XXL Nutrition

Krachtverschil in beide armen

tomholp

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
90kg
Tijdens het doen van oefeningen op biceps, merk ik een aanzienlijk verschil in kracht tussen mijn rechter- en linkerarm. Dit toont zich door het aantal reps die ik slechts met mijn linkerarm aankan in vergelijking met mijn rechterarm. Dit vooral na een aantal oefeningen te hebben gedaan.

Wanneer ik bvb een dumbell biceps curl doe, kan ik met de rechterarm perfect 10 reps doen. Met de linkerarm gaat dit bij de tweede of derde set van 6 reps naar 4 reps. Ik krijg gewoon mijn arm biet meer omhoog. Tot op het einde van mijn training kan ik mijn aantal reps blijven doen met de rechterarm, met mijn linkerarm lukt me dit nooit.

Je voelt ook het verschil in biceps wanneer ik ze opspan.

Met mijn triceps heb ik net het omgekeerde. Daar is de linker stuk sterker dan de rechter.

Is dat normaal? Wat kan ik hier eventueel aan doen om dit enigszins wat te verhelpen?

Alvast bedankt

Tijdens het doen van oefeningen op biceps, merk ik een aanzienlijk verschil in kracht tussen mijn rechter- en linkerarm. Dit toont zich door het aantal reps die ik slechts met mijn linkerarm aankan in vergelijking met mijn rechterarm. Dit vooral na een aantal oefeningen te hebben gedaan.

Wanneer ik bvb een dumbell biceps curl doe, kan ik met de rechterarm perfect 10 reps doen. Met de linkerarm gaat dit bij de tweede of derde set van 6 reps naar 4 reps. Ik krijg gewoon mijn arm biet meer omhoog. Tot op het einde van mijn training kan ik mijn aantal reps blijven doen met de rechterarm, met mijn linkerarm lukt me dit nooit.

Met mijn triceps heb ik net het omgekeerde. Daar is de linker stuk sterker dan de rechter.

Is dat normaal? Wat kan ik hier eventueel aan doen om dit enigszins wat te verhelpen?

Alvast bedankt

veel losse gewichten trainen (en dus minder machines) en deze zullen na verloop van tijd wel naar elkaar toe groeien qua krachtverhoudingen

• Topic Starter Topic Starter
veel losse gewichten trainen (en dus minder machines) en deze zullen na verloop van tijd wel naar elkaar toe groeien qua krachtverhoudingen

Ok dank u wel.

Ik train enkel met losse gewichten. Dus,ik kan gewoon blijven verder en geduld moeten hebben. Het is niet zo dat ik specifiek moet werken op de zwakkere arm?

Ok dank u wel.

Ik train enkel met losse gewichten. Dus,ik kan gewoon blijven verder en geduld moeten hebben. Het is niet zo dat ik specifiek moet werken op de zwakkere arm?

Wat handig is, is indien je dat evt. doet niet je sterke arm met hogere gewichten trainen. Maar gewoon voor beide armen het gewicht pakken welk je met de zwakste aankan. Binnen een mum van tijd zal het bijgetrokken zijn, en is de kracht in beide armen grofweg hetzelfde.

Een tijdje alle oefeningen die met 2handen tegelijk uitgevoerd worden zoals bijvoorbeeld ez-bar of touwtje vermijden
en je vooral richten op 1arm per keer oefeningen zoals bijvoorbeeld 1arm db/cable curl

Zelfde geld voor triceps bijvoorbeeld db extension/cable pushdown(1arm hé) en dan beginnen met je zwakste arm,
kijken hoeveel reps je daarmee uit kunt voeren en dan evenveel reps doen met je sterkere arm.

en ja dit is volgens mij vrij normaal, ik heb het ook maar dan in mindere mate :)

Ben het er niet mee eens dat je twee-handige oefeningen moet persee moet vermijden. Vergeet niet dat de dominante in het begin meer doet en daardoor ook eerder vermoeid is waarna de zwakke kant het over gaat nemen.

@TS, ja het is vrij normaal dat 1 kant sterker is.

Alvast bedankt

Gewoon je op barbell curls en dumbell curls richten, het trekt veelal bij en sws is niemand genetisch perfect dat links en recht 100% identiek is.
En probeer in een barbell curl je mindset te richten op de mindere arm, op de een of andere manier spannen mensen met een barbell curl toch de sterkere meer aan.

---------- Toegevoegd om 14:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:31 ----------

Ben het er niet mee eens dat je twee-handige oefeningen moet persee moet vermijden. Vergeet niet dat de dominante in het begin meer doet en daardoor ook eerder vermoeid is waarna de zwakke kant het over gaat nemen.

Idd :)

@TS, ja het is vrij normaal dat 1 kant sterker is.

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat als je een dominante arm hebt dat de verhoudingen dan bijvoorbeeld 60-40% zijn ipv 50-50.
Hoe ik dit merkte? door de pomp die vele male groter was in mijn dominante arm. Maar ieder kent zijn lichaam zelf het beste :)
Zeker met TS die wel een aardig verschil heeft in zijn armen zou jij hem dan aanraden om twee-handige oefeningen te doen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven