thunberg zal woensdagavond laat met de trein in Brussel aankomen. “Ze wordt vergezeld door haar ouders en zal overnachten op hotel”, zegt Kyra Gantois. “Welk hotel, dat wordt geheimgehouden. De volgende dag, heel vroeg, ontmoeten we haar bij de Europese Commissie, waar ze rond 9.30u een speech geeft. Daarna trekken we samen met haar naar Brussel Noord waar we om 13u hopelijk met heel veel andere jongeren verzamelen voor de zevende Klimaatmars van Youth for Climate.”

Greta Thunberg zal in Brussel de leden van de Europese Commissie toespreken op het Civil Society for rEUnaissance, een event rond burgerorganisaties en hun mobiliserende rol voor de Europese verkiezingen van mei. De beelden van haar toespraak half december op de Klimaattop in het Poolse Katowice zijn de wereld rond gegaan. Het meisje spijbelt al sinds einde augustus – na de heetste zomer in 262 jaar in Zweden – elke vrijdag om aandacht te vragen voor het klimaat.

Eind november kreeg haar #FridaysforJustice-actie bijval in Australië, waar vijftienduizend jongeren voor het eerst op straat kwamen voor het klimaat. Later volgden Canada, Denemarken, Duitsland en Zwitserland met enkele honderden spijbelende scholieren.

Op 10 januari riepen Anuna De Wever en Kyra Gantois voor het eerst scholieren in ons land op om mee te betogen in Brussel. Komende donderdag is Youth for Climate aan de zevende actiedag toe. De beweging kent intussen navolging over heel Europa.

Vooral de derde klimaatmars eind januari waarin 35.000 klimaatspijbelaars meeliepen, wist de aandacht te trekken van de wereldpers, met artikels in onder andere The New York Times, The Australian, El Pais, Le Monde, de website van BBC en die van het Chinese nieuwsagentschap Xinhua.

Intussen blijft het lijstje Europese steden waar scholieren en studenten op straat komen om hun regering onder druk te zetten, groeien. Dat gebeurde eerst vooral in Zwitserland en Duitsland, waar nu elke vrijdag met #FridaysforJustice en #Klimastreik tot 25.000 jongeren op een vijftigtal locaties spijbelen voor het klimaat. Verder stappen klimaatjongeren ook op in Finland, Oostenrijk, Nederland, Ierland, Italië en sinds vorige week in Groot-Brittannië, met honderdduizend in zestig Britse steden. In Parijs hebben studenten vorige week voor het eerst betoogd. Greta Thunberg zal komende vrijdag mee opstappen om de Franse jongeren een hart onder de riem te steken. Geflankeerd door Anuna De Wever en Kyra Gantois.

“Vrijdagochtend nemen we samen met Greta en Luisa de trein naar Parijs. Greta had zin om te gaan striken in Parijs, en wij dachten: wij ook. Zo kunnen we, Zweden, Duitsland en België, de Franse jongeren gaan steunen. Vrijdag wordt dus een heel belangrijk moment om de beweging van de klimaatjongeren internationaler en sterker te maken.”
 
Klimaatactiviste Anuna De Wever brengt eerste boek uit

xNHhhHD.jpg

Klimaatactivistes Anuna De Wever en Kyra Gantois brengen in maart het boek ‘Wij zijn het klimaat’ uit, opgetekend door onze huiscolumnist Jeroen Olyslaegers. In het boek steken de twee jongeren de hand uit naar politici en beleidsmensen, naar ouders en grootouders en naar hun leeftijdsgenoten. Het boek verschijnt op 8 maart.

“Anuna en Kyra werden al snel de gezichten van een protestgeneratie die zich niet langer met geruststellende woorden van politici laat wegsturen”, aldus uitgeverij De Bezige Bij.

In ‘Wij zijn het klimaat’ steken twee jonge klimaatactivisten een hand uit naar politici en beleidsmensen, naar ouders en grootouders en naar hun leeftijdsgenoten. “Ze zijn naïef”, zo schrijven ze. Maar dat betekent hier: onontkoombaar - net zoals de toekomst - terwijl de klok tikt.

Voor elke euro opbrengst van de uitgave van het boek gaat de helft naar Youth for Climate, zo laat uitgeverij De Bezige Bij weten in een persbericht.
 
Wat is nou eigenlijk de insteek van de klimaat spijbelaars? We gaan duizend miljard aan ‘klimaat’ uitgeven, maar het is niet genoeg?
 
Wat is nou eigenlijk de insteek van de klimaat spijbelaars? We gaan duizend miljard aan ‘klimaat’ uitgeven, maar het is niet genoeg?

Zucht....
Ik denk voor m'n eigen rust dat ik niet meer op dit soort post reageer maar verdiep je enigszins in de materie voordat je wat zegt. Duizend miljard, man, man, man
 
Ok ,laten we ons dan louter richten op de vraag.

Wat is nou eigenlijk de insteek van de klimaat spijbelaars?
 
Kijk even naar de in het verleden gehaalde resultaten. We hebben nu 4% duurzaam voor hoeveel miljard?
 

Het Baudet gebral van 1000 miljard wat het klimaatakkoord wat nog geen klimaatakkoord is en wat nog doorgerekend wordt moet gaan kosten.

Ok ,laten we ons dan louter richten op de vraag.

Wat is nou eigenlijk de insteek van de klimaat spijbelaars?

Ik spijbel niet dus ik zou het niet weten...

Ik zie veel kinderen die geen idee hebben waarvoor ze de straat opgaan en dit doen door "peer pressure" en de aandacht van de media (+ een dag weg van school)

Ik zie ook enkele kinderen die oprecht zich ergeren aan de politieke tendens het alleen maar over de kosten te hebben terwijl zij niet de gevolgen van het ontbreken van daadkracht zullen ervaren,

zich ergeren aan Baudet types die consistent dit probleem bagatelliseren (eerst bestond het niet, toen was onze invloed klein, toen was het te duur en anders doet China niks)

Terwijl zij oprecht en terecht zorgen hebben over klimaatverandering en de hoeveelheid acties die hiertegen worden ondernomen.

Einde rant, sorry
 
Spijbelen om het openbaar vervoer te sparen en stookkosten in de klas is prima, maar dan moet je wel thuis blijven en niet de trein naar het Malieveld pakken, want dan vervuil je alsnog het milieu.
 
Het ging ze niet om het milieu, maar om het klimaat.
 
Het ging ze niet om het milieu, maar om het klimaat.
Nee, 90% ging het erom dat ze een dag niet naar schoolde hoefden en 'legaal' konden spijbelen zonder straf.
 
Hoeveel van die snotneuzen zouden bereid zijn om de mobiel langer te gebruiken en niet iedere twee of drie jaar een nieuwe, zelfde geldt voor een boel andere materialistische en ook vervuilende zaken te laten voor het klimaat. Ik bedoel, iedereen kan een ander napapegaaien (o.a. ouders en onderwijzers) maar zijn ze bereid zelf concessies te doen? Of is het gewoon lekker meegaan met het groepsdenken, lekker dagje iets anders dan school wat de sleur doorbreekt en achteraf nog een lekkere hamburger met friet ook. Prima. Maar een dag later zitten ze zichzelf vol te gieten, vol te vreten en te kijken naar de nieuwste smartphone en is het overgrote deel alweer vergeten wat ze die ochtend deden. Laat staan een week eerder op het malieveld.
 
Ja, alleen hoe groot is het aandeel van de menselijke onvloed? Dat staat er zeker weer niet?
 
Ja, alleen hoe groot is het aandeel van de menselijke onvloed? Dat staat er zeker weer niet?

Omdat het niet zo simpel is als "x percent is door de mens". Je zit met feedbacksystemen én een variabele influx van energie.

In ieder geval, ik ben al blij dat de wetenschapsonkenning van rechts en de geitenwollensokkelbullshit van links plaatsmaakt voor rationeel center(wat in principe een pleonasme is) met ecomodernisme.
 
Anuna scherp voor De Wever na klimaatmars in Antwerpen: “Terug naar school? Hij heeft de boodschap niet begrepen”

3.000 spijbelende studenten zijn donderdag onder aanvoering van Anuna De Wever, Kyra Gantois en Greta Thunberg door de straten van Antwerpen getrokken. “Onze boodschap aan de politici vandaag is: je kan blijven zagen dat we terug naar school moeten, of you can get to work”, zei organisator Anuna De Wever. Ze haalde ook uit naar Bart De Wever. “Hij heeft de boodschap niet begrepen.”

De klimaatspijbelaars bliezen donderdagochtend om 9 uur verzamelen op het Operaplein in Antwerpen. Daar overliepen de honderden aanwezigen de slogans voor de dag. Die scandeerden ze terwijl ze via de Antwerpse binnenstad naar de Groenplaats wandelden, waar ze rond 11.20 uur arriveerden.

“Onze boodschap aan de politici vandaag is: je kan blijven zagen dat we terug naar school moeten, of you can get to work”, zei Anuna De Wever. Bij VTM nieuws voegde ze er nog aan toe dat ze hoopt dat Bart De Wever “een beetje verantwoordelijkheid neemt om te werken aan een ambitieus klimaatplan in plaats van te blijven zeggen dat we naar school moeten gaan”. “Dit initiatief is allesbehalve puberaal. Wij zijn verantwoordelijk en geëngageerd. Dat Bart De Wever dat afwijst en zegt dat we doemdenkers zijn en terug naar school moeten, wil zeggen dat hij de boodschap niet begrijpt en dat hij niet beseft hoe dringend we het klimaatprobleem moeten aanpakken.” De negende mars van de klimaatspijbelende jongeren op donderdag wordt volgende week gehouden in Louvain-la-Neuve.

Ook de 16-jarige Zweedse activiste Greta Thunberg nam heel even het woord, tot vreugde van het publiek. “Veel te lang zijn politici en machtshebbers ermee weggekomen dat ze niets deden om de klimaatcrisis te bestrijden”, zei ze. “Wij zullen ervoor zorgen dat ze daar niet meer mee wegkomen. Wij spijbelen omdat wij ons huiswerk hebben gemaakt en zij niet. Wij vechten niet voor onze toekomst, maar voor ieders toekomst en we zullen niet stoppen.”

Antwerps Youth for Climate-bezieler Warre Germis haalde dan weer uit naar al wie de voorbije weken opriep om te stoppen met spijbelen. “Men wil ons wijsmaken dat wat we doen overdreven is, maar wat ik overdreven vind, is een klimaatopwarming van 3 graden waar we met het huidige beleid naartoe gaan”, zei hij. “Er is een transitie nodig naar een ecologische maatschappij. De alternatieven zijn er, het draagvlak is er. Wat ontbreekt, is politieke moed. In Antwerpen krijgen we alvast de kans om mee te schrijven aan het klimaatplan en we gaan die kans grijpen. We moeten het beleid veranderen, nu.”

Het was al de achtste keer dat scholieren en studenten op straat komen om een daadkrachtiger klimaatbeleid te eisen van de overheid. Bij vorige edities kwamen telkens duizenden ‘bosbrossers’ opdagen. De Zweedse Greta Thunberg, Anuna De Wever en Kyra Gantois waren opnieuw van de partij. Ook ditmaal waren meerdere politici komen opdagen. Onder anderen Mieke Vogels en Wouter Van Besien (Groen), Peter Mertens (PVDA) en Bruno Tobback (SP.A) stapten mee.

De opkomst in Antwerpen was minder groot dan die op vorige edities. Volgens de politie waren 3.000 ‘bosbrossers’ van de partij. De mars liep wel wat vertraging op door de smalle straatjes in de Antwerpse binnenstad.

Opvallend was dat de politie al van bij het begin de pers op een afstand hield. Dat was mogelijk het gevolg van de manifestatie van vorige week in Brussel. Greta Thunberg werd toen zo omgeven door media, dat de politie besliste om haar te begeleiden en uit de massa te helpen. “We hebben eerst met de politie gesproken en dit keer voor een koord gezorgd waar de pers achter moet blijven”, zei een steward in Antwerpen. “Maar er is minder volk, dat helpt ook.”

De organisatoren van de mars in Brussel kozen voor het eerst voor Antwerpen om op straat te komen. Er waren al lokale initiatieven in de stad, waar niet meer dan enkele honderden scholieren op afkwamen.

“Dat iemand als Greta Thunberg naar hier komt, is een leuke plus”, zei Maïté de Haan van Students for Climate. “Maar het is vooral belangrijk dat de Antwerpse burgers zich laten horen. Organisatorisch zijn we er alvast helemaal klaar voor: het ging normaal in Gent doorgaan, maar in Antwerpen was er sowieso ook opnieuw een actie gepland.”

In de stad van burgemeester Bart De Wever is niet iedereen even enthousiast over de betoging. De Wever zei zelf al dat hij initiatiefneemster Anuna De Wever niet zou ontvangen. “Ik voel geen behoefte om een beleefdheidsgesprek te voeren om aan te schurken tegen de jongeren”, aldus de N-VA’er.

Ook Jinnih Beels (SP.A), schepen van Onderwijs in Antwerpen, plaatst vraagtekens bij de achtste klimaatmars. “Die eerste klimaatbetoging vond ik fantastisch. Ze bewees dat jongeren wél kritisch kunnen zijn. Ik was daar zelfs ontzettend trots op. Die tweede betoging, oké, maar dan was het signaal gegeven”, zo zei ze in een interview in De Zondag.

“Ik ben grote voorstander van het stakingsrecht”, aldus Beels. “Maar gebruik je dat te pas en te onpas, dan verdwijnt de kracht daarvan. Ik trek dat door naar de klimaatbetogingen. Ik vind ook niet dat wij, volwassenen, spijbelende jongeren moeten aanmoedigen.” Haar partijvoorzitter John Crombez treedt haar gedeeltelijk bij – “Er zijn limieten aan spijbelen” – maar hij vindt niet dat de jongeren moeten stoppen. “Laat hen maar een beetje keet schoppen.”

Ook in Mechelen wordt betoogd tegen het klimaatbeleid van de regering. Daar vertrokken op de Grote Markt meer dan duizend jongeren voor de eerste Mechelse Klimaatmars. De organisatie is in handen van Youth for Climate Mechelen. Burgemeester Bart Somers (Open VLD) en verschillende schepenen waren aanwezig bij de aftrap, maar stapten niet mee.

“Er zijn de afgelopen dagen heel wat warmterecords gesneuveld, maar een klimaatbeleid is er nog steeds niet. Het is belangrijk dat we blijven op straat komen tot er iets gebeurt”, luidde het bij de aanwezige jeugd.

De jongeren hebben heel wat originele borden gemaakt met slogans als “meer bijtjes, minder vleespasteitjes”, “er is geen planeet B” en “wij willen geen Mechelen-aan-zee”. Ze scanderen slogans zoals de inmiddels bekende “On est plus chaud que le climat”.

Ook in Brussel werd donderdag opnieuw een klimaatmars gehouden. Het gaat om een lokaal initiatief van Youth for Climate en Students for Climate. 1.500 mensen namen daaraan deel. “Zolang wij geen actie zien bij de politici, kunnen we niet met een gerust hart op school zitten. Dus spijbelen we en komen we zelf in actie”, luidt het op de Facebookpagina van Youth for Climate Brussel. En nog: “Wij blijven wandelen, zolang jullie niet handelen.” In Hasselt werd ook een klimaatmars gehouden. De organisatie hoopte op 500 deelnemers. Het werden er uiteindelijk iets meer dan 30.

johnyjordaan...

:trollfacex:
 
Back
Naar boven