Fitness Seller

Knieen bewegen tijdens Deadlifts

Als je iets moet kiezen dan is het toch wel een rug oefening. Het zal bij een sterkste man wedstrijd ook onder de noemer rug oefeningen staan..

ik persoonlijk ben het er niet mee eens dat het een rug oefening is. natuurlijk komt de rug er bij kijken voor stabilisatie. maar dat is bij de squat ook. miss de deadlift iets meer omdat ik ook nog eens het gewicht vast hebt. maar als je kijkt naar wat er dynamisch betrokken is bij een deadlift dat zijn dat de heupen, knieën en enkels. dus voor mij is het een LB oefening. of je deelt het nergens in en noemt het een full body oefening:D

maar voor de TS: misschien is sumo deadlift een idee?

ik persoonlijk ben het er niet mee eens dat het een rug oefening is. natuurlijk komt de rug er bij kijken voor stabilisatie. maar dat is bij de squat ook. miss de deadlift iets meer omdat ik ook nog eens het gewicht vast hebt. maar als je kijkt naar wat er dynamisch betrokken is bij een deadlift dat zijn dat de heupen, knieën en enkels. dus voor mij is het een LB oefening. of je deelt het nergens in en noemt het een full body oefening:D

maar voor de TS: misschien is sumo deadlift een idee?

Sowieso LB oefening ja

Wat een zinloze discussie over of DL's een rug- of been-oefening zijn eigenlijk. Er werd hoger al - heel correct - opgemerkt dat een deadlift niet zuiver bij rug of benen blijft. Er is altijd een spillover naar andere spiergroepen, meestal tussen lower body en upper body. Dat is zelfs zo bij een benchpress of een bent over row.

Een mens is niet geconstrueerd met het oog op een strakke verdeling tussen borst, rug, armen, benen. Een mens beweegt niet in die termen van spierisolaties. Dus is het ook volslagen zinloos om een deadlift nu A of B te noemen. Het is simpelweg een combinatie van...

Een nuttigere vraag is waarvoor je deadlifts kunt gebruiken. De vraag wat een deadlift nu precies oplevert voor iemand. En dan is het antwoord heel eenvoudig dat dat voor iedereen verschilt. De één heeft een zwakkere core en sterke glutei, dus dan zul je bij een deadlift vooruitgang kunnen boeken wat betreft je core. De andere heeft dan weer zwakke traps of glutes, en dan zul je daarbij weer vooruitgang kunnen boeken.

Als een deadlift een rugoefening was zoals een pullup, dan zou een rolstoelgebruiker kunnen deadliften. Als een deadlift een lower body beweging was, dan zou iemand met een gebroken rug kunnen deadliften. Een absurde manier om het te stellen, maar op zich even absurd als een deadlift in één van beide klassen proberen onder te brengen. :)

Deadlift is een heup oefening

Probeer op de buitenkant van je voeten te leunen en je knieen actief net als bij een squat naar buiten te drukken, heb je trouwens niet hetzelfde probleem bij squats?

• Topic Starter Topic Starter
Probeer op de buitenkant van je voeten te leunen en je knieen actief net als bij een squat naar buiten te drukken, heb je trouwens niet hetzelfde probleem bij squats?

haha eindelijk een inhoudelijke reactie:). Ik heb mijn benen al iets verder naar buiten gedraaid de vorige paar keer dat ik deadliftte en dat gaat al een heel stuk beter. Nee bij squats let ik er heel goed op dak ik mijn knieen naar buiten draai omdat ik anders niet diep genoeg kan squaten dus dan doe ik dat automatisch.

Mss ligt het aan krachtverschil in je benen? Ik heb bijv kruisbandoperatie gehad en tijdens het squatten had mijn geopereerde knie (met minder kracht in mijn benen) ook vaak de neiging om naar binnen te knikken een beetje.

Kun je voorkomen door echt mentaal op te letten om dat been/knie recht te houden, maar ook door je benen apart te trainen (dus leg press of squat press telkens hetzelfde gewicht met links en rechts apart, dan komt het vanzelf in balans).

Als je knie alsnog heel veel naar binnen knikt kun je misschien ook proberen om je benen rechter te houden en dus niet door je knieen te zakken. Op die manier kan die ook niet naar binnen toe knikken lijkt me.
(Als je dat doet train leg je meer de focus op je hamstrings als ik me niet vergis)

Terug
Naar boven