verschillende methodieken heb ik geprobeerd.
maar ik beantwoord jouw vraag met "leg eens uit", op basis van het feit dat ik krachttraining doe en niet fitness. anders dient ook de topic starter naar de fitness hoek te gaan.
voor wat betreft je stofwisseling opschroeven ben ik het met je eens. het zal het absoluut ten goede laten komen.
ik ben daarbij "zowieso" voorstander van afwisseling en diversiteit, maar dan praat ik over de krachttraining. elke 8 weken verander ik van schema, maar waar ik persoonlijk het meest baat bij heb, blijkt toch wel de cardio na de krachttraining.
de kracht heb ik ten eerste gewoon nodig voor het ijzer en niet voor de endurance van het hardlopen, roeien of wat voor cardio dan ook. als ik ga cardiöen en vervolgens krachttraining doen, haal ik maar max 60-70% van mijn training eruit, qua kracht. je bent gewoon vermoeider.
er zijn hier op deze site al dikwijls topics verschenen, over de volgorde en beste behaalde resultaten, voor bovenstaand verhaal.
binnen de krachttraining en de daaraan gekoppelde cardio, zit het gros van DBB.
waaronder ik "ook" val, wat ten eerste de krachtsport beoefend en het daar bijkomend verschijnsel wat cutten heet, om die bewuste opgebouwde spieren te laten verschijnen, en het vet te verliezen. wat grotendeels d.m.v. de cardio bewerktstelligd wordt.
ik ga na mijn krachttraining 20 a 30 minuten, op een VO2max van 60-65%zitten. ooit heb ik mijn VO2max laten bepalen, heel kort door de bocht houdt dat niks meer in dan: om voor juow de maximale zuurstofopname te bepalen wat gekoppeld is aan een snelheid op bijvoorbeeld de loopband. dus zit je op je VO2max, dan ren je maar heel even, want het is je maximale wat je kunt rennen.
ik zit nu bijvoorbeeld op ca 25 minuten rennen op (wisselend hoe ik me voel) op 17 tot 20 km per uur.
het schijnt, maar directe onderbouwende studiebladen heb ik niet zo voor je paraat, dat als je bij een 60 - 70% van je VO2max gaat zitten met cardio, dat daaraan gekoppeld de meest effectieve vetverbranding zit.
ter info:
het laatste half jaar doe ik gewoon 2 tot 3 keer krachttraining per week met daaraan gekoppeld ca 25 minuten cardio. en daar voel ik me het beste bij.
en dat is ook een grote factor, vind ik, dat je je er goed bij voelt.
en ik train noooooooit op 100% ik heb ooit eens een een paar maal mijn 1Rmax geprobeert op de grote drie, maar ik zie niet per direct een groot voordeel, enkel dat je je eerder overmoedigd blesseert (wat helaas ook al een paar keer gebeurt is)
dus krachttraining zit ik meestal op 75% met uitschieters naar 90% van mijn maximale kracht. en dan lukt het mij aardig om die cardio sessie naar behoren af te ronden en ik voel me er opperbest bij.
heel lulverhaal

,
maar hoop dat het een beetje antwoord geeft op je vraag.
greetz