Jezus is een moslim
Geplaatst op 23 augustus 2013
De positie van Jezus in de islam
Tegenwoordig lijkt het wel alsof moslims en christenen vijanden van elkaar zijn. Om de nodige diepgang en achtergrond over de oorsprong van beide geloven te geven, onderzochten we de positie en de boodschap van Jezus volgens de Bijbel en de Koran. Het resultaat is verbluffend!
Waar zowel de moslims als de christenen het over eens zijn, is dat Jezus een bijzondere man, een man van God, die in dienst van God in staat was om wonderen te verrichten. Laten we eerst eens kijken naar deze wonderen. Voor de duidelijkheid, dat halen we niet uit de Bijbel, hoewel dat gekund zou hebben, maar Jezus Christus staat in totaal op elf plaatsen genoemd in de Koran. (Voor de mensen die de Koran niet kennen is het interessant om te weten dat met Allah en God hetzelfde bedoeld wordt. Allah is de eigennaam van God in het Arabisch en wordt ook als zodanig in de Arabischtalige Bijbel gebruikt. In dit artikel worden beide termen uitwisselbaar gebruikt.)
In het vijfde hoofdstuk van de Koran staat namelijk dat God tegen Jezus spreekt en Hij zegt het volgende: “O Jezus, zoon van Maria, gedenk Mijn gunst aan jou en je moeder, toen Ik jou met de geest van heiligheid versterkte, dat jij als kind en op middelbare leeftijd tot het volk spreekt en toen Ik jou het Boek en de wijsheid en de Thora en het Evangelie onderwees en dat jij door Mijn gebod uit klei de vorm van een vogel maakte, dan er in blies en het een vogel werd door Mijn gebod; en dat jij de blinden en de melaatsen door Mijn gebod hebt genezen en de doden tot leven hebt gewekt.” (Koran, hoofdstuk De tafel, vers 110)
God getuigt hier met duidelijke bewoordingen van de wonderen die Jezus in Zijn naam heeft verricht. Op een andere plaats in de Koran, in hoofdstuk Maria staat een nog mooiere verklaring over de status van Jezus. In deze passage pleit Jezus als baby zijn moeder vrij als zij wordt beschuldigd van ontucht door haar volk, omdat ze met het kindje Jezus aankwam, zonder dat zij een man had. De mensen zeggen tegen Maria: “O Zuster van Aäron, jouw vader was geen verdorven man, noch was jouw moeder een onkuise vrouw.” Daarop wees zij naar het kind. Zij zeiden: “Hoe kunnen wij tot een wiegenkind spreken?” Hij (Jezus) sprak daarom : “Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik ook zal zijn; en Hij heeft mij het gebed en het geven van liefdadigheid opgelegd, zolang ik leef. En dat ik gehoorzaam zal zijn aan mijn moeder. Hij heeft mij niet als een onderdrukker gemaakt, noch als een slecht mens. Vrede was met mij op de dag van mijn geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt.” (Koran, hoofdstuk Maria, vers 16-32)
In een ander hoofdstuk wordt de moslims onderwezen dat Jezus behoort tot een reeks van boodschappers: “Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons.” (Koran, hoofdstuk De koe (2), vers 136)
Het woord ‘onderwerpen’ is een letterlijke vertaling van het woord islam. Het woord ‘moslim’ betekent letterlijk ‘iemand die zich onderwerpt’ aan God. Met andere woorden, volgens de Koran waren de volgelingen van Jezus moslims en was Jezus zelf ook moslim. Hij onderwerpt zich aan God. Of in zijn eigen woorden: “Ik ben een dienaar van God.” (Koran, hoofdstuk Maria, vers 30)
De boodschap van Jezus Christus
Jezus (vrede zij met hem) riep op tot gehoorzaamheid en aanbidding van God. Hoewel de huidige leerstellingen van het grootste deel van de christenen zich concentreren rondom de goddelijkheid van Jezus en zijn offer aan het kruis, verkondigde Jezus zelf een andere boodschap. De eerste woorden die Jezus volgens de Koran sprak waren de volgende: “Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt.” (Koran, hoofdstuk Maria, vers 30)
In hoofdstuk Huis van Imraan lezen we wat hij aan zijn metgezellen, de discipelen onderwees: “Voorzeker, Allah is mijn Heer en uw Heer; aanbidt Hem daarom, dit is het rechte pad.” Toen Jezus ongeloof bij hen bespeurde, zei hij: “Wie zullen mijn helpers zijn voor God?” De discipelen antwoordden: “Wij zijn Gods helpers. In God geloven wij en getuig jij dat wij ons onderwerpen.” (Koran, Huis van Imraan, verzen 51-52) De christelijke lezers zullen nu denken dat we een spelletje met Jezus spelen, omdat zij iets anders over Jezus hebben geleerd. Laten we daarom ook de overlevering van de woorden van Jezus volgens de Bijbel raadplegen. Als we dan in het Nieuwe Testament het Evangelie van Mattheüs raadplegen, blijkt de boodschap zelfs in bewoordingen niet af te wijken van wat we in de Koran vinden. Jezus zei: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.” (Bijbel, Matteüs 7:21) We begrijpen hier dat wat Jezus verkondigd heeft, dat het volgen van ‘de wil mijns Vaders’, niets anders betekent dan ‘gehoorzaam zijn aan God’. In het Evangelie van Markus vinden we een nog duidelijker verheldering van de boodschap van Jezus, vrede zij met hem. Zijn metgezellen vroegen hem: ‘Wat is van alle geboden is het belangrijkste gebod?’ Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” (Bijbel, Markus 12:28-30) Als we het goed begrijpen legt Jezus hier de kern van zijn boodschap uit: De Heer, onze God, is de enige Heer, oftewel ‘Er is geen andere god dan Allah’ en in het tweede deel van zijn verklaring roept hij zijn volgelingen op om zich compleet aan deze ene God over te geven: “heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” Dat is ware overgave.
Jezus ontkent zijn eigen goddelijkheid
Hoewel de huidige christenen leren dat Jezus, vrede zij met hem, onderdeel is van een goddelijke drie-eenheid, heeft hij dat volgens ons zelf nooit gezegd. In de tijd waarin de Koran is geopenbaard aan Mohammed (610 jaar na Jezus) waren er al christenen die in deze goddelijke drie-eenheid geloofden en mensen die Maria aanbaden naast God. God kondigt daarom in de Koran aan dat Hij Jezus zal ondervragen naar deze praktijk op de dag van het oordeel:
En wanneer Allah zal zeggen: “O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: ‘Beschouw mij en mijn moeder als twee goden naast Allah,’? zal hij antwoorden: “Heilig bent U! Ik zou nooit kunnen zeggen, waartoe ik geen recht had. Indien ik het had gezegd had U dit zeker geweten. U weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. U bent de Kenner van het onzienlijke. (Koran, hoofdstuk De tafel, vers 116)
De moslims wordt dus uitgelegd dat de christenen op dit punt fout zaten. En als we de Bijbel bestuderen komen we erachter dat zelfs in deze overlevering nog duidelijk vermeldt staat dat Jezus niet heeft gezegd dat hij en God dezelfde waren, of dat hijzelf goddelijk was. In het Evangelie van Johannes verklaart hij het volgende: “Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon (Jezus dus) kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier (Bijbel, Johannes 5:19). En elf verzen verderop benadrukt hij nogmaals zijn positie ten opzichte van degene die hem ‘gezonden heeft’. “Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft.” (Bijbel, Johannes 5:30)
Jezus heeft Mohammed aangekondigd
Wat veel christenen niet weten is dat Jezus de komst van Mohammed heeft aangekondigd. In de Koran staat dit als volgt vermeld: “En toen Jezus, zoon van Maria, zei: “O kinderen van Israël, Ik ben Allah’s boodschapper voor jullie, datgene bevestigend wat vóór mij in de Thora was en een blijde tijding gevende van een boodschapper die na mij komen zal, zijn naam zal Ahmed zijn.” (Koran, hoofdstuk De Strijdplaats (61) vers 6)
De christenen onder ons zullen nu natuurlijk zeggen dat dit een gemaakt bewijs is van het profeetschap van Mohammed, het staat immer in het boek dat aan hemzelf is geopenbaard, vrede zij met hem. We hebben echter ook in de Bijbel vergelijkbare verzen gevonden waaruit blijkt dat hij in ieder geval nog een profeet heeft aangekondigd. Dit moet voor hem een belangrijke verkondiging zijn geweest. Hij is gezonden door dezelfde God
met dezelfde boodschap, alleen voor een ander volk. Hij heeft ook verteld dat de komst van deze nieuwe profeet definitief is en dat zijn boodschap geldig zal zijn voor de hele wereldgemeenschap en tot het einde der tijden.
Als bewijs van deze bewering kunnen we tegenwoordig nog vele passages in de Bijbel vinden die hiernaar verwijzen. De naam Ahmed is er door de vroegere schriftgeleerden wel uitgehaald, en door de vele wijzigingen, interpretaties en vertalingen is geprobeerd om de aankondiging van deze profeet enigszins te kunnen verbloemen, maar de betekenis van de verzen verwijzen ondubbelzinnig naar de komst van de laatste profeet Mohammed, Ahmed, wat ‘de geprezene’ betekent.
Lees de volgende verzen uit de Bijbel:
Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. (Bijbel: Johannes 14:26)
Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. (Bijbel, Johannes 15:26)
Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. (Bijbel, Johannes 16:7)
De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. (Bijbel: Johannes 16:13)
In de oude Griekse vertaling werd het woord Periclytos gebruikt. In de Nederlandse vertalingen wordt hiervoor ‘pleitbezorger’ of ‘Trooster’ gebruikt. Op andere plaatsten wordt voor de komende profeet ‘De Geest van de Waarheid’ of ‘De Heilige Geest.’ gebruikt. In de Christelijke leer is door deze verbastering het geloof in een spirituele ‘geest’ ontstaan die ‘bij’ of ‘in’ mensen aanwezig zou zijn. Hieruit is de drie-eenheid samengesteld die we kennen als ‘de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’. Tekstueel is er in de Bijbel echter geen bewijs te vinden van dit geloof. Jezus heeft immers volgens de overlevering gezegd dat de geest van de waarheid tot de mensen zal spreken en dat hij zal komen als hij weg is. Volgens de Bijbel was de heilige geest ook aanwezig tijdens het leven van Jezus, vrede zij met hem. De moslims blijven dus bij het oorspronkelijke geloof van Jezus Christus, zoals hijzelf zo treffend heeft verwoord: “Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.” (Bijbel, Mattheus 19:17
)
Mohammed en Jezus waren boodschappers
Het geloof in Jezus Christus is een vast onderdeel van het geloof van de moslim. Mohammed heeft dit benadrukt in de volgende woorden: “Wie getuigt dat er geen andere god is dan Allah, en dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is, en dat Jezus Zijn dienaar en boodschapper is, en Zijn woord aan Maria en een geest van Hem, en dat het paradijs en de hel waarheid zijn, die gaat op basis van dat geloof naar het paradijs.”
Mohammed benadrukt hier dat de moslim moet geloven in hem en in Jezus als dienaren en als boodschappers van de Almachtige God, om te benadrukken dat zowel hij als Jezus niet verafgood dienen te worden tijdens hun leven of daarna. Het gaat om de boodschap waarmee ze kwamen.
En Mohammed is slechts een boodschapper. Waarlijk, alle boodschappers vóór hem zijn heengegaan. (Koran, Huis van Imraan, vers 144)
Zeg: “Ik ben slechts een mens zoals jullie, aan mij is geopenbaard dat jullie God slechts één God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen. (Koran, De spelonk, vers 110)
Ook Mohammed heeft een duidelijke opdracht gekregen om deze boodschap over te brengen aan de christenen.
Zeg: “O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkaar overeenstemmen: dat wij niemand anders dan God aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen van ons geen anderen tot goden nemen, buiten God.” Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: “Getuigt, dat wij moslims zijn.” (Koran, Huis van Imraan, vers 64)
Door Josef Stevens
http://www.moslimvandaag.nl/jezus-is-een-moslim/